VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: BERGER på mars 11, 2014, 10:16:31 am



Tittel: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: BERGERmars 11, 2014, 10:16:31 am
Dette er ikke noe nytt tema, men jeg finner ikke igjen noen gode tråder om det heller, så tenkte å starte en ny.

Temaet er, Den Optimale Bruksbobla!

Tenk deg at du skulle bygge en boble (altså VW type 1) som du skulle bruke hver dag, hele året og kjøre 100k km med.
Du skal bruke like mye penger som om du skulle kjøpt deg en hvilken som helst annen bruksbil for å kjøre samme distanse, sånn røfflig 200 000,-

-Hvilken modell ville du valgt?
-Hvilke forbedringer ville du gjort?
-Hva slags motor og girkasse?
-Senk/ikke senk - hvilke deler for at det skal holde?
-Hva slags look?
-Hvordan få den til å tåle salt og skitt best mulig?
-Hvordan få optimalt varmeapparat og best mulig luftkvalitet?
-Hvordan få optimal komfort?
osv, osv...

Noen kriterier for at det ikke skal skli helt ut:
-Luftkjølt motor
-Godkjent hos Biltilsynet
-Skal fortsatt se ut som en boble
-Ombyggingene må kunne utføres med en gjennomsnittlig "garasjekunnskap"

Hvis svaret ditt er: behold den original, trenger du ikke svare.
Det jeg er ute etter her er de gode forbedringene, de som vi har erfaring med at fungerer.
Gjennom en felles brainstorming håper jeg at vi skal kunne utforme en slags teoretisk optimal bruksboble.
Og kanskje blir noen inspirert til å bygge den etterpå  ;)

Ditt bidrag er betydelig, lite som stort, så fyr løs!



Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Roy Grellandmars 11, 2014, 10:45:06 am
akkurat den tanken der har jeg lekt mye med, så jeg skal prøve å koke det ned til min liste.

Spennende tråd :)


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: -Marius-mars 11, 2014, 10:47:36 am
Kjøp Porsche:)
Jeg står fortsatt ved linjen over, men skal jeg forholde meg til vw må det da bli en 1303 med wbx. Bremser deretter og senk. Hiver vi på litt andre felger, men disse skal gå under st. skjermer da den også skal brukes om vinteren. (ser så dumt ut med bredda skjermer og smale dekk om vinteren) jeg har kjørt dette oppsetten noen år før, og det fungerte utmerket hele året:)

Jeg kjørte Lillehammer-Tromsø-Lillehammer uten problemer en sommer.

Mvh Marius


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Formula Veemars 11, 2014, 13:53:38 pm
Gratulerer med dagen! forresten :-)
Ville valgt 1302. Gode kjøreegenskaper, med "nostalgisk" dashbord og frontrute.
Senket 50mm med Golf Fjærbein coilovers (Eller kerscher for godkjenning)
Kerscher bremsesett for 160hk
Koni gule dempere bak.
Type4 2,1 med datasprut mildt oppsatt til 160hk
S girkasse for lavere turtall og forbruk, sveist 3+4, superdiff og med stage1 clutch. Automatstarter.
Hengerfeste, skvettlapper, H4 innsatser med Xenonkit eller ekstra fjernlys.
God rustbeskyttelse under, i det minste om allerede fin, godt inspisert og beskyttet med tectyl/dinol/voks el.l.
75A dynamo, ekstra batteri med skillerele så startbatteriet kun brukes til startbatteri.
Gjennomgått standard varmeapparat, originale/overhalte varmebokser med finner innvendig, bensinvarmer.
7" revolution med 195/65-15 8 sett, samme dim vinterhjul. Originale skjermer.


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmars 11, 2014, 15:23:15 pm
Spennende tema som har inspirert meg mang en gang! Tror jeg ville tatt utgangspunkt i en hevet baja basert på en 1968-1970ish med diverse modifikasjoner. Kufangere, ekstralys og årlig behandling med understellsbehandling fra Funderud antirust, mao saueullsolje.

