mai 04, 2024, 13:43:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: girkasse til 54 T1, hva passer og hva anbefales?  (Lest 2978 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: mai 13, 2010, 16:51:57 pm »

hvis girkassa mi nå er ødelagt og jeg må bytte den, se egen tråd her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23953.0.html

hva passer og hva anbefales? kunne tenke meg synkronisert 1. gir egentlig. kanskje ikke tidsriktig, men mer brukervennlig. skal selvsagt ikke hive originalkassa som sikkert kan fikses.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2010, 17:19:11 pm »

Jeg har 1300S i min 55, som jeg i vinter monterte T2 nasekon på og tilpasset hockeystick.
Klaring med girkassehuset og torpedo vegg er trang, men det fungerer, utfordringen nå er gasswiren.
Hylsa som går igjennom viftehuset, kræsjer nå med nedre del av torpedoveggen samt vinkelen gjør at gasswiren toucher utgang av tunnelen i bunnplate + deler av kassen.

Slik som jeg har forstått har ikke denne modellen strømpe på wiren bak, men på min er det nok nødvendig.

  ja...dette med wiren var ikke problem før, for den da hadde standard nasekon, og fremre feste hadde en tykk stålplate som var modifisert til å passe original festet.
Dette resulterer i at motoren vinkler seg mer og wiren hadde en noenlunde passasje bak til motoren.

« Siste redigering: mai 13, 2010, 17:22:51 pm av Håkon » Loggført

kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #2 på: mai 13, 2010, 17:32:52 pm »

vil helst ha noe som er bolt on da Rekker tunge
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 13, 2010, 17:38:51 pm »

vil helst ha noe som er bolt on da Rekker tunge

Nesten alt er "bolt on" med de rette delene, men ikke dermed sagt at ting passer... Blunker
Er bare pre60 kassa som passer rett inn uten tilpassing.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #4 på: mai 13, 2010, 19:24:22 pm »

finnes pre60 med synkronisert førstegir ?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 13, 2010, 19:30:15 pm »

finnes pre60 med synkronisert førstegir ?

fullsynkronisert girkasse kom 1. august 1960 - altså på -61 modellen. Den eneste kassa som "glir rett inn" er en kasse lik den du har.
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #6 på: mai 13, 2010, 19:42:46 pm »

Jeg ville satt inn en 1500 kasse. Håkon sine problemer er ikke store Glad Jeg ville også ha beholt lange akslinger. Har gjort det samme selv, og er veldig fornøyd Glad

Litt ekstraarbeid, selvfølgelig Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: mai 14, 2010, 07:23:23 am »

Jeg ville satt inn en 1500 kasse. Håkon sine problemer er ikke store Glad Jeg ville også ha beholt lange akslinger. Har gjort det samme selv, og er veldig fornøyd Glad

Litt ekstraarbeid, selvfølgelig Glad

Lange aksler og max senking går vel ikke så godt sammen?
Er jo korte aksler originalt. Er vel nesekon fra en T2splitt du må ha for å sette inn en nyere kasse.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: mai 14, 2010, 07:25:07 am »

Med lange aksler kan du senke enda mer før du tar i innerskjerm. Mener at trådstarter fant ut det med korte aksler og mye senk i fjor på vei til scc med to ødelagte dekk...
Loggført

1961 T1 - Custom
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #9 på: mai 14, 2010, 11:05:18 am »

Jeg ville satt inn en 1500 kasse. Håkon sine problemer er ikke store Glad Jeg ville også ha beholt lange akslinger. Har gjort det samme selv, og er veldig fornøyd Glad

Litt ekstraarbeid, selvfølgelig Glad

Lange aksler og max senking går vel ikke så godt sammen?
Er jo korte aksler originalt. Er vel nesekon fra en T2splitt du må ha for å sette inn en nyere kasse.


Jeg har lange akslinger og maks senking på min Beryll Glad http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23114.0.html (post 9 bilde 4 )


Må redigere meg litt.. Den er ikke maks senket, den ble hevet to hakk pga. hengerfestet Glad  Gliser
« Siste redigering: mai 14, 2010, 11:07:41 am av OTO » Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #10 på: mai 14, 2010, 11:38:31 am »

høres ut som en nyere kasse er det dere anbefaler ja, men jeg vil ikke ha lange akslinger. Glad problemene jeg hadde ifjor er løst med litt smalere dekk og jeg er fornøyd med utseendet. vil ikke ha hjulene lenger ut. Glad

så hva er det jeg MÅ ha for å sette i en slik kasse dere anbefaler? 1500 kasse, nesekon fra t2 splitt? lett å skaffe dette eller? Rekker tunge
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: mai 14, 2010, 18:12:43 pm »

