VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Langlo på mai 09, 2016, 19:13:00 pm



Tittel: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 09, 2016, 19:13:00 pm
Hei! Nylig eier av en fine boble. :)
Men jeg er ganske ny på dette og trenger hjelp med motorproblemer. Den har bare vært i bruk 2-3 ganger de 3 siste årene men startet og gikk fint. Men etter liten times kjøring. Røk viftereim. Fikk på ny men den også hoppet av etterhvert. Etter dette så er det ikke hele tiden den vil gå på alle sylindrer og går kun ved høgt turtall (når den plutselig finner ut at den skal tenne på alle plugger :) ) har dere noen tips? Lurer også på om det har noe i seg å kjøpe bosch 009 fordeler og blå coil, så jeg slipper all den justeringen hele tiden :) hjelp meg :D

Mvh en amatør innen boble :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 09, 2016, 19:38:52 pm
Motor er orginal og er en 1600. :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Einicmai 09, 2016, 22:28:00 pm
009 fordeler fungerer dårligere enn origal med vacuum tilkoblet forgasser.
T1 motorer må stoppes med en gang viftereima ryker. Da stopper kjølevifta også. Blir overopphetet etter 2-3 minutter. Viftereima strammes ved å flytte shims på øvre reimskive. sjekk om øvre og nedre reimskive er på linje.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: P-stopmai 09, 2016, 23:57:23 pm
Må regne med at alt er morkent når det har stått så lenge. Som påpekt er det viktig å stoppe når viftereima ryker.
Plugger, pluggkabler, bensinslanger, bør byttes. Flottørkammer har sikkert tørket inn mellom hver bruk og bør renses. Dyser i gasseren bør renses. Ikke begynn å bytte coil og fordeler når ting tyder på at de virker. Stifter er greit å sjekke og pusse reine.
Sitter det ett bensinfilter noe sted? Sjekk om vakum på fordeleren går løst og ledig. Meninger om hvilken fordeler som er bra og ikke, kommer ann på hvem du spør. Falsk luft er heller ikke noe overraskelse.
Ellers lykke til med boble og spør dersom du lurer. Er mange dyktige kjennere her som kan komme med tips.



Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 10, 2016, 06:34:38 am
Nå er ikke jeg med bilen før fredag igjen, men som sagt så rykker og napper den ganske godt når det er lavt turtall.. kan også nemne at jeg tok ut en plugg for å se og den såg veldig grei ut :)
Når jeg tenker meg om var nedre reimhjul lengre inne enn øvre, var ikke snakk om så mye (1cm), kan det være grunnen? Virket litt slitt reimhjulene, så har bestillt nye av hver :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: SveinTmai 10, 2016, 10:19:14 am
Sitter et spennbånd rundt dynamoen som en stor "slangeklemme". Dette kan du løsne og forhåpenligvis dytte på dynamoen slik at remskivene kommer på linje. Snurr på dynamoen ettrerpå for å høre at den ikke subber borti noe med vifta som sitter inni viftehuset.
Fuskingen høres mest ut som noe rusk i forgasseren, men det kan jo være at vifteremmen som røk, har klart å dra av en ledning på forgasseren? Skal normalt være to ledningen inn på forgasseren.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 10, 2016, 11:14:36 am
Skal sjekke alt dette når jeg kommer hjem! Godt å vite det er folk her i norge som liker å hjelpe :D TAKK!


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: ted67mai 11, 2016, 00:33:53 am
Du har strammet viftreima riktig etter at den var bytta?


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Squarebackmai 11, 2016, 05:39:07 am
Slitte reimhjul har jeg ikke opplevd. Ikke bytt til noe med dårligere kvalitet enn de originale i alle fall...


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 11, 2016, 05:49:48 am
Du har strammet viftreima riktig etter at den var bytta?

Hva mener du med riktig? Noe annet jeg bør tenke på enn å få den noenlunde stram? :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Squarebackmai 11, 2016, 11:54:15 am
Og reimhjulene må jo være på linje. Det er punkt 1 når det gjelder viftereim.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 11, 2016, 16:21:36 pm
Får ordnet på det fredag. Kan slenge inn hordan det går etterhvert som jeg feilsøker :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 13, 2016, 20:19:13 pm
Får ikke start nå.. hva tror dere?


