Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 32
|
152
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bredding av felg.....LETT???
|
på: januar 20, 2013, 15:50:46 pm
|
Tror ikke felgbredding er noe man hiver seg ut i uten sveiseerfaring og litt peiling akkurat. Mercedes W124 hadde 15" felger som var 6,5" brede tror jeg.
|
|
|
156
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: julkalender ørebro i sverige.
|
på: desember 21, 2012, 18:58:24 pm
|
Politimannen Haffa er ofte å se ja, og i den senere tid også Haffas assistent Olle. Noe intert dette med Olle da tegneserien tegnes av Claes Beck-Friis som også skriver Modellhörnan. Claes er altså modellbygger (i likhet med meg men på et langt høyere nivå) og Olle er basert på den virkelige Olle "Kromsnuten" som er kompis med Claes og også en ivrig modellbygger. Olle er også fan av luftkjølt VW og har bygd flere interesante modeller oppigjennom. Disse to har han bygd i år:
|
|
|
157
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: julkalender ørebro i sverige.
|
på: desember 21, 2012, 02:25:06 am
|
Den var fet.... Tegningen minner om han (husker ikke navnet) som var bak i wheels magazine før i tiden.. Masse kule detaljer.. God jul... Petter'n. Han er der enda! Ikke bare i gamle Wheels altså, men i nye også Wille er med enda ja
|
|
|
159
|
Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Trøndertreff 2013
|
på: desember 15, 2012, 02:39:15 am
|
Hvordan har du tenkt og få stengt av en veistrekning for og arrangere organisert billøp?
Var vel ikke helt det som var tanken min, tenkte mere at det kanskje var noen som vet av en liten veistubb uten for mye trafikk (gjerne inn til hjemgården sin eller noe slikt) slik at vi kunne konkurere litt sånn uten alt for seriøse og formelle ting rundt dette. Bakkeløp er jo som kjent ingenting som trenger å gå på fart da det er sin egen tid man skal matche og ikke slå. Altså er det jo fritt frem om man vil kjøre fetta av bilen sin eller om man lar den putre fram på tomgang i 1. gir. Kun en ide fra min side, tror kanskje det kunne blitt gøy
|
|
|
160
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ikke ofte at en gammel Bay er hovedoppslag på VG-nett...
|
på: desember 15, 2012, 02:33:35 am
|
JHU ser ut til å ha skjønt meninga med innlegget mitt Jeg mener jo selvsagt ikke at brannvesnet skal ha bare eldre biler men som JHU sier så har de sjelden gått langt. Er vel flere her på forumet som har fått tak i eldre brannbiler fra Brannvesen og Heimevern med meget lav km. Det jeg mente med innlegget over var at jeg ser denne utvikligen i samfunnet generelt. Er ofte man hører det at vi må ha nytt, bare for at det gamle er "gammelt". Gjerne så kastes det gamle også. Dette skjer oppi alt miljøhysteri og er for meg tullete. En jeg kjenner har bygd på og pusset opp huset sitt de siste par årene og har p.g.a. garasje i kjeller blitt nødt til å montere branndør. Den han satte inn fikk han gratis på dynga, den så tilnærmet ny og ubrukt ut og var merket med brannklasse A på merkene. Vet ikke hvor mye en slik dør koster ny men gratis er den iallefall ikke.
|
|
|
161
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Modellbiltråden - vis meg DINE modellbiler
|
på: desember 14, 2012, 16:35:55 pm
|
Fikk disse to 1:64 bilbanebilene i posten for noen dager siden. Handlet via Ebay til min Tyco H0/1:64 bilbane. Bilene gikk ikke så fort som de F1 bilene som fulgte med banen så det blir nok å trimme litt tenker jeg
|
|
|
162
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ikke ofte at en gammel Bay er hovedoppslag på VG-nett...
