mai 10, 2024, 14:37:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1958 T2 Panel - har fått ny eier  (Lest 19900 ganger)
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« på: september 15, 2010, 09:35:05 am »

Vi har snakket om det og hatt lyst på en T2 splitt i lang tid, og etter at en kompis tipset oss her om dagen om at han hadde sett noe gamle greier stående i en skogkant for noen år tilbake,  bestemte vi oss for å ta en titt.

Vi reiste opp til stedet hvor han hadde sett dette, og ringte på for å spørre om det fantes noen gamle bobler eller transportere rundt i området. En trivelig kar åpna døra, og svaret var

"Joda, det står 2 gamle transportere her, bare følg med her så skal vi se..."

Dere som leter etter gamle biler vet helt sikkert hvilken følelse av spenning og forventning man får når man hører slikt! Og 2 på én gang...

Først gikk vi opp i skaukanten til en militærgrønn T2 panel, antakelig en 1959. Denne står på 4 hjul, men er i relativt sørgelig tilstand, med biter av taket som er kappet ut, samt litt av frontrutepartiet. Det er fortsatt brukbare deler på den, blant annet sitter girkasse og reduksjonsbokser fortsatt på den, pluss at dørene foran, bakluke, vareromsdører og endel av platene er ganske brukbare. Chassisnummer er dessverre uleselig, og vedkommende som eide bilen visste ikke om den bare ble kjøpt som delebil for mange, mange år siden.

Etter en liten stund gikk vi noen hundre meter til neste bil, som befant seg ca 50m inne i skogen blant en masse trær! En blå panel sto fint og hvilte på en liten høyde, men uten hjul bak, motor og girkasse. Eier sa at den hadde blitt satt vekk der av faren hans som kjøpte bilen ny på slutten av 50-tallet, og stått slik siden midten/slutten av 60-tallet fordi motor/gir gikk istykker. Skilter ble da levert inn. Med andre ord er det en 1-eiers bil, og har stått i hvertfall 40 år. Eier antok at motor/gir og deler av bakstilling ble demontert fordi det skulle repareres en gang.. Såvidt vi kan bedømme av chassisnummeret på denne, er den produsert i januar 1958, og vi har satt igang prosessen med å finne det originale registreringsnummeret.

Over 40 års hviletid i skogen setter sitt preg på enhver bil, og denne er intet unntak. Mye er ødelagt, men det er også veldig mye bra! Det verste er taket, som rett og slett har blitt revet av i sømmen på den ene siden, helt sikkert på grunn av store snømengder. Dette må byttes, og jakten på et donortak er igang - noen som vet/har? Andre karosserimessige ting som må fikses er

- kanaler
- gulv i varerom
- doglegs
- gulv foran
- batterikasse
- fremre utriggere

Resten av bilen virker faktisk solid, det er selvfølgelig overflaterust under etter så lang tid i et fuktig miljø, men tverrbjelker, ramme og resten av karosseripanelene ser ikke ut til å være gjennomrustet - den har heller aldri hatt sjansen til å gå på saltede veier. En optimistisk tanke, men man kan jo håpe at en sandblåsing av undersiden vil bekrefte antakelsene om at selve strukturen er OK.

Vi trenger antakelig hjelp av kompetente folk til å få den ut derfra uten at den revner... håpet er å få den frem fra skogen før vinteren kommer, så kanskje vi får invitere til en spennende redningsaksjon? Glad











« Siste redigering: april 06, 2012, 12:26:43 pm av nime » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 15, 2010, 09:39:09 am »

Herlig, dette liker vi!!! Glad
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: september 15, 2010, 09:48:23 am »

Et par bilder av den militærgrønne, som nok egner seg best til deler..



Loggført
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #3 på: september 15, 2010, 09:51:20 am »

Bare å gratulere Kult
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #4 på: september 15, 2010, 10:23:13 am »

Konge! Grattis!
Lag bardisk av militæren Blunker
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 15, 2010, 11:06:48 am »

Konge! Grattis!
Lag bardisk av militæren Blunker
Takk takk Glad
Bardisk? Blir nok ikke jeg som lager det, men kanskje noen vil overta skallet og gjøre dette? Trenger iallefall hjul, forstilling/bakstilling/gearkasse + evt dør fra den militærgrønne.

