VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Kheiron på juli 11, 2010, 08:47:56 am



Tittel: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 11, 2010, 08:47:56 am
Så ble låven rydda og jeg kunne hente min nye boble, en ragtop fra 1961.
Den har iflg. biltilsynet stått lagret avskiltet siden 1970. Så når det står 47500km på speedoen, så stemmer nok det...  :)
Ragtop`en fungerer knirkefritt og har kun er liten revne i ytterduken helt bak.
Det er gearspaklås. (har ikke nøkkel  :()  Har heller ikke nøkkel til førerdør, og tenningslås mangler.
Fant også litt rust som må taes, førerside kanal, begge bakre nedre skjærmfester og batteribunnen skal skiftes. Plata bak passasjerdør må sees etter.
Og nedre henglse på pass.dør skal nok sees på også.
Ellers så var det mye lakkflass og tynn overflate rust. MYE museskit, (=huller i stoffet i taket og et i setet.)
Den har orginallakk over det meste av bilen, flekket med pensel i org.farge.
Motoren står i sju stein.  Får av en annen tidligere eier mye dokumentasjon på bilen fra den ble kjøpt ny. (historien på bilen)

Planen er å få sveist det som skal sveises, sviv på motoren eller ny motor, 2" smal senkeforstilling m/spindler, skivebremse-sett (også 2-krets)
og sorte BRM med litt smale foran og større bak. Og så noen stygge t-bars på.
Det ligger noen polerte BRM på vwnettet, er litt lun på de også.. men vet ikke helt hvordan det ser ut. Noen som har bilder av det??




Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 11, 2010, 08:56:15 am
Skal rydde og støvsuge for muselort og flassa lakk og overflaterust.

Noen som har idè om hva jeg bør sette inn overflaterusta med?  Owatrol, Linolje, Corroless eller Por15?
Det er så det ikke skal rustevidere. Siden jeg bor i utlandet, er det begrense hvor ofte jeg kommer til å få jobbe på den.
Så den står nok halvannet år til før det skjer noe drastisk med den.
Motoren skal ut, skjermer av og stigtrinn også av. Bensintanken ut for å renses.

Det er planen denne ferien (har 2 uker igjen, og med en 1 åring kavende rundt beina så er det begrensa med boble tid..  :))


espen


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: H-MEKjuli 11, 2010, 09:04:36 am
Utrolig hva som fortsatt står i nordiske låver og garasjer. Det ene etter det andre gullfunnet dukker opp, og må det aldri ta slutt.
Gratulerer med nybilen!


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: RødeBaronjuli 11, 2010, 09:08:12 am
enig her,grattis :)  lekker bil.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 11, 2010, 09:11:00 am
Takk takk  :)



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Gullikjuli 11, 2010, 09:44:41 am
Bare en vennlig advarsel, ikke støvsug muselort, det er jævla farlig ! Du vil da sende ut i lufta et skummelt stoff som ikke filtrene i støvsugern klarer å fjerne,og som du kan bli dausjuk av. Munnbind må du ha på deg, http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.309160
Ellers stiller jeg i rekken av gratulanter, som ønsker lykke til med ny bil.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Cheronjuli 11, 2010, 10:08:58 am
Fantastisk hva man finner rundt omkring :) Nydelig pantina! Her trengs det ikke å gjøres stort... Flott bil :)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'juli 11, 2010, 11:46:11 am
Åh milde kineser! Denne blev VELDIG fin i mit hovede med en gang.. Congrats!  8)

Og så lidt billeder med BRM'er.. The Samba er din ven  ;)
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/306627.jpg)

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/114242.jpg)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 11, 2010, 18:30:36 pm
Uha, skummelt med musepest! Da må jeg støvsuge med kondom, ehhhh maske  :D

BRM er fin fine felger, skal ikke ha 17". Og lakken blir som den er.  ;D
Men jeg synes helt sorte felger er tøffe, noen som har bilder af HELT sorte BRM`s??

Ser også en forhandler selger sorte Empi`er i 5x205. Noen som har bilder av disse på bil?

espen


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Tistlojuli 11, 2010, 19:48:37 pm
Ja gratulerar med kjempefunn! Denne må du ta godt vare på og la den vera som den er(spar på orginal forstillinga ved senk!! det gjelder andre deler og)

Denne vert nok veldig flott med ein polering! blandt anna :)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Christian W.juli 25, 2010, 21:25:59 pm
Skjer vel ikke så mye med denne nå vel???


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: LOBOjuli 25, 2010, 22:05:08 pm
Herlig bil! Tistlo: Polering!! Du er ikke rett ;D


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 25, 2010, 22:17:20 pm
Skjer vel ikke så mye med denne nå vel???

