mai 10, 2024, 00:40:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kort spørsmål vedr luftenippel kalipter  (Lest 2842 ganger)
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« på: desember 10, 2010, 08:32:29 am »

Skal denne være helt skrudd inn når den er i lukket posisjon?
Eller er den lukket når den er som den er på bildet av denne nye kalipteren?
(Man må bruke endel moment for å skru den videre inn, samtidig som man ser at det er mer gjenger igjen utenpå.)

Har jeg forstått det rett når jeg tror den skal skrues litt ut for å lufte/ lette trykket, og så skrues inn igjen når man er ferdig?



* IMG_0311.jpg (45.69 KB. 270x360 - vist 157 ganger.)

Loggført

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: desember 10, 2010, 08:55:28 am »

Kan godt hende at din lufteskrue sitt rett iflg. bildet ditt, men for å vere sikker bør du ta den ut og se på enden at den har en kon som skal gå mot setet i kalipteren... mål så hvor langt det er fra "setet" til utsida, så kan du sette på et merke på lufteskruen, dermed har du kontroll på hvor langt inn du skal skrue.
Ved lufting av bremser skal du altså pumpe opp ett bremsetrykk som du holder med bremsepedalen før du åpner lufteskruen litt. Då vil bremsepedalen sige innover og ta med luft og veske ut av kalipteren. når f.eks bremsepedalen er i bånn... må den holdes stille der til lufteskruen er skrudd fast igjen. (ellers lekker det inn ny luft igjen) obs. -Bruk ikke kjempekrefter på lufteskruen. 
Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #2 på: desember 18, 2010, 15:20:17 pm »

Først et lite skrytebilde etter at ny skive, kalipter, bremseslange og bremserør er montert. For meg som er newbie er det simpelthen litt staslig å få til ting sånn helt på egenhånd.   Glad
Det er dessuten deilig med nye blanke deler!  Gliser

* IMG_0314.jpg (31.76 KB. 360x270 - vist 133 ganger.)


Den gamle skiven så simpelthen forferdelig ut ift rust, og den gamle kalipteren hadde kun slitt på den ene klossen - som til gjengjeld satt klin inntil hele veien. Ikke rart bilen buttet imot og trakk til venstre. Ferdig med venstre side i dag, og tar høyre side når dagslyset er tilbake i morgen. Håper operasjonen går like greit der. Prøvekjørte en tur etterpå, og til tross for at bilen triller vesentlig bedre når bremsen ikke er inne, trekker den fremdeles like mye til venstre under bremsing. Lar være å engste meg over dette til samme operasjon er utført på høyre side i morgen.  Glad

Har et spørsmål vedrørende dette luftesettet fra Torshov:

* IMG_0315.jpg (27.41 KB. 360x270 - vist 108 ganger.)


Jeg var overbevist om at det kun var å løsne luftenippel på kalipter, tre over den blanke slangen og trykke bremsen forsiktig innover gjentatte ganger. Mente dette da skulle fungere slik at bremseveske og luft kom ut, samt at luft ikke ville komme inn i systemet igjen. Dette fungerte ikke helt, så hva er det jeg overser? Hva er f. eks de to svarte greiene til?
Tror likevel jeg har fått luftet systemet tålelig bra, simpelthen fordi det er kort vei fra bremsepedal til venstre kalipter slik at det fungerte greit med slangen. Men det hadde jo vært greit å være sikker.  Blunker

Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 18, 2010, 15:34:35 pm »

Når man skal lufte bremsecalipere er det greit å være 2 personer. Nippelen som sitter på caliperen skal skrues inn til den stopper, du må ikke fortsette å skru den inn da den møter bunnen av hullet. Hvis du fortsetter skrur du i stykker gjengene.

en person sitter i forsetet på bilen, pumper trykk og holder trykket på pedalen, person nummer to åpner luftenippelen med slange tredd på. Når pedalen er i bunn inni bilen, personen inni sier i fra, skal nippelen skrues inn igjen. Gjenta denne operasjonen til det kun kommer bremsevæske ut uten luftbobler.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #4 på: desember 18, 2010, 15:39:41 pm »

skal du bruke slangen, må den enden med metall på, stikkes nedi bremsevæske i f.eks ei flaske, da suges ikke luft inn igjen når pedalen slippes opp
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #5 på: desember 19, 2010, 13:56:36 pm »

Var å inspiserte mekkelokalet og bilen din i stad. Så kaldt ut, men bilen har absolutt potensiale.
Loggført
GeirW
Medlem
***
Innlegg: 164
Bosted: Asker



Vis profil
« Svar #6 på: desember 22, 2010, 12:06:39 pm »

Finnes bare dårlige klær, er det ikke dèt som sies?  Gliser
Skulle gjerne hatt en varm og god garasje, men med korte økter overlever man sånn omtrent.  Blunker
Loggført

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 22, 2010, 22:32:28 pm »

Kan hjelpe deg med detta jeg vettu Geir Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #8 på: desember 23, 2010, 07:41:49 am »

Jeg har sikkert også litt tid i julen
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 23, 2010, 14:14:31 pm »

Da burde dette gå i orden Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!