mai 08, 2024, 19:41:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av full flow, 3/8 NPT  (Lest 2904 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: november 19, 2009, 12:55:38 pm »

Får laget skikkelige slanger i dag.

Skal jeg bruke noe pakningsguffe i gjengene ved montering eller er det bare å dra til det det er stramt ?

Alt viste seg å være 3/8 npt, men i selve oljegalleriet syntes jeg npt pluggen jeg testet med gikk helt i bunn, mulig gjengene der er litt for store i diameteren. Ser for meg at jeg må ha noe guffe på der for at det skal være tett.
Loggført

1961 T1 - Custom
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: november 19, 2009, 13:14:28 pm »

Jeg bruker et par runder gjengeteip (selv om det vel egentlig ikke anbefales..) og litt blå loctite på npt gjengene, får det ikke skikkelig tett ellers. NPT er egentlig noe skikkelig drit.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: november 19, 2009, 13:37:02 pm »

Min erfaring med NPT er også at gjengeteip holder tett, uten gjør det ikke alltid... Da bruker jeg..
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: november 19, 2009, 13:42:02 pm »

Blå locktite (243) er egentlig gjengelåsing, og ikke gjengetettning (men virker jo).  Blunker
Blå motorsilicon er pakningsilicon (gamle permatex'en).
572 er gjengetettning.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #4 på: november 19, 2009, 14:50:43 pm »

.
« Siste redigering: september 03, 2010, 22:00:56 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Håkon
Seniormedlem
****
Innlegg: 488
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: november 19, 2009, 15:29:48 pm »

Vi har 10.000PSi trykk på våre autoclaver med NPT, så de holder trykk...
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: november 19, 2009, 15:46:18 pm »

Henta nettopp slangene, har 40% rabatt på tess så det ble dem som laget de (men de blei dyre uansett). Skikkelig porno.

Fikk dem laget med stålnett rundt da de skal tåle mer varme fra eksosen, litt paranoid kanskje.... Stikker innom å handler noe guffe for tetting av skruene i morgen.

På koblingen inn i oljegalleriet fikk jeg med en kobberring, uansett kanskje best å doble opp med litt gjengetettingsguffe der også?
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: november 19, 2009, 15:49:40 pm »

Vi har 10.000PSi trykk på våre autoclaver med NPT, så de holder trykk...

Håper å holde meg litt under 10 000 psi ja  Gliser

Men når en ser hvor raskt veivlagre blir ødelagt av manglende olje på inntakssiden så er det sikkert best med helgradering.
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: november 19, 2009, 16:32:27 pm »

Vi har 10.000PSi trykk på våre autoclaver med NPT, så de holder trykk...

Det har nok mye å gjøre med kvalitet :-) Antar dere ikke kjøper kina vare på tilbud på jobb.
Kjetil nevner jo her at det sitter ikke helt tight så da spørs det om det hadde tålt 10.000psi ;-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: november 19, 2009, 18:14:44 pm »

Vi har 10.000PSi trykk på våre autoclaver med NPT, så de holder trykk...

Det har nok mye å gjøre med kvalitet :-) Antar dere ikke kjøper kina vare på tilbud på jobb.
Kjetil nevner jo her at det sitter ikke helt tight så da spørs det om det hadde tålt 10.000psi ;-)

Det har nok også mye med rette kontra koniske gjenger å gjøre, typisk tilfelle med npt-gjenger er jo en nippel som er ferdig kjøpt med korrekte koniske gjenger, mens når man har boret et (sylindrisk...) hull og slått gjenger i f eks motorblokka blir ikke gjengene tette.

En annen sak er jo at npt-gjenger ikke er helt tette (men tette nok for alle "vanlige" tilfeller), da må man over på nptf (som tetter pga deformasjon ved montering), men det er en annen historie, som jeg ikke skal ta her og nå Blunker Nei vent, nå gjorde jeg faktisk det Øyerulling
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: november 19, 2009, 20:16:34 pm »

Loctite 577 er vel det korrekte stoffet .. Bunner fittingen i gjengene er Npt tappen dratt for langt .
Mvh
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: november 19, 2009, 20:18:45 pm »

Tar en tur til wurth i morgen og kjøper locktite. Noen som husker rabattkoden ? vw4you ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: november 19, 2009, 23:28:28 pm »

Tar en tur til wurth i morgen og kjøper locktite. Noen som husker rabattkoden ? vw4you ?

tror det stemmer ja, hvis ikke så klarer de nok å lete opp kontoen "på han i dirdal" :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
chris68
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Kopervik



Vis profil
« Svar #13 på: november 22, 2009, 15:52:40 pm »

577 brukes på 1\2" npt og opp over. 572 ned over. Grunnen er at under 1\2" npt blir gjengene for fine for 577 som er tykk flyttende.
Du borrer ett sylidrisk hull ja men det er en middel verdi. Når du så gjenger opp med tapp skal ikke tappen lenger ned en 3\4 vei ned i hullet
eller at kun 3 gjenger kan skrues inn for hånd.

