mai 02, 2024, 16:05:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips til feilsøking på BN2 som ikke virker?  (Lest 2841 ganger)
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« på: oktober 09, 2011, 20:20:10 pm »

Har en 1303s fra 1974 med orginalmontert Eberspacher BN2.
knappen i dash' lyser når slått på, men ikke noe skjer..

Noen som har peil på varmere og kan gi en 1-2-3 guide til feilsøking, eller tips om hva som kan være galt..
Vil nødig gjøre noe feil med komboen strøm og bensin...
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 09, 2011, 21:49:22 pm »

Sjekk alle sikringer og kabelsko Jording spessiellt.Slå over termosikringen liten rød knapp på varmeren.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 10, 2011, 11:54:11 am »

Takk for tipset, slo over termosikringen på baksiden.
Nå starter den og blåser, men ikke noe varm luft.  Nå har jeg ikke hatt den kjørende mere en 20 sekunder kanskje.

Skal den kjøre lenge før varmen kommer?
Hvordan vet man om den får bensin?
Hvordan kan man sjekke at glødepluggen virker? Hvordan måle??

Jeg er iallefall et steg nærmere en varm varm bil..
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 10, 2011, 19:05:25 pm »

Min begynner å brumme og blåse varmluft før det har gått ett minutt. får du ikke varme på den tiden er det noe feil.

Kjenn på pluggen etter at den har blåst en stund. Er den varm, så kan du anta at den er ok. Hvis du virkelig skal sjekke kan du ta av pluggen og gi den 4 volt, da skal den gløde.

Har du ok plugg mangler den trolig bensin. Det sjekker du ved å ta av slangen oppe på brenneren. Pipler det bensin ut? Nei? Feil ved pumpen? evt ledning med dårlig kontakt som klusser til det elektriske systemet.

Kan være en del andre ting, med kan jo være en begynnelse å sjekke gløding og fuel.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 10, 2011, 21:27:57 pm »

Og brenneren er også glad i nok spenning, siden den bruker en del strøm. Så viss ikke batteriet er i helt topp stand kan det være en fordel å la motoren svive så du får litt ladespenning som ekstrahjelp.  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 11, 2011, 14:56:27 pm »

Jakten på badstu-varme i bobla fortsetter..

I morges hadde jeg litt tid, og tenkte jeg ville feilsøke litt til..
Starta bobla og så varmeren, gikk ut å kjente  gødepluggen, den blei varm..
"sniffa" under forskjermen etter bensinlukt ellereksos, men intet..
Er det noe poeng å ta ut glødepluggen for å sjekke den, når den blir varm når varmeren kjører??

Det neste blir å sjekke bensintilførsel, (pumpe og filter)
Hvor får man tak i filter, eller kan man rense det selv?


Fant også denne siden, med mye nyttig info..
http://oacdp.org/

« Siste redigering: oktober 11, 2011, 14:58:33 pm av Kheiron » Loggført
kimo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 15, 2011, 21:08:59 pm »

Hører du bensinpumpen gå? Den lager en godt hørbar "klakkelyd" akkurat ved oppstart før den fylles med bensin. Så blir den vesentlig lavere.
Jeg måtte åpne pumpen (det svarte dekselet). Renset alle kontaktpunkter og så funket den fint. Husk at det må være endel bensin på tanken
for at den skal virke, da det kan se ut som om de har latt bensininntaket ligge litt høyt oppe som en sikkerhet mot å gå tom for bensin.

Forøvrig to gode tråder om emnet:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=302837&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=91893442be4718f4bfc8d61001321563
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=314546&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=b22f4b69e8f2e45108854ce75caae9aa

Kim
Loggført
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 16, 2011, 15:01:00 pm »

Når jeg skal sjekke pumpa, og har starta både bil og eber, hvordan hører man da om den "tikker"?

Hvor er det presis pumpa sitter, har ikke hatt av noen deksler, men kkka fort, og sett en bensinslange som går til nedenunder tanken.
Hvor sitter pumpa, det er en 1303S fra 1974, har hørt det er forskell på pumper på BN2 fra -73 til -74.

Espen
Loggført
kimo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #8 på: oktober 16, 2011, 16:54:00 pm »

Ser at det er store forskjeller fra min B2 til din BN2.
Min har pumpen rett v/daschbord slik at jeg hører den med motoren i gang.
Ser også at det er en helt annen type bensinpumpe du har.
Ditt opplegg ligner vel mer på dette med bensinpumpen i front.


* bn2montering (Kopier).jpg (43.26 KB. 461x600 - vist 143 ganger.)

Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 17, 2011, 21:41:17 pm »

Du skal lett høre tikk-tikk-tikk-tikk i det du starter eberen.
Hvilken av disse typene eber er det du har? (med eller uten separat pumpe?)

* Eber05_small.jpg (74.05 KB. 448x336 - vist 135 ganger.)




* Eber06_small.jpg (42.72 KB, 448x336 - vist 136 ganger.)
Loggført
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 17, 2011, 21:44:51 pm »

Det er den øverste jeg har, må nok alliere meg med en som kan starte innefra, så må heller jeg høre om den tikker.. Glad
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 17, 2011, 22:15:39 pm »

Det er den øverste jeg har, må nok alliere meg med en som kan starte innefra, så må heller jeg høre om den tikker.. Glad


Du drar ut bryteren på dashen, da starter viften i eberen + at tikkingen starter.

