mai 08, 2024, 05:32:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Behandling av sveisedeler?  (Lest 5200 ganger)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: november 06, 2009, 17:17:20 pm »

Altså; man har et (stort) utvalg av ymse sveisedeler som skal på plass på en røten bil - behandler man disse med noe før man sveiser dem på plass? Jeg regner med at den tynne transportlakken som er på delene fra før er relativt verdiløs, samt at det kan være vanskelig å komme til overalt når delen er sveiset fast. Jeg tenker muligens epoksygrunning og evt sveisegrunning akkurat der det skal sveises.. Tips&triks?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 06, 2009, 17:31:53 pm »

På bayen min fjernet jeg det meste av "transportlakken" og penslet på syregrunning på alle flater som jeg ikke ville komme til, etter at de var sveist på plass.
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: november 06, 2009, 17:41:04 pm »

På bayen min fjernet jeg det meste av "transportlakken" og penslet på syregrunning på alle flater som jeg ikke ville komme til, etter at de var sveist på plass.

Ok, det var noe sånt jeg tenkte.. Men er det ikke sånn at syregrunning i motsetning til epoksy er "utett" og må etterbehandles for ikke å trekke fukt?
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: november 06, 2009, 17:42:55 pm »

jeg pusserdelene innvendig og vasker med tynner og lakker dem innvendig . når delen er sveiset på må man uansett bak der og spraye på no , jeg bruker hagmans tynn og tykk stoff . først tynn så tykk . tynnstoff boksen er det dyse med plastrør på , fest en ståltråd rundt det . da får man bøyd røret så det blir der og greier og treffe der du har sveiset . man kan bruke den dysa på tykkstoffet og.
Loggført

1 up
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 06, 2009, 18:07:39 pm »

På bayen min fjernet jeg det meste av "transportlakken" og penslet på syregrunning på alle flater som jeg ikke ville komme til, etter at de var sveist på plass.

Ok, det var noe sånt jeg tenkte.. Men er det ikke sånn at syregrunning i motsetning til epoksy er "utett" og må etterbehandles for ikke å trekke fukt?
Om den er tett eller ikke, skal ikke jeg si. Men man bør jo sprute inni nå guff i hulrommene uansett når du er ferdig, og da er det jo kjekt med metoden med ståltråd rundt plastrøret slik som anders skriver.
Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #5 på: november 06, 2009, 19:02:08 pm »

jeg pusserdelene innvendig og vasker med tynner og lakker dem innvendig . når delen er sveiset på må man uansett bak der og spraye på no , jeg bruker hagmans tynn og tykk stoff . først tynn så tykk . tynnstoff boksen er det dyse med plastrør på , fest en ståltråd rundt det . da får man bøyd røret så det blir der og greier og treffe der du har sveiset . man kan bruke den dysa på tykkstoffet og.
Bra metode.
Loggført
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #6 på: november 06, 2009, 19:18:31 pm »

Ta en tur på en Volvo forhandler og kjøp en boks med volvo sveisegrunning, denne pensler du på alle plasser der du skal sveise en del fast i en annen. Det som skjer når du sveiser da er at grunningen trekker seg rundt sveisen (punktet) og forsegler rundt. Denne brukte vi på Ford, Bertel og steen og toyota. Bedre prudukt en dette skal du lete lenge etter. etter du har sveiset bruker du epoxy grunning som er tett noe ikke feks zink grunning er.
Gjør som anders sier slip ned til metallet og vask rent med tynner eller lignende først så sitter det. Bruker du feks sveisegrunning på spray brenner denne gjerne bort der du sveiser det gjør ikke volvo sveisegrunning eller lignende produkter Glad
« Siste redigering: november 06, 2009, 19:20:42 pm av T.H » Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: november 06, 2009, 20:47:08 pm »

(0,1% om karoseriarbeid.)
Sveisegrunn er spesialmaling som brukes på sviseskjøtene, plate mot plate før punktsveising, den smelter også og forsegler rundt sveisepunktet på Ca. 1000 gr. Kan kjøpes i spesialforetning, kvalitets- karoseriverksted bruker selvfølgelig denne. Den er desverre dyr men er en ivestering i kvalitesarbeid. Den fåes i spesialforetninger for slikt.
Den ble utviklet på 1970 tallet fordi sveisefugene rustet bare verre til bilprudusentens forskrekkelse, og faktisk i garanti tiden. Som vi vet er stålet svekket og serdeles utsatt for rust der det sveises. Spesielt der reparsjonsmetoder som mig blir brukt. Sveisgrunn kan brukes utenom sjøtene i varmesonen.