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 13, 2016, 21:29:07 pm
Virker som den starter avogtil når jeg har prøvelampe og får den i rett posisjon på tenning og tdc 7.5grader. Men så har jeg plutselig ikke tenning igjen ved neste startforøk. Sliten fordeler og deler inni?? :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: P-stopmai 13, 2016, 23:00:59 pm
Litt lite opplysninger når du skriver "starter ikke nå". Hva er gjort og hva er ikke gjort. Sjekk jording til stifter, Har du tenning noen ganger og ikke andre tyder jo ting på dårlig kontakt. Går starteren så fort som den skal? Er motor og kasse skikkelig jordet?
Har du sjekket pluggkabler? er alle pluggene sjekket? Ser fort om noen er mer sotet enn andre. Tenningsrekkefølge? 7,5 grader på riktig side av ød? Coil? Bensin?
Har du prøvd med startgass? Gi opplysninger om hva som er gjort og hva som er justert og sjekket så er det mye enklere å komme med tips. Sjekk om det er sideslark i fordeler akslingen. Er det rust i sporet til viftereima på reimhjulet kan det tygge reim. Puss reint i såfall.
To ting bilen må ha for å gå. Bensin og gnist. Luft regner jeg med at den får.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 14, 2016, 00:12:31 am
Litt lite opplysninger når du skriver "starter ikke nå". Hva er gjort og hva er ikke gjort. Sjekk jording til stifter, Har du tenning noen ganger og ikke andre tyder jo ting på dårlig kontakt. Går starteren så fort som den skal? Er motor og kasse skikkelig jordet?
Har du sjekket pluggkabler? er alle pluggene sjekket? Ser fort om noen er mer sotet enn andre. Tenningsrekkefølge? 7,5 grader på riktig side av ød? Coil? Bensin?
Har du prøvd med startgass? Gi opplysninger om hva som er gjort og hva som er justert og sjekket så er det mye enklere å komme med tips. Sjekk om det er sideslark i fordeler akslingen. Er det rust i sporet til viftereima på reimhjulet kan det tygge reim. Puss reint i såfall.
To ting bilen må ha for å gå. Bensin og gnist. Luft regner jeg med at den får.

hei. sorry for dårlige opplysninger!
det jeg har gjort, er fått på nytt reimhjul og reim, justert stift(virket litt slitt?) og tenning, det merklige var att når prøvelampen lyste og det var riktig stillt inn, startet den for å så dø ut så fikk jeg ikke kontakt med prøvelampen igjen...men så plutselig har jeg nå tenning hele tiden.
skrudde inn begge skruer på forgasser og stillte ut til den gikk greit, får den ikke under 1000rpm stabil på tomgang, og nå når jeg var ute og kjørte en tur ville den ikke gå på tomgang igjen, veldi ruskete.

nedre og øverste reimhjul står ennå ikke skikkelig på linje, løsnet dynamo i forsøk om å skubbe den lengre inn, uten hell. hva gjør jeg der? 0.5cm - 1cm lengre ute øvste reimhjul.
hva skal til for å få bilen til å gå skikkeli på tomgang?
bil må ha full gass for å startes, er det normalt?
har planer om ny fordeler/coil, er det like greit å kjøpe boch009/blå coil med en gang, siden jeg skal ha dobble forgassere etterhvert? hva gjør jeg med veivhusventilasjonen?
hvor sitter bensinfilter orginalt? :)


det jeg skal gjøre:
*skifte olje
*justere ventiler 0.15mm klaring
*sjekke og justere tennplugger

hva mer bør jeg gjøre?

takk for alle svar! :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 14, 2016, 07:25:01 am
Coilen blir også ganske så varm, kan det ha noe å si?


