VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: veos på september 25, 2008, 20:09:14 pm



Tittel: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: veosseptember 25, 2008, 20:09:14 pm
Hei! ;)

Er helt fersk her på forumet, så beklager om jeg poster i helt feil kategori her nå.

Vurderer sterkt å anskaffe meg en boble som et lite prosjekt nå til vinteren, men har et par små spørsmål, da jeg har null greie på bobler.

- Hvilken årsmodell bør jeg sikte meg inn etter? Er det fordeler og ulemper ved enkelte?
- Hvilken motor bør jeg se på? Fordeler/ulemper?
- Er det noe spesielt jeg bør være på utsikt etter når jeg handler?
- Hvilke norske nettbutikker anbefaler dere til kjøp av nye og brukte deler?

Jeg tar gjerne i mot tips og guider til ditt-og-datt. Jeg vet ikke helt hva jeg vil gjøre med bilen enda, men nye seter/interiør, muligens bredere skjermer og noen flotte dekk står på lista, i tillegg til å få motoren i rimelig god stand!


På forhånd takk ;)


Tittel: Sv: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: alaskseptember 25, 2008, 20:15:26 pm
som første bil vil jeg absolutt anbefalle en original bil mellom 65 og 68 eventuellt nyere om du liker sånnt hehe
er det gode kjøre egenskaper du er ute etter bør du gå for 68-
original motor er greit å begynne på så kan du utvikle deg derfra...'


Tittel: Sv: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: veosseptember 25, 2008, 20:37:28 pm
som første bil vil jeg absolutt anbefalle en original bil mellom 65 og 68 eventuellt nyere om du liker sånnt hehe
er det gode kjøre egenskaper du er ute etter bør du gå for 68-
original motor er greit å begynne på så kan du utvikle deg derfra...'

Takk for rask tilbakemelding. Er det en grunn til at jeg bør gå for 68+ modell? Og er det noe spesielt siden du skriver 'om du liker sant?'? Er utseende annerledes?


Tittel: Sv: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: Bj?rnseptember 25, 2008, 20:41:11 pm
68++ har blant annet stående lykter, annen fasong på div karossdeler og er 12V.

Ifra 70 kom også 1302S med 1600 motor og fra sent 72, 1303S (som har buet frontrute, og dermed skikkelig dashbord) med 1600.. Kraftigste oriale boblemotoren.

Deler kan du handle hos blan annet: Unneberg bil, Hotshop.as, Lars rosenqouist og vwservice.no..


Lykke til  ;)


Tittel: Sv: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: Panseptember 26, 2008, 09:29:03 am
Se også thebugshop.org og tech help-artiklene der. Står blant annet en lang og utførlig liste der over hva man bør tenke på ved Boble-kjøp.


Tittel: Sv: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: VeteranBoblaseptember 26, 2008, 09:41:46 am
ved kjøp av en "nyere" 68-> boble blir det som regel billigere å skaffe deler til prosjektet. Det er noe som du også kan ha i bakhodet når du tar det endelige valget


Tittel: Sv: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: Frodoseptember 26, 2008, 09:54:32 am
Her er et godt eksempel på at en 1970-modell kan bli fin:

http://i164.photobucket.com/albums/u11/OvalV-956/Trondertaeff07/Trndertrff07020.jpg


Tittel: Sv: Trenger litt nybegynnerhjelp ang. boble
Skrevet av: DrLabanseptember 26, 2008, 09:59:48 am
Ett annet tips er å kjøpe en som en mest mulig urørt.
Det er mange biler som ser pene ut, men som ikke ligner grisen når man begynner å gå etter i sømmene.
Jeg kjøper heller en org. bil med litt rust, enn en som er "rustfri".
Godt eksempel her er bilene i MTV's "Pimp my ride". Ikke at man kan si at de er pene, men de ser pene ut i lakken etc.
Det som aldri blir vist er hvordan de samme bilene ser ut etter f.eks. ett år. T2 bussen de pusset opp i en episode så ble
taket lappet med hønsenetting og sparkel...  ::)

Pleier også å vær skeptisk til bruktbiler som akkurat har tatt motorvask når bilen vises ;)

Bruktbobler har også en tendens til å være "stuket" i fronten og hekken. Er det dårlig passform på panser eller bakluke, så kan det være en vekker om at noe kan ha skjedd.

Beste tipset er vel egentlig å ha med seg en "boblekjenner" på visningen. ;)