mai 06, 2024, 23:25:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: PLX Bredbåndslambda - Hvordan går jeg frem  (Lest 3518 ganger)
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« på: august 26, 2010, 21:04:29 pm »

Skal finjustere nymotoren og holder nå på med å få rett A/F verdi. Har ikke prøvd slikt måleutstyr før, så må ha litt hjelp.

Sonden er montert ved flensen ca kl 10. Alt er koblet opp etter instruksen det jeg kan se. Når jeg vrir om tenninga lyser det på laveste verdi, 10, og rch står i display. Den viser altså fet blanding før motoren er startet?? Når motoren starter så står verdien uforandret.

Er dette normalt?

Og om dette er normalt. Skal jeg begynne med å finne IDLE dyse som gir rett verdi først?

Når det gjelder dysene under pådrag, skal jeg gå ned i størrelse på MAIN dysen for å oppnå rett blanding, eller skal jeg gå opp på AIR for å oppnå det samme? Hvordan finner man ut rett sett for en gitt motor mao? Det hjelper vel lite at forholdet A/F er rett om det ikke kommer inn tilstrekkelig av det gasserne er i stand til å mate gjennom? Eller er jeg på bærtur nå?

Gjelder 2110ccm med 45 DRLA.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #1 på: august 30, 2010, 07:19:40 am »

Er det ingen som kan gi meg noen hint her?
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 30, 2010, 08:26:35 am »

har kun erfaring med Innovate sin bredbåndslambda.
den viser Feitest blanding under oppvarming av sensor, men spretter opp på normal verdier når det er gjort.
regner med det er en kalibreringsmetode også for denne.
kjører du vanlig benzin er jo 10:1 altfor mye så hvis motoren går nogen lunde normalt er det vel ikke PLX'en som viser riktig.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: august 30, 2010, 08:35:45 am »

har også bare erfaring med innovative sin.

Et råd jeg har fått er at ved tomgang kan man ikke stole på verdiene.

Er det en funksjon for logging av verdier over tid, og plotte helst mot turtall og MAP signal, da får du et mye bedre bilde av hva som skjer. Er ikke så lett å sitte og kikke på et display i fart.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 30, 2010, 08:44:48 am »

"dem sier" man skal ikke tune etter lambda på tomgang.
man skal tune tomgang slik att man har høyset vacum i innsuget.
ellers bruk bredbåndslambda'en som en indikasjon.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: august 30, 2010, 09:13:53 am »

Jeg har brukt PLX fastmontert ca. ett år.
Den er selvkalibrerende, og for å lese rett verdi, må du kjøre riktig.
Ikke la deg lure av akspumpa, mål med å kjøre i lang bakke mens du trykker gasspedalen roligt inn.
Husk at under 2500-3000 er det tomgangsdysene du justerer, og over er det mainjet og luft.
Lykke til,.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #6 på: august 30, 2010, 09:51:45 am »

Hm, rart dette her. Verdien står uforandret om det er bånn gass 6000 rpm...

For meg virker det som det er noe muffens. Motoren går fint den, så tviler på A/F er 10... Skal prøve å bytte litt dyser å se om verdien endrer seg.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 30, 2010, 10:06:48 am »

Står den alltid på 10?

Den bruker ca 60 sek på å varme seg opp. Om du lar den stå på, uten å starte opp motor skal den gå opp til Lean da det ikke er noe bensin i avlesningen.. Gjør den ikke dette bør du sjekke koblingene dine på nytt.
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #8 på: august 30, 2010, 10:50:45 am »

Står alltid på 10 ja. Når jeg vrir om nøkkel til fast stilling før start, viser den 10. Når jeg starter viser den fortsatt 10.