Akkurat nå så er det ferie, sol, båtliv og familie som prioriteres  :)
Men siden du spør, så har jeg gjort noe, men har ikke travelt. Har den stått i 40 år, kan den stå litt til..
Skal nok legge ut bilder, så du kan følge med  :D


Lobo har helt rett, det eneste som eventuelt skal poleres på denne, er BRM felgene! :)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Svein.juli 26, 2010, 00:39:03 am
Ser også en forhandler selger sorte Empi`er i 5x205. Noen som har bilder av disse på bil?
espen

Her er det en bil med sorte Empi 5.......
[attachment=1]

mvh Svein


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 26, 2010, 21:33:20 pm
Fresh med sorte felger med rød kant! :)
Har leka litt med bugselecta, blir ikke helt enig med sjøl om BRM eller sort matt empi`s..



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Espen/VW54juli 26, 2010, 21:42:48 pm
Knall kul bil, helt lik den jeg vokste opp i. Samme farve, med rag. Gode minner. :)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironaugust 12, 2010, 19:29:09 pm
Har kanskje begynt litt i feil ende, men har fått noen deler til den:
Fikk meg en tenningslås idag, kun med en nøkkel.  Noen som har et VW nøkkelemne??
Det blei også en radio. Hadde ikke planer om å ha radio, men fant en fin fin 6V sak.
Eller det er en 6V/12V, skal bare snu en greie bak på den  :D
Det er en gammel ITT radio, årstall vet jeg ikke, prøvde den og den virket perfekt.
Syntes den skrå plata var tøff, har ikke sett sånn før.
Nå skal jeg bare finne en høytaler og ha ved siden av speedometeret..

Når det gjelder skivebremser og forstilling, så har jeg etter mye let og mails,
funnet frem til et sett med zero offsett(+3,5mm) og CB spindler(+12mm).
Nå skal jeg bare få en pris på dette og om det kommer i enkel eller ventilert skive.
Har også en brannpumpemotor med få timer på hånden til små 4000kr.
Når det gjelder felger så klarer jeg ikke bestemme meg ???
BRM (polert), EMPI`s (sort matt) eller Sprintstar (sort matt)?  Ville gjerne hatt alle tre sett....



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: JonBaugust 12, 2010, 19:35:49 pm
Har et sett med BRM naturell til salgs. To stk 4,5 med 145R15 og to stk 5,5" med 205/70-15. Pluss en 5,5" reservefelg uten dekk.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironaugust 22, 2010, 13:17:04 pm
Så var det handlet inn noen deler :)
2" smalere justerbar PUMA link-pin fra CB
2" smalere fjærpakke fra CB
Styreledd som passer til forstilling fra CB
Helt nytt og pakket i plast. :)

Mangler 2" smalere stab.stag, men Unneberg får nok en telefon en av dagene.
Senkespindler kjøper jeg her i Danmark (850kr for et sett med "no-name" er halv pris)
Jeg er litt i tvil om jeg skal kjøpe fra CB (csp-tyskland) å få TUV papir på spindlene, men det er en merpris på 2000kr!!)

Har også funnet et skivebremsesett med zero-offsett til senkespindler fra CSP.
Men jeg vet ikke om jeg skal velge standard skiver eller skiver med huller??
Hva mener dere?  Er det noe forskjell på det?
Leste også her om dagen at 1200 motorer fra -61 har en tendens til å være kleine, noe med legeringsfeil, brente ventiler og slitt kamaksel??
Siden min motor står fast, og jeg ikke har fått den sjekka, så ser det ut som en byttemotor må handles inn.

Fikk også vite at man kan bestille ny nøkkel til dørhåndtak da nr. står på innsiden av håndtaket, det var en gledelig nyhet. (en ting mindre å kjøpe)
Så som de sier her nede; "jeg har stille og rolig knald på"   
espen


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Zeroaugust 22, 2010, 18:56:56 pm
Skal rydde og støvsuge for muselort og flassa lakk og overflaterust.

Noen som har idè om hva jeg bør sette inn overflaterusta med?  Owatrol, Linolje, Corroless eller Por15?
Det er så det ikke skal rustevidere. Siden jeg bor i utlandet, er det begrense hvor ofte jeg kommer til å få jobbe på den.
Så den står nok halvannet år til før det skjer noe drastisk med den.
Motoren skal ut, skjermer av og stigtrinn også av. Bensintanken ut for å renses.