Min er festet med brakett i karrosseriet, og høres helt tydelig inne i kupeen. Det virker som du har en feil med pumpen. Trolig med det elektriske systemet, dvs at pumpen ikke får pulsstrømsignalene den skal ha.

Lærte av 1303SS her at det er en teller inne i eberen som gir pulspumpen et strømsignal hver 37. gang viftemotoren går rundt. Figgig løsning. Hvis du kobler 12V til pumpen skal du høre ett klikk for hver gang du kobler strøm til, på samme måte som et relé.

Jeg overhalte eberen min, og skiftet ut alle kabelskoene. De fleste var slakke og noen av dem var knukket og ga ikke god kontakt. Kan være en ide å først sjekke alle ledningene du kommer til - ta dem av og på igjen. De kabelskoene som sitter løst bør du skifte, og helst skift alle. Har forstått at morkne kabelsko er en helt vanlig feil på disse apparatene. NB! det er også ledninger du ikke kommer til før du har demontert hele greien. Du kan jo sjekke over de som er på toppen først før du plukker ned eberen.

Drivstoffpumpen ser du her:



* Eber03_small.jpg (63.44 KB, 448x336 - vist 141 ganger.)
Loggført
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 19, 2011, 12:22:39 pm »

Prøvde å starte den igår, Og kan høre den tikker oppe ved varmeren iallefall.

Har også funnet pumpe, filter under bilen foran, og skal kikke ærmere på det når det har slutta "å stå ned i stenger"

Loggført
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 19, 2011, 20:16:22 pm »

Tusen takk for tips og veiledning Glad
Den virker fint nå. Det var slangen som var råtten nede ved pumpa.
Prøvde å kutte av et stykke, men den slangen var long gone..
Fikk kun tak i 2 slanger på 1m stykket, så måtte skjøyte med et filter på midten..
Tok en stund å fylle slangen opp til brenner, men vupti så varma den.. Glad
Det blir ikke permanent løsning, jeg vil ha minst mulig sjanser for lekkasje, så jeg vil få bensinslange i et stykke.  Og helst sånn slange  med stoffstrømpe rundt som den orginale.

Mistenker også at slangene jeg fikk er ørlite grann større i invendig dim, hva er presis indre diameter på orginal slange??

Espen
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 19, 2011, 20:57:26 pm »

Flott at du fikk den til å virke!

Diameteren på slangen er absolutt ikke tilfeldig. Jeg slet med å få min til å gå nettopp på grunn av dette. Pumpen skal løfte bensinen helt opp til brenneren, og skal bare ha en innvendig diameter på 1,5 mm. Ellers vil den bruke for lang tid til å starte og vil kanskje ikke rekke å få løftet opp bensin før timer'en kutter prosessen.

Du kan jo sjekke denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38960.0.html. M.a.o., skaff deg en slik slange, halvannen til to meter lang.
« Siste redigering: oktober 19, 2011, 21:00:48 pm av JFP » Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 21, 2011, 14:13:49 pm »

Flott at du fikk den til å virke!

Diameteren på slangen er absolutt ikke tilfeldig. Jeg slet med å få min til å gå nettopp på grunn av dette. Pumpen skal løfte bensinen helt opp til brenneren, og skal bare ha en innvendig diameter på 1,5 mm. Ellers vil den bruke for lang tid til å starte og vil kanskje ikke rekke å få løftet opp bensin før timer'en kutter prosessen.

Du kan jo sjekke denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38960.0.html. M.a.o., skaff deg en slik slange, halvannen til to meter lang.

Er det med innvendig diameter like kritisk på typen med pumpa oppe på bensinvarmeren?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 21, 2011, 19:54:07 pm »

Nei!
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 26, 2011, 07:19:29 am »

Deler til eber får man her.
http://www.germansupply.com/home/customer/home.php?cat=376&page=1
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 26, 2011, 15:21:20 pm »


Eller her (en kar i Polen - fikk mine deler fra ham):
 http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=867175

Loggført
Kheiron
Supermedlem
*****
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge



Vis profil
« Svar #19 på: november 02, 2011, 23:52:06 pm »

Fikk tak i slange, sort med strømpe på. Et lokalt  elektro firma, som også leverer maritimt utstyr fant noe til meg.  Så den skal skiftes ved anledning.
Varmeren fungerer fint med slangene som er montert nå, men har likevel et spørsmål.

-Hvor mye skal den egentlig ryke av eksosen?
Noen ganger jeg venger på grønt er det litt flaut år det ryker eksos ut av forskjermen.
Fargen er lysvrå/hvit, og den fungere fint ellers. Nå skal det også sies at det er ca 10 grader ute, fuktig og tåkete. Mulig det kan gjøre at det ser ille ut med eksos??

Espen
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #20 på: november 04, 2011, 00:16:06 am »

Min går alltid uten å ryke, og det er noe som ikke er riktig. Hadde en nyere Caravelle og en Touran som hadde mye røyk, men verkstedet var tydelige på at det ikke gjorde noe (riktignok var det dieselvarmere).

Vet ikke hva det skyldes, men hvis du tar opp pluggen, så ser du om den er sotet. Får den for mye bensin? (pumpen kan justeres).
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #21 på: november 04, 2011, 07:14:58 am »

Visst varmeren ryker kan det ha med forbrenningslufta inn til varmeren.sjekk att den slangen inn på varmeren ikke er tilstoppet av dritt etc.Den skal dra inn luft fra under bilen og ikke fra bagasjerommet. Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!