Hvis du skal ha i sprekere motor, er 1500 kasse bra. Men den har lange aksler originalt.
Med 30 hk er nok en vanlig 1200 kasse opp t.o.m. 66 modell løsningen. 67 modellen fikk lange aksler, bredere sporvidde. Er litt usikker på om 1300 gearkasse fra 66 mod har annen utveksling enn 1200, kan hende den ville vært mer optimal med originalmotor, for cruising.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #12 på: mai 14, 2010, 19:57:26 pm »

Hvis du skal ha i sprekere motor, er 1500 kasse bra. Men den har lange aksler originalt.
Med 30 hk er nok en vanlig 1200 kasse opp t.o.m. 66 modell løsningen. 67 modellen fikk lange aksler, bredere sporvidde. Er litt usikker på om 1300 gearkasse fra 66 mod har annen utveksling enn 1200, kan hende den ville vært mer optimal med originalmotor, for cruising.
http://volkswagens.wikia.com/wiki/Gearbox_codes

Hvis planen er å sette inn nyere/større motor senere, ville jeg ha satt inn nyere kasse nå.
Skal du derimot beholde originalmotor, så ville jeg satt in lik kasse som originalt igjen. Mindre styr, og slike kasser er ikke av dyreste sort heller.

« Siste redigering: mai 14, 2010, 20:01:18 pm av H-MEK » Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #13 på: mai 14, 2010, 20:57:32 pm »

men 1200 kasse opp til 66, er alle med usynkronisert førstegir? kommer nok til å forbli original motor i denne. Glad slammed stocker vettu Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: mai 14, 2010, 21:36:10 pm »

men 1200 kasse opp til 66, er alle med usynkronisert førstegir? kommer nok til å forbli original motor i denne. Glad slammed stocker vettu Glad

i 1960 (61 mod med 34hk) kom synkronisert kasse. Den har annen nesekon en din originale, derfor må du ha T2 split-type for at det skal matche.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #15 på: mai 15, 2010, 10:35:09 am »


i 1960 (61 mod med 34hk) kom synkronisert kasse. Den har annen nesekon en din originale, derfor må du ha T2 split-type for at det skal matche.

og t2 split nesekon er altså eneste ombygging som skal til? høres jo overlevbart  ut Glad synkronisert førstegir er egentlig det eneste jeg føler jeg har manglet på bilen.
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #16 på: mai 15, 2010, 10:37:26 am »


i 1960 (61 mod med 34hk) kom synkronisert kasse. Den har annen nesekon en din originale, derfor må du ha T2 split-type for at det skal matche.

og t2 split nesekon er altså eneste ombygging som skal til? høres jo overlevbart  ut Glad synkronisert førstegir er egentlig det eneste jeg føler jeg har manglet på bilen.

Den absolutt enkleste og synkroniserte løsningen Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #17 på: mai 15, 2010, 17:45:18 pm »

De nesekon greiene som selges fra CIP og sikkert andre er ikke alltid helt gode...
Den første jeg fikk var dårlig i støpen. Manglet mye materiale i anleggsflaten mot resten av girkassen (der pakning skal ligge)
Fikk en ny der gjenger til ryggelys bryter ikke var gode - men den kunne reddes

Kvalitet sikring er ikke helt på topp i Kina.... å di...
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #18 på: mai 16, 2010, 21:24:09 pm »

hvis man skal kjøpe ettermarkedsprodukt, hvor bør man kjøpe fra da?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #19 på: mai 17, 2010, 19:09:11 pm »

det finnes heeelt sikkert "noen" som har orginal t-2 split nesekon liggende vettu  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #20 på: mai 17, 2010, 19:12:46 pm »

en liten tanke.. går det an å bruke hele kassa fra t-2 split? bare flytte over aksler og rør.. eller isåfall,, hvorfor ikke ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: mai 18, 2010, 06:48:47 am »

Du får et gir forover og fire gir bakover... om du ikke flipper diffen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #22 på: mai 18, 2010, 08:23:18 am »

det finnes heeelt sikkert "noen" som har orginal t-2 split nesekon liggende vettu  Blunker
hehe  Blunker Blunker
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #23 på: mai 18, 2010, 08:32:28 am »

men 1200 kasse opp til 66, er alle med usynkronisert førstegir? kommer nok til å forbli original motor i denne. Glad slammed stocker vettu Glad
Glad
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #24 på: mai 18, 2010, 20:31:13 pm »

Du får et gir forover og fire gir bakover... om du ikke flipper diffen.
må være glimrende til midtstilt motor de kassene da vel  Blunker   hmmmm Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!