Det er planen denne ferien (har 2 uker igjen, og med en 1 åring kavende rundt beina så er det begrensa med boble tid..  :))



Owatrol eller WD-40

espen


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironseptember 22, 2010, 19:16:35 pm
Fikk handla meg nytt ratt, et meget pent brukt Flat4 Empi GTV.
Mangler bare et boss og en hornknapp


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironoktober 28, 2010, 21:05:23 pm
Dette prosjektet går nok over i kategorien "langtidsprosjekt".  :(
Min sønn fikk for en måned siden konstatert Leukemi, så det blir nok lenge til garasjearbeid igjen.
Spesielt med tanke på at bilen står i Norge, og vi bor i Århus.
Kan ikke reise med fly/ferge pga. infeksjonsfare. Men jeg blir nok ferdig så Elias kan få den i 18 årsgave! (så jeg har over 16 år på meg)

Men når jeg har overskudd og tid til det, så finner jeg noen småting  til prosjektet.
Og nå har jeg fått tak i noen klare blinklysglass (HELLA) og en Haynes manual til den nette sum av 370kr.
Fikk lagt på kontaktpapir på boka så nå skal den pugges, så alt sitter i hodet, når jeg er i garasjen.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjanuar 30, 2011, 12:45:56 pm
Fikk tak i et håndtak med to nøkler til motorlokket, med fin patina som passer bilen, og en fin pris, 150 inkl. frakt :)
Går og venter på noen andre deler også, et rattnav med hornknapp til Flat4 GT rattet. (får det fra England)
Har også et dobbelt "trompet"-horn jeg venter på. Det er fra Hella, 6V og omkring 30-40cm langt og BRÅKER sinnsykt ;D



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjanuar 31, 2011, 12:57:14 pm
En kar fra UPS kom på døra nå med pakke  :)

Rattnav bestilt fra VW Heritage komplett til 1036nkr i løpet av 4 dager.
Og to nye kataloger å kikke i når guttongen sover...



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Martinjanuar 31, 2011, 13:00:50 pm
En kar fra UPS kom på døra nå med pakke  :)

Rattnav bestilt fra VW Heritage komplett til 1036nkr i løpet av 4 dager.
Og to nye kataloger å kikke i når guttongen sover...


pass på så du ikke får regning fra UPS i tillegg da, har fått det en gang jeg.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironfebruar 01, 2011, 20:43:00 pm

[/quote]
pass på så du ikke får regning fra UPS i tillegg da, har fått det en gang jeg.
[/quote]

Hvorfor fikk du det, når du har betalt for varen og frakt, så kan vel ikke fraktselskapet komme etterpå med en regning??
I så fall ville jeg tatt det opp med firmaet for å få pengene refundert.
Syntes det hørtes merkelig ut. Hva var begrunnelsen for regningen?


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Pål A.F.februar 01, 2011, 22:38:38 pm
Du vil nok mest sannsynlig få en regning på moms som UPS har lagt ut + fortollingsgebyr.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Tistlofebruar 01, 2011, 22:59:52 pm
Dette gjeldet samma kva for eit fraktselskap det er vil eg tru. kjøpe nokon platedeler, betalt prisen inklt frakt, nokon veker seinare fekk eg brev frå dhl med moms og eit eller anna gebyr. men det var ikkje so mykje det kom på. er vel moms på frakta


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Trond Dahlfebruar 02, 2011, 09:06:31 am
Det er vel kun Posten som tar betalt for fortolling og mva NÅR du henter pakken. Resten sender regning i etterkant.
Og ja mva er på hele beløpet inkl. frakt.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Eivind Efebruar 02, 2011, 09:34:32 am
Bare en vennlig advarsel, ikke støvsug muselort, det er jævla farlig ! Du vil da sende ut i lufta et skummelt stoff som ikke filtrene i støvsugern klarer å fjerne,og som du kan bli dausjuk av. Munnbind må du ha på deg, http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.309160
Ellers stiller jeg i rekken av gratulanter, som ønsker lykke til med ny bil.

Det stemmer det, dersom du får i deg støv fra muse-urin ved å puste det inn kan du pådra deg HANTAVIRUSET, noe som i de aller fleste tilfellene har dødelig utgang innen 10 dager.
Dødeligheten for personer som pådrar seg hantavirus: 62%

Beklager off-topic ;) Tror dette blir en flott bil :D


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironfebruar 14, 2011, 16:13:52 pm
Nå vet ikke jeg om det er forskjell på leveringer innenfor EU og til land utenfor EU.
Men jeg bor for tiden i Danmark, og har ikke fått noe ekstra regning fra fraktselskaper før når jeg har bestilt varer fra England.
Og det både for større og mindre beløp enn dette rattnavet.

