mai 02, 2024, 05:35:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4
31  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ombygging til cab på: september 01, 2008, 19:47:59 pm
Mitt forslag er at du gjør som du vil, uavhengig av hva andre folk sier. Glad
Lykke til!
32  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Vognkort på: august 22, 2008, 19:42:59 pm
Hallo, det er da ikke noe nytt at BT og deres medsvorne er en gjeng med trangsynte idioter i 90% av tilfellene som dukker opp.
Her har vi et godt eksempel: http://www.nettavisen.no/motor/article2157505.ece
33  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Roys '65 1200 på: august 20, 2008, 17:38:29 pm
Idag har jeg sett bobla, og kan stå for at den er fetere enn brylcreme, og ratlooken er definitivt på vei!

Sier bare slam it og få på no felger, så blir det prikken over kransekaka. Glad
Og de skia er helt rå i virkeligheten og.  Kult
34  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Roys '65 1200 på: august 18, 2008, 19:12:36 pm
Blir saker! Satser på å ta den med over dammen en tur før helga Blunker

Det hadde vært fint. Glad
Kanskje jeg får satt igang med noe sjøl en gang og. Men, referer til signaturen min som alltid . Rekker tunge
35  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Roys '65 1200 på: august 18, 2008, 16:12:45 pm
Se her Roy, detta var da styggfint! Glad
Gleder meg til å se denne i farta. Bamse hadde du fått meg og. Nei og nei, frakke vær'n!
36  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 12, 2008, 00:17:19 am
Jeg har kommet på en ting; hvorfor ikke putte denne motoren inn i en Bajabuggy?
Da må det jo være plass til Golfmotor eller T2-motor alt ettersom, siden bakluka droppes.
Hvis man får godkjent en Baja får man vel godkjent den med dieselmotor og. Rekker tunge
37  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 09, 2008, 17:57:24 pm
kubota traktor kan kansje brukes?
å det finnes ett vrak av en subaru dieselboxer i norge den traff en elg i norsverige bilen tilhørte "farmen mikkel"

Kubota-traktor sier du? Hva er dette for noe rart? Glad
Haha, så han har vraka en alt ja. Ja, da veit jeg om en da iallefall. Hehe...
38  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 07, 2008, 20:40:09 pm
HaraldL: Det er nok heller ikke sannsynlig at jeg skulle ha lyst til å bruke et stort antall tusen på den motoren i ei boble. ^^
Hvis man i det hele tatt får kjøpt den "løs", uten bil på.

-Marius-: Det har du vel strengt tatt rett i, men jeg visste ikke at det var noe krav om å visse kunnskaper før man kunne poste en tråd om et evt. motorbytte. Glad
Noe av det første jeg sa i denne tråden var dette:
Sitat
Dette er en idé i planleggingsstadiet. Jeg vil bare se om noen har flere ideer som jeg har glemt.
Har du lest det første innlegget mitt? Hele poenget med tråden var å finne ut om en Golf-motor kunne brukes med adapter fra KEP e.l.

Altså; dette er ikke noe prosjekt jeg skal sette igang med ASAP og så må bli ferdig innen da og da.
Ta det helt med ro. Dette med kostnad er ikke noe jeg har skrevet ned på papiret heller, men å kjøpe en Lupo til 32 000 kr (bruktbil fra Autodb) for å bruke den som delebil er ikke aktuelt.

Low67:
Dette er jo et objekt som kunne brukes. Notert!

