mai 05, 2024, 14:14:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lettet svinghjul  (Lest 1886 ganger)
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« på: februar 10, 2008, 18:37:18 pm »

Hvor mye kan man lette svinghjulet uten at det blir problemer?Og hvor skal man dreie bort...?
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 10, 2008, 18:48:17 pm »

Skal du ha det på 1680??

Husk at motoren din kan virke mer "nervøs" når du letter svinhjul. Tror også dreiemomentet ditt blir litt bedre
med org svinghjul
Loggført

tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #2 på: februar 10, 2008, 19:03:11 pm »

Syns persolig det høres litt tøft ut med "nervøs" tomgang. Gliser Men ikke hvis det går utover prestasjonen.Så best å bare la det væra...?
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 10, 2008, 19:24:22 pm »

Syns persolig det høres litt tøft ut med "nervøs" tomgang. Gliser Men ikke hvis det går utover prestasjonen.Så best å bare la det væra...?

Tror ikke du henter veldig mye på dette på en slik motor du har tenkt på, hvis det er den du snakket om i annen tråd?
Loggført

tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #4 på: februar 10, 2008, 19:37:30 pm »

Trur j skal bygge en 1776.
Loggført
tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #5 på: februar 10, 2008, 20:34:13 pm »

Noen flere som har erfaring med å lette svinghjul?
Loggført
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #6 på: februar 11, 2008, 07:27:03 am »

Blir kjappere ved "rusing"
Bilen blir et par kilo lettere
Og Hk og moment blir vel tilnærmet det samme som ved org tyngde.

Jeg kjøpte nytt. 3 kilo lettere(tror jeg) og ferdig for 8 stift. kom på under 1000 lappen..
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: februar 11, 2008, 08:17:10 am »

Du bruker opp en hest eller to på å holde et originalt svinghjul i gang, så du får igjen denne hesten ved å lette. Momentet blir HELT uforandret eller antagelig litt bedre. Det er helt skivebom å tro at svinghjul "lager" moment. Derimot vil motoren svare kjappere og bilen vil virke sprekere.
Det er ikke lurt å lette svinghjulet i meget tunge biler, som busser og Campere.

Lettingen bør ikke gjøres bak selve clutch anlegget, men "veggen" opp til startkransen, og kransen er fritt  vilt.

Jeg har kjørt nok med 4 kg svinghjul i bytrafikk til å vite at det ikke er noe problem.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 11, 2008, 09:39:58 am »

Du bruker opp en hest eller to på å holde et originalt svinghjul i gang, så du får igjen denne hesten ved å lette. Momentet blir HELT uforandret eller antagelig litt bedre. Det er helt skivebom å tro at svinghjul "lager" moment. Derimot vil motoren svare kjappere og bilen vil virke sprekere.
Det er ikke lurt å lette svinghjulet i meget tunge biler, som busser og Campere.

Lettingen bør ikke gjøres bak selve clutch anlegget, men "veggen" opp til startkransen, og kransen er fritt  vilt.

Jeg har kjørt nok med 4 kg svinghjul i bytrafikk til å vite at det ikke er noe problem.

Beklager mitt innspill. Var skråsikker på at du ikke fikk så mye utbytte av letting på en liten motor.  Tvilende
Loggført

tovwair
Supermedlem
*****
Innlegg: 713
Bosted: Sander



Vis profil
« Svar #9 på: februar 11, 2008, 20:55:44 pm »

Du bruker opp en hest eller to på å holde et originalt svinghjul i gang, så du får igjen denne hesten ved å lette. Momentet blir HELT uforandret eller antagelig litt bedre. Det er helt skivebom å tro at svinghjul "lager" moment. Derimot vil motoren svare kjappere og bilen vil virke sprekere.
Det er ikke lurt å lette svinghjulet i meget tunge biler, som busser og Campere.

Lettingen bør ikke gjøres bak selve clutch anlegget, men "veggen" opp til startkransen, og kransen er fritt  vilt.

Jeg har kjørt nok med 4 kg svinghjul i bytrafikk til å vite at det ikke er noe problem.
Trur på deg jeg. Gliser Takk for fint svar.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!