VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Espen S. Andresen på mars 06, 2008, 13:21:20 pm



Tittel: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt?
Skrevet av: Espen S. Andresenmars 06, 2008, 13:21:20 pm
Har gearkasse og bakhjulsoppheng med ukjent opphav og type, men det er 4-bolts tromler.
Skulle gjerne ha bytta til 5-205 boltmønster.

Hvordan?

Nye tromler med passende mønster? borre opp de gamle? dyrt? godkjent? osv...
Fås kjøpt? hvor?


Tittel: Sv: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt?
Skrevet av: Trond Dahlmars 06, 2008, 13:29:51 pm
Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..


Tittel: Sv: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt
Skrevet av: Espen S. Andresenmars 06, 2008, 13:58:20 pm
Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..

Distanseskive fordi 5-boltstromler er smalere antar jeg?

Og med "pumpe" mener du bremsesylinder'n bak og ikke masterpumpa?

Jeg ser jo i etterkant at det ikke går overhodet å bytte bare trommelen da den også har forskjellig diameter og 5x205 vel er større enn hele 4-bolts-trommelen ;)

er det noen forskjell ift. en-krets og to-krets i forhold til den jobben?


Tittel: Sv: Hva må til for å bytte til 5-bolt mønster på en kasse/bakstilling med 4-bolt
Skrevet av: Trond Dahlmars 06, 2008, 14:04:13 pm
Jeg byttet like greit alt av bremser(bånd, trommel, pumpe, bakplate) og la på en distanseskive mellom mutter og trommel..

Distanseskive fordi 5-boltstromler er smalere antar jeg?

husker ikke om det er pga akslingen eller bredden på trommelen, men måtte hvertfall til.

Og med "pumpe" mener du bremsesylinder'n bak og ikke masterpumpa?

ja

Jeg ser jo i etterkant at det ikke går overhodet å bytte bare trommelen da den også har forskjellig diameter og 5x205 vel er større enn hele 4-bolts-trommelen ;)

og fordi det er forskjellig form på bakplata, plassering av bremsesylinder eller no slikt synes jeg å huske.. jeg endte hvertfall opp med å bytte bytte det og... Jeg husker ikke helt målene på skiva, men siden splitten fremdeles er uhenta så kan jeg måle om du ønsker

er det noen forskjell ift. en-krets og to-krets i forhold til den jobben?

nei tror ikke det, men så hadde jeg allerede bygd om til to-krets på den bilen.