Kanskje noe ala denne (som snart har vært rundt kloden et par ganger):
http://worldrallies.com/?page_id=134



Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: BERGERmars 11, 2014, 19:42:24 pm
En ting jeg har klart for meg er hvordan jeg ville hatt motoren:

Alu blokk
90,5x82mm (2110ccm), DPR veiv ballansert til F1 spec. Std svinghjul og Berg equalizer reimhjul.
Scat I-beam råder
Engle W100 kam, Engle løftere, alu støtstenger, standard vipper
Standard 1600 topper, lett portet, enkle stivere fjærer, statisk komp til 9-9,5:1
Full flow oljesystem, 26mm pumpe
Dobble 40mm Weber, CSP sentermontert luftfilterboks (demper lyden)
Originale VW varmepotter
Monza single tip eksos
Vekselstrømsdynamo
Fordeler med elektronisk trigger
Alle kjøleblekk og termostat som original 1600


:)



Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 11, 2014, 20:31:02 pm
1302-1303 , "S" kasse med lengre 4.gir
2,1-2,2 wbx (med skikkelig varmepparat koplet til friskluftanlegget),
fk8-isj kam .alustøtstenger,
(evt 2253-2254 CB hydrokam)
Microsquirt sprut
std skiver foran,  type 3 tromler
moderat senket med justerbare dempere , og kraftigere stabstag
2 gode stoler :)


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Speed-Demonmars 11, 2014, 21:02:09 pm
Grove trekk:

Rustrfri original 1303 fra 1975 (tannstangstyring) med soltak
Moderat senkning, sellholm understell
Porsche g50 kasse 5 trinns
16 toms porsche fuchs
Denne motoren: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,21959.0.html, bygget om med crank trigger tenning og innsprøyning, optimalt bremset og mappet, muligens med dobbelpotte eksos for lavere støynivå
Webasto dieselvarmer montert under baksetet, komplett med fjernstart-app og termostatstyring: http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120/eberspacher-varmer-d2-p-3916
Dynamat i hele bilen
Fullbur i cro-mo
Lakkerte (i bilens farge) carbon skjermer, panser, motorlokk, dører og støfangere
To komfortable seter, eksempelvis fra porsche 911, selvsagt med varme

Kommer mer etter hvert som jeg tenker klart...

Jens Kristian



Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Panmars 11, 2014, 23:03:16 pm
Jeg er selv originalfantast og kjører Boble året rundt - 1300 1968-modell. Har hjemmekontor, så veldig mye kjøring i det daglige blir det ikke, men når jeg først kjører, er det gjerne over 40 mil i slengen.

Skulle jeg endra noe som helst, ville det vært å ha mer krefter i motoren - 75-80 HK hadde gjort seg. Med tilsvarende modifiseringer av bremser. Resten ville jeg faktisk latt være i fred. Bakkeklaringa er veldig fin å ha om vinteren og på humpete norske veier, smale dekk anser jeg som ingen ulempe på en såpass lett bil, spesielt på våt vei, hvor det gjelder å unngå vannplaning.

12 volt elektrisk anlegg er veldig greit i det daglige, 3-punktsbelter likeså. Altså blir det fra 1968 og oppover som gjelder for meg, hovedsaklig. Trenger man ekstra varme, er jo bensinvarmer en klassisk løsning.


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürstenmars 12, 2014, 08:11:11 am
Merker at balansen mellom fornuft og følelse bikker mer over til fornuftsiden i mitt hode når det gjelder dette temaet. Mao stikkord som vinter, enkelt vedlikehold, driftsikkerhet overskygger stikkord som effekt og det øvre sjiktet av komfort og stil.