Men jeg er fordømt sikker på at det finnes en tresylinder der ute som ikke satt i hverken noen nyere Lupo eller Polo.
Hm. Tvilende
39  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 06, 2008, 20:49:10 pm
glødeplugger
helt annen kam skulle jeg tro

Begynner å balle på seg nå, om jeg skal bygge om fra forgasser til dyser, tennplugger til glødeplugger.
Og en ny kam, sylindre og topp... Hm. Tvilende
40  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 05, 2008, 22:16:09 pm
hva skal til for å kovertere en luftboxer til diesel...................   Rekker tunge

høyere komp.
modifisere topper
montere dieselpumpe
dyser i topp...

noe annet


hmmmmm

Som nevnt tidligere i tråden ble dette diskutert på vw2you. Kanskje det var du som var frempå med det da og? Glad
Montere dieselpumpe, greit nok. Men; hva slags modifikasjoner er det snakk om på toppene, hvordan få inn dyser og hvordan får høyere kompresjon? Høykompresjonsstempler?
Dysene må vel erstatte innsuget til forgasseren?

Er det mulig å få godkjent en slik hjemmelaga motor da? Tviler på at BT vil ha noe av det... Rekker tunge
41  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 05, 2008, 20:54:47 pm
Boblund: Der har vi en kandidat som kanskje kan benyttes ja! Glad
Her må det undersøkes...

Espen S. Andresen: Tja, jeg tipper nok de fleste høggere vil ha noen gode tusenlapper for en slik motor i god stand.
Men, kanskje. Får vurdere det. Problemet med slike hightech nymotens motorer er jo all elektronikken som må dilles og dalles inn før det i det hele tatt kan prøvestartes. Tvilende

Etter rask sjekk ligger det ingen dieselmotorer fra hverken Lupo eller Daihatsu Charade på nbfbildeler.
Ser skummelt ut for prosjektet, siden jeg ikke vil kutte i bærende konstruksjoner osv. for å buksere Golf-motoren inn i ei boble.
42  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 05, 2008, 14:18:59 pm
JHU: Ok, med andre ord finnes det ikke noen andre motorer enn Golf-motoren da. Osteaktig
Da folkens, da etterlyser jeg en annen dieselmotor som kan passe inn her, for nå slipper jeg opp for idéer.
Finnes det ikke en tresylindra N/A-dieselmotor fra VAG der ute et sted? Som ikke sitter i en 2001-modell osv, de må jeg ut med masse masse penger for...

Golfblau og HaraldL: Dette er begge spennende alternativer, men jeg vil helst fortsette på motorskifte-planen.
Gassdriftkit er kostbart, dette har jeg sett på før. Dessuten blir det ikke billigere enn hvis jeg får til en prosess der jeg lager WVO-diesel'n min sjøl, helt gratis med brukt frityrolje jeg får gratis fra f.eks McDonalds, som finnes i begge mine nærområder. Glad
Hehe...
Det å bygge om en T1-motor til diesel høres for vanskelig ut. Var snakk om dette på vw2you og, noe med å bytte sylindersatser til 17xx cm og noen andre dyser eller noe. Men jeg frykter at det er mye anna rart som må skaffes til veie og/eller lages for at dette skal gå i boks.
43  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 04, 2008, 22:46:41 pm
Dårleg internett forbindelse? Blunker

Kan ikke påstå at det er noe i veien med den gitt, bare vwkd.co.uk som ikke kan nås. Rekker tunge

Sjekka linkene igjen nå kl 02:58, nå funker de. Spørs om VWKD hadde litt trøbbel med serveræn eller noe.
44  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 04, 2008, 22:02:10 pm
Ingen av de linkene virka. Rekker tunge
Kanskje det bare er meg.
45  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine på: august 04, 2008, 20:22:34 pm
Gratulerer med fullført bygg! Glad
Flotte greier.
46  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 04, 2008, 19:15:23 pm
JHU: Hm, ok. Så Golf/T3-motoren er vel stort sett ute av bildet siden det vil bli vanskelig å godkjenne en 1302 / 1303 med dette. Hm...
Ser ut som om det er T2-girkassa og motoren som gjelder da?
Eller er det samme "kutt og lim"-dritten der?