Når det gjelder støvsuging av bilen, så tror jeg nok, det blir til at jeg kjører bilen til den lokale bensinstasjon på henger og bruker støvsugeren de har der.. Bruker selvfølgelig maske også :)
Den er kanskje noe kraftigere og har lang slange så det ikke fyker så mye i bilen som garasjestøvsugeren jeg har..
Har jeg flaks så smitter jeg bare noen lokale rånere i riskokerne sine..  ;D   De er det jo nok av..


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironmars 01, 2011, 12:57:44 pm
Fikk en pakke i posten idag også, det går mest i smådeler. Det er et deksel til høyre for speedometeret med plass til instrument.
Hadde tenkt meg en 52mm turteller som på linken her; Bus custom http://nhspeedometer.com/vw/1.htm
Forøvrig MANGE fine turtellere :)
Men jeg har fått kjøpt en 80mm 6v turteller, så det blir forandring i planene, men dekslet er kjekt å ha om det skulle forandre seg på nytt..



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Erlend / bug66mars 01, 2011, 13:02:44 pm
ved kjøp av varer innad i EU betaler man moms/VAT/tax til det landet man kjøper fra.

Fra eu til norge for man først fradrag for momsen til avsenderlandet men må betale norsk moms


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironmars 09, 2011, 20:29:40 pm
Har noen gode dager hjemme for tida, og fikk handla inn litt i går.
Ikke noe store greier, men et par hvite knotter til radioen, et EMPI metall emblem og senkespindler.

Senkespindlene fant jeg noen slipemerker på, har kontakta forhandler og venter på svar.
Vet ikke om det er et svakt punkt der, eller om det ruster mere der. Vil høre hva han sier.
Det er vel det du får med billig no-name spindler.. :)



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Tistlomars 09, 2011, 20:40:13 pm
Trur ikkje dei hakka er noko å vera redd for sjøl om dei burde vore ungått av fabrikanten. men du må behandla spindlane med noko grunning/maling utan so rustar dei uansett. dei er vel i bart stål


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironmars 11, 2011, 11:41:43 am
Fikk en liten pakke i posten i dag også.  Var heldig å få tak i et sett med NOS baklysglass, innerglass og pakning.
Fikk desværre ikke med orginalforpakningen, men glassa er fine :)

Trenger de egentlig ikke , men kjekt å ha i reserve dessuten kosta de ikke skjorta.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironapril 18, 2011, 10:31:17 am
Så blei det handla igjen til bobla. Og som før fortsetter trenden med å starte i "feil" ende. Burde egentlig kjøpt platedeler og motor,
men finner stadig noe jeg vil ha.  Og nå har fått tak i et horn. Et dobbelt horn av typen Hella 6volt.
Det bråker noe sinnsykt, og skal nok skremme en og annen treig fotgjenger eller grønt-lys-bilist. ;D



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironapril 26, 2011, 20:52:34 pm
Da var bakdekk kommet i hus!  ;D i bokstavlig forstand.
Det har har vært flyttepåske, og nå er vi på sykehuset for nok en kur.
Men det blei også to dekk til bobla, Hoosier quick time dot i str. 175/70-15.
De er pent brukt og 6 mm mønster tilbake.
Det blir ikke noe race med det første, det øir nok orginal 1200 foreløpig.

Og så har jeg bestilt felger, to stk. bredda orginalfelger uten huller.
Bestilte i 6" bredde.  Fargen blir sannsynligvis sort matt..

Bild kommer når internet er installert og vi er hjemme fra sykehuset..

Espen


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: anders.april 26, 2011, 21:38:18 pm
merkene på spindlele er ikke no og bry seg om . det kommer fra da de har slipt på toppen ved hullet til kingbolten . det ruster jo først der det ikke er lakk . men ikke fortvil , det ruster ikke hull  8)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironapril 30, 2011, 11:17:21 am
Så kom endelig internet på plass i nytt hus. Ipad`en er grei på sykehuset, men til boble tråden trengs hjemmepc :)

Her er Hoosier dekka. Forrige eier har malt hvit skrift på sidene, men han har slurva, så jeg lurer på å fjerne det å gjøre det på nytt.
Hva kan jeg bruke til å fjerne med? Aceton, rødsprit eller tynner?   Noen tips??



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironmai 21, 2011, 20:03:40 pm
Nye deler på hylla, var å handla hos min lokale vw pusher, og han har masse spennende på lager.

