mai 16, 2024, 12:52:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva trengs? stående til liggende lykter.  (Lest 7079 ganger)
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« på: mars 08, 2009, 18:26:39 pm »

Jeg har drevet å tenkt litt på dette, siden jeg ikke fikk tak i en boble med liggende lykter.
Å gjøre om fra stående. Som jeg skjønner så må jeg da få tak i frontplate og panser også for at det ikke skal se rart ut.
Tenkte det samme bak også. Bak har jeg skjærmer som jeg skal bruke, med elefantfot lykter, men dette er i glassfiber.
Så å tette igjen hullene der skal være overkommelig.
Utifra det jeg har forstått, så er dette som trengs:

Skjermer forran med liggende lykter
Frontplate
Panser
Bakplate
Motorlokk

Bilen som dette er planlagt på er en 69.
Kom med innspill, hva som trengs, fordeler, ulemper osv.
Planen er ikke lagt ennå, siden jeg er rimelig ny på boble.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mars 08, 2009, 18:51:44 pm »

Siden du er åpen for innspill, tillater jeg meg å komme med min tanker.

1. Det er ikke så veldig vanskelig å få tak i boble med liggende lykter. Dog tilstanden kan variere.

2. Det vil bli svært synlig at en 69 mod er bydg om til gamle lykter foran og bak.

3. Nye baklys krever stor nøyaktighet mht montering. Mål nøye ut. Det finnes mange eksempler på biler som er bygd om og har vært uheldig med plasseringen av baklyktene.

4. Jeg er helt enig med deg; liggende lykter er penere enn stående!! Gliser

Lykke til uansett!! Gliser
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #2 på: mars 08, 2009, 19:08:17 pm »

Viktigste for meg er å få meg liggende fremlykter.
Tilstanden på 69`n og prisen var avgjørende da jeg kjøpte den.
I tillegg redde en boble fra å bli glemt fra verden.
Den har hatt flere eiere uten at den har vært på veien igjen.
Trodde at stående lykter kunne vokse litt på meg, men akk nei.
Liker fortsatt liggende.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #3 på: mars 09, 2009, 00:29:37 am »

Flott at du vil redde en boble fra å bli glemt!  Glad

1. Men å bygge om en 69' til liggende lykter blir ikke bra i mine øyne. Selv om ombyggingen er vellykket, så blir bobla en "bastard" som kanskje blir vanskelig å selge senere, eller du må kanskje selge den til langt under prisen du kunne fått (jada, dette er hypotetisk, men kan bli en realitet). Har vanskelig å tro at det ØKER verdien (det er ihvertfall min mening).

2. Bakskjermer med elefantfotlykter egner seg ikke å sette eldre lykter på. De har en annen form (baklysa er felt inn i et flatt område som er mer stående) og du har "for mye gods" oppe.

3. Støtfangere på pre-67 (de som har liggende lykter) har buet tverrsnitt, på din 69' er de kantet.

Du kan jo fikse 69'en og få den på veien, selge den, og finansiere den bobla du egentlig vil ha.....? F.eks denne:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12266.0.html
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #4 på: mars 09, 2009, 09:36:32 am »


1. Men å bygge om en 69' til liggende lykter blir ikke bra i mine øyne. Selv om ombyggingen er vellykket, så blir bobla en "bastard" som kanskje blir vanskelig å selge senere, eller du må kanskje selge den til langt under prisen du kunne fått (jada, dette er hypotetisk, men kan bli en realitet). Har vanskelig å tro at det ØKER verdien (det er ihvertfall min mening).


Prisen for min del da jeg selger den er ikke så viktig. Jeg gav såppas lite for bilen, så ett tap i pris er ikke så farlig.
Men selvfølgelig så er tanken at prossessen kan reversjeres om det skulle være behov for det.
Selvom jeg tror at en 69 ikke vil bli like verdifull som en splitt, eller oval


2. Bakskjermer med elefantfotlykter egner seg ikke å sette eldre lykter på. De har en annen form (baklysa er felt inn i et flatt område som er mer stående) og du har "for mye gods" oppe.