Bjørnar: Linken din funka ikke. Tvilende

Takker igjen for tips og råd!
47  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 04, 2008, 07:29:43 am
Hei
Jada men T2 er bare betegnelsen på at det er en buss,jeg er vant til å bruke typebetegnelsen som sier hvilken buss det er.
Mvh håper

Åja, jeg visste ikke at det var en sånn forskjell! Glad
Jeg trodde T2 og T3 bare var Caravelle og Transporter bare var VW-busser fra forskjellige tidsepoker. Hehe...
Hva er forskjellen da?

Interessant idé ang. dieselaggregat og strømmotor forresten, men jeg tror det blir litt for teknisk for meg desverre.
Men hvorfor tar ikke du opp ideen, hørtes jo ut som et spennende prosjekt det! Glad
48  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 03, 2008, 23:37:46 pm
Hei hei, la oss ta det med ro nå. Glad

håper: Det finnes da T2-motorer på med diesel? Ligger iallefall ute i den katergorien på nbfbildeler.no.
Legg merke til at jeg ofte bruker denne siden som referanse for hva som er å få tak i på høgger'n rundt omkring.

Ok, sålangt er vel komplett T2-oppsett det som er på toppen av lista.
Eller så har vi jo T3-motor. Denne gikk rett på boblekassa, som da ikke trenger å dreves om for å utnytte dreiemoment osv?

Jeg er glad for at folk tar interesse i ideen min, det er fint med tips fra erfarne boblefolk! Glad
Fortsatt mange tusen takk til alle som bidrar.
49  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 03, 2008, 00:11:17 am
Motoren fra T3 er en 4-sylindret rekkemotor, tipper den vil stikke akkurat like langt bak som en golfmotor... Hva med 3-sylindret tdi på 1.0 liter fra lupo...

Er denne mye mindre enn en Golf/T2-motor? Kanskje en slik med adapter over til en T2-girkasse? Glad
Er forresten de KEP-adapterne lovlige å bruke? Mht. godkjenning, som jeg gjerne vil gjennomføre.

Eh, on second thought; disse bilene koster jo godt over 40k brukt, og jeg finner ingen motorer på NBF Bildeler, iallefall. Så jeg trur ikke så nye bilmotorer er noe alternativ hvis ikke dette skal koste meg tett oppunder 100k. Rekker tunge
Jeg tror den billigste løsninga da blir T2 motor og girkasse. Da slipper jeg også adapter, "bare" modifisere motorfester osv.
50  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 02, 2008, 23:56:15 pm
Ok, men jeg tror ikke e85 er veien å gå for meg helt enda.  Osteaktig

håper: Takk for innspill, du har vel rett i kassa. Kanskje jeg da skal bruke kassa fra en T2?
Angående vinterkjøring; jeg tror dette blir en sommerbil nettopp pga. dette. Men, hvis man blander ca 40% diesel med 60% WVO på tanken? Tror jeg leste om noen som gjorde det på offroad.no, der jeg fikk hele denne WVO-ideen.

OTO: Så dette er faktisk mulig? Jeg husker ikke hva det var, men på vw2you var det noe snakk om dette ikke ville gå. Hmmm...

Ok, så hva med å kanskje ikke ha Golf-motor, men girkasse og motor fra en Caravelle T2?
Er det lett å få tak i en slik motor? Jeg syns å huske noe om at SSP solgte motor- og girkassefester for å putte T2-motor i boble.
Etter å nå ha sett på bildene som håper fortalte meg om, har jeg innsett at en Golf-motor (iallefall 16v bensin) er en veldig tight operasjon! Jeg ante faktisk ikke at det var så lite plass... Tvilende
Kaaaanskje det blir T2-motor og girkasse. Noen meninger?

