mai 03, 2024, 19:14:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feil på EU-kontroll, ujevne bremser bak på buss  (Lest 1731 ganger)
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« på: mai 20, 2015, 07:33:19 am »

Hei

Fikk en 2er feil på EU-kontrollen pga mer enn 50% ujevnhet på bakbremsene. Foran var perfekt.
Merket i fjor sommer at det var noe galt bak, og nå er det altså bekreftet.

Det er høyre bak som har svak virkning i forhold til venstre bak. Både når jeg tråkket på pedalen og når jeg drar i brekket.
Har demontert høyre trommel og skiftet hjulsylinder, da venstre ble skiftet for to år siden og jeg var for lat til å skifte  begge samtidig. Har fungert bra lenge, men nå er det altså ujevnt. Det  hjalp ikke å skifte hjulsylinder, selv om denne var gammel og sliten. Har også skiftet all bremseveske.

Trommelen er i fin stand. Slipte bort den lille slitekanten jeg fant.
Jeg har:
Slakket brekkwire. Justerte bremseskoene helt ut til trommelen slik at trommelen såvidt subbet borti og satte det sammen igjen. Lett og fin å få justert. Tilstanden i trommelen er meget bra til å være en gammel bil. MEN: Fortsatt eksakt samme resultat i bremseprøveren. Hva kan da være feil? Er vel ingen bremsekraftfordeler på en slik bil..... Kan det være at bremseslangen er tett? Er ikke skiftet siste 20 åra.

Gode tips tas i mot. Glad

Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: mai 20, 2015, 07:39:28 am »

Skift bremseslangene dine, kan være grodd igjen. Mange her har hatt det problemet, men da gjerne at bremsene fortsatt henger på etter at du har sluppet pedalen.
Loggført

Seaside VW Klubb
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #2 på: mai 20, 2015, 10:47:02 am »

God ide å skifte slanger uansett, men tror ikke det forklarer problemene. Er jo også ujevnt med brekket, som går via egne wirer.
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 20, 2015, 10:50:26 am »

Er lurt å slakke Håndbrekk før du justere ut bånda da Blunker
stramme håndbrekka etter du har justert ut bånda Glad
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #4 på: mai 20, 2015, 13:06:12 pm »

Takk, men var det jeg gjorde. Glad
Slakket wirene nesten maks på de to skruene som sitter under gulvet foran (Der de deles fra staget som kommer fra selve brekket.)
Så la jeg etter bremseskoene. (Som forøvrig har igjen masse belegg og ser veldig bra ut.)
Brekket ble stramt og fint med grei vandring. Men akkurat like mye ujevnhet i bremsetestern.

Er noe rart jeg ikke skjønner her....
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: mai 20, 2015, 14:46:06 pm »

Har de ligget på en gang eller flere kan de skoa få en glassaktig overflate som har liten friksjon.
Noen ganger holder det å rubbe de litt med slipepapir ellers må de byttes. Kikk og kjenn på belegget.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #6 på: mai 20, 2015, 19:33:02 pm »

Bra poeng,men har gjort det også. Rubbet opp bånda og slipte bort den ørlille slitekanten som var i trommelen, samt rubbet resten av trommelen med smergel. Hjalp ikke en døyt. Rare greier.

Skal dobbeltsjekke hjulsylinderne i morra så jeg får sett at jeg ikke har fått to som er forskjellige.
Men uansett burde det jo vært jevnt med brekket. Det går jo utenom hjulsylinderen.

Kan også nevne at begge wirer beveger seg fritt og fint.
« Siste redigering: mai 20, 2015, 19:57:32 pm av Bugster » Loggført
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #7 på: mai 25, 2015, 11:38:08 am »

La etter og justerte på venstre siden på nytt. Ble bra da.
Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor den venstre som var dårlig justert samtidig var den som hadde best virkning, men men...
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: mai 25, 2015, 21:17:38 pm »

Vet ikke hvordan det er på busser, men viss del 6 på bildet under er skrå der bremseskoen treffer, kan den ene siden være feilmontert?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: mai 26, 2015, 23:22:01 pm »

har da komt noko form for kjemikalie i bremsebelegget kan skoene se brand new ut og hur kul som helst. men har 0 bremsefunksjon. når varmen kjem vil da bli kokt ut av belegget og overført til den porøse støypejernstrommelen og so har du da gåande.
kan kurerast med propan og tørre fidler. varm bånd og trommel og gni til da ikkje kjem meir. men du snakker om slitekanter,20år gamle slanger og tvilsomme hjulsylindrar. eg pleier å skifta ALT av bremsedeler når er i gang og da fungerar lika smertefritt kvar gong. berre eit tips:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!