Å bruke disse bredda bakskjærmene er ikke et must, så om det blir penere å bytte til "tidsriktige" så spiller ikke det så stor rolle


3. Støtfangere på pre-67 (de som har liggende lykter) har buet tverrsnitt, på din 69' er de kantet.


Har tenkt å kjøre uten fangere.
Så støtfangerhullene vil bli fjernet i tillegg.
Drev å tenkte jeg skulle bytte panser og motorlokk også.
Hva annet er det som vil bli synlig at det er ombygd?

Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: mars 09, 2009, 10:14:58 am »

Det tar noen år å begynne å like stående lyter... men så kommer det for fullt!
Å kikke gjennom denne tråden kan spare deg for mye ombygging:
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,97.0.html

Loggført

Speed is no substitute for direction
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mars 09, 2009, 10:22:36 am »

Jeg liker begge deler personlig. Syntes ombygging ser teit ut siden det blir masse detaljer som ikke stemmer. Så hvorfor ikke fikse opp bilen du har etter inspirasjon fra linken JHU la inn, evt. selge den tøffe late-lookeren du bygde (!!) og kjøpe deg en eldre bil senere?
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #7 på: mars 09, 2009, 12:05:23 pm »

Har tenkt å kjøre uten fangere.
Så støtfangerhullene vil bli fjernet i tillegg.
Drev å tenkte jeg skulle bytte panser og motorlokk også.
Hva annet er det som vil bli synlig at det er ombygd?

Endringene som kom på 68' modellene var ganske omfattende, kanskje den største endringen på boblene (utenom 1303, da). Det er snakk om både større og mindre endringer, de mest åpenbare har du jo allerede nevnt. Litt mindre synlig for et uerfarent øye: friskluftinntak på panser, vent.grill bak bakre sidevinduer, utvendig tankpåfyller, baklys, 4-hulls felger, instrumenter, speil (litt usikker når disse ble endret) + masse mer som jeg ikke kommer på i farta. Jo, så fikk de jo 12 volts anlegg da, en STOOOR forbedring..... Gliser

Smak og behag er litt vanskelig å diskutere. Du vil iallefall få en kvasi-boble, men med en personlig stil, noe mange synes er viktig. Det kommer an på hvor mye du vil legge i ombyggingen, da. Skjermene passer smakk på, og det er jo ikke allverden å bytte tilbake til riktig type (foran får du ingen hull for støtfangerfeste, men du skal jo kjøre uten). Der er forresten en rød 68' boble på Finn akkurat nå som har gamle skjermer foran, så du er nok ikke den første som prøver dette.  Blunker
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16467070
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 09, 2009, 12:29:45 pm »

Det viktigste er egentlig at DU får bilen din slik DU ønsker det. Bastard eller ikke. "Dare to be different" sier jeg!
Kanskje heller si "Dare to be a bastard" Blunker Originalfolket vil vri seg uansett så fort man gjør noen endringer, store eller små.

RestoRod'en er jo i utgangspunktet en "bastard" i og med det er en "sparevariant". Hjelper jo ikke på å bygge den om ytterligere,
men tanke på bastard-statusen Blunker

Gjør som du vil, meninger er det nok av Osteaktig

Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #9 på: mars 09, 2009, 12:36:50 pm »

Jeg gjør nok som jeg selv vil. Spørsmålet her er egentlig om hva som trengs, hvor mye jobb osv.
Kontra det å beholde bilen med stående lykter.

Som feks, passer panseret over fra en eldre type ved å benytte frontplate fra samme modell?
tenker da på buinga på panser, fester, osv.
Men samtidig gjøre slik at prossessen er reversibel om det er ønskelig.

en takk til dere som støtter ideèn. Og takk til dere som kritiserer.
Alle innspill blir mottatt, positive og negative.

Kanskje kalle den BastoRod?


For å ramse opp hva du nevnte av endringer fatzy

friskluftinntak på panser, Dette skal byttes til ett panser fra en bil med liggende lykter
vent.grill bak bakre sidevinduer, Denne har jeg ikke tenkt over
utvendig tankpåfyller, planen er å sveise igjen. sikkerhet mtp "bensintyver"
baklys, Byttes til eldre type, liker snowflake lyktene, men ikke bestemt
4-hulls felger, Med evt babymoon disc så blir dette usynelig
instrumenter, Invendig synes ikke på "avstand"
speil (litt usikker når disse ble endret) Planen er 3" peepmirror
Jo, så fikk de jo 12 volts anlegg da, en STOOOR forbedring.....Pass på så ikke Sechs Volt folka ikke tar deg nå Blunker
« Siste redigering: mars 09, 2009, 12:48:27 pm av EGOtrip » Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 09, 2009, 13:13:02 pm »

Ikke spesielt mye jobb. "Jobben" ligger i å bytte front og bakplate, som krever sveising.
Bakplata kan du droppe å sveise om du bygger om til avtagbar. Resten er jo bolt on.

