mai 12, 2024, 18:55:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reduksjonsbokser på 1967 1300 Baja Bug, hvordan bygger man om?  (Lest 1797 ganger)
Vibrambuggy
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand



Vis profil WWW
« på: desember 03, 2008, 11:06:31 am »

Har hatt prosjektet med Elan Buggy'en gående en god stund nå, og ettersom jeg ikke fikk godkjent den svenske ombygningen, er vi nå i gang med å flytte karosseriet over til understellet (L-50000) kjøpt av BugStar. Ettersom girkassen er dårlig på baja'n tenkte vi å bygge om den som står på L-5000 med reduksjonsboksene fra Buggy'n.

Det hadde vært genialt hvis noen hadde et tips eller to å komme med angående selve ombygning, og hvordan andre har løst tilpassningen til bærearmene??
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 03, 2008, 11:33:47 am »

Interessant prosjekt! Du har tydeligvis litt å starte med, ellers kunne kanskje en komplett splittbuss-løsning være noe å se på? Evt. fra en 181/Thing?
Loggført
Vibrambuggy
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 03, 2008, 12:37:32 pm »

Noe du har liggende?

Er egentlig åpen for det meste, og må nødvendigvis ikke bruke reduksjonsboksene. Men ettersom vi har 31x10,5 dekk, så ble utvekslingen meget bra slik som oppsettet var. Det viktigste er egentlig å få hevet bilen tilstrekkelig.
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 03, 2008, 13:05:48 pm »

Mange splittbusseiere vil jo litt ned og ha høyere utveksling for å kunne kjøre på moderne veier og følge trafikken litt mer komfortabelt. Derfor bytter en til enten IRS oppheng, eller "Straight axle" oppsett. I praksis fjernes da hele bakstillingen medreduksjonsbokser, fjærplater, aksler, akselrør og girkasse. Om du får med bremsene også (5X205) så er jo de et par nummer større enn på boble! Sikkert flere her inne som har dette liggende til overs?
Jeg aner ikke om det er bolt-on for din del, kan hende det blir for bredt (neppe et problem når jeg ser skjermene dine, hehe!) eller at det må tilpasses diverse deler, men det var nå bare en tanke!
« Siste redigering: desember 03, 2008, 13:07:34 pm av RZR-Andy » Loggført
Vibrambuggy
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 03, 2008, 13:58:16 pm »

jeg får legge en forespørsel ut under ønskes kjøpt.

Hadde vært interessant og hørt om noen som har gjort denne typen modifikasjon og fått det godkjent?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: desember 03, 2008, 14:14:32 pm »

VW bussen har akselrørene liggende over fjærplata, med reduksjonsboksene ned på utsiden av fjærplata. Det gjør at hjulet havner på samme sted som på før du satte på reduksjons gir. Du får høyre markfrigang, men blien blir ikke høyere.

Dette er riktignok en IRS-reduksjons boks, men det illustrerer likevel mitt poeng.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #6 på: desember 03, 2008, 15:31:48 pm »

Eller gør det enklest for deg selv og ring Thomas Tørjesen som har bygd baja med reduksjonsbokser før. Han kan sikkert komme med gode råd til deg om dette
Loggført
Vibrambuggy
Juniormedlem
**
Innlegg: 80
Bosted: Kristiansand



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 03, 2008, 18:04:59 pm »

Er han her på forumet eller er det bare å ringe direkte?

Reduksjonsboksene som allerede står på baja'n har blitt festet til et flattjern som igjen er sveiset på undersiden av bærearmene. Dette gir god høyde, men er vel så langt fra godkjent som mulig...
Loggført

Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #8 på: desember 03, 2008, 20:35:22 pm »

Er han her på forumet eller er det bare å ringe direkte?

Reduksjonsboksene som allerede står på baja'n har blitt festet til et flattjern som igjen er sveiset på undersiden av bærearmene. Dette gir god høyde, men er vel så langt fra godkjent som mulig...
Thomas er ikke på forumet. Han må du ringe direkte. Finner han i Fredrikstad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!