Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 6
|
10
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Vw 1963 "Raserbil" til salgs
|
på: januar 18, 2014, 00:37:55 am
|
Hva må gjøres med bilen? - blingser jeg eller ser jeg oljelekkasje under motoren på bilde nr 2?
Det er bensinlekkasje fra tanken som sto i. Jeg byttet den med en fuelcell klargjort for retur da jeg hadde tenkt å ha en motor med injection. Det eneste som må gjøres er håndbrekket. Jeg har byttet wire på begge sider men "mellomstykkene" inni trommelen er litt slitt, sånn at man ikke får strammet de godt nok til at det blir godkjent på rulle tror jeg. Men de gikk igjennom på EU sist. Ellers er dette en ukomplett liste over det som er byttet: King og link pinner i forstilling. Forstillingen er ny puma med bugback korte dempere og sway-away heavy duty stabstag med nye uretanforinger. Stålfelger breddet hos Sunnaas hjulservice med 225 og 295 BF Goodrich. Byttet bremser og bremsesylindre foran, bremser, sylinder og tromler bak. Nye lagre bak. Nye bremserør over alt og nye bremseslanger rundt hele. Nye mansjetter på svingaksler. Nye lister på alle vinduer. Onepiece vinduer med nye originale 50talls vindusheiser så vinduene ikke tipper. Nye vinduslister og skrapelister i dører. Omp fiagodkjente eacingseter med omp understell og vippeanordning samt justering forover/bakover. Bilen er vist med disse stolene hos biltilsynet. Omp ratt og omp 4punkts belter med rulle. Har også satt i nye vanlige belter da omp-beltene er litt tungvinne.., men de ser veldig kule ut. Bygget basskasse bak i med med riktig volum. Har to 12" kicker subber i og Alpine 6x9. En forsterker til subber og en til høyttalere. Alt er kablet riktig med fordelinger og sikringer. Bygget nytt baksetekonstrukson hvor alt dette er integrert. Nytt komplett teppesett, nytt taktrekk, bygget om til 12v. Nyoverhalt starter fra SveinT. Byttet ut tank med racingtank klargjort for retur da jeg hadde tenkt meg motor med injection/turbo. Byttet føringer i giroverføring, installert shortshift. Flyttet blinklys til lykter foran. Nytt speil. Nye paneler inni, det ene er ikke installert. Bredda bakskjermer fra Dalhems. Bredda framskjermer fra Creative Carcraft. Fikk disse fraktet fra USA, da de var de eneste som lagde så brede framskjermer for gamle "liggende" lykter. Laget av samme mann som laget skjermene til Nascar Herbie. Bilen ble komplett rustsveiset av forrige eier med nye kanaler, nytt gulv, ny baksete brønn, nye stykker med støtfangerfester bak og ellers sveist inn der det trengs. Har kjøpt nytt det mellomstykket bak og skrudd det med vingemuttere sånn at det er lett å ta av når motoren byttes. Nytt eksosanlegg på begge motorene, rustfrie enderør. Ny clutsj og svinghjul på 1600 motor. Har frest ut i girkassa så denne passer. Sikkert flere ting også, men det er vanskelig å huske alt
|
|
|
14
|
Bruktbørsen / Biler selges / Vw 1963 "Raserbil" til salgs - Solgt!