NPT er helt OK så lenge enn vet hvordan det skal brukes.

Så til erfaring. Ikke bruk loctite for den har en maks temp. Oppvarming og nedkjøling vil gjøre at loctiten "sprekker".
Bruke gjenge tape og pass på å ikke legge på helt ned slik at du ikke for tape rester foran hullet og i oljen.
Loggført

1960 Karman Ghia
1996 Citroen Xantia 2.0 16v Break (Solgt)
2008 Skoda Fabia Sportline 1.6 16v(Levert tilbake til Møller Bil Haugesund etter 2 år med helvete. Møkka bil!!!)
1991 Opel Kadett GSI Bertone Cab.(Solgt)
1992 Audi 100 Avant 2.3
2007 Audi A3 Sportback 1.9 TDI
1992 Kawasaki 1500 Vulcan
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: november 22, 2009, 23:11:22 pm »

Har allerede handla Locktite 577 jeg.

Men hvorfor fraråder så mange bruk av gjengetape ?

Mangler en 90 graders 3/8 NPT - 3/8 NPT som passer i oljegalleriet. Denne får jeg på lasset med andre deler frra USA om ei uke eller to. Fikk først pressa slange med 90 graders "fitting" på slangen men denne viste seg å bygge ut 2 cm for mye. Måtte tilbake til Tess og kappe og sette på en rett fitting. Jammen blei slangene 5-600,- dyrere enn nødvendig da... drit. Men nå er jeg i boks så lenge jeg får tak i 90 graders fittingen.
Loggført

1961 T1 - Custom
chris68
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Kopervik



Vis profil
« Svar #15 på: november 23, 2009, 12:06:48 pm »

NPT fittings har de hos svafas i stavanger til en ok pris.
Tools har også men der er nok prisen høyere.
Gjenge tape går greit. Det er snakk om rett bruk og rett mengde.Ikke legg gjenge
tapen helt ned på fittingsen da en kan få tapen foran hullet. Tross alt, den tapen
du legger på blir jo i hullet så ingeting skal komme i oljen.
Loggført

1960 Karman Ghia
1996 Citroen Xantia 2.0 16v Break (Solgt)
2008 Skoda Fabia Sportline 1.6 16v(Levert tilbake til Møller Bil Haugesund etter 2 år med helvete. Møkka bil!!!)
1991 Opel Kadett GSI Bertone Cab.(Solgt)
1992 Audi 100 Avant 2.3
2007 Audi A3 Sportback 1.9 TDI
1992 Kawasaki 1500 Vulcan
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: november 23, 2009, 15:37:37 pm »

OK, jeg avventer til jeg får pakken med bremsene fra USA, der ligger det 2 stk fittinger oppi, og disse skal passe.
Loggført

1961 T1 - Custom
chris68
Nybegynner
*
Innlegg: 40
Bosted: Kopervik



Vis profil
« Svar #17 på: november 23, 2009, 18:00:22 pm »

For ute om det så for jeg se om jeg får Karmaen ferdig til sommer og ta en tur ned til dere i Stavanger.Besøke litt
like sinnede. Glad
Loggført

1960 Karman Ghia
1996 Citroen Xantia 2.0 16v Break (Solgt)
2008 Skoda Fabia Sportline 1.6 16v(Levert tilbake til Møller Bil Haugesund etter 2 år med helvete. Møkka bil!!!)
1991 Opel Kadett GSI Bertone Cab.(Solgt)
1992 Audi 100 Avant 2.3
2007 Audi A3 Sportback 1.9 TDI
1992 Kawasaki 1500 Vulcan
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: november 23, 2009, 20:04:19 pm »

Var jo flere fra karmøy og omegn på treffet vårt i sommer. Dette er i alle fall en ting du må få med deg neste år. I tillegg skal vi til Bergen på treff og da passerer vi deg jo på vei opp "så og si".
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!