Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 45 46 [47] 48
|
1384
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 915 girkasse, åssen akslinger?
|
på: februar 23, 2008, 22:19:05 pm
|
De fra 75 mod. er forbedret angående styrke og har litt annen utveksling. De fra 84 mod. til og med 86 mod har oljekjølt 5. gir. Det sistnevnte tviler jeg på at du trenger med mindre du skal ligge lenge i 240 km/t på autobahn.. Syncro-ringer pleier å være dårlige på 1. og 2. gir på samtlige kasser som ikke har blitt overhalet en eller annen gang..
|
|
|
1385
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: Diverse T-4 "High Performance"
|
på: februar 23, 2008, 07:58:01 am
|
Ja du ville merket forskjell men. Hvis det er til gatebruk blir den kansje noe brutal hadde nokk heller satset på en 284 graders kam som gir en mer lettkjørt motor med drag fra bunnen av og ikke det fæle turtallet.
Dette spørs litt hvor god "tuner" eller motorbygger du er... Er fullt mulig å bygge en motor som drar greit fra bunnen av med en kam med nokså høyt grade-antall. Det er flere ting med kammen som spilller inn her som feks. spredning og løftehøyde.. Størrelse på gassere.halsringer,ventilstørrelse og type/innstilling på tenning har like mye å si på hvilken kurve du får på effekten.. En annen ting er at en 310 grader kam er et lytt ymse begrep egentlig da forskjellige land/fabrikater har forskjellige metoder for å regne ut grader. Feks. en tysk 310 grader vil stort sett tilsvare en U.S. 296 grader.. En kam er egentlig en kompleks ting og er litt vanskelig å dømme etter bare gradeantall + at det må sees i sammenheng med resten av oppsett på motor.. Men en kam er på en måte "hjertet" i en motor og bør etter min mening velges med omhu da denne i stor grad bestemmer hvordan du bør bygge resten av motor..
|
|
|
1386
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: kjøre musikk
|
på: februar 23, 2008, 07:47:44 am
|
Hørte en gang på P4 at flere av sangene til Michael Jackson under en undersøkelse i U.K. hadde kommet dårligst ut når det gjaldt at folk ble inspirert til å kjøre fort.. Værst var visstnok Beat It....
|
|
|
1390
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: overhaling av type 4 motor.. (luft)
|
på: februar 14, 2008, 18:15:59 pm
|
Men er det noen deler som passer overens mellom t1 og t4?
Fordeler er vell det eneste Oxo oljepumpe funker fint fra Type1, samt hvis du skal ta type 4 sin svakhet og bytte ut til type 1 , nemlig ventiløftere, men der trengs litt maskinering dah..
|
|
|
1391
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: overhaling av type 4 motor.. (luft)
|
på: februar 14, 2008, 18:13:33 pm
|
Disse 96 satsene som brukes er plenti gode nok selv om Jærva påstår noe annet. Utrolig mange kjører med 96 sats i bilcross uten problemer sesong etter sesong. Hadde ikke vært redd for å bruke en slik en. Mitt inntrykk av Jærva er at hvis der ikke er laget i Tyskaland og ikke er Porsche-relatert er det ubrukelig Skriver ikke dette bare for moro-skyld Holmen... Vet om tre tilfeller hvor disse satsene har gått åt skogen før fylte 5000 km... Det kaller jeg dårlig holdbarhet... Det med tyske deler og Porsche-deler er nok ikke helt tilfelle, i hvertfall ikke angående type 1, men når det gjelder en del type 4 deler er nok noe av de bedre delene laget i Tyskland. Når det gjelder stempler ville jeg ha valgt JE-pistons, Wiseco eller Autocraft som vel ikke er Tysk
|
|
|
1392
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 13, 2008, 23:29:12 pm
|
Så da er konklusjonen her: Holde seg unna AA-stempler Kjøpe kvalitet, dvs JE eller Wiseco. Og da kommer mitt siste spørsmål: Hvor mange her i Norge, av dere som har drevet litt med dette, kjører på JE/Wiseco og har bare gode opplevelser. Dette kan jo være relativt, men jeg tenker da mest i forhold til gatemotor. Ikke racing, siden det er gatemotor jeg selv kommer til å bygge(tror jeg ) Ja Lasse! Begge disse merkene er av meget bra kvalitet..