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: SveinTmai 14, 2016, 08:08:29 am
Jeg er litt vanskelige og trenger litt fler opplysninger før jeg vil komme med fler svar  :D
Er stiften fin, uten ujevne kontaktflater? Og hvilken åpning har du stilt den til?
Klikker det i "cutoff ventilen" på forgasseren viss du tar av og på ledningen med tenning påslått?
Hvor mange amper (A) er dynamoen på?

Viss stiftåpningen er for liten kan du få trøbbel på tomgang og varmere coil.
Klikker det ikke i ventilen får du tomgangstrøbbel.
Er dynamoen på 38A er den lenger enn det en bobledynamo normalt er, og viss feil deksler er brukt vil du ha problemer med å få remskivene på linje.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: JonasBmai 14, 2016, 22:30:12 pm
Har ved to tilfeller montert nye stifter som ikke har ledet strøm som de skal. Resulterte i at tenningen kom og gikk som den ville. Pusset stiftene så gikk det en stund før det begynte å kødda igjen. Møkkastifter, av veldig dårlig kvalitet. Kjøp kjent kvalitet/merke.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 15, 2016, 14:19:29 pm
Jeg er litt vanskelige og trenger litt fler opplysninger før jeg vil komme med fler svar  :D
Er stiften fin, uten ujevne kontaktflater? Og hvilken åpning har du stilt den til?
Klikker det i "cutoff ventilen" på forgasseren viss du tar av og på ledningen med tenning påslått?
Hvor mange amper (A) er dynamoen på?

Viss stiftåpningen er for liten kan du få trøbbel på tomgang og varmere coil.
Klikker det ikke i ventilen får du tomgangstrøbbel.
Er dynamoen på 38A er den lenger enn det en bobledynamo normalt er, og viss feil deksler er brukt vil du ha problemer med å få remskivene på linje.
stiften ser brukt men grei ut, stillt inn på 0.4mm. cutoffventilen klikker. har ikke bilen i nærheten akkuratt nå, så vet ikke hvilken dynamo det er, løsnet klemmen på dyamo og prøvde å skubbe den lengre inn..


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: SveinTmai 15, 2016, 16:12:42 pm
Henger meg litt opp i at fuskingen begynte når vifteremma røyk. Sitter alle pluggledninger inkludert den i midten godt på plass i fordelerlokk og coil? Er ikke blitt noen sprekk i fordelerlokket?
Ellers er det jo en mulighet å låne en annen coil og fordeler å prøve om feilen blir borte. Hvor i landet holder du til? Sikkert noen i nærheten som kan låne deg noe.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 15, 2016, 17:38:14 pm
skal sjekke ut om noen har. kan også bestille...
jeg har org fordeler, hvor kan jeg kjøpe elektronisk tenning? har lyst på det. må jeg da også bytte coil og kondensator?


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: SveinTmai 15, 2016, 18:32:53 pm
Elektronisk tenningsmodul som erstatter stiftene i originalfordeler, kan nok de fleste deleforhandlerne skaffe, og finnes noen på eBay også. Har selv dårlig erfaring med kinakopier av elektronikk, da de jeg prøvde sendte gnisten ut når rotoren var mellom kontaktpunkene på fordelerlokket. Kjører nå med Pertronix i den ene og originalt VW fra nyere transporter i den andre. Men har tidligere kjørt 100.000km i Notch med stifter uten trøbbel også, så når alt er i orden virker det også bra!  :)
Kondensatoren fjernes når du bruker elektronisk, og det varierer om du må ha annen coil eller ikke.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 15, 2016, 19:18:59 pm
takk for svar! :) er denne grei? sammen med flametrhower eller blå bosch coil? :)

https://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=p&ka=162&betalingsmetode=2&skip_sending=false&restordrebehandling=1&henvisningskode=0


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: SveinTmai 15, 2016, 19:34:34 pm
Linken sendte meg bare til hele tenningsutvalget, så vet ikke hvilken du mener. Men Unneberg hjelper nok med valget  :)
Pertronixen jeg selv har er Flamethrower II 0,6ohm coil og Ignitor II. Ignitor II måtte jeg bygge om for å passe i vakumfordeler, da den var beregnet for 009.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 15, 2016, 20:16:24 pm
Linken sendte meg bare til hele tenningsutvalget, så vet ikke hvilken du mener. Men Unneberg hjelper nok med valget  :)
Pertronixen jeg selv har er Flamethrower II 0,6ohm coil og Ignitor II. Ignitor II måtte jeg bygge om for å passe i vakumfordeler, da den var beregnet for 009.


