mai 04, 2024, 20:12:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Potensiometer  (Lest 4061 ganger)
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« på: juli 09, 2010, 20:00:34 pm »

Noen som kjenner til dette? Evt hvordan regner jeg meg frem til hvilken verdi jeg skal på potensiometeret på to stk 55 watt pærer 12 volt?
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: juli 09, 2010, 20:04:34 pm »

Jasså Riiser'n sliter du med potensen om dagen..  Du får kjøpe deg litt viagra.. Blunker
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #2 på: juli 09, 2010, 22:07:15 pm »

Mener du Pot-meter for å "Dimme" lysene ?
Da må du evt. ha et pot meter som tåler litt efffekt.

Altså minimum 110watt

Men mulig jeg misforstår hva du skal bruke det til ?
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #3 på: juli 10, 2010, 08:30:04 am »

Nei Cato, Espen hadde rett........ Tvilende

Neida.  Gliser Er til å dimme lysene ja. Kjører med 24 volt pærer i ekstralampene på restoen nå. Målet er å få svakt lys i disse. Men med 24 volt pærer så spiser jo dynamoen børstene som mellommåltid. Hehe. Men utseendet er rett i forhold til hva jeg vil ha. Finnes det noen utregningsformel eller noe for slike pot-metere som du heller kaller de Glad ? Har funnet en forhandler ikke langt fra meg som har en del slike, www.kjell.com. I kalatolgen deres er de forskjellige målt i ohm. 1k, 4,7k, 10k...opptil 1m ohm. Kan jo evt bruke en pr pære.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: juli 10, 2010, 08:36:59 am »

Hvorfor ikke bare borre, og sette inn "parklys"?
Bruk pæreholder fra instrumenter til moped/mc.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #5 på: juli 10, 2010, 08:48:07 am »

Hvorfor ikke bare borre, og sette inn "parklys"?
Bruk pæreholder fra instrumenter til moped/mc.
Har tenkt tanken, men redd reflektoren vil flasse, samt at reflektoren ligger helt intill huset på lampene, så redd det ikke blir plass.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #6 på: juli 10, 2010, 09:09:52 am »

Nei Cato, Espen hadde rett........ Tvilende

Neida.  Gliser Er til å dimme lysene ja. Kjører med 24 volt pærer i ekstralampene på restoen nå. Målet er å få svakt lys i disse. Men med 24 volt pærer så spiser jo dynamoen børstene som mellommåltid. Hehe. Men utseendet er rett i forhold til hva jeg vil ha. Finnes det noen utregningsformel eller noe for slike pot-metere som du heller kaller de Glad ? Har funnet en forhandler ikke langt fra meg som har en del slike, www.kjell.com. I kalatolgen deres er de forskjellige målt i ohm. 1k, 4,7k, 10k...opptil 1m ohm. Kan jo evt bruke en pr pære.
Er redd du er på ville veier her. Hva slags effekt er det på pærene?
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #7 på: juli 10, 2010, 09:17:15 am »

vanlig h3 55 watt 12 volt skal egentlig sitte der. Nå har jeg 24 volt 70 watt.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 10, 2010, 09:39:24 am »

Hvorfor borre hull for ekstra parklys? Bruk pæreholder som hører til å modifiser denne slik at du kan montere inn en helt vanlig pæreholder fra biltema eller noe...
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #9 på: juli 10, 2010, 11:42:50 am »

Hvorfor borre hull for ekstra parklys? Bruk pæreholder som hører til å modifiser denne slik at du kan montere inn en helt vanlig pæreholder fra biltema eller noe...
Litt av målet er også å kunne justerer tilbake til normalstyrke ved evt kontroll Glad Men god ide det også Endre.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juli 10, 2010, 14:12:43 pm »

Nei Cato, Espen hadde rett........ Tvilende

Neida.  Gliser Er til å dimme lysene ja. Kjører med 24 volt pærer i ekstralampene på restoen nå. Målet er å få svakt lys i disse. Men med 24 volt pærer så spiser jo dynamoen børstene som mellommåltid. Hehe. Men utseendet er rett i forhold til hva jeg vil ha. Finnes det noen utregningsformel eller noe for slike pot-metere som du heller kaller de Glad ? Har funnet en forhandler ikke langt fra meg som har en del slike, www.kjell.com. I kalatolgen deres er de forskjellige målt i ohm. 1k, 4,7k, 10k...opptil 1m ohm. Kan jo evt bruke en pr pære.