Jeg fant rep.stykker i god tykk kvalitet til nedre dørhengsler.  Men ser at de er litt forskjellige fra min –61.
Repstykkene har 3 huller til hengsla, mens bilen har 4 huller?  Men på det ene rep.stykket er det fester til 4 bolter på innsiden.  Noen som vet og det holder med  3 bolter, eller må jeg ”lage et 4 hull” med tilhørende feste bak?
Fikk dette billig,  og det var bedre enn JP og Veng kvaliteten, så jeg tenkte at det var bare å prøve med disse.
Har også sett på VW Heritage at rep.stykkene de selger i ”heavy duty RED” serien også kun har 3 huller.
Noen som har noen tanker om dette?  Eller kjenner til en bedre leverandør (Hookeys??  Eller har en bil de kan skjære ut av til meg??)
Fant også en rep.plate til nedre bakre kvartpanel, i samme god tykke kvalitet, med fals på toppen til og med.
Denne er vel ikke noen større hokus pokus med å få sveist på plass regner jeg med.
Prisene var også annerledes før, panelet kosta kun 18kr.
Arne hadde også noen felger til meg, standard tette 5x205 felger. Disse skal blåses og lakkes sort matt, muligens med rød kant ytterst (felgtape, i tilfelle jeg treger).  Disse skal jeg ha foran, bak bliver det bredda felger i 6”.

Etter mye søking fikk jeg kjøpt to sett dørhåndtak med 2 nøkler til hver. Et NOS og et pent brukt.
Betalte og venta på pakke, og tror dere f….. meg ikke at bilen til selger blei stjelt med håndtaka i bagasjerommet!!!!
Hva pokker skal de lømlene med mine etterlengta dørhåndtak?  De går jo sikkert å drømmer om en fucked up kebab slede!!   Men som selger og jeg blei enige om, vi gir den noen dager til, så kanskje den dukker opp med håndtak .
Man kan jo håpe…


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Tistlomai 21, 2011, 20:44:50 pm
3 bolts hengsler kom i midten av 62

her er sånn du trenger: http://www.wolfsburgwest.com/cart/DetailsList.cfm?ID=111805351A

Ser ut som den eine plata der er nos? orginalt stål?

Alternativt so bruker du den innvendige hengsleplata frå bilen din + sveiser inn eit sånt hol frå bilen din til dei nye platene.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuni 01, 2011, 11:47:42 am
Tistlo; det er nok den jeg skal bruke ja, men ser at det var en stiv pris fra wolfsburg. Fant samme beslag fra Hooky`s Panel i England, så jeg bestiller derfra.  Kvalitet og passformen fra Steve i Hooky`s skal vist være upåklanderlig.  :)
Er bare i tvil om jeg skal bestille en jig til montering eller om det kan lages sjøl?  Noen som har tips.

Fikk også henta to av felgene idag fra sandblåsing og pulverlakk. Det så bra ut, men i den dype sprekk, så det ut som det var en masse små bobler, dvs. pulverlakken hadde ikke lagt seg som en tett hinne.Markert med gul pil på bildet.
 Så han anbefalte å legge en smal fuge med sika eller lignende for å sikre seg helt.
Hmm, syntes det var litt merkelig at det ikke blei helt tett.  Betalte 600kr for to felger, så det var ikke så galt. Men alikevel litt kjedelig.




Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Tistlojuni 01, 2011, 12:05:18 pm
Er vel hooky som lager dei så sånnsett er da økonomisk å handla direkte frå dei :)

Du treng vel ikkje noko jig??? er ikkje so mangen måtar å montera den på. den står nedpå kanalen og treffer stolpen rundt

da e jo justeringsmuligheit i hengslo så døra skal nok passa etterpå og :)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Wheelerjuni 01, 2011, 14:08:06 pm
Angående boblinga på felgene så er det rester av gammel lakk/skitt som ikke er lett å få bort.
De burte ha vært syredyppet i stedet.
Jeg har den jiggen fra Hookeys, men den trenger man skjelden eller aldri.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuni 06, 2011, 12:27:04 pm
Så kom bobla på langtur! Det var Hurup-Risør-Hurup på 24 timer! Blei litt trøtt siste biten må jeg innrømme.
Den står nå i selskap med en skurtresker på en låve i vestjylland  :)
Tollerne sjekka bilen på kaia, og stressa litt da jeg ikke har noe særlig papir på den, siste eier med vognkort er død,
 og den har jo ikke hatt skilt siden 1971.  Men med håndskrevet salgsmelding m/chassis nr. og registrert på meg i Autosys,
så kjøpte han den (tollerens egne ord) :)
Den skal jo ikke eksporteres, skal stadig være norsk bil. Og når den kommer på veien, så kjører vi den hjem på prøveskilt for visning BT og EU.