Som nevnt i tråden, vær NØYE med plassering av baklamper om disse må borres opp på nytt.
MANGE horrible plasseringer ute og går Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
heljo
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn


Vis profil

« Svar #11 på: mars 09, 2009, 13:34:14 pm »

ventilasjonsgrillen bak bakre sidevindu kom vel ikkje før i 70 eller 71, meinar eg.
Så då skal vel ikkje det vere et problem iallefall, men sjølv trur eg at eg hadde skaffa meg ein eldre bil viss ikkje du likar ståande lykter. Men, ditt valg.
Loggført
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mars 09, 2009, 13:44:11 pm »

Tar du en kikk på eget bilde så ser du også at du ikke har disse Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #13 på: mars 09, 2009, 13:51:20 pm »

Tar du en kikk på eget bilde så ser du også at du ikke har disse Blunker

stemmer det, nå står bilen under pressening, så ikke lett å se.
glemte selvfølgelig at jeg hadde bilde av det på prosjekt-tråden min  Øyerulling

Det med lyktene bak er ett rimelig godt poeng.
Vil helst slippe en skjevøyd rotte.
Men her finnes mange gode verktøy som målebånd, matte, og maler.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #14 på: mars 09, 2009, 14:02:12 pm »

Kanskje kalle den BastoRod?
Gliser Gliser Den var god!

Jo, så fikk de jo 12 volts anlegg da, en STOOOR forbedring.....Pass på så ikke Sechs Volt folka ikke tar deg nå Blunker
No worries, de er opptatt av at 6 volt'ene ikke oppgraderes til 12v. Og jeg skjønner dem, DER ligger det mye gammelboblesjarm.

Friskluftinntaket på panseret henger sammen med vent.grill, luft inn-luft ut. Så går det an å lukke dørene også uten at luftevinduet må stå åpent.
Hm, det kom visst senere det, så feil kan man ta.  Flau

Men når du skal ha gamle-looken så pass på det med bakskjermene med elefantfotlyktene: de har en annen form som jeg nevnte tidligere i tråden.

Og jeg har faktisk gått andre veien engang tidlig på 80-tallet: 67' 1500 (6v) som jeg satte nyere framskjermer med rette lykter på, men det ble ikke noe særlig bedre lys av den grunn..... Så jeg kan vel ikke regnes som "originalfolket", men synes at endringer som gjøres på bobler funker best når det er "i rett tidsånd", if you catch my drift  Kult

Stå på, få bilen på veien! Boble er gøy!
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 09, 2009, 14:31:34 pm »

baklys, Byttes til eldre type, liker snowflake lyktene, men ikke bestemt
4-
Jo, så fikk de jo 12 volts anlegg da, en STOOOR forbedring.....Pass på så ikke Sechs Volt folka ikke tar deg nå Blunker

Bare husk på at om du bytter til snowflake baklykter (56-61) så mister du blinklyset bak....selv om det var originalt med blinkende snowflake i 60-61, godtar ikke tilsynet at du bygger blinklyset inn slik i en nyere bil….det har vært utprøvd ;-)
62-67 er også pene lykter – og vil også ”passe bedre” til de store vinduene -69 modellen din har (litt subjektiv her).

12 volt? Jeg sier som Gizmo fra Gremlins…. ”help, help….bright light, bright light!!”  Sjokkert

Lykke til!  Glad
Loggført
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #16 på: mars 09, 2009, 14:41:41 pm »

12 volt? Jeg sier som Gizmo fra Gremlins…. ”help, help….bright light, bright light!!”  Sjokkert

Bra quote.

