mai 14, 2024, 22:04:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerning av gammel lakk og rust.  (Lest 1651 ganger)
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« på: februar 25, 2010, 12:47:57 pm »

Vis man fjerner rust og gammel lakk og grunning på bilen, bilen står selfølgelig i garasje som holder 0-4 grader hvor lenge kan man maks vente før man lakkerer?  Kan det begynne og ruste der man har fjernet lakken?

Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
brm
Supermedlem
*****
Innlegg: 556
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: februar 25, 2010, 15:08:30 pm »

Har kun benyttet crc eller lagt på et tynt lag med olje over "blanke" områder. Fungerer fint i garasjen min.
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: februar 25, 2010, 16:12:59 pm »

Enig med BRM her. Ha på noe olje eller noe.

Jeg hadde noen stålbiter som var pusset helt ned, de lå inne i romtemp en stund, og rusta kom rimelig fort på dem.
Temperaturen har vel ikke så mye si, men luftfuktigheten.

Så jeg ville hatt på noe oljegreier, også bruke tynner for å få det bort før det skal grunnes og lakkes osv når den tid kommer  Glad
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #3 på: mars 22, 2010, 16:48:12 pm »

Hjelp! Hæ

Nå har bilen begynt og ruste der jeg har sandblåst, må få grunna dette før jeg  reiser på sjøen igjenn,
må først få tatt rusta igjenn men hva bør jeg gjøre etter det?  er det bare å rense med silikonfjerner og lakke med 2k grunning?
Trenger hjelp snarest Hæ
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #4 på: mars 22, 2010, 19:36:19 pm »

Du kan jo bare bruke White sprit/tynner og hive på en eller annen lakk som du har stående. Det er jo ett fett hvilken lakk du bruker dersom du alikevel skal lakke hele bilen senere. Viktigst er at metallet ikke blir eksponert for fukt/luft. Jeg har tidligere bare brukt den lakken jeg hadde stående på boks midlertidig til jeg hellakkerte. Dersom du har tenkt å bruke 2 k Epoxy gjør det ikke noe om det er litt rust/brunt, epoxyen lukker det uansett og gjør det lufttett. Ingen rust får utviklet seg videre når det er påført.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #5 på: mars 22, 2010, 22:07:36 pm »

Du kan jo bare bruke White sprit/tynner og hive på en eller annen lakk som du har stående. Det er jo ett fett hvilken lakk du bruker dersom du alikevel skal lakke hele bilen senere. Viktigst er at metallet ikke blir eksponert for fukt/luft. Jeg har tidligere bare brukt den lakken jeg hadde stående på boks midlertidig til jeg hellakkerte. Dersom du har tenkt å bruke 2 k Epoxy gjør det ikke noe om det er litt rust/brunt, epoxyen lukker det uansett og gjør det lufttett. Ingen rust får utviklet seg videre når det er påført.

Takker=) er det ikke like greit og hive på me grunning der da jeg er ferdig med det området på bilen? da kan jeg ha på grunning på  fremste del a carbinen og bak til der planet begnynner. Hørte av Tistlo at jeg ikke kan ha sparkel på bart metall og at jeg må grunne først, hva er grunnen til det?

Skal inn på Multilakk i sandnes å kjøpe lakk i morgen, har vell litt rabatt igjennom Sør-rogaland vw klubb
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mars 22, 2010, 22:20:56 pm »

Du KAN ha sparkel på bart metall, men eg ville ikkje gjort det.. Fukt kan komma under sparkel, = rust pga bart metall under.
Fukt kjem seg derimot ikkje under eit lag med 2k epoxy grunning feks..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #7 på: mars 22, 2010, 22:22:07 pm »

Du KAN ha sparkel på bart metall, men eg ville ikkje gjort det.. Fukt kan komma under sparkel, = rust pga bart metall under.
Fukt kjem seg derimot ikkje under eit lag med 2k epoxy grunning feks..

Takk for svar Tistlo =)
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #8 på: mars 26, 2010, 13:58:07 pm »

Skal gi deg et lite hint. Sjekk prisen hos Sandtek i Sandnes også før du kjøper lakk. Selv med rabatten vi i klubben har hos Multilakk, så er Sandtek ca.40% billiger. Jeg fikk prisforskjell på 50% på 2K Epoxy (Sandtek var 50% rimeligere).
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 27, 2010, 08:25:59 am »

Når du har slipt noe til bart metall, så begynner i teorien rustprossessen med det samme. Derfor er det lurt å ha noe å hive på.
Skal du sparkle og greier etterhvert, så bruker du en to-komponent epoxygrunning. Den kan du sparkle oppå, og den er tett..
Selv rukte jeg et produkt fra RM som het euroxy. Dette var noe jeg gjorde på kommando fra han som skulle gjøre karosseriarbeidet på bilen min.
Er ikke all grunning som er tett, heller ikke sparkel. Blunker
Petter'n.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!