Av det som er nevnt så langt + egne ideer ville jeg ikke vært foruten:
1. Fjernstart motorvarmer & kupevarmer.
2. Ekstralys foran og kraftig midtmontert bremselys bak montert høyt oppe.
3. 4 bolt skivebremser rund baut (litt for effektens skyld, men mest for enkelt vedlikehold året rundt.)
4. Vekselstrøm generator
5. Kraftigere stabstag
6. Nyere seter med nakkestøtter og varme
7. Lengre 4.gir
8. Fordeler med el. trigger
9. Helt fullisolert kupe. (Isolerte kanaler varmer vesentlig bedre enn originale)
10.Oljetempmåler
11. Originale varmepotter med ekstra isolerte overgangsrør til kupeen.
12. Keyless til dørene så man slipper igjenfrosset låsesylinder
13. Aircondition (?)
15. Minst mulig stål ut mot veien rund baut. (derfor bajakit)
16. God bakkeklaring
17. Polstret ratt i originalstørrelse
18. årlig oljebehandling under. (Olje trekker inn i alle krinker og kroker.)


Effektmessig derimot, ville jeg klart meg helt fint med om lag 70-80hester (så lenge 4.giret ikke hadde blitt for langt for motoren), forutsigbarheten var svært bra og levetiden så lang som mulig (minst 80 000km). Størrelsen hadde mao ikke spilt særlig stor rolle, så lenge den var langt over gjennomsnittet driftsikker, hadde lavt dreiemoment og krevde minimalt med justering i løpet av året.


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 13, 2014, 13:52:41 pm
Den optimale bruksbil er nok egentlig veldig enkel,
1975 1303 med orginal bensinvarmer, orginal elektrisk friskluftsvifte, orginal spylertank som ble levert med elektrisk pumpe, motorvarmer og soltak. Hele bilen må selvfølgelig være i meget god stand slik at alt virker. Og en 1600i fra nyere Mexico boble. Eneste som hadde vært greit å "ettermontere" var bedre seter, frontrute med varmetråder og Defa pluss pakke koblet til bensinvarmeren. Bedre og lettere å holde igang hadde det nok ikke blitt... Dessverre litt kjedelig.


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 13, 2014, 13:58:10 pm
Den morsommere og mer komfortable varianten er mer omfattende.
Innsprutmotor med minimum 100hk
Nyere og bedre bensinvarmer
Nyere ratt med mindre diameter for sportslighet
5 trinns girkasse
Litt senk
Porsche skivebremser rundbaut
Stillegående eksos
Intervall visker/regnsensor
Gode seter med varme


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Panmars 13, 2014, 14:19:22 pm
Intervallvisker, ja. En viktig detalj jeg glemte, som jeg gjerne skulle hatt i det daglige. Pluss viskerhendel på rattet.

Om det hadde vært mulig med lyktespylere uten å rote til utseendet på fronten for mye, hadde det også vært et stort pluss.


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: tmatremars 13, 2014, 20:00:07 pm
http://www.ebay.com/itm/NEW-WEBASTO-AIR-TOP-2000-ST-12V-PETROL-GASOLINE-BENZINE-CAR-AUTO-HEATER-/281214486217?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4179b086c9&vxp=mtr


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Formula Veemars 17, 2014, 15:27:33 pm
Tror jeg kunne hatt servostyring og. Gjerne elektriske vindusheiser og keyless go.


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mars 18, 2014, 10:50:28 am
Tror jeg kunne hatt servostyring og. Gjerne elektriske vindusheiser og keyless go.

på 75 03 er styringa så lett at servo er helt unødvendig.

Keyless go er jo super enkelt på boble, Start knapp på biltema for en 5'er, og sånn elektrisk døråpner med fjernkontroll fra kina..


Tittel: Sv: Felles "forskningsprosjekt" - Den Optimale Bruksbobla!
Skrevet av: hovdingenmars 24, 2014, 21:27:12 pm
Jeg har brukt min -74 1303S BIG som bruksbil ei stund. Det er en originalbil i god stand. Det eneste jeg kunne tenkt meg legge til som utstyr til vinterbruk åtte være en fungerende Eber og/eller varmetråder til frontruta (det finnes!).