mai 04, 2024, 18:17:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303 i 1975 - overgangsmodeller?  (Lest 2045 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« på: juni 16, 2008, 09:25:23 am »

Jeg har alltid levd i den tro at 1975-modellen var den hellige gralen i 03-verden, med den sagnomsuste tannstagstyringen og fremfangere med blinklys. Det var i alle fall sånn jeg mener å huske det skal være.
Det var frem til man oppdaget en 75-modell som faktisk har styresnekke... og fremstår som mer -74-modell enn 75. Nå er det gjort endel inngrep med denne bilen, så her er det visst bare å begynne å nøste i trådene!
Originalt er bilen rød med (trolig) svart velourinteriør og har det vanlige plastikkrattet uten polstring (som Big-en i -74 hadde). Dashboardet er standard svart også uten treimitasjon.
Det står et laderele under baksetet der var på de eldre modellene, dette er nok fordi motoren er byttet til en lett oppvarmet 1600 AD med likestrømsdynamo. 
Noen som kjenner til eventuelle overgangsmodeller 1974-75 her til lands? Mistenker et karrosseribytte en gang i tiden, men det er vanskelig å ta rede på siden ID-tagen på frontplaten er borte. I såfall forklarer det kanskje hvorfor den er borte, siden det "gamle" chassisnummeret står der. Styresnekken er vel festet i karrosseriet om jeg ikke husker feil, er tannstagstyringen festet i chassiset?
Innspill fra garvede 03-eiere som kan kaste lys over dette mottas med stor takk!
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juni 16, 2008, 10:17:57 am »

Tannstangen er festet i karosseriet, der buen i indre hjulhuset går nedover mot kanalen igjen.

Visstnok er det en liten forskjell i rammehodet på tannstang modeller og vanlige, men har aldri fått bekreftet noe. Er snakk om en liten forsenkning og en forsterkningsplate på innsiden.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 16, 2008, 11:05:12 am »

Tannstangen er festet i karosseriet, der buen i indre hjulhuset går nedover mot kanalen igjen.

Visstnok er det en liten forskjell i rammehodet på tannstang modeller og vanlige, men har aldri fått bekreftet noe. Er snakk om en liten forsenkning og en forsterkningsplate på innsiden.

Den er god, da virker det rart å skifte over til den eldre styresnekken når en har en bedre løsning på plass? Kan jo ha blitt skadet i fronten og at dette er en årsak.. Ser ut til å være en justering bak, men den er vel knapt synlig.
Fra Superbeetles only - mest USA-relatert:

" Improvements were once again in order for the Super Beetle in 1975. The worm and roller steering box was replaced by modern rack and pinion steering and improvements in the rear end geometry where made. The engine case would now be made from a better alloy classified as AS21 and the twin tail pipes that had been on the Beetle since 1956 had now become only one.

Again U.S. regulations forced Volkswagen and other car manufacturers to clean up their act pollution wise. Unleaded gas would be the new diet for the Super Beetle as computerized Bosch L-Jetronic fuel injection was added. This boosted the Beetles fuel economy from 25 to 33 mpg. A silver "Fuel Injection" logo was added to the rear engine lid where the traditional Volkswagen script had been for years. Beetles produced for California sported a catalytic converter under the now bulging rear apron, and pretty soon all the States would require one.

1975 produced a number of special edition Beetles as well. One of which was called the La Grande Bug. This 1303 Beetle was basically a reworked Sun Bug, minus the logos and some of the trim. The sales brochure for this one proudly exclaimed, "You don't drive in it, you arrive in it" with a picture of a uniformed chauffeur in front of an elegant mansion along with two La Grande Bugs, one with its sliding steel sunroof open.

Sales for the Beetle had dropped by almost half in 1975, from 791,023 the previous year to only 441,116 and it didn't look like it was going to get any better..."
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 16, 2008, 18:45:39 pm »

75 modellen har flere ting som er spes. Den har panser med en liten kuppel under håndtak foran, har riller på "håndtak" på bakluke, har utoverbulet bakplate, gitter i frontplate,blinkere i frontfanger (dette vet vel alle),mange 75 mod. 1303 hadde 1600 motor, men heter alikevel "bare" 1303 (dvs. ikke 1303 s) . 75 mod hadde oxo mer moderne vindus-sveivere lik Golf 1 og motor hadde dobble forvarmer-rør. Som kjent hadde 75 mod som eneste (bortsett fra senere cab) tannstangstyring og andre fjærbein med samme dempere som tidlig Golf 1.