Hvis dynamoen din spiser børster, så er ikke de 24V lyspærene årsaken i hvertfall...  En lyspære er jo teknisk sett en motstandstråd, dvs. motstanden er konstant enten du har 12V eller du har 24 V. I = U/R og   I = P/U  Dvs. at pærene dine drar 2,91 A (ved 24V) som igjen vil si at motstanden i dem er ca. 8,25 ohm. Ved 12V vil da lyspæra dra 1,45 A x 12V = 17,5 watt

Så hvis dynamoen din sliter, så er det nok noe annet...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 10, 2010, 17:42:20 pm »

Hvorfor borre hull for ekstra parklys? Bruk pæreholder som hører til å modifiser denne slik at du kan montere inn en helt vanlig pæreholder fra biltema eller noe...
Litt av målet er også å kunne justerer tilbake til normalstyrke ved evt kontroll Glad Men god ide det også Endre.
Da skaffer du deg et ekstra sett med pæreholdere til original 24v om så var.... disse er vel bare å finne hos en skrotnisse eller noe.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #12 på: juli 10, 2010, 19:06:31 pm »

Så hvis dynamoen din sliter, så er det nok noe annet...
Skrev litt fort her jeg vist. Har ikke sett på børstene, for har bare kjørt med de pærene i to dager, men mente (forklarer sikkert litt på tryne) at turtallet daler en god del til 500 når de 24 volt pærene er aktive, derfor jeg ville tro at børstene er mere belastet en vanlig. Men etter det regnestykket du hadde der så tar jeg sjangsen på å kjøre med 24 volt pærene. Så får jeg heller snakke med onkel/bt hvis de noen gang villse stoppe meg (er vell neppe svake lys i ekstralamper de kicker mest på hos oss med subbende restobiler).
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #13 på: juli 10, 2010, 22:36:27 pm »

Jaja, Riiser'n , hva gjør man ikke for utseende...
Pot metrne fra    www.kjell.com  er beregnet for 0,25 watt, du har 110 watt ...

Funker nok svæææært kort  Blunker
Loggført
JChE
Juniormedlem
**
Innlegg: 76
Bosted: Søgne


Vis profil WWW

« Svar #14 på: juli 11, 2010, 10:58:23 am »

Det vil ihvertfall ikke gi mindre belastning på dynamoen med en slik løsning, da det eneste du oppnår er at effekten går over i varme istedet for lys. Og potmeter for slike effekter er ikke billig eller praktisk, som noen var inne på her.
Loggført
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #15 på: juli 11, 2010, 21:20:59 pm »

Du kan prøve og seriekoble pærene og se om det gir svakt nok lys, da blir det halve effekten pr pære.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #16 på: juli 11, 2010, 23:22:17 pm »

Du kan prøve og seriekoble pærene og se om det gir svakt nok lys, da blir det halve effekten pr pære.

Hvordan vil du få til det ?

Begge er jordet i chassis?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juli 11, 2010, 23:42:49 pm »


Eller kjøre 24V pærer og bygge om til 6V anlegg, blir det ikke dunkel nok belysning av det så foreslår jeg telys Blunker

Ellers finnes det dimmere for 12V. http://www.aye-aye.no/product_info.php?products_id=1780& to av disse, en til hver pære. Bare plukk ut innmaten av dimmeren og lag en boks til å ha de i. Vips!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #18 på: juli 11, 2010, 23:44:12 pm »

Du kan prøve og seriekoble pærene og se om det gir svakt nok lys, da blir det halve effekten pr pære.

Hvordan vil du få til det ?

Begge er jordet i chassis?

Er pæren jordet direkte i chassis?trodde de var jordet med kabel, hvis de er trekker man videre jorden fra den ene pæren bort til den andre pæren og kobler den til istedet for strømtilførsel.
« Siste redigering: juli 11, 2010, 23:48:01 pm av Padden » Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #19 på: juli 11, 2010, 23:53:07 pm »

Tror du bare må lage litt dårlig jording je.. Osteaktig
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: juli 12, 2010, 05:42:34 am »

Bruk en puls generator?   Med samme virkning som frekvensomformer for vekselstrøm?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #21 på: juli 12, 2010, 06:36:09 am »

Forrige innlegg er en god ide. Bruk en step down spenningsregulator (PWM) som tåler 10-15 A. Kjøpes på "duppeditt" - sjapper som f.eks. ELFA i Sandakerveien i Oslo. https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?shop=ELFA_NO-NO. Da får du tapsfri regulering og ingen varme.
Loggført
mono2n
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted: Åkrehamn (rogaland)


Vis profil

« Svar #22 på: juli 14, 2010, 16:52:08 pm »

Lag deg ein sånnein! : http://www.eleccircuit.com/1-20v-10a-adjustable-dc-power-supply-by-lm338/
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: juli 14, 2010, 17:39:49 pm »

Ohm hadde støttet det forslaget ja.
Bedre å få ned spenning enn å laste med motstand. Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #24 på: juli 14, 2010, 17:51:07 pm »

Her var det mange ideer ute og går:) Har funnet ut at jeg kjører på de 24 volt pærene jeg har montert. Lyset de gir nå er perfekt i forhold til hva jeg ønsker.Kan vell sammeliknes med 15w pære i lampene. Blir pent med parklysene i hovedlampene samt at jeg har montert parklys i blinklampene på skjermene.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!