|
på: desember 14, 2012, 16:18:41 pm
|
Synes det blir litt oppblås det der med at alt skal være så nytt hele tiden. Synes ikke det er så ille jeg, selvsagt er det vel en mulighet for at de eldre bilene ikke har samme kapasitet og muligheter for hastighet som de nyere men funka det før så funker det nå også. Virker som det blir flere og flere som tror at ting som ikke er nytt er dårlig ubrukelig. Ikke en god utvikling.
|
|
|
163
|
Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Trøndertreff 2013
|
på: desember 14, 2012, 16:16:10 pm
|
Ingen som sa at det må starte kl 06.00. F1 løp starter jo først kl 14.00 selv om førerne er edruelige og er oppe allerede før sola. En annen mulighet er jo selvsagt å ha noe på Fredag men tanken min med bakkeløp er jo at Søndag vanligvis er en rolig dag og da går det kanskje greiere å få stengt av en veistrekning.
|
|
|
165
|
Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Trøndertreff 2013
|
på: desember 11, 2012, 05:23:49 am
|
Jeg stemmer også for Skansen, var jo trivelig på Storsand også men er jo dumt at klubben skal gå i minus på hytteleie. Når det skal være, så er vel første helga i Juni standard?
|
|
|
166
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvorfor sluttet Volkswagen med 23 window bus?
|
på: desember 06, 2012, 23:10:34 pm
|
Mener at diverse japseprodusenter (Mitsubishi) har hatt lignende løsninger på langt nyere biler. Slik jeg ser det så er det jo på dagens biler mindre ruter (både i størrelse og antall) enn eldre biler. Hvorfor vet jeg ikke.
|
|
|
167
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Luftkjølt Bokser som ikke er VW eller Porsche...
|
på: desember 02, 2012, 18:14:55 pm
|
Snodig løsning på viftereima på den der, er nesten litt samme som på snøfresern min. Har det noe med at de kommer fra samme kontinent kanskje? Her er en corvair for frakt av snøfresern din au.. Tøff den pickupen der, var det bare bussen som het Corvair Greenbriar eller het også pickupen det?
|
|
|
171
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Amatørbygge og Ombygget kjøretøy, Nye regler på gang!
|
på: desember 01, 2012, 13:19:42 pm
|
Forstår jeg det rett at med dette regelverket som basis så kan jeg ta min 65 mercedes 190 å sette en rover 3,5 v8 i den samt annet hjuloppheng og bremser å få dette godkjent mens hvis jeg tar karossen av bobla, kapper inn bunnplata og setter på et buggykarosseri så blir det ikke godkjent?
|
|
|
174
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvorfor er vw-boxer motorer så dårlige?
|
på: november 23, 2012, 23:37:10 pm
|
Meget interesant lesing der Dalland. Det du skriver der kan jo da kanskje forklare mye av grunnen til at flere biler fra ca 1990 har like lavt forbruk som mange helt nye biler. De nye bilene skulle da egentlig ha klart et enda lavere forbruk? Kunne selv tenkt meg å ha mere kompetanse på det å stille inn en motor riktig. Forstår jeg deg rett kan jo dette gjøre det langt mere fornuftig å bruke en gammel bil til daglig også hvis man kan stille den inn riktig slik at ikke forbruket er for høyt. Det er jo ofte problemet for oss som liker gamle biler at de gjerne vil ha alt fra 1 til mange liter på mila.
|
|
|
176
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvorfor er vw-boxer motorer så dårlige?