Ignitor kit, 1971> 12v, vacuum replaces one piece points. heter den. vansklig det skulle være å få rett link da, fungerer jo ikke :)

samme som denne: https://www.vwheritage.com/shop/AC9981847V/ignitor-kit-1971-12v-vacuum-replaces-one-piece-points/



Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 16, 2016, 22:31:46 pm
Bilen er oppe går! Takk for alt hittil :)
Ventilene var ikke litt i riktig posisjon engang. Etter dette gikk den stabilt! :)

Men jeg har problemer å få den til å gå lavt på tomgang, har prøvd å justert forgasser. Uten lykke. Går velsig bra med tomgang på rundt 1000rpm.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Bug_Manmai 17, 2016, 09:43:32 am
Vanskelig og få motor med en gasser og hå jevnt under 1000 på omgang.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: hauganfotomai 22, 2016, 20:18:57 pm
Bare sånn om du ikke har tenkt på det. Om dette er en bil som har stått mye er en skikkelig forgasserrens på sin plass. Skru av, åpne og blås alt rent med trykkluft.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Kjell Roarmai 22, 2016, 21:56:10 pm
Bare sånn om du ikke har tenkt på det. Om dette er en bil som har stått mye er en skikkelig forgasserrens på sin plass. Skru av, åpne og blås alt rent med trykkluft.

Evt fyll STP injection cleaner i bensina. Funka gull på bobla mi. :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 22, 2016, 22:02:46 pm
statusupdat:
rumler å går bilen nå! etter mye om å men, vet ikke helt hva som gjorde susen, men stilte alt inn rett, nytt bensinfilter, pussa plugger. så gikk den fint på tomgang.

det jeg lurer på nå er som følger: bilen har et lite dødgangsområde på midtregisteret, føler ut som den skal dø ut for å så slå inn, hva gjør dette? :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: TrettenNullTomai 23, 2016, 21:37:19 pm
såkalt "flat Spott" Har opplevd det på mange PICT3 gassere.
Eller fortsatt litt rusk i dysa


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 24, 2016, 06:25:19 am
Skal ta ut dusa å rense.
Om det ikke fungerer. Er det bare slik den er? 34pict 3 forgasser mener je :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: hauganfotomai 30, 2016, 09:41:08 am
Tja. Du kan godt måle hvor mye bensin aksellerasjonspumpa gir. Gir den for lite, vil bilen nøle. Min nøler litt, men ikke om jeg gir flatt jern  ;D


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: 1303SSmai 30, 2016, 10:12:03 am
Gammelt triks er sette i større dyse ;)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 30, 2016, 17:18:28 pm
motoren går meget pent nå. :) elektronisk tenning nye plugger, ledninger, rotor og rotorlokk :)

men etter bytte til elektronisk tenning og ny coil, så lader ikke bilen, hva kan ha skjedd? eller, bilen lader men ligger kun på 11.65 volt og hopper opp og ned 0.05volt, ladereleet står å tikker veldig mye, det kan hende det har vært slik hele tiden, bare jeg som har vært for opptatt med alt det andre.

skal gå over alle jordinger imårga osv, men hva mer bør jeg sjekke? skal på tur i helgen, så hadde vært kjekt å løst dette før fredag :p


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Einicmai 30, 2016, 19:10:07 pm
Lading, sjekk børster, hvis ok bytt rele. Antar du har sjekket at alle ledninger er på plass.
Pict 3: går best med større hoveddyse. 135 eller 145? Husker ikke.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 30, 2016, 20:21:28 pm
Har også et bosch 0332 019 103 relee koblet til en blå/hvit ledning, jording og to andre ledninger under baksetet, dette er vell ikke orginalt? Ikke vet jeg hva det går til heller :)


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: SveinTmai 30, 2016, 20:44:11 pm
Stor mulighet for at det er til varmetrådene i bakruta. I så fall originalt...
Slå av og på bryteren til varmetrådene og du bør høre klikket i dette releet.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 31, 2016, 19:18:24 pm
Stor mulighet for at det er til varmetrådene i bakruta. I så fall originalt...
Slå av og på bryteren til varmetrådene og du bør høre klikket i dette releet.