Ellers fikk jeg henta forstilling med deler fra min bror. Det er en 2" smalna justerbar Puma. Hva slags foringer bør den ha?  Den har nålelager.
Hva slags foringer bør jeg ha til denne?  Urethan eller std?
Skal også sette på smørenipler. Hva passer på en Brasiliansk Puma forstilling? (Linkpin)

Det neste på lista, er å bestille fra Hooky`s, pulverlakkere dropspindlene, og ringe å purra på bredda felger som er bestilt..
(med forbehold om at Elias er i form..)
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuni 17, 2011, 20:31:47 pm
Med små små skritt går det fremover. Har vel egentlig ikke begynt på selve bilen enda, selv om håndtaket er skrudd av for å finne nøkkelnr.
Leita jo tykt og tynt etter håndtak med orginalnøkler, men ikke alt som er firkanta passa.
Har funnet ut at forskjellen på firkanta dørhåndtak før og etter - 66, er vridningen på nøkkel. Gammel type låser og vrir nøkkel 180 grader.
Ny type låser ved 45 grader.  Men om man får ut nøkkel ved 45, 90 eller 180 grader vet jeg ikke. Det er egentlig ett fett nå..
For jeg fikk tak i repro-nøkkel med SC profil, og på den lokale låsesmed, tasta de inn nøkkelkoden.
Var et flott bilde av nøkkel på dataskjermen, og vips, så var nøkkelen slipt etter mønster fra 1961 ;D   Passa som p... i Guri  også!

Kunne jo spart meg for masse søking og leiting, og bare handla helt nytt håndtak, men vanskelig å få til 50 år med patina..


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 08, 2011, 11:33:39 am
Siden jeg ikke helt vet om jeg kan få tak i ny nøkkel til låsen på gearspaken, så har jeg et godt alternativ jeg kan bruke :)
Det er en Empi Hurst kopi jeg har kjøpt fra Unneberg.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: SplitManjuli 08, 2011, 12:05:48 pm
Så kom endelig internet på plass i nytt hus. Ipad`en er grei på sykehuset, men til boble tråden trengs hjemmepc :)

Her er Hoosier dekka. Forrige eier har malt hvit skrift på sidene, men han har slurva, så jeg lurer på å fjerne det å gjøre det på nytt.
Hva kan jeg bruke til å fjerne med? Aceton, rødsprit eller tynner?   Noen tips??



Tøffe dekk! Hvilken dimensjon er disse?


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 09, 2011, 20:57:28 pm


Det er 175/70-15.  Skal på 6" bredda orginalfelger.

Noen som vet om de kan brukes uten slange?
Det blir ikke bajaskjøring med 1200 orginalmotor.(enn så lenge)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kjell Roarjuli 09, 2011, 21:06:03 pm


Det er 175/70-15.  Skal på 6" bredda orginalfelger.

Noen som vet om de kan brukes uten slange?
Det blir ikke bajaskjøring med 1200 orginalmotor.(enn så lenge)

Kommer an på hvor flink sveiseren var...  ;)

På dekket skal det stå tubeless eller tube type.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironjuli 26, 2011, 19:22:31 pm
Ikke så mye nytt her, venter på bredda felger og har lagt inn et bud på noen 155 Sprint Classic dekk til å ha foran.
Vet ikke hvor lenge selger venter på andre bud.

Noe smått holder jeg dog på med, en peilepinne.
Har fått laga en "prototype" om man kan kalle det det?  De selges jo, men jeg tenkte å lage min egen.  Enten få ta i noe fint teaktre fra jobben, syrefast eller alu.  Usikker på hvordan lakka teak tåler opp og ned av bensintanken?  Men mange andre peilepinner er jo i tre.

Anyway, har fått tak i måla til 1961 modell boble, det er vist forskjell på tanken på tidligere modell, så måla er ikke like.
Men de jeg har skal passe.
Talla under streken til høyre er antall liter på tanken, og tallet over streken til venstre er antall km man kjøre.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Hansjuli 28, 2011, 23:31:49 pm
nice - har tenkt tanken på å lage pinne selv  :) 


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironaugust 02, 2011, 12:20:01 pm
Hans; her er måla om du skal lage pinne sjøl.
5l-65km-4,4cm
10-130-8,3
15-195-11,3
20-260-14
25-325-16
30-390-18,4
35-455-21
40-52023,5
44-570-27

