mai 08, 2024, 05:11:38 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: oppstart  (Lest 1539 ganger)
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« på: desember 07, 2009, 10:59:34 am »

Er det noe jeg må ta hensyn til for første oppstart av ny bygdmotor? el er det bare å fylle på olje og vri om nøkkelen og håpe på det beste  Hæ

Lars G
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: desember 07, 2009, 12:12:22 pm »

Innkjøring av kammen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #2 på: desember 07, 2009, 12:50:56 pm »

Innkjøring av kammen.

ok. hva gjør jeg da?
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2009, 13:40:46 pm »

Pass først på at du har oljetrykk - altså at du har trykk mot oljetrykksbryteren slik at lyset i speedoen slukker. Det er relativt vanlig å ta av coilledning, ta ut plugger og kjinne motorn en del runder uten kompresjon for å prime systemet, husk også å justere ventiler. Når du har oppnådd oljetrykk kan du starte motoren (husk å time statisk først). Når den fyrer drar du den opp på 2000-2500rpm og holder den der i ca 20 minutter (det er nå du kjører inn kammen) - deretter dumper du olja, bytter filter (hvis du har) og fyller på ny olje. Deretter bør du kjøre inn ringene - her er vel det vanligste å finne en lang bratt bakke og virkelig tyne motoren opp denne, for deretter å la bilen henge på lavt gir ned igjen et par ganger.
Lykke til!  Glad
« Siste redigering: desember 07, 2009, 13:43:49 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #4 på: desember 07, 2009, 14:11:20 pm »

takk takk
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 07, 2009, 14:45:08 pm »

anbefaler også og gå over ventil justering etter innkjøring av kam
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 07, 2009, 16:15:44 pm »

hvordan går jeg fram når jeg skal justere ventilene?
Må jeg ja det der lure verktøyet nå jeg skal sette på den røde svinghjuls pakningen,,,,har bare det igjen Sint   eller er det bare å presse inn?

Lars G  ...
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
moon
Seniormedlem
****
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 07, 2009, 17:32:44 pm »

Fant ut ventil justering.....   Øyerulling
Loggført

Karmann ghia 1957 mod
Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: desember 07, 2009, 21:51:36 pm »

Innkjøring er det mange delte meninger om. Disse punktene ville jeg tatt hensyn til den første tida:

Motoren skal gå lett og ledig, ikke mer enn 80% gass, ikke presse den på lavt turtall (og ikke høyt), ikke ligge på konstant samme turtall over lengre tid (polerer sylinderne), gire mye opp og ner, bruk motorbrems når du kan, dra gjerne på litt turtall og motorbrems ned. Kjør ca 3 mil, og stopp. Avkjøl motor før du kjører igjen.
Bruk mineralolje under innkjøring, sliter mer på motor (skal jo slite til motoren) enn syntetisk.

Og så finnes det bøttevis av andre meninger. Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #9 på: desember 07, 2009, 22:39:01 pm »

Mineralolje sliter ikke på motoren. Den smører!
Første 20 minutter over 2000 omdreininger. Da er den innkjørt. Stempelringene vil bruke noe tid for å gå seg til i sylinderen. Jeg opplevde dårlig tetting og trykk i veivhuset fremdeles etter 10-15000 km. Nå har motoren gått over 50000 km og fungerer fint. (94 mm boring, alt for store forgassere og ventiler)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: desember 07, 2009, 23:25:51 pm »

Mineralolje sliter ikke på motoren. Den smører!

Ja, men syntetisk smører i utgangspunktet bedre, den har sterkere oljefilm.  Blunker

Innkjøring er jo for at delene i motoren skal tilpasse seg (slite seg til) hverandre. Dette skjer fortere med en dårlig mineralolje, enn en god syntetisk...

I en race-motor vil nok mange kjøre motoren hardere inn, for å slite mest mulig fortest mulig, da litt romsligere klaringer gir mindre mekanisk motstand, og altså mer effekt på kort sikt (402 meter...  Gliser).

Husker at på motorsykler som skulle kjøres i roadracing, var det vanlig å starte ny sykkel, og la den gå på tomgang en time, siden var det full gass.
« Siste redigering: desember 07, 2009, 23:32:39 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!