Skal sjekke tipset ditt og evt gå over koblingsskjema på nytt.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #9 på: august 30, 2010, 10:58:00 am »

Du er sikker på at du har koblet riktig da? Ledningen til instrumentet skal i øverste, venstre pinne på den 4-pins connectoren til venstre når du ser rett inn på controlleren. I tillegg skal du plugge den 3,5mm jacken i "TX". Den siste ledningen på instrumentet bruker du ikke med mindre du skal seriekoble.
Jeg har brukt PLX i Ghiaen i et par år nå uten problemer og har også montert det i Pumaen. Jeg opplever dette instrumentet til å være svært pålitelig.
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #10 på: august 30, 2010, 11:18:37 am »

Traff spikeren du Morten:)

Var så enkelt som at jeg hadde satt pluggen i Receive RX istedenfor Transmit TX. Lett å gjøre feil når en er ivrig. Og å finne det etterpå er jo som å lete etter sine egne skrivefeil.

Noterte opp i 15 ved start så la den seg ned mot 13 på tomgang. Alt ser ut til å være greit nå. Skal ta en kjøretur etter jobb og se hvilke noteringer det blir.

Takk for hjelpen...
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: august 31, 2010, 10:29:45 am »

Flott!
Blir spennende å sammenlikne verdier. Hva slags oppsett på maskin?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #12 på: august 31, 2010, 10:45:57 am »

Har ikke fått tatt meg et skikkelig "bakkeløp" enda for å se hvilke verdier det blir over 3000 rpm.

Alu blokk CB
044 Magnum Plus 42/37,5 doble fjærer
90,5mm Mahle
Empi veiv 82mm
Super Race CB 5,4"
Vippestell CB 1,25
Eagle 296 grader turbokam

Er klar for twinturbo denne nå. Tar nok lang tid før alt er ferdig, men en gjør litt innimellom. Et spennende prosjekt!

Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: august 31, 2010, 12:01:01 pm »

Aii aii det hørtes spennende ut. Har selv en 1300S med god 1915 på PLX`en, men har laget en sugeturbo på 1600 og nå i sommerferien, men har ikke testet i 1302 roadster enda.
Twinturbo høres spenstig ut. Har du en egen tråd for denne?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #14 på: august 31, 2010, 12:44:37 pm »

Høres ut som ett spennende prosjekt, prosjekttråd?
Mener jeg så denne på ørskogfjellet for ett år siden, med porsche styling. Er det samme motoren?
Loggført

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #15 på: august 31, 2010, 14:29:29 pm »

Skal få laget prosjekttråd. Det er bare det at det skjer ikke så mye på den fronten før om et års tid... Skal hive meg på prosektering og bygging av tilbygg/garasje først.

Det var denne bilen ja, Ragge. Ny motor nå. Gikk fra 1915 til 2110. Alt er mye bedre nå...

Porschestyling ja, men ikke heng deg så veldig opp i den. Det er planer for et mye bedre ytre...Lar det bare stå på inntil videre.

Fikk hjelp av Kai Elling Os i Geiranger med finpussen på motorbygget. Gikk som smurt. Flink fyr.



Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #16 på: august 31, 2010, 15:06:13 pm »

hrmm...synes faktisk den kledde porsche stylinga jeg  Gliser
peiling på topper forresten?
« Siste redigering: august 31, 2010, 15:34:53 pm av Ragge » Loggført

Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #17 på: august 31, 2010, 19:16:45 pm »

Joda, er ikke så værst plastopplegg på denne, men har helt andre planer:)

Har ikke litt peiling engang. Det sies vel at EBB ordner slikt... Hva det nå en gjaldt.
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: september 01, 2010, 05:51:58 am »

EBB kjenner vi i SRVWK godt til :-) Erik har peiling på topper :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #19 på: september 01, 2010, 06:35:28 am »

Er ikke sikkert jeg trenger en ekspert, tror nok mange her inne kan mer om motor enn meg Sjokkert

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,27910.0.html
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: september 03, 2010, 05:38:11 am »

Ok. Leste tråden din. tror ikke du trenger 1000hk toppene til EBB i første omgang nei.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!