|
|
|
1394
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: overhaling av type 4 motor.. (luft)
|
på: februar 13, 2008, 23:05:39 pm
|
En lite inspill her er at disse 96 mm settene som er til type 4 er stort sett dårlige greier og hadde jeg vært deg hadde jeg brukt 94mm sett i stedet som har mye bedre kvalitet. Regner med at det er 96mm du har når du sier det er 2,1 liter.. JE -pistons lager et bra 96mm sett med nicasil, men det er ganske sjeldne greier da disse koster skjorta i forhold til en del av de 96mm-settene solgt av bla. Hotshop og Kivkk-service en gang i tiden med støpte lavkvalitet-stempler... Litt feil tenning eller mager blanding og du har kikkehull i stemplene dine...
|
|
|
1395
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ventil og fjær til 1914 og hvilke topper?
|
på: februar 13, 2008, 22:56:22 pm
|
Er enig med JHU her.. Det med at du må ha dobble fjærer over 4500 o/min er bare vås! Et velrenomert firma gjorde test med originale ventilfjærer og lette løftere osv og fikk ikke ventilflyt før ca. 7000 o/min med std. fjærer, men dette var nye std. fjærer og som JHU skriver er dette meget avhengig av rampe på kam. Det lureste her tror jeg nok er å følge anbefalinger fra kam-levrandør. Har ikke prøvd selv, men har hørt fra mange at den W110-kammen er slem mot løftere/trenger stive fjører i forhold til grade-antall.. Bedre å ha litt for stive fjærer enn for slappe, men det å kjøre med dobble stive fjærer på en snill gate-motor er nok overkill i de fleste tilfeller ja..
|
|
|
1397
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Sunaas Hjulservice?
|
på: januar 25, 2008, 22:01:33 pm
|
De folka der er vel de i Norge som har best/lengst erfaring med dette... Har brukt dem et par ganger og de er meget proffe med godt resultat, men beregn GOD TID !
|
|
|
1400
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div dører&skjermer 1303
|
på: januar 03, 2008, 17:18:06 pm
|
Hei,er dörene inntakte m luftevindu eller ble det kappet vekk på det glade(gale) 80,tallet?
De stolpene kan skrues ut og behøver ikke kappes vekk.. Men har det vært sånne "nydelig" "one-piece" vinduer, så er det en del annet som er gjort om..
|
|
|
1401
|
Forum / Problemløseren / Sv: T4 Motor ?????
|
på: januar 02, 2008, 21:56:13 pm
|
CJ motor kommer fra VW BUS (BAY) og er en 1971 ccm på 70 hk med originale gassere, men dobble gassere er effekten ca. 80-85 hk. Du trenger ikke noen andre typer godkjenning for denne motoren enn om det er en trimmet boblemotor (T1) Sånn kjapt sagt får du godkjent boble med skivebremser foran for intil 100 hk. Deretter er det få bremse-satser fra bla. Kerscher som har godkjenninger for 136 hk og opp til 160 hk (var 200 hk før, men de har sluttet med papirer til de satsene..) Eventuellt må du gå "the long way" om TÛV i tyskland om du vil ha godkjent med mer hk. Har du gooooooooooood tålmodighet kan du prøve å gå runden med statens vegvesen angående ombygging-søknad hvis du har goooooood tid for å si det mildt..(dette hvis du skal ha mer enn 160 hk) Er sikkert folk i bøtter og spann som vil fra-råde deg å bruke en slik motor og jeg kan til en viss grad skjønne dem, men på en annen side ikke. T4 motor er "store-bror" i forhold til T1 og det meste er dimensjonert kraftigere enn på T1. Derav kan du få en holdbar motor selv med nærmere 200 hk, noe som er uvanlig for en T1 motor. Men har du tenkt deg en motor med 70-80 hk eller deromkring, ville kanskje jeg oxo gått for en T1 motor og trimmet den, men vil du ha en holdbar gatemotor med 150-200 hk, så hadde jeg gått for en T4 motor. Det finnes flere typer ombyggings-satser for å sette disse i boble. Generellt kan en si at de billige med T1 vifte/dynamo holder fint for effekter opp til rundt 150 hk, for mer effekt, så ville jeg nok ha gått for Porsche-kjøling , men det koster en del.. Du kan bruke vanlig boble-kasse (i hvertfall IRS) på disse, hvis du bruker 1700 T4 clutch/svinghjul. Skal