mai 07, 2024, 00:38:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stage 3 trykkplate i vw 1200 - Vil ikke løse ut  (Lest 3025 ganger)
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« på: juni 28, 2010, 08:39:17 am »

Hadde inn nymotoren nå, men får ikke clutchen til å løse ut. Jeg har styrehylse på kassa og har plukket av ringen, så det er ikke den type problematikk det er snakk om.

Når jeg strammet vingmutteren så langt det går fikk jeg akkurat til å skyve bilen med pedalen helt inne. Så den var nesten frikoblet. I iveren etter å få til dette ville jeg shimse opp vaieren der gjengepartiet slutter. For å få til dette brukte jeg kjettingtalje for å avlaste clutcharmen. Problemet er nå at jeg strammet taljen for langt og hørte et "smell" inne i clutchhuset. Regnet med det var skiftegaffelen som knakk, og dro motoren bak for å kunne se hva som skjedde. Jeg kom ikke lenger i går en at jeg kunne se at utløserlageret ikke er på rett plass og mulig ødelagt etter sleggemekkingen. Ser kun gjennom en liten glippe siden jeg ikke har fått ned motoren enda.

Spørsmålet er: Hadde utløserlageret hoppet av når jeg skubbet inn motoren tro? Og at det var derfor jeg ikke fikk til å løse ut skikkelig?

Når det er sagt hadde jeg inn denne trykkplata kun for å se hvordan det ble... Men skulle uansett være bolt on?
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 28, 2010, 09:03:58 am »

Sikkert den ene armen på "utløserarmen" din som knakk. Men hvorfor problemer i første omgang er uvisst.

Begynn med å nevne bilårgang, og girkasse type (støtte hylse kan ettermonteres på alle typer)

hvordan står utløserarmen på utsiden av kassa når du tar opp slakk på utløserlageret. Rett opp, klokka 11, eller klokka 9.
Sitter røret som klutsj wire går i... fast, inni tunnelen altså.
Loggført

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #2 på: juni 28, 2010, 09:29:36 am »

Bilen er 73/74 1200. Regner bare med det er orignal kassa som står i. Har ikke peiling på girkasser. Klarer ikke å svare på dette før jeg ser på bilen igjen.

Er vel kanskje like greit å sette på igjen den trykkplata jeg hadde. Om jeg klarer å fikse evt ødelagte deler på kassa da...
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: juni 28, 2010, 10:06:02 am »

Hei.

Har forsterket utløser arm(CB perf.), ny wire og strømpe til salgs.
Om det er av interesse..
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #4 på: juni 28, 2010, 10:53:43 am »

Mulig jeg trenger armen vertfall.  Vi får se når jeg plukker ned. Ser ut til at begge sider er den er bendet til side, ikke knekt. (?)

Er det mulig at Stage 3 er så sterk at gaffelen gir etter? Er vel en grunn til at forsterket skiftegaffel selges kanskje...
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: juni 28, 2010, 11:06:33 am »

Kanskje en grunn for at biler med 500hk bruker Stage1 også?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 28, 2010, 11:31:42 am »

Stage 3 platene er egentlig helt utdatert da de er altfor sterke, jeg har en slik liggende og kommer mest sannsynlig aldri til å bruke den igjen, med mindre jeg får tak i ei veiv med flens og ei girkasse som tåler over 500hk for så å bygge en turbomotor med rundt 500hk.
De sliter dessuten ut røret inne i tunnelen som vaieren går i, dette fordi vaieren gnager langs veggen i røret. Du blir veldig sliten i venstre beinet av å klutsje så vi snakker også om sliteskader i kne/hofte/ankel og korsrygg mot seteryggen Gliser

Spøk til side.
Det er antageligvis feil justerte armer på trykkplata, det er en mutter på hver arm og denne må skrues innover (like mye alle 3). Dette må anpasses mot utløser lageret. du må ut og inn med motoren noen turer eller måle litt mellom utløserlageret og klutsjen.

Uansett hvis du har mulighet til å bruke ei anna trykkplate, gjør det!
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juni 28, 2010, 11:37:39 am »

Med en stage 3 plate er du sikker på en ting da bare så det er sagt, klutsjen slipper IKKE.
Men det er vel bra om den slipper litt, så sparer du hvertfall veiv svinghjul og girkasse.
Tidligere var det vanlig med slike trykkplater, med sinterlamell tom. Og da knakk man girkassene fortere, og svinghjulspinnene røyk, og sammen med dem både svinghjul og veiv.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #8 på: juni 28, 2010, 11:40:18 am »

Prøvde å avverge den stage 3 diskusjonen. Som sagt, ville bare prøve. Den fulgte med motoren jeg kjøpte.

Skal ikke bruke denne trykkplata nei. Ikke brukendes til annet en drag.

Takk for tips ang justering på trykkplata.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: juni 28, 2010, 11:40:59 am »

Helt enig, Stage 3 er bare SO yesterday  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: juni 28, 2010, 11:56:58 am »

Har til og med splitter nytt Stage2 med cuschlock som blir liggende på hylla til et senere prosjekt. Satser på cushlock og forsterka originaltrykkplate til 100hk motor. Har allerede røket clutchwire på min 1915 med stage 1, akkurat i bendet på røret.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #11 på: juni 28, 2010, 12:17:30 pm »

Hva er optimalt oppsett da? Har ca 130hk 2110ccm. Stage 1 med org lamell er ok?

Har ei trykkplate på lur som ser ut til å være noe mellom org og stage 1... Har en masse hylser hele veien rundt.

Det jobbes med twinturboanlegg på denne, så her bikker det 200hk ++ etterhvert. Er fortsatt stage 1 rikelig sterk med opsjon på en lamell med bedre grep?


Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juni 28, 2010, 14:00:58 pm »

Hva er optimalt oppsett da? Har ca 130hk 2110ccm. Stage 1 med org lamell er ok?

Har ei trykkplate på lur som ser ut til å være noe mellom org og stage 1... Har en masse hylser hele veien rundt.

Det jobbes med twinturboanlegg på denne, så her bikker det 200hk ++ etterhvert. Er fortsatt stage 1 rikelig sterk med opsjon på en lamell med bedre grep?




Som Beetlebug nevnte over her holder stage 1 til 500hk... jeg har ikke prøvd men, flere av drag bila med mye hester kjører stage 1.

Angående trykkplate med hylser så er det 9stk på orginal 12v, disse er mulig å shimse opp selv ved å skru frahverandre og legge i tykkere skiver på fjærene. litt strammere blir den da hvertfall. med fine anleggsflater og en bra lamell så holder sikkert dette, hvis ikke får du kjøpe deg en stage 1.
Jeg vet ikke om det er noe bedre hold i den men jeg kjører såkalt kushlock nå og den er helt fin å slurre med, men om den sliter fælt på svingjulet veit jeg ikke enda. Svinghjul og trykkplate ser ikke ut etter sinterlamell hvertfall.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #13 på: juni 29, 2010, 07:11:35 am »

Nå hadde jeg to trykkplater til å velge i. En LUK og S&P tror jeg det sto. Når jeg la dem ved siden av verandre var LUK ca dobbelt så hard som S&P med alle hylsene rundt.

Litt overraskende, men jeg valgte da LUK plata.

Armene som går til utløserlageret var bøyd til side, og det er derfor jeg ikke klarte å løse ut. Utløserlageret ble klemt inn mellom de to armene.  Både armene og lageret måtte rettes ut igjen. Dette skjedde nok fordi jeg ikke slakket clutchvaieren nok når jeg skubbet inn motoren første gang.

Nå er alt klart for oppstart i dag:) Håper det holder en stund...Og at det ikke slurer. Har ikke tru på at den girkassa holder.

Takk for tips folkens
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: juni 30, 2010, 20:21:15 pm »

...og ta foten fra clutchen etter den har fått tak... Stage 1 har slurt på 2.gir når jeg har sluppet ut for "slapt"/sent.. Med ca. 100 hjulhester og 160NM.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

trimco
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder



Vis profil
« Svar #15 på: juni 30, 2010, 22:07:31 pm »

Har nå kjørt i 3 år, ganske hardt også, med 1915, ny orginal trykkplate, og 6 pucket sinter lamell, og dette funker helt topp. Skriker når jeg røkker over til 3 gir, men alikavel lett å trøkke inn pedalen.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 01, 2010, 08:22:59 am »

Har nå kjørt i 3 år, ganske hardt også, med 1915, ny orginal trykkplate, og 6 pucket sinter lamell, og dette funker helt topp. Skriker når jeg røkker over til 3 gir, men alikavel lett å trøkke inn pedalen.
Litt OT men tilfelle andre leser tråden senere.
Det er jo trykkplata som bestemmer hvor hard pedalen er, så det er vel som det bør være. Men sinterlamell skal ikke slurres mendet skjer jo automatisk med gatekjøring uansett, noe slurring må det bli. Og det er her ankepunktet mot sinter på gata kommer inn, den river opp flatene på både trykkplate og svinghjul som om man skulle hatt grus inni der...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: juli 01, 2010, 08:45:33 am »

Som Gunnar sier, det er trykkplaten som gir det pedaltrykk og det er en enorm forskjell fra en Stage 1 og en Stage 2.

95% av alle klarer seg med original trykkplate i kombinasjon med riktig lamell. 99% klarer seg med Stage 1 i kombinasjon med riktig lamell mens den siste prosenten må opp i Stage 2. Stage 3 og 4 er for dem som er hengt opp i at mye er bra og som ser på en kjøretur som en treningstur (les tortur). ELLER de av dere som har et eget clutch oppsett for dyno testing.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 01, 2010, 11:24:23 am »

man bør vel bruke de riktige verdiene når man skal mene noe om clutch. hk spiller vel lite inn på beregning av clutch
500hk...  hvilket moment produserer denne motoren?
det kan jo skille det dobbelte i moment fra en turtallsvillig sugemotor til en turbomotor. f.eks 300nm i en sugemotor mot 600nm i en turbo motor. og vekt på bilutveksling
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #19 på: juli 02, 2010, 10:23:14 am »

man bør vel bruke de riktige verdiene når man skal mene noe om clutch. hk spiller vel lite inn på beregning av clutch
500hk...  hvilket moment produserer denne motoren?
det kan jo skille det dobbelte i moment fra en turtallsvillig sugemotor til en turbomotor. f.eks 300nm i en sugemotor mot 600nm i en turbo motor. og vekt på bilutveksling


sant nok Jørn det er kun moment som innvirker.
Men etter hva jeg har forstått kjører CSP drag Ghian med Stage1!? Og der er det jo trubo og litt gamp ute og går.
Nå er det vel ikke så vanlig i "Luftkjølt" miljøet med noe annet en enkel trykkplate, men normalt sett og naturlig nok går man jo over til flerskivet clutsj isteden for å øke trykket så mye som vi vanligvis gjør på ei lamellplate.
Ifølge Kennedy så holder ikke Stage 3 til mer enn 350nm, jeg tviler sterkt siden det er så mange som kjører Stage 1 og klarer seg med det.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: juli 02, 2010, 14:04:36 pm »

CSP Ghian har ikke stage 1 lengre.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #21 på: juli 04, 2010, 14:45:01 pm »

Nei det stemmer vel det. men kjørte jo med det ei stund
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!