Helt sant :)

Men tilbake til ladeproblem. Får mange tikkelyder av laderelee.. normalt? Såg inni og begge sidene av releet hopper å tikker på kontaktpunktene, liten gnist mellom kontaktpunktene på vippearmen inni der. Måler dynamo får igrunn bare rabbel fra voltmeteret men den hopper fra 12v til 15v samme på inn-siden på releet og ut på andre siden. Men batteriet er bare 12.51 og påvei nedover. Har testet to batteri som jeg vet fungerer, ladder vertfall 14.2 i bruksbilen min.  Hjeeelp :p


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: P-stopmai 31, 2016, 19:26:17 pm
Kan høre ut som om ladereleet slår seg på og av hele tiden. Det skal bare slå seg av når batteriet er fullt for å unngå koking av dette.
Kan vel trygt bytte dette eller få prøve ett som virker.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 31, 2016, 19:33:28 pm
Kan høre ut som om ladereleet slår seg på og av hele tiden. Det skal bare slå seg av når batteriet er fullt for å unngå koking av dette.
Kan vel trygt bytte dette eller få prøve ett som virker.

skal prøve en annens boble sitt laderelee imorgen :) om det ikke er den som tuller så er jeg blank igjen... :p

om dere har flere forslag, skriv de ned :D


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlomai 31, 2016, 19:35:24 pm
ladelampa i dash, lyser ikke heller... hva skal ladestrøm ligge på? har hørt alt fra 13.6v til 14.2v...


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: ted67mai 31, 2016, 20:50:03 pm
Mål ut fra dynamo, og mål spenning på batteri. Så ser du fort hvor feilen er. Over 13,6 holder fint.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: P-stopjuni 01, 2016, 21:46:44 pm
Måler dynamo får igrunn bare rabbel fra voltmeteret men den hopper fra 12v til 15v samme på inn-siden på releet og ut på andre siden. Men batteriet er bare 12.51 og påvei nedover. Har testet to batteri som jeg vet fungerer, ladder vertfall 14.2 i bruksbilen min.  Hjeeelp :p

Ut i fra denne målingen tyder det på at Lade reléet tuller og derfor hopper voltmeteret fra 12 - 15volt.
Kan selvfølgelig være en feil ett annet sted som gjør at dette kødder. Kortslutning overledning etc.
Er alt helt hundre kan godt dynamo lade helt opp til 14,6 volt. men alt over 13 er vel innafor og greit å leve med. Bare du ikke passerer 15volt. Da kan det hende batteriet ditt begynner å slite.
Håper ladelampe lyser med tenning på og ikke motor i gang. Ellers er det flere fei l som ladelampa ikke oppdager og derfor lyser den ikke.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: SveinTjuni 02, 2016, 15:20:43 pm
Mye tikking fra laderele tyder som regel på at den tråd-motstanden eller noe av de andre komponentene som er bakpå ladereleet er defekt. Da får du ikke den jevne reguleringen og voltmeteret vil hoppe mer enn normalt.


Tittel: Sv: 1973 1303s motorproblemer
Skrevet av: Langlojuni 02, 2016, 15:23:37 pm
Mye tikking fra laderele tyder som regel på at den tråd-motstanden eller noe av de andre komponentene som er bakpå ladereleet er defekt. Da får du ikke den jevne reguleringen og voltmeteret vil hoppe mer enn normalt.

byttet til en kompis sitt relee, og vipps, ladding var tilbake og ingen tikking :) så nytt relee bestillt!

Takk for all hjelp hittil, kommer sikkert mer trøbbel :p