|
på: november 22, 2012, 19:12:58 pm
|
Mulig det blir litt off-topic men det kan jo sette ting i perspektiv. Dodge Viper (den første) hadde 500hk ut av en 8 liters V10 motor. Honda S2000 hadde 240hk ut av en 2 liters rekke 4. Hadde Vipern hatt like mye guffe pr. liter som Hondaen skulle den hatt 1000hk. Så hvorfor er Viper motoren så dårlig? Igjen, Viper motoren er ikke trimmet. Med litt TLC har den lett 800hk. Poenget mitt er ikke at den ikke er trimmet, det er jo heller ikke en S2000 med 240hk. Poenget er at Viper motoren er en helt annen konstruksjon enn Honda motoren og det samme gjelder jo da VW boxer mot Volvo B20 og annet. Som andre skriver, så er det en gammel konstruksjon som er beregnet for noe helt annet. Jeg vil tro at om konstruktørene av vw boxeren hadde fått vite det at vi i dag (ca 80 år etter) driver å gjør hva vi kan for å skvise mest mulig effekt ut av konstruksjonen deres så hadde de fått sjokk. Egentlig så tror jeg ikke VW motoren er særlig mye dårligere enn andre motorer. Som noen kanskje vet så driver jeg også med en del eldre mercedes. Noen år tilbake var jeg aktiv på et amerikansk mercedes forum og stilte litt spørsmål der på om det var mulig å trimme og ca hvor mye man kunne få ut av den 1,9 liters motoren som ble levert i Mercedes 190 fra 1961-1965. Denne heter M121.924 og er på 1897ccm og gir orginalt 80hk ved 5000rpm. Den har enkel gasser, tre veivlager men er en OHC motor med kun 8 ventiler. Jeg fikk flere svar den gang og en hadde virkelig gjort en del forskning på dette. Han hadde funnet ut at å bruke den motoren var bare tull. Det jeg måtte gjøre var å bruke motoren fra en litt nyere 200 (1965-1968) som heter M121.940 og har fem veivlager. Med denne så burde en bytte veiva fra en nyere 220 /8 (1968-1973) og toppen fra en enda nyere 230 /8 (1973-1976). Jeg burde også bytte ut stempler og råder med de som står i motoren på en 300SL Gullwing (sikkert veldig lett å finne...) samt dobbelgasser innsug fra 190SL og en god del annet som jeg har glemt. Den gangen anslo han at dette ville ha kostet ham ca 13 000$ i USA (dette var ca 2003/2004) og effekten han ville få ut var teoretisk ca 140hk. Da ville motorvolum ligge på ca 2,2 liter. Så hvorfor forteller jeg dette? Jo, det finnes værre motorer å trimme med enn VW motoren. Årsaken til at det funker å trimme den i det hele tatt er vel for at gærninger som oss har drevet å fiklet med disse motorene i 60 år. Noe jeg derimot lurer på er hvorfor boxer motorer (ikke bare VW sine) brukere mere drivstoff enn rekke motorer av tilsvarende kapasitet? De som har kjørt moderne subaru skjønner kanskje hva jeg mener.
|
|
|
177
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvorfor er vw-boxer motorer så dårlige?
|
på: november 22, 2012, 11:23:57 am
|
Mulig det blir litt off-topic men det kan jo sette ting i perspektiv. Dodge Viper (den første) hadde 500hk ut av en 8 liters V10 motor. Honda S2000 hadde 240hk ut av en 2 liters rekke 4. Hadde Vipern hatt like mye guffe pr. liter som Hondaen skulle den hatt 1000hk. Så hvorfor er Viper motoren så dårlig?
|
|
|
180
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Noen som vet verdi på gammel "model biler"?
|
på: november 11, 2012, 00:45:19 am
|
Det ser ut til at du har flere Matchbox, Dinky og Corgi modeller der. I god stand med orginaleske er nok disse verd 100-500 pr stykk. Større 1:18 modeller fra Maisto og Bburrago vil vel gjerne ligge på et par hundre lapper stykket og den fra Solido noe høyere. Spørsmålet mitt er om du vil viter verdi for eventuelt salg eller om det er for forsikringsgrunnlag eller bare ren nyrskjerrighet. Hvis du skal selge så tror jeg du vil få mest ved å selge en og en (da gjerne via Ebay, som også er en fin plass å sjekke verdi/tilgjengelighet på modeller). Det blir vanskelig å sette en sum for verdi på samlingen totalt synes jeg. Blir fort mye synsing på slikt. Var innom på samlermesse på Letohallen i Mars og der var det flere selgere som solgte danske Tekno modeller til 400-500 pr stykk og noen faktisk oppimot tusenlappen. Hvis du går ut ifra dette og regner litt på det så kanskje du kommer fram til en sum selv
|
|
|
|