Nå er vi inne på noe!  Glad
Fortsatt tusen takk for alle innspill, alt hjelper.
51  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 02, 2008, 17:56:49 pm
Har du vurdert å konvertere til e85 i stedet? er nok en del enklere, spesielt hvis du har begrenset erfaring

Men e85 kan jeg ikke lage gratis hjemme? Glad
52  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 02, 2008, 09:21:01 am
Hvis dere leser den første linja i det første innlegget så ser dere at jeg kom på denne ideen igjen da jeg gikk og tenkte på bruk av dieselmotorer med WVO, altså Waste Vegetable Oil. Man kjører dieselmotorer på brukt frityrolje som er filtrert osv, og dermed er helt gratis. Glad
Så, jeg vet ikke helt hva man skal kalle det. Du har egentlig nevnt de tre grunnene som står høyest for at jeg går og grubler på dette.
Miljøsparende, tja, kanskje? Jeg er ikke noen forsker, men det må da være bedre enn co2, skal vi tro media i dag. Rekker tunge
Økonomi, vel, bygget i seg selv blir vel ikkeno spareboble, men etterpå kan jeg da spare noen kroner, hvis jeg får laga noe WVO til å ha på tanken.

Men mest av alt; ingen, eller iallefall ikke særlig mange, har prøvd det før. Morsomt å ha den eneste dieselbobla i Oppland, om ikke annet. Osteaktig

Takk for alle innspill så langt. Glad
53  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 02, 2008, 02:18:46 am
Husk alt går bare man vill det nok Blunker stå på, følger utviklingen med stor spenning.

Godt poeng! Glad
Så en bra signatur her på forumet, noe om at amatører bygde Arken og proffer bygde Titanic...
Så planen lever videre den! Under utvikling, kan man si...
54  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: august 02, 2008, 01:50:30 am
Men om dei taper på areal, så vinn dei på befolkningstetthet..

127.433.494 mot 4.753.373

Utrulig kva sånn ca ein promille eller to av 123 millionar menneske kan finne på når det kjem til luftkjølt..


Hehehe, du sier noe der. ^^
Imponerende i alle fall!
55  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: august 02, 2008, 01:48:22 am
Terje79: Å kjøpe en motor fra en slik bil kan da umulig bli billigere enn å sette inn en dieselmotor fra en eldre VAG?  Hæ

Endre D: Takk for tipset, skal se om jeg får tak i han! Glad

håper: Grunnen til at jeg ikke kjøper Golf er veldig enkelt; jeg liker ikke Golf, punktum.
Uansett; jeg må minne om at dette bare er et prosjekt veldig tidlig i planleggingsfasen enda. Det er derfor jeg vil ha tips fra dere. Glad
Motorfester etc. har jeg ikke fundert ut enda, elv om jeg faktisk gikk og grubla over akkurat det i dag. Og hvordan jeg skal få plass til radiator og evt. intercooler... Rekker tunge
Du har mange gode ideer der om motorplassering, men jeg tror allikevel på at det må være lettest å få dette gjennomført og godkjent med hekkmontert motor? Litt av poenget her er å beholde bobla så original som mulig, tenk litt sleeper.
Får jeg opp noen dieselhester i dette her kunne det være morsomt å utfordre nyere Audi stv på E6. Osteaktig
Du har forøvrig helt rett i man kan ha mye morro med en helt vanlig boble, og du skal ikke se bortifra at jeg starter der før jeg evt. starter på dette prosjektet. Blunker

Adax: Det du sier her er interessant! Men hvis du tenker på dieselmotoren fra en f.eks Caravelle (jeg er forsatt litt grønn i denne ligaen, og har ikke lært meg alle T'er og forkortelser enda. Bær over med meg...) så er dette ideen jeg var inne på fra starten av. Men, på vw2you tror jeg det var flere som sa at disse motorene ikke kan passe inn baki en boble. Men! Hva med å bruke girkassa fra en T3? Adapter til Golf-motoren, og voilá?

Oppsummert: jeg er ikkeno geni innenfor motor, og har ikke vært med på de råeste prosjektene. Men dette er en idé jeg ikke blir kvitt, så hvis jeg får det ned på "papiret" kan jeg kanskje bestemme meg om det er verdt å gjennomføre eller ikke, en gang i tida.
Jeg har ikke alle detaljene klare enda, f.eks med motorfester, girkasser, pris osv.
Men se for dere en litt ratty 1303S som ruller nedover veien med en turbodiesel skjult i hekken! Glad
Litt tøft er det vel?

