mai 16, 2024, 09:03:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skifting av clutch, men.....  (Lest 1215 ganger)
ricecooker
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Istad, like utenfor Molde


Vis profil

« på: april 30, 2010, 22:23:44 pm »

Er i gang med å ta ut motoren i bobla for å skifte clutch, -69 1300 med 1600 motor. Dette er første gangen jeg skal ha ut motor i en boble, men det har gått greitt til nå.

Spørsmålet er; hva er trikset med den øverste bolten (av de 4 mellom motor /gear) på førersiden?

Den andre var grei og komme til, men denne er helt skjult bak en firkantet kanal som kommer ut av viftehuset, og går nedover. Kan såvidt skimte den fra andre siden, men er jo umulig å komme til..?

Dessuten er jeg litt usikker, for den bolten jeg har fått ut var det mutter på motorsiden, og låsehode på bolten på gearsiden.
Denne som sitter igjen har sekskanthode på gearkassesiden, men jeg greier ikke å se hva som er på motorsiden. Ser ikke ut til å være vanlig mutter, og jeg ser heller ikke noe av bolten stikke ut gjennom mutteren. Har skrudd noen tørn på bolten, men aner ikke om det går irundt på andre siden. 

Noen som har noen gode råd...?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 30, 2010, 22:30:39 pm »

Den du skal ha av nå er en bolt som du må skru ut fra girkassesiden og ikke fra motorrommet.
Det er derfor du ikke ser en mutter, men en rund sak med gjenger inni. Det er kun en mutter som skal skrus av i motorrommet, og den har du allerede gjort.
Så bare fortsett å skru så kommer den ut :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Kim Larsen
Seniormedlem
****
Innlegg: 302
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: april 30, 2010, 22:57:11 pm »

Skralle,17mm pipe med forlenger funker på den siste bolten din.
Den firkanta greia som "sitter" i veien,er der motoren kvitter seg med varmlufta etter
at den har gått igjennom oljekjøleren.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mai 01, 2010, 05:58:30 am »

og motoren må ut ca. 70mm rett bak før du slipper ned, så du ikke ødelegger noe. Det blir litt trangt, men går egentlig greit,
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ricecooker
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Istad, like utenfor Molde


Vis profil

« Svar #4 på: mai 01, 2010, 11:33:29 am »

Ah, det forklarer det meste. Stusset skikkelig over hvordan jeg skulle komme til bak viftehuset...

Har tatt av eksosanlegget, vet ikke om det er nødvendig, men det tok jo bare 5 minutter å demontere. Det ble hvertfall litt mer oversiktlig uten, og varmepottene trenger en rengjøring uansett.
Loggført
ricecooker
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Istad, like utenfor Molde


Vis profil

« Svar #5 på: mai 01, 2010, 15:28:51 pm »

Da var motoren ute, gikk jo som en drøm å få ned den.

Men det var jo ikke clutchen som var problemet....men løst svinghjul.... Trist

Har heldigvis ikke kjørt mange meter med dette, men nok til at det var blitt litt ovale huller her og der..

Nokså sikker på jeg berger veiva, der står pinnene godt fast så lenge de står helt i bunn. Blir vel en god dose av et eller annet Locktiteprodukt her tenker jeg.

Litt verre med svinghjulet, men jeg skal høre med en rallycrosskar om ikke han har et som er bedre.

Men det var veldig mye olje rundt om kring baki der, selv om simmerringen ser helt ny ut. Er det normalt at det lekker når svinghjulet kommer for langt ut, eller er det andre ting jeg skal se etter? Har jo tenkt å bytte simmerringen uansett, men siden den ser helt finfin ut stusser jeg litt over hvor olja kommer fra.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!