VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Bie på juni 22, 2012, 18:18:44 pm



Tittel: Starter 1967 1500
Skrevet av: Biejuni 22, 2012, 18:18:44 pm
Hei

Ny her på forumet.

Har en 1967 T1 (aug). Denne har  pt. 12 volt anlegg. Motoren er en 1600 fra 1973 og har sine 130 tenner på startkransen. 1967 var et underlig år med blant annet 6 volt og stort svinghjul.
Var noen biler også originalt levert med 12V?

Mitt hovedspørsmål er: Trenger nytt svinghjul og ny starter. Skal jeg forsøke å finne et brukt tilsvarende det svinghjulet som har sittet der, og så montere en "vanlig" 12V starter?
Noe jeg må passe på her, noe som ikke passer sammen?

mvh

B.


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: BP 73juni 22, 2012, 22:29:41 pm
har svinghjul til 1600 og 12v starter hvis du trenger det. ring 99599148. hvis det ikke er plass i clutchhuset på gearkassa, er det bare å slipe ut inni.


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: Filip/purityjuni 22, 2012, 22:45:56 pm
Årsmodellskiftet var vell juli/august såvidt jeg husker, slik at august 1967 blir en 68 årsmodell? Det stemmer i alle fall med at den har 12 volts elektrisk anlegg.

EDIT: Det enkleste er vell å sjekke chassinr. om du er i tvil: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php (http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php). Begynner det på 117 er det '67, 118 er '68, om ikke jeg misforstår noe.


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: Biejuni 23, 2012, 10:34:57 am
Bilen er en 67. Det jeg ikke vet er om 12v var originalt i bilen. Men det er altså 12v i dag. Ble ikke noen levert med 6v og andre med 12v det året? Chassinr. begynner med 117 og resten av det tilsier august 1967.

BP 73. Du fåre en tlf etterhvert. HVor holder du hus?

mvh

B.

PS. BP67. Oppdaget Fagerstrand. Det er ikke så alt for langt unna :-)


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: Tistlojuni 24, 2012, 14:16:15 pm
67modellen har 6volt, men i usa fekk den 12volt.


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: Biejuni 24, 2012, 17:01:13 pm
Årsmodellskiftet var vell juli/august såvidt jeg husker, slik at august 1967 blir en 68 årsmodell? Det stemmer i alle fall med at den har 12 volts elektrisk anlegg.

EDIT: Det enkleste er vell å sjekke chassinr. om du er i tvil: http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php (http://www.thesamba.com/vw/archives/info/bugchassisdating.php). Begynner det på 117 er det '67, 118 er '68, om ikke jeg misforstår noe.

Blir litt i tvil her nå. Chassinr tilsier at bilen er produsert i august 1967, som nevnt. Den ser ut som en klassisk 1967, altså med liggende lykter, "gamle fangere", og den litt smalere knekken på baklokket. Kan den likevel gå for å være en 1968 mod? I min verden er en 1968 mod levert med rette frontlykter, større baklys, andre fangere osv.....

Hvis 1967  hadde stort svinghjul, betyr vel det at akkurat denne modellen er en av de letteste å bygge om til 12v?

mvh

B.


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: SveinTjuni 24, 2012, 19:07:55 pm
Viss ch.nr begynner med 117, tilsier det at den ikke er laget i aug.1967. I aug.1967 begynner de med 118, og er dermed en 68 årsmodell. Har du liggende lykter og de alltid har vært på denne bilen må det være en ekte europeisk 67 modell du har, som noen har bygget om til 12V en gang i tiden.  :)

Du skriver også at svinghjul har 130 tenner, og det er utvilsomt for 12V. Hvorfor bytte det? Viss det må byttes, må det shimses riktig!
Så da hadde jeg funnet en starter som er rundt 25,5mm i diameter på tannhjulet, og sjekket at foringen i girkassen er rundt 11mm.
Er ikke så farlig om starteren er 6V eller 12V, da begge deler vil virke på 12V. Men sikkert lettere å finne en 12V.
Til sammenligning er målene på en normal 6V starter til venstre på bildet.


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: Biejuni 24, 2012, 19:45:39 pm
Bingo :-)
Dette var meget opplysende. Jeg har selvsagt blandet om årene 1966 og 1967 i mitt lettere altererte hode over å endelig få holde på med boble igjen etter alt for langt opphold  :-[

Svinghjulet må byttes fordi det er gjennomrustent og det er omtrent ikke tenner igjen.
Da er det 12 v starter som er tingen her. Må vel bytte foringen i gearkassen også da vel, eller slipper man det på denne?

mvh

B.


Tittel: Sv: Starter 1967 1500
Skrevet av: SveinTjuni 24, 2012, 20:28:55 pm
Vil tro du slipper å skifte foringen. Men er jo bare å ta et 11mm bor og se om det er mye slark. Kan være den er så slitt at det er like greit å skifte den.