mai 10, 2024, 17:38:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ikke "lån" bilder fra nett uten tillattelse...  (Lest 3568 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juni 30, 2011, 10:13:39 am »

Jeg fikk en regning fra Gettyimages på mandag, de ville har $ 1.000.- pr. bilde jeg hadde funnet på nettet. :-) Jeg har brukt noen timer på å finne ut at de har retten på sin side:
De finner noen crappy bilder, finner fotografen, betaler en tier for bildet, sporer opp hvem som bruker det og saksøker deg siden du ikke har lisensrettigheter på publisering av bildet. Har sporet opp en advokat i usa som har hatt tak i Gettyimages før, han tar saken for en liten neve dollars.  Blunker

Egentlig er jeg uskyldig, fordi bildene var frigitte gjennom en lisensiert programvare jeg kjøper og videreselger, for publisering av hjemmesider. Men i følge amerikansk lov, har jeg bevisbyrden, siden jeg legger ut bildene på nett.
Det vil si at om noen lager en hjemmeside til deg, er det du selv som er ansvarlig for å kunne dokumentere gyldig lisens/bruk av grafikk i form av avtale med rettighetshaver, siden du eier nettstedet. Det å ha "handlet i god tro", gjelder ikke i unaiten.

Tenk da at hver gang vi finner et bilde på nett og limer inn i dette forum, kan vi regne med å få en regning i posten.
Heldigvis er vi rimelig anonyme med brukernavn/nick , og det kreves en del for å finne postadressen til hver enkelt her.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #1 på: juni 30, 2011, 10:51:23 am »

De finner noen crappy bilder, finner fotografen, betaler en tier for bildet, sporer opp hvem som bruker det og saksøker deg siden du ikke har lisensrettigheter på publisering av bildet. 

Hvorfor tror du at dette er fremgangsmåten? Getty er et av verdens største bildebyråer og eier mange, mange millioner illustrasjonsfotoer. Ulovlig kopiering av bilder er naturlig nok et stort problem for dem pga mye rapping av bilder på internett. Jeg vil anta at de har mer enn nok med å beskytte rettighetene til de millionene av bildene de allerede eier.
Loggført

1969 Militær-buss
FastTurtle
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Mogreina


Getting lost is not a waste of time.


Vis profil
« Svar #2 på: juni 30, 2011, 16:37:57 pm »

Fotografier, malerier, skulpturer osv. omfattes av "Åndsverksloven", bilderettigheter kan fort bli store summer, avhengig av mulige inntekter (og eventuellt inntektstap) for hvert enkelt bilde. Privat bruk og "faximile" med kildeangivelse er unntatt.

http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html

Loggført
Black60
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juni 30, 2011, 19:25:28 pm »

Men de skal vel også skrive copyrighted eller noget på billedet, da de billeder man lægger på nettet vel er offentlige, og som der bliver sagt. hvis du kildeangiver det, så er der vel ikke meget at komme efter Tvilende
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: juni 30, 2011, 19:38:13 pm »

Det kan bli en dyr misforståelse hamsedk. Kort sagt: du eier ikke rettigheter/copyright til andres bilder uansett om det er blitt lagt på nettet eller ikke. Det er personen som eier bildet - eller personen/selskapet rettighetene er solgt/overført til -  som har rettighetene til det.  Kort sagt er all kopiering av bilder er ulovlig.

Bilder som legges på nettet er ikke offentlige i den forstand at hvem som helst kan kopiere dem og bruke dem. En kildeangivelse opphever heller ikke copyright eller gir deg noen rettigheter til bilder. Men etter sedvanen om "sitatrett", så kan man bruke faksimile av en nettside. Du kan dog ikke kopiere et bilde/åndsverk og påstå det er en faksimile.

De norske lovene om opphavsrett er klokkeklare, så en fotograf som opplever at andre misbruker deres åndsverk kan nesten bare tenke på et tall og gange det med to for tort og svie og fakturere synderen.

Når dette er sagt, så ses det ofte gjennom fingrene med ulovlig kopiering av bilder når det er gjort av privatpersoner som ikke vet bedre. Slike saker følges derimot oftere opp om det er en profesjonell part som har utført bruddet (og hvor det er større sjanse for at det er penger å få ut).
Loggført

1969 Militær-buss
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 30, 2011, 20:20:50 pm »

litt av problemet her er at saken inneholder to parter i hvert sitt land. Eier av bildene vil mest sannsynlig ikke gå rettens vei i Norge men i statene.. Formula Vee må saksøkes/anmeldes i Norge for å dømmes etter norsk lov.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #6 på: juni 30, 2011, 20:24:19 pm »

Ei nøtt - ikke at jeg bekymerer meg - men...

...hvis man i et forum legger en direkte link til et bilde på nett (og bildet vises i forumet).... har man da kopiert bildet.....