Måla er lest av et bilde på nettet, hvor det lå en tommestokk ved siden av pinnen, så Justervesenet hadde nok ikke godkjent det :)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironaugust 02, 2011, 12:27:57 pm
Jeg følger opp med innkjøp som ikke står i stil med fremgangen med prosjektet, men som alltid er det kjekt å ha på hylla :)

Jeg fikk kjøpt et par 1300dp topper, fine og komplette :)     
Blei jo litt inspirert av Dewils 1200 med 40mm gassere på, så nå "kikker" jeg etter det også.
Skal høre med Spring her i Århus, om hva han kan "frisere" på disse toppene.  Kan man sette større ventiler i disse?
Sikkert noen som mener jeg begynner i feil ende her, med en 1200 trim, men hadde vært morro å prøvd litt.
Neste er kam av typen "hissig", og effektanlegg (er vel ikke så mye å velge i til en smal 1200 motor)



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Dewilaugust 21, 2011, 19:41:21 pm
Man kan montere større ventiler i de toppene. Race-Buggy her på forumet har håret opp en sånn 1200.
Mye moro man kan få ut av en gammal 1200... ;)
Kult å høre at man inspirerer litt. Det er viktig å mikse og trikse litt selv.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironseptember 10, 2011, 20:18:39 pm
Har fått handla meg forgassere til min 1200 motoren. Det blei et par 36mm Dellorto DRLA.
Det fulgte med innsug, så ganske nye og fine ut. Masse å porte på  ;D
Mangler stag og filtre, men fikk de rimelig,  så det må jeg heller finne seinere..
Nå skal jeg høre med en som kan porte og øke kompresjonen i 1300dp toppene mine om hva han syntes om planen.
Hva vil være maks komp?  8-8,5 eller 9??  Det blir en annen kam og eksosanlegg i tillegg. (høy tomgang gjør ikke noe :))

Fikk også henta et par tette 205 felger og levert til bredding i dag. Hadde ellers en avtale med en på djeveløya, men han svarer ikke på sms, telefon eller mail, så han er droppet. Jeg ble tipsa om en kar (opel-kar) som vistnok hadde peil, og dere kan jo bedømme selv;
  http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=41313    Han tok 1500kr for to 15" felger. Uansett bredde.
Det ser jo super bra ut i mine øyne.  Tror de er klare om en uke, så leverer jeg de til sandblås og pulverlakk (sammen med drop-spindlene)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 11, 2011, 07:10:46 am
Hvilken type kam går du for? Og kompen kan vel godt komme høyere opp?  ;D


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironseptember 11, 2011, 20:11:06 pm
Davs Jens! Jeg ved sgu ikke hvad for en knast jeg skal/kan bruge. det er noget jeg må læse eller spør om på forum.jeg ser at en bruger w100 knast, og 10,4:1 i komp. Men om det duer på min motor ved jeg ik'.  Tror måske jeg vil have en knast der er villig til at tage omdrejnnger. Og ude at vide så meget om knaste, er mit bud på noget omkring 290grader. Men som sagt det er kun et skud fra hoften, da jeg ikke har kunskaber nok.
Topstykkerne vil blive portet og drejet ned så det bliverr minimum 9:1. Måske enda højere.
Lige nu ser det ut ti at blive 1,1:1 vippestel, men kigger jo osse på 1,25:1.

Er åben for input og komentarer, med måske det skal over i Old Speed tråden min steden for "bil-tråden" her..   :)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'september 12, 2011, 09:34:38 am
Scat C45 knasten er vel på 298 grader på standard vippestel.  :P


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironseptember 13, 2011, 11:45:09 am
Kom hjem fra cellegiftkur med sønnen, og fikk fin overraskelse av postdama! 
Pakke fra VWHeritage   ;D   Jeg skal ha 6v i bilen, og radioen er mono, så jeg skal bruke høytaler til venstre for speedo`n.
Kikka litt rundt, så fant jeg en adapterplate man kan skru på for å få plass til en 6,5" høytaler.
Og det er jo 25% salg på VWHeritage, så vupti idag kom den.  Høytaleren ser litt bling bling ut på baksiden med det chromefjas, men den skal nok bli bra. Den har to terminaler så man kan koble H+V på den, men også koble over og bruke den som mono, som jeg skal.



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironseptember 13, 2011, 11:52:33 am
Etter å ha venta lenge på levering/fabrikering av brede tette 5x205 felger, fik jeg et tips om en som kunne sakene sine.
Han fikk felgene på lørdag, og i går fikk jeg en mms med bilde av ferdig felg.
Skal sandblåses og pulverlakkes samme farge som felgene foran, men jeg vil ikke ha samme "boble" kant i felgen som sist, så må heller ta en prat med firmaet som gjør det.
Felgene ble bredda fra 4" til 5,5 og ET er det samme som orginalt. Her er et mms bilde..