Noen som er interessert i å bli med på en dugnad med å få disse ut av skogen, samt å få den blå 58'en trillbar? Glad
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: september 15, 2010, 22:14:53 pm »

Hmm, mon tro om det kan la seg gjøre å rette opp det eksisterende taket, og bruke deler fra 59-modellen langs kantene for å reparere der det har revnet fra kanten..?
Loggført
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #7 på: september 16, 2010, 00:52:04 am »

kan prøve å stille opp jeg.. har barnebarnet til dissa bilene som kan bidra..(T3 transporter syncro m/vinsj)kan hjelpe til med å  trekke den skånsomt ut.. send meg en pm.. Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 16, 2010, 07:12:58 am »

Husk at det ikke er rusten man ser som er problemet med T2... det er gjerne ramma som går først, så skal de "reddes" så må du forsikre deg om at chassiset tåler å bli flyttet på. Med jekke stropper og 2x4 kommer du langt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: september 16, 2010, 10:27:20 am »

Denne må tas forsiktig, det er sikkert. Derfor tror jeg at jeg trenger å ha med noen som kanskje har gjort lignende tidligere Glad

Selve ramma virker å være solid, men det er endel overflatebrunt.




Inne ved tanken:


Andre siden:


Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 16, 2010, 11:45:38 am »

 Kult håper denne kommer på veien ja!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: september 16, 2010, 13:14:47 pm »

Gammelt reg.nr er funnet på grunnlag av understellsnr, så nå er iallefall papirene i orden  Gliser
Førstegangsregistert i februar 1958, som stemmer bra med produksjonsmåned januar 1958. Kort tid fra fabrikk i Tyskland til registrering i Norge!

Ingenting er umulig, og utseendet den har med sine rustflekker osv skal beholdes i størst mulig grad. Det skal iallefall ikke gjøres drastiske endringer med mindre det er tvingende nødvendig av tekniske og/eller sikkerhetsmessige hensyn. Første prioritet er å få den ut av skogen og få sikret den slik at den ikke forfaller videre. Den må også få på plass resten av bakstillingen, og gjøres trillbar slik at det blir lettere å transportere den på henger (av/på).

Det er planen at denne skal på veien igjen, men vi innser at det er masse jobb som må gjøres med denne før det kan skje - og også at vi trenger en god del hjelp i denne prosessen!  SCC 2012 ?

Edit: Den militærgrønne er sannsynligvis en 1961-modell (dekoding av tall på M-plate på vw-mplate.com)
« Siste redigering: september 16, 2010, 13:41:09 pm av nime » Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #12 på: september 16, 2010, 14:13:05 pm »

Denne lignet veldig på den jeg kjøpte under, så bra ut helt til jeg begynte gjøre noe med den, da bare drøss hele dritten fra hverandre Rekker tunge Men har uansett tjent penger på den, så jeg kjøpte meg en ny i MYE bedre stand.

Kul bil, og knall farge Glad Samme som jeg har på min.
Jeg misslyktes idag med og få tak i en split som står i skogen selv, han som eier stede ville ikke kvitte seg med den, da satt jeg igjen med en tanke: Hva skal han med en bil som han sikkert ikke har sett på mange år og som han driter i?...

Sært Rekker tunge

Lykke til og husk oppdateringer og masse bilder (ser bra ut hittil Glad)!!
« Siste redigering: september 16, 2010, 14:15:03 pm av cmi » Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: september 17, 2010, 12:27:51 pm »

I dag har vi fått kopier av en bunke med dokumenter som fantes på trafikkstasjonen, blant annet kjøpesum som ny osv.
Skal prøve å scanne inn litt etterhvert.

Skal også se om vi får rensket over 40 års akkumulert løv, furunåler, mose osv fra taket, slik atvi muligens kan jekke det opp litt, samt begynt å spa frem forhjulene.
« Siste redigering: september 17, 2010, 12:39:08 pm av nime » Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 17, 2010, 17:18:19 pm »

Bladd litt i dokumentene nå, listepris som ny var 14100 kr! Først registrert på et firma i Mjøndalen fram til 19. februar 1960, deretter et undertøysfirma i Kongsberg, før den ble solgt til registrert eier den 27. februar 1962. Skiltene ble levert inn 26. september 1966, dvs at om en drøy uke har denne T2'en vært avregistrert i 44 år.

Fikk forresten fjernet ca 40kg blader, mose osv fra taket. Overraskende nok var det relativt rustfritt under alt sammen. Løftet også på gulvmatten fremme, det var vel omtrent kun den som holdt rusta sammen..  Osteaktig
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #15 på: september 17, 2010, 18:20:44 pm »

Hva het firmaet i Mjøndalen? Eller eieren av firmaet? Vet morfar hadde en god del av disse også dokaer som firmabiler før i tiden, så si altid holdt seg til VW han Rekker tunge
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: september 17, 2010, 20:13:35 pm »

Thumbs OPP! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: september 17, 2010, 20:57:19 pm »

Liten fartsdump i prosjektet her... har nå fått vite at det kanskje ikke blir helt lett å få omregistrert denne siden registrert eier er avdød, og det muligens ikke foreligger noen skifteattest. Videre er det problematisk at det er flere arvinger inne i bildet som ikke snakker med hverandre lenger osv, slik at det kan hende at ingen vil signere på salgsmelding. Mulig det kan la seg gjøre med en bekreftelse fra registrert eiers sønn om at bilen har stått hos han i 44 år, og ingen har noensinne vist noen interesse for den.

