mai 06, 2024, 00:53:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger råd fra motorgutta!  (Lest 1833 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: mars 16, 2014, 21:43:31 pm »

Hei! Som topic sier trenger jeg litt råd fra ekspertene.

Motoren er en Porsche 1680 som skal få doble 40 DRLA. For å få gasserne til å passe på manifolder blir det kjøpt inn slike adaptere som bygger litt i høyden: http://vwparts.aircooled.net/Weber-IDF-PORSCHE-356-912-Carburetor-Adapters-PR-p/101016-0.htm

Har tenkt å dyse dem slik etter å ha lest endel på porsche 356 forum:
30mm venturis
135 mains
175 air
60 idle
35 pumps

Jeg elsker looken på høye velocity stacks, og etter å ha forsket litt med kjøkkenpapir-ruller har jeg funnet ut at jeg mest sannsynlig får plass til 6" høye trompeter

Det jeg lurer på er hvilken effekt disse har på motoren i praksis? Skjønner at den får mere luft. Bør jeg vurdere å dyse gasserne annerledes enn det jeg har kommet frem til pga trompetene? Bør jeg gå opp til 32mm venturis? Står standard 34mm på nå, men det tror jeg blir hakket for drøyt på en 1680.

Men hva vet vel jeg! Gliser Erfaringer og teorier mottas med takknemlighet!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: mars 17, 2014, 18:46:45 pm »

Var ikke mange som kunne noe om dette gitt! Osteaktig
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mars 17, 2014, 18:49:53 pm »

Du må en tur til Jee for å få detta justert rett.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 17, 2014, 18:55:08 pm »

Bare å søke Glad

Du endrer turtallet der motor peaker effekt og moment messig f.eks.

Er ikke alltid at lengre er best. Må regnes på..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: mars 17, 2014, 23:59:06 pm »

Har skjønt det slik at korte trakter gir mer effekt på høyt turtall, og høyere trakter gir mer moment på lavt turtall? Virker som det hersker stor uenighet om dette temaet.

Jeg kommer uansett ikke til å kjøre motoren nevneverdig hardt, og ikke høye turtall. Dette er som sagt kun for looks. Om jeg i værste fall mister 4 hk kan jeg leve med det, men er det noen risiko for at man føkker opp luft/fuel forholdet såpass at motoren fusker? Det vil jeg selvfølgelig ikke ha noe av Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 18, 2014, 01:39:57 am »

Vil ikke tro du merker noe nevneverdig ved denne endringen i det hele tatt. Da denne luftpumpen hverken er optimal eller jobber ved særlig høyt turtall.

Hva dysing angår er det så og si umulig og si på forhånd. Men ser ingen grunn til at den ikke skal funke med 34 halsring, Må muligens opp litt på lavfart. Men dine 60 idles er jo relativt voksne fra før.

Har ikke så mange Dellorto motorer bak meg. Men om alt er på stell vil den ihvertfall ikke gå magert med 135/175'er  Osteaktig

Om du tar ut motoren og tar den med til Jessheim trenger du jo ihvertfall ikke lure lenger. Og da får du også vite om du mister noe med look's tratter  Blunker
Loggført

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: mars 18, 2014, 11:41:26 am »

Dysestørrelser har jeg herfra: http://www.porsche356registry.org/356talk/1/30015.html

Virker som de fleste er enige i at det er 135/175 eller 140/180 og 30-32mm venturi som gjelder. Samt 58+ idles. Så jeg prøver med disse dysene først tenker jeg. Tallene på dyser er vel ganske forskjellige fra Dellorto til Weber har jeg hørt?

Tar ikke motoren ut nå rett før sesongen uten at jeg må, men hadde jo selvfølgelig vært gull å fått ut alt potensialet fra motoren, Jee! Kanskje jeg tar meg en tur til høsten Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: mars 21, 2014, 13:29:05 pm »

Den her kan være litt fiffig for å justere gassere:

http://www.carbtune.co.uk/colortune.html

Man ser ihvertfall om man er på jordet, eller ikke. Ligger også noen videoer på youtube.

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 24, 2014, 19:08:31 pm »

I CB sin DRLA bok står det som jeg har erfart flere ganger 40mm'e fungerer som de er ut av boksen med 140/180 dyser. De gir muligens ikke maks effekt, men de går uten noe mer med det. På alt fra std 1600 til småtrimma 1915. De må være skikkelig synkronisert og frie for grums.
Har hatt mine i tja 13år nå. Og de har stått på alle motorer jeg har kjørt med i 65'n min. Prøvde å dyse ned litt på 1600'n men det var ikke noe poeng.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!