VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Roy Grelland på mars 11, 2008, 18:38:37 pm



Tittel: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Roy Grellandmars 11, 2008, 18:38:37 pm
Hei alle drag-race guruer.

Dette er et rent hypotetisk spørsmål  ;D

Mens karosseriet er på feriekoloni jobber jeg litt med motor og innsprut, og i den forbindelse viser det seg at sprutet mitt har en launch control feature. Det betyr at jeg kan legge inn en inngang fra en bryter som f.eks er koplet til clutchen, slik at en programmerbare turtalls-sperre legger inn når clutchen er i bånn. Denne funksjonen er primært for drag-race starter, hvor man kan legge inn førstegiret, inn med clutchen, spenne opp drivlina, og gassen i bånn. Da er det teoretisk bare å slippe clutchen, så er det fri fart ;-)

Men så til det hypotetiske spørsmålet.

Hvis man (igjen rent hypotetisk) skulle hatt installert line-lock samtidig. hadde det da vært en ide å legge inn line-locken på den samme bryteren?

Hva gjør folket her, bryter på girspaken, rattet, eller er det noen som har en god løsning for en bryter på clutchen? Kanskje en kombinasjon med linelocken på en bryter, og launch controllen på clutchen?

Det ligger også inne en mulighet for fullgassgiring med den samme bryteren, den funker slik at dersom du er over et visst turtall når du kliner clutchen i bånn, setter en ny programmerbar turtalls-sperre inn, så du i teorien kan holde gassen i bånn mens du skifter gir, og sperra slipper i det du slipper clutchen igjen. Moro for en techno-freak, men er det noen vits?

Roy the dragrace noob


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Jeemars 11, 2008, 21:11:46 pm
Dette er helt opp til deg selv... og hva du foretrekker.

Jeg har tidligere kun hatt linelock på knapp på girspaken. Har funket helt topp. Straks det skjer noe dramatisk fjerner jeg automatisk hånda fra spaken og opp på rattet... Deretter er den avslått.

Under siste kjøring hadde jeg også ekstern turtallssperre på denne knappen. Da skjedde det noe oppe i hodet på gammern.. og jeg niholdt på spaken til langt forbi starttreet..  Hvorfor vet jeg ikke. Sånt som skjer.

Så jeg vil nå sette rattmontert turtallssperre på tommelknapp, til venstre hånda. Og ser da om det får hodet mitt til å funke igjen...  :D

Jeg liker ikke tanken på å ha den på clutsj pedalen. Selv om mange har det. Føler liksom ikke at man har kontroll..  Kanksje en stortåknapp inne i raceskoa hadde vært noe  ::)

Prøv deg frem i bruksbilen. Å se hvilken kroppsdel du har best styring på når du er gira som mest  ;D


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Roy Grellandmars 12, 2008, 08:25:55 am
takker for innspill, andre som har meninger/erfaringer?


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: BeetleBugmars 12, 2008, 09:03:55 am
Jeg har også hatt line locken på girspaken og det har fungert helt greit men jeg digger ikke å stage med line lock slik som mange gjør. Det å presse bremse litt inn for å deretter "låse" dem med line locken for så å skyve/slure bilen inn i stage virker for meg tungvint. Men dette har helt sikkert noe med vane å gjøre.

Jeg ruller inn og ut av vanngropa og benytter line locken for å burne. Når jeg føler at nok er nok så slipper jeg den og bilen ruller frem mot start. Deretter stager jeg/strammer opp med håndbrekket. Nå vil det kanskje virke knotete med å ha girhånda på brekket men dette er metoden jeg har blitt mest fortrolig med.

Jeg har sett line lock knapper på girstang, på brekk "knapp" og på original tutering.. alle fungerer sikkert like bra. Smaken er som baken.


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Hot Owlmars 12, 2008, 10:42:57 am
Det er en ulempe med å pre-load'e med brekket og det er at du ikke har preloadet selve chassiet i heletatt når du gjør det på den måten. Alle foringer, dekkene og fjær armene vil være helt "fri" inntil man slipper clutchen.

Men jeg tror ikke jeg ville hatt turtalls sperre for hver giring oppover stripa Roy. Så den må isåfall slås av etter første giret?


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: tekkenmars 12, 2008, 11:03:33 am
Prøv å unngå å ha brytere som må trykkes eller slippes ved bestemte tidspunkt under selve draget,kan virke enkelt i teorien men blir fort krøll som Jee nevner når du får horn i panna og slipper clutch'n.Jeg bruker launch control med 3 step.Har linelock knapp på rattet med egen turtalls sperre,videre en knapp på stage brekk/håndbrekk som aktiverer launch turtallet/drar opp turbo.Og til slutt når det drar avgårde og ingen knapp er aktivert,er den siste turtalls sperra aktiv.Litt overkill på en gatebil,men er ihvertfall min måte.


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: BeetleBugmars 12, 2008, 12:22:05 pm
Det er en ulempe med å pre-load'e med brekket og det er at du ikke har preloadet selve chassiet i heletatt når du gjør det på den måten. Alle foringer, dekkene og fjær armene vil være helt "fri" inntil man slipper clutchen.

Stemmer... men gammel vane osv osv.. Jeg har hatt et lignende system som det Tekken beskriver minus launch control med en egen sperre for burn out/start og når denne ikke er aktivert en egen maks sperre.

Jeg får prøve å spenne opp ved neste anledning.

Mvh
Kalle


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Roy Grellandmars 12, 2008, 18:34:51 pm

Men jeg tror ikke jeg ville hatt turtalls sperre for hver giring oppover stripa Roy. Så den må isåfall slås av etter første giret?

mulig jeg var litt uklar, men poenget var at det er egentlig tre uanhengige sperrer:
1 Line Lock
fungerer som beskrevet over

2 Fulllgassgiring
Hvis turtallet er over et visst tutall, f.eks 3000, så aktiveres denne, og sperra slår inn når clutchen går i bunn, altså ikke noe behov for å skru av eller på noe som helst

3 Normal over-rev sperre
Denne er alltid aktiv

roy


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Filip/puritymars 12, 2008, 21:32:47 pm
Hvordan ser egentlig dragracing-miljøet generelt på alle disse dubedittene som folk bruker når de kjører på stripa? Jeg synes det høres litt "feil" ut når det blir så mange hjelpemidler, skal ikke noe av utfordringen være det å holde styr på turtall manuelt (dvs. med foten) under start og giring? (Nå skal nok ikke jeg uttale meg for høyt om dette, har aldri kjørt drag i bil med mer enn originale boble-hester, så jeg regner med at det er plenty ting å holde styr på utenom turtallet)


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmars 12, 2008, 22:25:57 pm
til en vanlig gatebil som kun skal kjøres i ny-og-ne på stripa eller street legal , så mener jeg det holder lenge med en knapp til linelock på evt girspaken/ratt.
LaunchTurtallet må du som regel justere til grepet på enten kjører på gardermoen(les SCC! ) med trackbite eller en smårufsete asfalt stripe i brummundal sentrum.dette gjøres enklest med høyrefoten.
nok annet å holde styr på  :P


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Roy Grellandmars 13, 2008, 00:04:21 am
er vel ganske enig med de to siste innlegga her, men når en sitter en kveld og leser om alle mulighetene som sprutet har, er det jo interessant å høre hva andre har gjort.

Takk for innspill


Tittel: Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
Skrevet av: Hot Owlmars 13, 2008, 00:18:01 am
Jeg vet bare at jeg har det utrolig tøft med å holde igjen på startplata...  det kommer nok av 10 år bak rattet på motorsvake biler... "full gass er alltid mest morro" ...men det går ikke så fort da