Jeg fjerner malingen på eventuelle erstatningsdeler da den er kun beregnet for at delene ikke skal ruste på veien til kjøper. Det brukes også fett som må avfettes. Rett på ren plate brukes det to komponent etsgrunn. Den er også dyr men er en garanti for kvalitet. Så er det mange profeter videre men grunnlaget er basisen.
Inni kanaler blir det kondens, lag lufting de gamle selvbærende konstruksjoner har ikke dette. Var ennå ikke lært av produsentene da de begynte med produksjon av selvbærende karoseri. Penetrerende olje for kanal er også bra her.

Ellers så er det mye mer men det blir sider. Skulle ønske at klubbene satte dette på dagsorden med kurs hvor de trekker inn fagfolk, det vil fremtidenes veteranfolk være taknemlig for. Det finnes også god litteratur om emnet.

Er forundret over at mange bruker enormt mye penger og tid tid på uta blank inni krank. Mange slike krankwagen ruller runt.
Ta bilder av det du utfører, legg dem ved når du selger. Enhver kjøper bør kreve dette, kvalitetsarbeid hever verdien.
« Siste redigering: november 06, 2009, 21:27:37 pm av svenole » Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: november 07, 2009, 11:44:17 am »

ED: jeg har satt igjen en hel boks med würth sin sveisegrunning i garasjen til Togga. Den er nice å bruke der du sveiser hvertfall...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #9 på: november 07, 2009, 12:03:55 pm »

Ta en tur på en Volvo forhandler og kjøp en boks med volvo sveisegrunning, denne pensler du på alle plasser der du skal sveise en del fast i en annen. Det som skjer når du sveiser da er at grunningen trekker seg rundt sveisen (punktet) og forsegler rundt. Denne brukte vi på Ford, Bertel og steen og toyota. Bedre prudukt en dette skal du lete lenge etter. etter du har sveiset bruker du epoxy grunning som er tett noe ikke feks zink grunning er.
Gjør som anders sier slip ned til metallet og vask rent med tynner eller lignende først så sitter det. Bruker du feks sveisegrunning på spray brenner denne gjerne bort der du sveiser det gjør ikke volvo sveisegrunning eller lignende produkter Glad



Volvo sin sveisegrunning er den beste på markedet. Men sveisegrunning bruker man i grunn bare når en plate sveises utenpå en annen, og da helst med motstandssveis.. Bruker man MIG må man også slipe bort sveisegrunningen der man setter punktet, da den er vond å sveise igjennom. En annen ting som er fint å gjøre (om man har tilgang på motstandssveis) er å legge karosserikitt (Det er store kvalitets forskjeller på kitt, så styr unna bl.a Biltema sin.. Anbefaler Kent - Quick Seal) mellom platene som skal punktes sammen, da uten sveisegrunning. Dette garanterer plateskjøter som ikke trekker vann.

Epoxy grunning er helt tett, fin å bruke på deler man ikke kommer til å få grunnet etter de er sveiset og på steder som er utsatt ellers.. Ville ikke grunnet større deler av bilen utvendig med det. Den er tung å slipe og har en tendens til å flise/sprekke.
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: november 07, 2009, 13:23:03 pm »

Epoxy grunning er helt tett, fin å bruke på deler man ikke kommer til å få grunnet etter de er sveiset og på steder som er utsatt ellers.. Ville ikke grunnet større deler av bilen utvendig med det. Den er tung å slipe og har en tendens til å flise/sprekke.

Enig med deg Rune. Epoxygrunning er fint til sitt bruk, men er skeptisk til å bruke det på store deler.
Det er tydeligvis ikke billakkerere, det har blitt veldig vanlig å legge Epoxy på hele bilen. I teorien er det lurt med et tett lag under lakken, men jeg har sett diverse eksempler på at den sprekker. Den blir også ganske blank og MÅ mattes ned før videre behandling. Tror ikke det skjer i hvert tilfelle..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #11 på: november 07, 2009, 17:50:09 pm »

Epoxy grunning er helt tett, fin å bruke på deler man ikke kommer til å få grunnet etter de er sveiset og på steder som er utsatt ellers.. Ville ikke grunnet større deler av bilen utvendig med det. Den er tung å slipe og har en tendens til å flise/sprekke.

Enig med deg Rune. Epoxygrunning er fint til sitt bruk, men er skeptisk til å bruke det på store deler.
Det er tydeligvis ikke billakkerere, det har blitt veldig vanlig å legge Epoxy på hele bilen. I teorien er det lurt med et tett lag under lakken, men jeg har sett diverse eksempler på at den sprekker. Den blir også ganske blank og MÅ mattes ned før videre behandling. Tror ikke det skjer i hvert tilfelle..

Når man legger epoxy utvendig gjøres dette ofte samtidig som man skal lakke, man venter til epoxy grunningen blir matt og så sprøyter man farge (ca 20 min ved 20 grader) Har gjort dette på mange biler har ikke sett at det har sprukket før, men nå har jeg bare brukt epoxy fra Standox og RM.
« Siste redigering: november 07, 2009, 17:53:31 pm av T.H » Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!