Foreløpige skjær i sjøen med andre ord, men vi får håpe det løser seg! Hvis det ikke lar seg løse, så har vi likevel fått begge panelene av han, og det vil da bli solgt deler av disse.
Loggført
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #18 på: september 17, 2010, 21:00:26 pm »

det lar seg løse... ha is i magen...  Blunker
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #19 på: september 17, 2010, 21:01:33 pm »

det ordner seg nok Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #20 på: september 17, 2010, 21:10:42 pm »

Liten fartsdump i prosjektet her... har nå fått vite at det kanskje ikke blir helt lett å få omregistrert denne siden registrert eier er avdød, og det muligens ikke foreligger noen skifteattest. Videre er det problematisk at det er flere arvinger inne i bildet som ikke snakker med hverandre lenger osv, slik at det kan hende at ingen vil signere på salgsmelding. Mulig det kan la seg gjøre med en bekreftelse fra registrert eiers sønn om at bilen har stått hos han i 44 år, og ingen har noensinne vist noen interesse for den.

Foreløpige skjær i sjøen med andre ord, men vi får håpe det løser seg! Hvis det ikke lar seg løse, så har vi likevel fått begge panelene av han, og det vil da bli solgt deler av disse.

Det er ikke noe stress, så lenge du beviser at du ikke har bøffa bilen og får han du har kontakt med til og skrive et skriv som forklarer saken Blunker
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #21 på: september 17, 2010, 21:38:24 pm »

Hva het firmaet i Mjøndalen? Eller eieren av firmaet? Vet morfar hadde en god del av disse også dokaer som firmabiler før i tiden, så si altid holdt seg til VW han Rekker tunge
Firmaet het Asani AS. Holdt til i Strandgaten.
Loggført
cmi
Supermedlem
*****
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud


Vis profil

« Svar #22 på: september 17, 2010, 21:52:04 pm »

Da er det ikke det firnaet Glad hadde vært morsomt om det hadde vært Glad
Loggført

Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! Glad
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: september 19, 2010, 18:39:42 pm »

Da er 'nytt' tak halvveis på gang.. dvs det er bulkete det også, men ikke på langt nær så mye.
Er egentlig på jakt etter et helt bulkfritt tak, men det er kanskje å drømme? Glad
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: september 19, 2010, 19:09:21 pm »

Bulker i taket er igrunn ikkje noko dramatisk, dersom flatene er store er det endå enklare å retta dei opp att. Berre legga litt press med hånda frå innsida so poppar det tilbake på plass igjen. Da samma kan du gjera med taket på skogsbilen, einaste er att du risikerar att taket løysnar frå takrenna pga rust. Du får kjøpt rust rep.plater for rust i takrenna med rett profil til taket.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
makten1000
Supermedlem
*****
Innlegg: 812
Bosted: Oslo, Disen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 21, 2010, 21:27:02 pm »

Detta blir spennende. LYKKE TIL. Krysser fingra for at jeg ser denna på SCC 2012:)
Loggført

www.mollythevwcamper.blogspot.com

1965 T-1 - Magda
1970 T-2 Westfalia Molly
2016 Q5
2016 A3 E-tron
Bjerkreim
Medlem
***
Innlegg: 179
Bosted: Bjerkreim Rogaland


vw only....


Vis profil
« Svar #26 på: september 21, 2010, 22:59:21 pm »

Spennende dette... sender du meg pm kan jeg nok fortelle deg litt mer om denne også Blunker


* IMG_2214[1].JPG (81.65 KB, 400x300 - vist 331 ganger.)

* IMG_2215[1].JPG (100.72 KB, 400x300 - vist 317 ganger.)

* IMG_2221[1].JPG (89.1 KB, 400x300 - vist 308 ganger.)
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: september 22, 2010, 14:36:49 pm »

Puh, her er det mange skjær i sjøen... en salig jungel av skifteattester, arvinger osv osv.. spørs om vi klarer å få til dette! Håper på å få litt mer svar på saker og ting i morgen....
Loggført
Rapidspeed
Seniormedlem
****
Innlegg: 306
Bosted: porsgrunn



Vis profil
« Svar #28 på: september 22, 2010, 16:02:08 pm »

ha is i magen.. og når alt er klart sender du meg en pm om når den skal hentes så skaljeg hjelpe deg..Blunker
Loggført

nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: september 23, 2010, 10:05:32 am »

Takk for det Glad

Eierforholdet skal etter min mening nå være klarlagt.. en liten tur på trafikkstasjonen for å bekrefte at det stemmer, så håper vi at dette går i boks....
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!