60-61, godtar ikke tilsynet at du bygger blinklyset inn slik i en nyere bil….det har vært utprøvd ;-)

Grei info å ha med seg.
Selvfølgelig så går det ann å legge til ett par blinklys med magnet, som man bare gjemmer da man ikke skal vise bil.
Og "sette på plass" om man blir stoppa i teknisk.
Men snowflake er bare en drøm, tror nok ikke disse passer bilen med store ruter.
« Siste redigering: mars 09, 2009, 14:53:34 pm av EGOtrip » Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #17 på: mars 09, 2009, 15:09:11 pm »

..eller man kobler baklampene slik at de blinker slik som det er på eldre amcar Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #18 på: mars 09, 2009, 15:12:19 pm »

..eller man kobler baklampene slik at de blinker slik som det er på eldre amcar Blunker

60-61, godtar ikke tilsynet at du bygger blinklyset inn slik i en nyere bil….det har vært utprøvd ;-)

de var motstridende?
eller hvordan mener du?
Slik det er på snowflakene, så blir bremeslys brukt som blinkers..
og dette kan du ikke ettermontere mtp regelverk osv som har kommet i etterkant.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
¤-_Albert_-¤
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad


Stort større størst :)


Vis profil
« Svar #19 på: april 04, 2009, 17:16:54 pm »

hei hei,flere som har lyst til og gjøre det samme om jeg har holdt på med ser jeg,gikk på samme smellen selv og kjøpte meg en 69mod men ville helst ha liggende lykter og langt paser og spist motorlokk,så da ble det ombygging på meg også.
legger ved noen bilder:)



OG et lite skryte bilde etter lakkeringen Osteaktig


* DSC01532.JPG (111.57 KB, 820x615 - vist 187 ganger.)

* DSC01601.JPG (91.45 KB, 1037x778 - vist 200 ganger.)

* DSC01602.JPG (97.59 KB, 1037x778 - vist 209 ganger.)

* finn.JPG (104.77 KB, 820x615 - vist 183 ganger.)

* DSC01598.JPG (94.95 KB, 1037x778 - vist 186 ganger.)

* DSC01820.JPG (98.08 KB, 1037x778 - vist 194 ganger.)
Loggført

Fredrik Larsen
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #20 på: april 04, 2009, 18:16:22 pm »

Gjort det samme jeg  med min 68 mod. Alle deler ligger så den kan bygges om når jeg vil (ikke at jeg vil da) Gliser .
Mangler fortsatt en bakskjerm før  jeg setter på støtfangere og lykta blir rett


* min 68 007 (Small).jpg (47.83 KB, 640x483 - vist 222 ganger.)

* min 68 006 (Small).jpg (43.19 KB, 640x483 - vist 218 ganger.)
« Siste redigering: april 04, 2009, 18:24:10 pm av pumma » Loggført
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #21 på: mai 31, 2009, 21:27:59 pm »

Se her ja. 2 stykker med samme "planer"
Godt å vite at jeg ikke er alene.
Driver å leter etter donor deler nå.
Osteaktig
Funnet ut at jeg har såppas god tid, og at det ikke var mere jobb, at jeg kan kjøre løpet fult ut med panser og motorlokk, så her blir et liggende.

Senke bilen godt nok forran så blir det stående Osteaktig
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
¤-_Albert_-¤
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad


Stort større størst :)


Vis profil
« Svar #22 på: mai 31, 2009, 22:01:32 pm »

Tror jeg har liggende en sånn skjerm som du har på høyre side bak til overs her.altså den skjemen som du trenger for å senke bak lykta di på den grønne bilen :)Bare si ifra vist du trenger.


* 28052009193.jpg (53.05 KB, 615x461 - vist 199 ganger.)

* 28052009191.jpg (56.69 KB, 615x461 - vist 170 ganger.)

* 28052009188.jpg (53.39 KB, 615x461 - vist 201 ganger.)
Loggført

Fredrik Larsen
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #23 på: mai 31, 2009, 22:37:42 pm »

hva snkker du om ong flytte ned lykt?
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #24 på: mai 31, 2009, 23:16:17 pm »

Se på bildet av den grønne boblen bakfra så ser du høydeforskjell på baklyktene
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #25 på: mai 31, 2009, 23:33:42 pm »

Drev å leste litt feil..  xD
Kanskje Håndtaket på bakluka ble brukt til oppmåling?
Osteaktig
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
¤-_Albert_-¤
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Fredrikstad


Stort større størst :)


Vis profil
« Svar #26 på: mai 31, 2009, 23:54:17 pm »

haha,ja kanskje det.hehe
Loggført

Fredrik Larsen
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!