mai 06, 2024, 11:47:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ta ut brukne pinnebolter til eksos type4 topper  (Lest 3448 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: september 14, 2010, 20:15:25 pm »

Har noen spesialkunnskap/verktøy til dette? Vil helst ha dette gjort på "løs" motor, uten å ta av topper.

Vet at det finnes et verktøy i industrien som kort sagt sveiser en pinne til bolten, og så kan man skru ut. Skikkelig verktøy er forutsetningen, og vil gjerne betale noen for en profesjonell jobb.

Alternativ to er vel å prøve å fylle med MIG sveis og en mutter etc.
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: september 15, 2010, 19:15:27 pm »

Sidan dette er pinnebolter i toppene...(8mm..?) iallefal ville eg ikkje sveise i dette. Eg ville bore fyrst med eit godt skarpt bor ca 3mm og så neste ca 7mm og så gjenge opp att. (sjekk gjengetappen mot ein bolt) -Har gjort dette fleire gonger, å som oftast finn gjengetappen att gjengene.
Kan også bore med eit 6mm bor etter "3mm,n" og setta inn ei varmestråle frå eit ac.-ox. bend, la dette så avkjøle seg og prøve med "skrueuttrekkere" etterpå. (s 75 i Biltemakatalogen)
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #2 på: september 15, 2010, 20:26:51 pm »

De aller fleste type4 har 9mm gjenger i toppen...
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 16, 2010, 20:39:00 pm »

Hvoror ikke sveise pinnebolter? Tror kanskje du misforstod: jeg skal sveise en pinne til eksisterende bolter for så å skru dem ut og sette i nye pinnebolter.

Hele poenget er hvordan man sveiser på det man skrur med - her vet jeg det finnes spesialverktøy slik at man slipper mutter og MIG metoden.
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #4 på: september 16, 2010, 21:13:42 pm »

Lykke til- de kan sitte rimelig fantastik godt. Hvis du sveiser i dem, så kan det være vanskelig å bore i dem senere, når sveisen knekker   Blunker
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 16, 2010, 21:14:38 pm »

Lykke til- de kan sitte rimelig fantastik godt. Hvis du sveiser i dem, så kan det være vanskelig å bore i dem senere, når sveisen knekker   Blunker

Du anbefaler borring mao? Jeg lytter til de med erfaring
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: september 16, 2010, 21:54:44 pm »

Fant noe av det jeg tenkte på, finnes nok mange flere varianter av samme produkt:

STUD EXTRACTOR
ELECTRODE FOR REMOVING
BROKEN BOLT STUBS OR TAPS

http://www.inweldcorporation.com/HI-ALLOY/datasheets/Hi-Alloy%20Stud%20Extractor.pdf
 
Loggført
boblebøgvald
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: september 16, 2010, 21:59:04 pm »

bruke grisepikk?

borrer ett lite hull i bolten og sgrur inn grisepikken som er en metallskrue som er lings... allså når du skrur mot klokka så skrur du skruen innover helt til bolten slipper taket... sånne sett selger de fleste jernvarebutikker, kjøp helst ett sett av god kvalitet så du har det i mange år fremover Glad
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 16, 2010, 22:02:26 pm »

Jørgen hvis du er i tvil selv ,så ville jeg fått noen som har gjort dette Før
alla Vegard B -Motorteknikk Øyerulling JEE
Mags
ps vi har Verktøy til å brenn ut Bolter-Freser På Jobben,ja det er et fint verktøy men dette koster jo ca 200000 Sjokkert
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: september 16, 2010, 22:07:19 pm »

Det er akkurat det jeg vil: proffer til jobben.

Du får ta det på en rolig natt Magne! Blunker
Det er vel gnisterosjonsverktøy eller lignende?
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 16, 2010, 22:09:48 pm »

Helt Korekt Jørgen
Men fet funker med Bor ca ø5,3mm deretter ca 6,8 eller 7,5 Blunker

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
dennik
Nybegynner
*
Innlegg: 44
Bosted: Sandnes, Rogaland



Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2010, 16:16:02 pm »

Sveis på en mutter å skru driten ut.
Loggført

1964 Vw 1500L Notchback
1971 Opel Manta A
1980 Vespa Piaggio Bravo
1989 Mazda RX7 Turbo2
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #12 på: september 18, 2010, 08:41:32 am »

Sveis på en mutter å skru driten ut.