du bruke 2,0l clutch/svinghjul, så må du frese ut i girkassa. Som du skriver så har du en 57 oval, og da trenger du i hvertfall ombygging av bremser.. og helst en 1300 S- kasse hvis du ikke går steget ut og bygger om til IRS og får kjøre-egenskaper med på kjøpet oxo.. Angående om dem er lette å trimme, så er det kanskje her delvis fordelen ligger i forhold til en T1. Med et par dobble gassere og en trim-kam, så har du fort næremere 100 hk og du skal gjøre en del med en T1 motor før du har det.. Men slik det høres ut på deg, så trenger denne motoren overhaling og da må du uansett ha nye syl/stempler og det regnestykket blir deretter i forhold til en T1 motor.. Utvalget av trimdeler til T4 er meget bra hvis du leter på de riktige stedene, så det skal ikke være noe hinder. Men som sagt blir dette et regnestykke og jeg tror det blir hipp som happ angående trimmet T1 i forhold. Angående innsprut som du får til disse motorene, så er de greie nok så lenge de fungerer optimalt, men jeg vil ikke anbefale å bruke den gamle/sære innspruten da den ofte IKKE fungerer optimalt... Ville nok heller ha gått for gassere ja.. Jeg vil si at fordelen med T4 kontra T1 er at du har mulighet til en driftsikker gate-motor med mye hk, det er mulig med en T1-motor oxo, men da koster det oxo skjorta.. Haynes har bok for T2 bus som ergo omhandler disse motorene. Om du får dem på norsk vet jeg ikke.., men de fleste haynes er vel å få på norsk så..
|
|
|
1403
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor tok de veien?...
|
på: januar 01, 2008, 19:38:22 pm
|
Hvis jeg ikke tar feil er dette bilen til Linda Reinli Hansen som er kona til SJÆFEN i VWACM Reiel Vegard Hansen som holder til i Racing-utkanten av Hamar (Eller så er det bare en som ligner veldig..)
|
|
|
1406
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bremser 1303
|
på: desember 22, 2007, 17:29:05 pm
|
Du bør bytte den, men det er ingen krise å kjøre med den originale heller, men jeg mener å huske at det står i TûV-papirene at du må bytte bremsepumpe.. Kerscher har skiver med 5x130 til disse settene løst..
|
|
|
1407
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bremser 1303
|
på: desember 22, 2007, 16:01:47 pm
|
Spørs litt hva slags bremser du har montert bak, men bremsepumpe fra Porsche 944 -85 mod er bolt on på 1303 og har et stempel som er litt større en det andre og er beregnet på skiver foran og bak og blir brukt mye på bobler med skiver rund baut. Ellers selger dem lik pumpe ny på kerscher. Kerscher er konge på konverterings-deler for Porsche-deler på boble. Sjekk siden dems for div. deler..
|
|
|
1409
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er dette ?
|
på: desember 22, 2007, 14:54:46 pm
|
Skjønner egentlig diskusjonen her.. Delepriser på bobledeler er på det meste veldig billig nytt, og da blir brukt-prisene i forhold. Når det gjelder biler, så er det vel som med alle andre biler at etterspørsel og tilgjenglighet styrer prisen. Når det gjelder motorer, så skal jeg nok delvis være enig i at noen folk ikke ser alt arbeidet bak og hvor mye "skjulte" kostnader det ligger i en ferdigbygget motor og at de da tar en real skivebom da dem regner sammen delepriser (kanskje oxo med US-priser) og tror at det er ferdig motor. De som har gjort dette noen ganger vet hvor mye det koster i "skjulte" utgifter på å bygge en motor..
Når det gjelder priser på bobler i Norge, så er jo dem rimelig billige i forhold til andre biler og da sett i forhold til utlandet, men det samme gjelder Porscher.. , der er det enda "værre".. Norge er vel snart det landet i verden som har de billigste Porschene, i hvertfall av eldre årgang..
|
|
|
1410
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Bremser
|
på: desember 22, 2007, 14:24:38 pm
|
Nå er det Brembo som lager både dine "Mitsubishi" calipere og Porsche sine, men folk for gjerne bruke lada eller hindustan calipere for min del..
|
|
|
|