 Gliser

Loggført

Shift Happens !
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juni 30, 2011, 20:41:14 pm »

litt av problemet her er at saken inneholder to parter i hvert sitt land. Eier av bildene vil mest sannsynlig ikke gå rettens vei i Norge men i statene.. Formula Vee må saksøkes/anmeldes i Norge for å dømmes etter norsk lov.
Hvis Mc Donalds oppdager at du driver din egen selvstendige Mc Donalds restaurant, får han tak i deg uansett hva landet heter.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 30, 2011, 20:42:39 pm »

seff.. men du kan ikke dømmes etter norsk åndsverkslov i USA Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Black60
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: juni 30, 2011, 21:04:14 pm »

litt av problemet her er at saken inneholder to parter i hvert sitt land. Eier av bildene vil mest sannsynlig ikke gå rettens vei i Norge men i statene.. Formula Vee må saksøkes/anmeldes i Norge for å dømmes etter norsk lov.
Hvis Mc Donalds oppdager at du driver din egen selvstendige Mc Donalds restaurant, får han tak i deg uansett hva landet heter.
Ja, men de store vinder ikke altid. McDonalds gik efter en dansk pølsemand som kaldte sig McAllan, og MCD mente de havde retten på deres side, men det viste sig så at pølsemanden havde fået tilladelse af en skotsk klan at kalde sig det navn, hvilket MCD aldrig har fået, så det endte med en erstatning til pølsemanden
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #10 på: juni 30, 2011, 21:13:42 pm »

seff.. men du kan ikke dømmes etter norsk åndsverkslov i USA Blunker

Problemet her er vel heller at du kan dømmes etter amerikansk åndsverkslov i USA... Glad Eller de kan sende saken til et norsk advokatfirma og få dem til å sende ut samme faktura etter den norske åndsverkloven. Jeg tror faktisk jeg ville foretrukket å forholde meg til amerikansk lov, for etter den norske åndsverkloven står fotografer/rettighetshavere knallsterkt.
Loggført

1969 Militær-buss
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: juni 30, 2011, 21:15:57 pm »

Med mindre du aktivt bruker andres til til å skape egen fortjenste (les; forretningsdrift) kommer nok juristene til kort stort sett. Se på piratsaker etc - det er langt mellom de som blir tatt, og enda lenger mellom noen "skremmende" erstatningssumer selv om det er samme lovverket.

Det at private lenker til bilder etc vil aldri være det samme som loven er ment å fange opp - nettopp at noen nyttigjørs seg andres arbeid for å slippe lettere unna selv.
Loggført
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #12 på: juni 30, 2011, 21:23:06 pm »

Men hva har du planlagt å gjøre nå Formula Vee? Skal du hyre han advokaten og satse på at han klarer å løse problemet?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: juni 30, 2011, 22:22:48 pm »

Men hva har du planlagt å gjøre nå Formula Vee? Skal du hyre han advokaten og satse på at han klarer å løse problemet?
Ja. $199 og forhåpentligvis sender advokaten et brev med teksten: Shutdafuckup! Best Regards Formula Vee.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 30, 2011, 22:24:48 pm »

Har du sjekket at orginalbrevet ikke er en scam? Sendt brev til firmaet som du vet eier bildene, og spurt om kravet er reelt?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #15 på: juni 30, 2011, 23:43:50 pm »

Har du sjekket at orginalbrevet ikke er en scam? Sendt brev til firmaet som du vet eier bildene, og spurt om kravet er reelt?

Getty Images er et renommert bildebyrå, så hvis man har brukt bilder fra Getty Images og så får et krav om betaling fra Getty Images, så er det neppe en skam. Nigeria-svindlere gjør ikke så mye research Glad

I denne saken konkret så har Formula Vee forhåpentligvis en ganske sterk posisjon, jfr forklaringen om at "bildene var frigitte gjennom en lisensiert programvare jeg kjøper og videreselger". Det høres ikke ut som en vanlig låne-bilder-fra-nettet-greie, men mer et spørsmål om selger av programvarelisensen hadde ting i orden. Og hvis de ikke har det - sue them, not me Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: juli 01, 2011, 05:18:41 am »

Har du sjekket at orginalbrevet ikke er en scam? Sendt brev til firmaet som du vet eier bildene, og spurt om kravet er reelt?
Firmaet er sjekket ut, og det har vært telefonkontakt til det offisielle kontoret, som kunne bekrefte at referanse/saksnummeret var deres, og tilhørte nevnte sak ja.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: juli 01, 2011, 05:23:24 am »

Det høres ikke ut som en vanlig låne-bilder-fra-nettet-greie, men mer et spørsmål om selger av programvarelisensen hadde ting i orden. Og hvis de ikke har det - sue them, not me Glad
Min leverandør som jeg har kjøpt mer enn 70 lisenser av, har feiget ut og påstår at de har opplyst alle kunder om at de anbefaler å bytte ut template bildene med sine egne. Og det gjør vi i 99% av tilfellene uansett, men her passet det med trommeslager til et firma som selger musikkinstrumenter. I tutorialen som ligger fast inne i programmet, står det at du KAN bytte ut bildene dine om du ønsker.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!