|
på: januar 12, 2014, 17:46:47 pm
|
Da jeg ikke lenger har garasje til bilen og ikke kommer til å ha det på lenge tror jeg det er like greit jeg selger den så den får godt stell de neste årene også. Har brukt den som nummer to bil i to år nå, og driftsikkerheten har det ikke vært noe å si på. Alt av slitasjedeler er byttet ut med nytt (lager osv), og jeg kjøpte deler for ca 30-40k rett før jeg satte skilt på den. Den er også fri for dyp rust, men det er nok kommet litt overflate rust bla under, siden den ikke er tectylbehandlet. Det eneste som ikke er gjort av teknisk er at jeg ikke har installert wire til varmespjelene og det ene dørtrekket er ikke på. I tillegg trener gasswiren litt smøring. Bygget om til 12v og har nyoverhalet starter fra SveinT. Til og med foring til giroverføringen inni kanalen (den lille til noen få kroner som gjør giringen tight) er byttet. Bør kjøpes av noen som er flinke til å pusse og lakke (elller vil betale noen for å gjøre det), for det er ikke jeg.. finishen er ikke superfin. Har nye glassfiberskjermer foran til den som heller ikke er lakkert. Kan også levere med en 1600 AS motor som jeg ikke trenger lenger. Det står en 1200 i nå. Har ikke noen ide om hvor mye den er verdt, men det er i alle fall et veldig godt utgangspunkt for å få en kul og strøken bil Send meg en PM hvis du er interessert Tråden jeg har her på forumet. I første posten er det også link til tråden på Agder-forumet. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38392.msg478852.html#msg478852
|
|
|
19
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fordelerproblemer
|
på: oktober 15, 2012, 14:47:00 pm
|
Jeg var borti dette når jeg byttet fordeler. Det er et hakk i kanten på fordeleren som rotoren skal peke mot når den er på sylinder nr1. På den gamle fordeleren min var det hakket til høyre og bakover, på den nye var hakket til høyre og fremover. For å være helt sikker kan du skru ut pluggen på nr sylinder og holde fingeren foran hullet, når du kjenner kompresjon i plugghullet og tenningsmerkket på reimhjulet er på toppen, så har du tdc på sylinder en, evt kan du ta av ventildekselet på høyre side og se. Deretter er det bare å putte pluggkabelen til sylinder nr1 der som rotoren peker (hvis alt er riktig inni motoren peker den da mot hakket i fordeleren). Fortsett deretter mot klokka (tror jeg, den veien rotoren går når du vrir reimhjulet riktig vei;)) i tenningsrekkefølge 1-4-3-2
|
|
|
22
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva har skjedd med motoren og hvordan skal jeg fikse det? - Åpnet motoren
|
på: oktober 14, 2012, 14:35:41 pm
|
Åpnet motoren og svinghjulet og clutsjen hang godt fast. Subbelyden tror jeg kom av at stanga fra termostaten løsnet og subbet inntil vifta. I tillegg løsnet dysen til aksellerasjonspumpa og havnet inni den ene sylinderen. Pluss at det ene støtstangrøret var skjevt sånn at støtstanga subbet. Er det noen som har erfaring med symptomene på støtstang som går tregt? Skrudde ikke av på andre siden for der løsnet de stengene som holder toppene inne i blokka. Gjør det noe?
|
|
|
23
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva har skjedd med motoren og hvordan skal jeg fikse det?
|
på: oktober 12, 2012, 19:02:06 pm
|
Vel.. burde nok ha hørt på sjefen (SveinT).. fikk fordeler i dag (takk, takk, raskt levert) og satte den på og stilte tenning til 7,5grader statisk. Kjørte avgårde og bilen gikk mye bedre, men bankelyden ved pådrag var der fortsatt. Tok opp mobilen for å ta opp lyden så jeg kunne poste det her, men plutselig begynte det å skramle skikkelig så da regner jeg med at det er klutsjen og/eller svinghjulet som er løst. Tar ut motoren i morgen. Hva bør jeg sjekke? Skal jeg bruke litt locktite på klutsjen hvis det er den som er løs? Nr2sylinderen lakk litt mere kompresjon enn de andre, bør jeg ta av toppene og sjekke disse pluss ventiler også? Andre tips?
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: min 58 boble
|
på: oktober 06, 2012, 16:47:34 pm
|
Gratulerer med veeeldig fin og strøken bil Noen reversible småinngrep ville jeg ikke hatt problemer med å gjøre på denne bilen, selv om det nok finnes noen originalfans som ikke er helt enige. Viktig å kjøre sin egen stil:)
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 1200 Racerbil ;)
|
på: oktober 05, 2012, 07:59:25 am
|
mulig du har nevnt da, men kva er bredde på felg + dekkstørrelse på denne? Det er 7” med 225/55 foran og 8" med 295/50 bak. Akkurat passe understyrt
|
|
|
29
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva har skjedd med motoren og hvordan skal jeg fikse det?
