Jeg stiller den til ca 8 grader ved å sette motoren til 8-graders merke på reimhjulet, så ta ut pluggen fra sylinder #1 og vri fordeleren, og se når den gnister. Der har du grunninstillingene. Dette fungerer også med Ignitor om du har det.
Så må du starte bilen, og holde den ved 3'000rpm og justere den der. Den skal da være ca 30 grader. (28-32 er det vel de sier - jeg har alltid brukt 30.) Viktig å justere den ved 3'000rpm (fullt utslag), da ulike 009'er har varierende total fortenning.
Hadde visst ikke så mange bilder som ble bra - men her er noen. Så kommer nok mer etterhvert får vi håpe
Klar til avreise. Luftfilter og kjøleblekk rundt motor - det har vi ikke sett.. Her er det 009, gassere, håndbrekk som "line-lock" og null turtallsperre...
Lunsj
Opprigging av depo fredag
Subbet litt til tider, men turen gikk fint. Ca 25mil hver vei..
Video innenfra på 8.14-runnet. Tapte i kvartfinalen på søndag, da timing-crewet hadde satt opp feil indeks på meg, så jeg startet 0.5 sek for sent. Sånn kan det gå - da lærte jeg at jeg må dobbeltsjekke indeks før jeg stager neste gang.. Reaksjon: 0.659 - 60ft: 1.737 - 1/8 mile: 135.68km/t, 8.143sek. Greit med kalde dekk vil jeg si.. Blir en del oppgraderinger før SCC
Jupp. Det jeg pleier er å helle olje inn i oljeslangen til pumpa, slik at den blir fylt opp av olje og lett klarer å suge opp ny olje fra sumpen. Siden du ikke har oljeslange er et alternativ å løsne filteret som blir nevnt. Blir litt gris - men heller det enn ingen oljetrykk.
På T1 renner det bittelitt olje når du tar av lokket, men ikke noe voldsomt mye. Avhenger litt av oljenivået i blokka. Hvordan det er på oxy vet jeg ikke.
Det er AN-fittings. Veldig bra saker som brukes av mange til alt fra dagligbiler til racing - så lenge det ikke er billig kina-greier. Da er det litt mer opp-og-ned. (Stort sett greit det også etter min erfaring.)
Hvor lekker det? Hvis slangene er satt sammen riktig tipper jeg mellom den "blå store mutteren" og den "lille blå(?) mutteren" som stikker ut av oljefilteret. I så fall må du holde igjen den lille mutteren mens du strammer den store. Skal ikke være alt for stramt, men "relativt tight". Er det mellom filterholderen og innerste lille mutteren, strammer du bare den. Hvis det er mellom den blå "hylsa" og selve den stålomspunnede slangen må fittingen av slangen, inspiseres og settes sammen korrekt igjen.
Da er loverket endret, men jeg lurer jeg litt på hvordan Arctic trucks får skilt på noe.
Lovverket er det samme, men retningslinjene til SVV har forandret seg (er "strammet inn sentralt for et par år siden" var det de sa til meg.) Kjøretøyforskriften §32-2 "gjelder nå" både dekk og felg, og følges til punkt og prikke.
Jeg har lagringsforsikring (brann/tyveri) på en avregistrert bil hos Gjensidige. Denne har dog chassisnr. Da jeg ringte og ba om det, sa de at de normalt sett ikke tilbød det, men da jeg hadde vært fast og god kunde i mange år så gjorde de det allikevel. Tolket det altså dit at de kun tilbyr det til "faste" kunder..
Beklager sene svar.. Vært en lang helg.. :\ Denne er desverre solgt.. Pål, så vidt jeg kunne se på den så den ikke noe lenger ut enn original starter - så du vet det hvis du skal kjøpe en senere..
1.9HP (1.4kW) med gir-reduksjon - starter "alt".. Denne starteren bruker ikke starter-foring, så man slipper samtidig å bytte den. Ny i eske. 2000kr / bud?
En ting angående måleren og varm motor. Mener å ha lest (ikke skyt om jeg tar feil!) - men væskefylte målere er ikke anbefalt i motorrom på luftkjølte VW, da de blir veldig påvirket av varmen fra motoren (selv om det kanskje ikke virker som om det er mye..) Min måler er en "generisk billig" Summit-Racing merket måler, uten væske. Dønn stabil.
Nåleventilen kan henge seg, ja. Slet veldig med det med mine på SCC (JayCee glassventiler - nå byttet til stor original type.) Har du stor (3.0 / 300) nåleventil? Har blitt fortalt at de ikke liker høyt trykk i så fall, da kula er tung. Kjører selv med 1.5psi, mot 2.5-3psi originalt. Kan også være feil flottørhøyde..?