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironseptember 26, 2011, 11:13:38 am
Fikk hente felger fra sandblås og pulverlakkering. Det så veldig bra ut.. Felgene er bredda ved at det er sveist inn et stykke på halvannen tomme.
Så det er orginalfelg på begge sider, og ikke som andre breddinger der de bruker en annen felgbane. Om det er bra eller dårlig med en eller to sveisinger skal jeg ikke fordype meg i, da jeg ikke er sveiser. :)
Han anbefalte å legge en fuge med karosserilim eller lignende over sveisen, i tilfelle det var noe mikroskopiske utettheter (noe han ikke trodde).
  Så det gjør jeg før dekka kommer på.
Elias var med å godkjente felgene :)   
Foran blir det orginalfelg 4" og bak 5.5".  Nå må jeg bare finne et sted som avballanserer 5x205 felger her i Århus.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironoktober 21, 2011, 12:14:56 pm
Har fått montert Hoosier dekka på felgene :) Er godt fornøyd,  men vet ikke helt hva dekktrykk det skal være (175/70-15 på 5.5" felg)
Fant også noen som kan avballansere 205 felger, men jeg venter til jeg får dekk foran også.
Har funnet 155/60 dekk på Daekonline.dk til små 500dkr. Det blir nok de, men har ikke helt bestemt meg for bredde og profil enda.
[attachment=1]


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironoktober 21, 2011, 12:22:43 pm
Har henta spindlene fra lakkering også. De ble pulverlakka sort blank.
Men han har misforstått noe av maskeringa, og lang ventetid, så fikk jeg det gratis.
Nå må vi se om det gjør noe, eller om jeg må pusse noe av..
Området jeg er i tvil om er ved røde piler.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Tistlooktober 25, 2011, 08:18:29 am
simringen som ligg der. går sikkert bra med malingen på, men da gjer vel heller ingenting om du fjernar den


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 25, 2011, 12:00:26 pm
Hvor fandt du de Hoosier dæk?  :o


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironoktober 25, 2011, 21:02:20 pm
Fandt dækkene på vwnettet, en fra djæveløen der kom med dem.
De har ik' kørt mange km, jeg ved ikke hvor de er købt nye.


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 26, 2011, 08:01:54 am
Suverænt, bliver vel nødt til at holde øje med vwnettet også  ;)


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironmai 02, 2013, 20:30:06 pm
Utrolig fort tida flyr, siste innlegg oktober 2011... Jaja, det har sine grunner, men nå er iallefall hovedgrunnen til at det blei et langtidsprosjekt "ferdig".
Elias, guttongen som fikk Leukemi, september 2010, er nå FRISK  :) Siste ryggmargsprøve viste ingen kreftceller igjen, og det er helt fantastisk..
 Så nå kan han virkelig få bilen når han blir 18 :)
Det blir nok stadig et prosjekt over lengre tid en planlagt, men vi tar en dag av gangen..

Har fått tak i en flott bambushylle med fester som jeg skal ha i den, og min kamerat som er en hai på photoshop, holder på å lage en ny skive til VDO 6 volts turtelleren, med tall og utseende som spedometer.
Solgte 36mm Dellortoene, da jeg så sprekker mellom plugg og ventil i 1300dp toppene, så det prosjekt blei skrinlagt.
Siden jeg ikke har bilen hjemme, så går fritiden mest på -03 WSR´en og litt dirt jump sykling.



Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Dag Lmai 02, 2013, 21:41:26 pm
Det var veldig gode nyheter Espen, virkelig godt å høre at Elias er frisk... :)

Ha en fortsatt fin vår og sommer... 8)

Mvh Dag


Tittel: Sv: 1961 Type1 Ragtop :)
Skrevet av: Kheironmars 30, 2014, 21:41:16 pm
Det går litt mellom oppdateringer herfra, mye som skjer. Flytting fra DK til Norge, selge hus, leie hus, kjøpe bil. ny jobb, barnehage osv.
Men i går var jeg på visning på et hus hvor de holdt på å rydde ut av, og der på en stol i en gang, så stod det en Stabburet boks :)
Og etter noe sms mellom datter og barnebarn, så fikk jeg kjøpe den rimelig :)
Så det var en gledelig overraskelse, jeg har aldri sett en sånn før "live", kun på nettet, men nå har jeg en fin en som skal baki bobla

[attachment=1]