|
på: oktober 04, 2012, 21:44:37 pm
|
her luktar da tenningsfeil! vibrasjonar kommer av att den ikkje går skikkelig på alle 4 og kutter på tenninga. ting som kan forårsaka eit sånt tap av effekt er att du feks har dårlige pluggledningar. kontroler ALLE NØYE, heile vegen. ved da minste tegn til att isolasjonen er skada so byter du ledningen. sjekk att dei sitter godt i fordelarlokket(som naturligvis er nytt, eller har fine kontaktar innvendig? (brente kontaktar her, er no-good)) og sjekk att pluggledningane sitter skikelig på pluggen. har vert ute for att pluggledningane brenner av og "later som" dei sitter på pluggen, men ligger laust med dårlig kontakt. pluggane kan du godt ta å pussa reine for sot mens du har dei ute. stålbørste funkar bra stiften sjekka du jo, men den kan fort ha gått åt skogen igjen. korleis ser den ut no? vist du vil unngå brent stift og ha god gnist i lang tid frammover, so anbefalar eg å setta på elektronisk tenning. hotspark har billige modular på ebay, som fjernar stiften og kondensator. viktig å stilla tenninga statisk fyrst, ved montering! til måling av endeslark bør du ha måleur. men ja du trykker inn veiva og måler på reimhjulet når du drar ut igjen. skal vera ca 0,1mm orginalt. eller: du skal høyra klonkelyden når du dytter inn og ut, men ikkje sjå bevegelsen. 0.9 er derimot "bra" på ein gammal orginalmotor. att du derimot er lurt, er ikkje bra!! ein gammal org. motor i ukjent stand som ikkje er komplett bør ikkje kosta meir enn tusen kr maks!(med mindra da er ein av dei forguda 1600motorane som gjerne er litt meir verdt for folk) ellers bør du gjerne advara andre mot selgaren, med eit so lite miljø som me har ,er da ikkje rom for svindlara!! er min meining.. men ja, eg tipper att her er da snakk om tenning + evt forgassarjustering
Vel, da skrur jeg ikke ut motoren helt ennå.. Har byttet pluggledninger og plugger stift og kondensator er ny. Lokket og rotoren er ikke nytt, venter på tilbakemelding på en fra forumet som mente han hadde en fordeler med både vakuum og sentrifugal forskyvning til overs, den jeg har nå er bare vakuum. Så kjøper jeg heller nytt lokk og rotor til den. Hadde Outlanderen på 120.000 service på mandag og det kom på 12.700,- så bilbudsjettet er litt tynt akkurat nå.. Men kan jo selvfølgelig teste den som står på den gamle motoren (som også dessverre er kun vakuum). Forgasseren har jeg hatt oppe ifm at spjelet ikke lukket skikkelig, men tar den opp en gang til og blåser igjennom alt og stiller flottørhøyden. Blir litt mere skruing da:) Han jeg kjøpte av heter Kent Hansen (Buskerud Import/Eksport Service) og bor ved Lier/Drammen et sted, så får folk avgjøre selv om de vil handle med ham. Vet ikke noe om ham utenom at han ikke fulgte opp handelen så godt..
|
|
|
30
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva har skjedd med motoren og hvordan skal jeg fikse det?
|
på: oktober 03, 2012, 20:40:29 pm
|
Litt usikker på hvordan man måler endeslakk, men testet å måle med et skyvelær avstanden mellom blokka og reimhjulet når jeg dro i det og når jeg skjøv på det. Resultatet var ca 0,9mm forskjell. Denne motoren blir jo fortsatt relativt varm. er det mulig at en eller begge av de fjærbelastede "ventilene" i blokka har satt seg slik at ikke oljen sirkulerer som den skal? Har ikke satt meg inn i hvordan dette funker. Tenkte jeg kunne sjekke dem også når motoren er ute. Begynner å skjønne at jeg nok ble litt lurt med denne motoren Betalte ganske mye for den av en som har solgt en del deler og motorer her på forumet tidligere da han hadde noen motorer som han ikke kjente status på og noen som var sjekket for slitasje og målt kompresjon, testkjørt i bil, var helt komplette osv. Da jeg fikk den manglet den klutsj og eksosanlegg og hadde feil fordeler osv. Tok kontakt med ham mange ganger men han bare sa han skulle ettersende deler, at kona hadde slettet sms'en fra meg med adressen min osv. Holdt på noen uker, så gadd jeg ikke mere. Begynner å bli redd for at denne motoren egentlig ikke er verdt noen ting..
|
|
|
|