Dette prøvde jeg også men det funka skikkelig dårlig. Fikk ut en mens de andre bare knakk lenger og lenger inn.
Det endte med at jeg borra de ut slik Mags foreslår, men husk å putt no inni eksosporten. Kjett å få altfor mye
"drit" inni der....

Lykke til og husk å ta med deg masse tålmodighet når du setter igang Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #13 på: september 18, 2010, 14:20:59 pm »

Det kan gå å sveise på og skru ut, men det er større mulighet for at det blir vanskeligere.
Jeg pleier å bore så stort som mulig hull, tvert i gjennom bolten, for da svekker du den. Problemet kan være å få boret i senter, og bore rett. Hvis det stikker ut en tupp av bolten, så fiines det et senteringsverktøy til dette. Så rappe inn  ekstraktor verktøy, (jeg har best erfaring med en passense  torx), og  varme opp alu godset rundt så mye du tør -og skru ut
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #14 på: september 19, 2010, 12:28:02 pm »

Hei Jørgen.

Jeg vil anbefale borring, evt. sette bort til noen som kan brenne den ut med dyrt vertøy.
Har borra ut utallige knekte pinnbolter på diverse opp igjennom, og har alltid hatt bra resultat med det. Har brukt såkalt grisepikk en gang, å den knakk. Da er det et hel..te å få ut det som sitter igjen.

Sveising har jeg prøvd noen få ganger, og der bolten sitter løst nok går det greit, men der bolten sitter godt fast, og sveisen knekker av slik som nevnt over her, så har du en superherda bolt som resultat av sveisevarmen, og den bolten som da sitter igjen biter ikke borret på engang. Gikk på den smellen på en wbx med knekte bolter, og det var ikke noe morro.

Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #15 på: september 19, 2010, 15:26:20 pm »

Hei Jørgen.
Jeg vil anbefale borring, evt. sette bort til noen som kan brenne den ut med dyrt vertøy.
Har borra ut utallige knekte pinnbolter på diverse opp igjennom, og har alltid hatt bra resultat med det. Har brukt såkalt grisepikk en gang, å den knakk. Da er det et hel..te å få ut det som sitter igjen.
Sveising har jeg prøvd noen få ganger, og der bolten sitter løst nok går det greit, men der bolten sitter godt fast, og sveisen knekker av slik som nevnt over her, så har du en superherda bolt som resultat av sveisevarmen, og den bolten som da sitter igjen biter ikke borret på engang. Gikk på den smellen på en wbx med knekte bolter, og det var ikke noe morro.
Ja akkurat derfor er eg også redd for å sveise nettop i desse toppane...men det er mange andre eksempler i industrien at det faktisk er ein fordel å bruka sveisemetoden.
Nei som eg meinte i mitt forslag var at dersom eg kan få ei varmestråle (frå gassbendet til eit gass-sveiseapp) til å varme opp restebolten ein gong, for so å kjøle ned att... (altså etter at ein har bora opp då) så kan ein gjerne bruka ein torx eller grisepikk til å skru ut restane med. 
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: november 07, 2010, 12:36:10 pm »

Noen som kan ta på seg jobben?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: november 07, 2010, 23:24:48 pm »

Ein an måte med sveising som har funka fint for min del er å, slipa over bolten til reint stål. Skaffa mutter av den smale typen(Smalare enn ein standardmutter, omtrent halvparten.) so få vekk overflatebehandlinga frå den, har sjølv brukt sandblåsing. men syrebad eller noko sånt går vel og. Ogso greitt å laga opp ein del muttrar sånn att du har i reserve. Kan og dersom det er eingongstilfelle slipa mutteren rein, og evt fresa litt inni med dremel for  å få vekk mest mulig galvanisering eller kva det no er...... so kan du sveise den på, og du har då laangt meir kontroll over sveisen og kan få varma den godt opp. Då vil ikkje sveisen knekka Glad Kan og sveisa på ein mutter til etterpå so har du meir grep. Rett etter att bolten ikkje lenger er raud so bruker du ei stor vannpumpetong og får bolten laus, so tar du den med nøkkel/pipa etc.
Problemet ofta med muttersveising er att galvaniseringa forrurensar smeltebadet + att mutteren er so djup att du ikkje får skikkeleg smeltebad i botnen der det er mest vesentleg..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: november 27, 2010, 15:41:55 pm »

En liten bump til -

Det kan være at motoren burde vært plukket ned og gått gjennom. Sjansen for at det er noe mer enn bytting av lagre/pakninger er vel liten, men man vet jo aldri.

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!