mai 03, 2024, 09:06:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor på budsjett  (Lest 2435 ganger)
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« på: desember 02, 2009, 10:04:51 am »

Har en drøm om mer guff i min 65 modell boble.

Er ganske så i startgropa, men er mottagelig for tips og gode forslag.

Hva jeg har tenkt meg så langt:
- Skal oppgradere bremser
- Ikke så mye effekt at det ikke går an å få det inn i vognkortet/godkjent
- budsjett på maks 15-20.000,- 1776?
- Kunne brukes på org-kassa (1200)
- Ikke være behov å gjøre noe spes med kaross og andre ting
- Heller dreiemoment på lavt turtall fremfor en screamer, kort sagt bruksmotor
- Må være driftssikker og enkel å vedlikeholde
- Ny eller nybygd motor, ikke intr i å kjøpe noe som må overhales

Er det mulig å oppfylle disse kravene innenfor budsjettet?
Er det noen her som tar på seg bygging (med referanser), evt hvor kan jeg kjøpe hyllevare

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 02, 2009, 11:16:19 am »

Men du har kanskje en 6v bil?
Tenker man 1776, så er vell kanskje 12v en fordel, det gjelder vell nesten uansett trimming.
Så er det jo forskjellige måter å løse det på! Omformere, bygge om, etc....

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #2 på: desember 02, 2009, 11:28:10 am »

Vi skulle hatt ein sånn "spise-popcorn-og-vente-på-6V-gutta-med-meir-power-enn-vett"-smiley no..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 02, 2009, 11:36:27 am »

hva med en singelport 1776 med dobble 34 webere, 110 kam, økt komp, og ekstern kjøling og oljefilter? Singelport gir bra med punch i bånn av registeret. 6v er ikke noe problem.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #4 på: desember 02, 2009, 12:32:26 pm »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 14:46:11 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: desember 02, 2009, 13:10:13 pm »

Men du har kanskje en 6v bil?
Tenker man 1776, så er vell kanskje 12v en fordel, det gjelder vell nesten uansett trimming.
Så er det jo forskjellige måter å løse det på! Omformere, bygge om, etc....

Rikard

Helt klart. Skal du bygge enda større(over 2000cc) skal det være bra å ta´n helt ut og kjøre på 24V har jeg hørt.
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 02, 2009, 13:27:42 pm »

- Kunne brukes på org-kassa (1200)


Alle motorer kan brukes på kassa som sitter i bilen, men det kommer an på hvordan du bruker den Blunker
Selv skal jeg jo inn med en 2110 oxy til våren nå på samme kasse som du har.

Hvorfor ikke holde deg til 1641 ellrr 1680 så slipper du maskinering i tillegg på budsjettet ditt.

Lasse
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: desember 02, 2009, 13:34:58 pm »

Eller hvorfor ikke satse pengene som skulle gått til volum endring på toppene i stedet, siden det er de som gir effekt.
Og da går du til noen som kan, slik file litt her og der etter SWAG metoden vil ikke gi deg det utbyttet du vil ha.
Loggført

Speed is no substitute for direction
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: desember 02, 2009, 13:38:10 pm »

Det har vel vært oppe mang en gang dette med pris på å bygge trimmet motor.
Skal du gjøre det selv kan du sikkert komme under 20 000.- Men å få noen til å bygge en til denne prisen tror jeg det ikke er så mange som gjør.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 02, 2009, 15:20:22 pm »

Men du har kanskje en 6v bil?
Tenker man 1776, så er vell kanskje 12v en fordel, det gjelder vell nesten uansett trimming.
Så er det jo forskjellige måter å løse det på! Omformere, bygge om, etc....

Rikard

Helt klart. Skal du bygge enda større(over 2000cc) skal det være bra å ta´n helt ut og kjøre på 24V har jeg hørt.

Jeg har gjort en liten jobb for en kompis av meg , som ville ha en 1600 i i 58 bobbla si! Eneste vi gjorde var å bytte til en 6v coil, dynamo, og svninghjul
Denne motoren går utmerket på 6v, untatt av magnetventilen ikke er i drift, og samma med choken!

Så av min oppfatning, så vil jeg stå på det at, en motor med gassere ikke vil fungere opptimalt med 6v.
Dette er det selvfølgelig delte meninger om!

Men JS? 24v??
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: desember 02, 2009, 15:31:02 pm »

Dette er det selvfølgelig delte meninger om

Tildels svært delte meninger vil jeg si
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 02, 2009, 15:32:06 pm »

Dette er det selvfølgelig delte meninger om

Tildels svært delte meninger vil jeg si
Gliser Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #12 på: desember 02, 2009, 15:33:38 pm »

Du kan jo sikkert bruke 6V gassarar..  Øyerulling
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: desember 02, 2009, 15:35:14 pm »

Noen gassere vet ikke engang om hvilket strømnett som sitter i bilen...  Sjokkert
Loggført

Speed is no substitute for direction
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 02, 2009, 15:39:33 pm »

Hehehehe, gutta! Gliser
Skjønner jo det da, men det jeg mener er at, for få opptimalt utbytte av en sånn motor, så er ikke 6v det beste alternativet!

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #15 på: desember 02, 2009, 15:45:56 pm »

Fordi ein 6V motor yter mindre når den er starta av ein 6V startar..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 02, 2009, 15:50:26 pm »

Hahahahaha! Gliser
Nei, den yter mindre fordi, en 6v coil gir ikke så mye som 12 gir, skjønner du Freddy Gliser Rekker tunge

Men for all del, gjør akkurat som du vil, ville bare dele ett synspunkt, ikke skape ukas debatt! hehe Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 02, 2009, 16:05:19 pm »

Hvis man skal hive seg på rekken av lure tekniske teoretiske øvelser...

En 6v lader vil vel være lettere å lade med en en 12v?

Anyho, kommet til den foreløpige konklusjon at skal man ha større motor så må man holde på rammene, ellers så blir fristelsene og mulighetene for mange.

12v er jo en tanke, det er jo en reversibel sak hvis man gjør det riktig

Skal man ha en ny motor så må man kankje bla opp mer, eller bygge selv.

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 02, 2009, 16:30:10 pm »

ledningsnettet tåler 12volt så er bare å bytte.. er ikke noe problem å kjøre gassere på 6volt. fordeleren gir jo beng i om det er 12 eller 6volt inn i coilen..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!