Den tre-imitasjonen i dash´en som nevnt her mener jeg bare var på BIG-modellen dvs. 74 mod. 
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 16, 2008, 22:09:13 pm »

Takk for god oppsummering, jærva! De spesielle skiltlysholderne med riller lurer jeg på om ikke var i plastikk også? Rillene i frontplaten var vel til aircondition i US, ikke sant? Nei, jeg heller til at det er gjort et karrosseribytte her en eller annen gang i historien, sannsynligvis til en 74 som da altså ikke var Big (de kom jo alle med metallic-lakk). Da får vi grave litt videre, 13522600XX er rammenummeret og det tredje tallet indikerer jo årstallet 75? Resten av nummeret skulle vel tilsi at den ikke var først av samlebåndet som -75 modell heller, så det er neppe snakk om en overløper.
Loggført
OilDropMan
Medlem
***
Innlegg: 228
Bosted: Vestby



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 16, 2008, 22:11:37 pm »

75 modellen har flere ting som er spes. Den har panser med en liten kuppel under håndtak foran, har riller på "håndtak" på bakluke, har utoverbulet bakplate, gitter i frontplate,blinkere i frontfanger (dette vet vel alle),mange 75 mod. 1303 hadde 1600 motor, men heter alikevel "bare" 1303 (dvs. ikke 1303 s) . 75 mod hadde oxo mer moderne vindus-sveivere lik Golf 1 og motor hadde dobble forvarmer-rør. Som kjent hadde 75 mod som eneste (bortsett fra senere cab) tannstangstyring og andre fjærbein med samme dempere som tidlig Golf 1.

Den tre-imitasjonen i dash´en som nevnt her mener jeg bare var på BIG-modellen dvs. 74 mod. 

Kjenner igjen det meste av dette på min 1303 (mai 75), men gitter i frontplate var nok ikke vanlig på de som ble levert i Europa. Kanskje vanligere i USA og andre deler av verden som fikk biler med air-condition?


Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 16, 2008, 22:14:51 pm »

Supert med bilde, thks! Jeg lurer på om ikke det er noe med kurvene nederst på panseret også, de er mer flatet ut i bunnen av en eller annen grunn. Ser jo ut som en flott bil denne!
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: juni 17, 2008, 16:02:50 pm »

Takk for god oppsummering, jærva! De spesielle skiltlysholderne med riller lurer jeg på om ikke var i plastikk også?
Det stemmer, det er i plastikk  Blunker
Har sånn på min 03  Osteaktig

Legger ved et bilde.


* volksawagen..jpg (55.37 KB, 1252x688 - vist 178 ganger.)
« Siste redigering: juni 17, 2008, 16:05:35 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 18, 2008, 08:45:22 am »

Takker så mye for bildet Glad, det viser jo tydelig forskjellene. Det er i alle fall verken plastikk eller riller på bilen det her er snakk om.
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #9 på: juni 20, 2008, 21:09:22 pm »

Fjørbeina kom i 74, det er blitt meg fortalt att det er reg noen 74 mod. som 75 mod. da det var noen overliggere igjen.
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #10 på: juni 21, 2008, 08:39:37 am »

Jeg hadde en -73 som hadde en del miks når det gjelder bakplate og fangere. Bakplaten var med uthevet området nederst, fangere med blinklys etc,etc. Det er mulig at det var rasket sammen en del forskjellige deler fra forskjellige årsmodeller da jeg kjøpte den som rep.objekt.
Hadde for noen år siden en Passat -85 mod. som det var nesten umulig å kjøpe deler til. Måtte altid ha vognkort med ved delekjøp, alikevel passet ikke delene bestandig. Den var nok en årsmodell der de hadde brukt noen "gamle" og "nye" deler om hverandre. En umulig bil/årsmodell.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!