Takk for all hjelp så langt, alt mottas med takk!
56  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: august 01, 2008, 00:08:03 am
ikke spottet selv, men fått tilsendt av en i Japan, drister meg til å poste de her

Det er jaggu typisk Japan å ha massevis av frakke ting som vi gjerne skulle hatt mer av i Norge.
Det har de vel vært først på på mange felt opp igjennom tidene... Rekker tunge

Interessant nok er det også et mindre land enn vårt i areal:
Japan: 377,873 km²
Norge: 385,252 km²
Differanse: 7379 km²

Tallet vi får i differanse er vel også ca likt antall tøffe vintage VW i Japan som folk i Norge kunne tenkt seg å eie. Nåja, tøffe bilder iallefall! Glad
57  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Boble med dieselmotor på: juli 31, 2008, 20:54:06 pm
Frodo: Jeg tror ikke jeg har råd til en motor fra en 2001-modell Polo. Ikke i Norge iallefall. ^^

magnusB: Greit, men det var egentlig ikke poenget heller. Hehe... Poenget var at dette ikke burde være noe vanskeligere å gjennomføre enn et hvilket som helst annet motorbytte på ei boble.

Holmen: Ja, det er et eksempel på et felt hvor jeg trenger tips. Rekker tunge
Hva slags girkasse kan benyttes / hva kan man gjøre?
Blir vel en del moment som skal utnyttes i forhold til original boxer.
58  Forum / Teknisk, teori og praksis / Boble med dieselmotor på: juli 31, 2008, 01:11:52 am
Dette er en idé jeg hadde fremme på vw2you også, men jeg klarer ikke glemme den, eller legge den fra meg. Kom på dette igjen her om dagen da jeg leste om å kjøre dieselbiler på brukt matolje osv.

Planen er i sin "enkelhet" å putte en dieselmotor inn i ei boble. Ikke verre, men ikke så lett.
Da jeg fremmet denne idéen på vw2you var det mange som tvilte på om det i det hele tatt var gjennomførbart, men her er iallefall det jeg har tenkt på;

Selve bobla bør vel være en 1303 S / 1302 S. Motoren fant vi vel ut på vw2you at burde være en dieselmotor, gjerne turbodiesel, fra en VW Golf 2 eller annen VAG fra samme tidsperiode.
Det fantes vist noe 3-sylindra greier som var lite nok til å få inn i en boble, men jeg har ikke funnet noen motorkoder eller mål på nettet. Delvis derfor jeg poster her inne.
Et motoradapter må benyttes for å få girkassa til å passe her, trur jeg heller litt mot KEP-adapter om ingen vet om noe litt mer lokalt. Er det mulig å få et slikt adapter godkjent?
Bremser osv. kunne vel gjøres på samme måte som de boblene i landet som er godkjent med Subaru turbomotor. For de som lurer vil nok stilen på bobla helle mot enten rat eller germanlooker, litt ettersom hva jeg finner ut er artigst.

Dette er en idé i planleggingsstadiet. Jeg vil bare se om noen har flere ideer som jeg har glemt.
Tråden på vw2you er slettet, ellers skulle jeg linka dit og.
Dette burde være gjennomførbart, nok en gang tenker jeg på bobler med Subaru-turbo, eller Porsche-motorer i seg som har lovlige skilter. 'nuff said...
Kjør debatt! Rekker tunge
59  Forum / Snikk-snakk / Sv: Etterlysning av Transporter på: juni 30, 2008, 00:31:30 am
Uten å vite noe særlig, kan det være denne?
Hadde mange fellestrekk...
60  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boble med overdrive? på: mai 31, 2008, 11:10:12 am
I see! :
Jau jau, da er det jo greit.
Sider: 1 [2] 3 4
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!