VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: eiko på februar 06, 2008, 21:04:28 pm



Tittel: Back to -89
Skrevet av: eikofebruar 06, 2008, 21:04:28 pm
Får vel lage meg en tråd her jeg også. Blir ikke den helt store prosjekttråden, men noen bilder blir det vel. Kjøpte denne, en 1966, i 2002, den var da i deler men det er stort sett å montere sammen. Arbeidet med bilen har gått meeeeget tregt grunnet andre ting her i livet (ja.....det finnes faktisk andre ting enn vw). Men det ser ut til at den kanskje blir ferdig til SCC, eller der omkring, vi får se.

Bilen har, som dere sikkert ser, aner fra de gode gamle -80 åra. Det er knall lakk, mørke onepiece, elektrisk åpning av dører, lister og alle hull ellers er sveiset igjen, britaxtak og hele pakka.
Jeg hadde planer om å gjøre den om til litt mer "dagens" look med klarfargete ruter, montere vanlige dører samt noen andre ting, men gikk bort fra det heldigvis. Bilen skal være en liten kjørende opplevelse av hva -80 åra ga oss. Men jeg syns bilen er kul som den er. Her kommer noen bilder( det første er fra -89).



Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikofebruar 06, 2008, 21:09:28 pm
Her er bilde fra nyere dato. Bunnplata er i garasjen og det er montert girkasse, og det jobbes med forstilling. Den er av typen sway-away. Skulle egentlig hatt en puma, men..
Bunnplata var lakkert i samme kulør som bilen når jeg fikk den, hadde vel vært litt smartere med en i svartbehandlet tectyl eller POR15 e.l.





Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikofebruar 06, 2008, 21:11:18 pm
Litt bremserør må vel til.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikofebruar 06, 2008, 21:13:49 pm
Tromlene foran blir byttet ut med dette skivebremsesettet fra AC industries i USA. Boltsrikel 5 x 205. Settet ser bra ut, og gir ingen sporviddeøkning.



Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: Lasse `65februar 07, 2008, 10:13:53 am
Vet du om du får de skivene godkjent her?
Og hva ned prisen på dem, husker du det. Skulle hatt skiver selv, men vil ha det inn i vognkort

Kul farge på bunnplata!  8)


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikofebruar 07, 2008, 14:34:57 pm
Er ikke noe TüV papirer på de hvis det er det du mener, men skal prøve meg ved Oslo trafikkstasjon, har en ganske bra dialog med de.

Jeg betalte 425$ + 75$ i frakt fra serrano, men han er nå historie, men det er flere som selger de til rundt 475, så avskrekkende er det ikke. Søk litt rundt. Merk deg at de fleste selger dette som et Empi-sett, men det er AC industries som lager de.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoaugust 29, 2011, 19:58:02 pm
Dette prosjektet har tatt lengre tid enn først antatt. Har ligget i dvale de siste 2 årene, men børster nå støvet av den igjen. Legger ved noen bilder av montering av bremser.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoaugust 29, 2011, 20:21:16 pm
Gamle trommelbremser.....


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoaugust 29, 2011, 20:23:39 pm
....skal av.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoaugust 29, 2011, 20:25:25 pm
Prøver adaptere til skivebremsesettet.Ser ut til å passe bra


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoaugust 29, 2011, 20:26:56 pm
Litt kaliperlakk trengs for utseende sin skyld.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 22:15:34 pm
Prosjektet ruller videre, er lenge siden siste jeg gjorde noe med bilen. Jobb, nytt hus og en del andre ting har måttet få pri før bilen. Men nå har jeg ihvertfall fått hus med garasje og kan således stå hjemme og mekke når den tid kommer. Akkurat det skal bli greit. Skal bli ok å innrede garasjen også.

Ang bildet over så er boltene byttet ut med unbrakobolter med rundt hodet da bremseskiven ikke gikk rundt, den tok borti. Tok ikke bildet av komplett sett ferdig montert men passform er perfekt og monteringen var en lek.



Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 22:17:56 pm
Små bilder da de er tatt med mobilkamera.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 22:19:14 pm
Kjøpte bremsevæskebeholder av Unneberg. Er jo bygget om til 2-krets nå og beholder fulgte ikke med i settet. Her er forstillinga med tilbehør stor sett ferdig montert.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 22:25:29 pm
Her kan man se at jeg har startet med å legge pakningen mellom bunnplate og karrosseri. Kjøpte en dyrere pakning enn det jeg har gjort tidligere, og kvaliteten var noe bedre. Denne har utstanset hull til boltene i hjørnene foran. Resten må man stanse ut selv.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 22:34:26 pm
Kjøpte et stanseverktøy på biltema for å stanse ut de andre hullene. Gjorde hullene litt større og avlange enn strengt nødvendig, men gjør jobben lettere med å sette inn skruene fra undersiden når karrosseriet skal på.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 22:40:11 pm
Liten utfordring med pakningen i bakkant. Der må pakningen ligge i en liten bue mens pakningene man kjøper er helt rett. Gjorde her små snitt slik at den ble liggende bra i sporet. Skal også sies at jeg brukte en liten aning sikaflex mellom pakning og bunnplate.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 22:44:56 pm
Pakningen ble liggende fint rundt hele. Interessante kommer når karrosseriet skal ned. Lar sika`n herde litt først.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 23:11:47 pm
Er masse jeg ikke har tatt bilder av. Har fått på plass det meste av vaiere, bremsedeler, pedalstell, pakninger og div slik at karrosseriet var klar for å settes nedpå.  Motor er også montert.

Motoren har en litt morsom historie. Jeg fikk tak i en 1600 mexicomotor som selger mente hadde gått ca 25000km. Dette pga at Møller hadde gjort en tabbe til en eldre dame da de skulle bytte olje på bilen hennes. Historien endte visst slik at hun fikk en ny motor av Møller, og at bilen ikke gikk så langt før den ble avregistrert og solgt. Ja ja tenkte jeg, og tok dette med en klype salt.

Solgte så noen deler til Per Henning Kilen i fjor mener jeg å huske at det var. Vi prata litt motor og jeg nevnte denne historien litt fort i forbifarten. Han kunne da bekrefte denne historien, mener han sa han jobbet på Møller eller noe i den duren den tiden hun fikk ny motor. Per Henning kunne fortelle litt mer detaljer rundt dette. Han mente at motoren ikke hadde gått mer enn 15000km etter det han husket. Han jeg kjøpte den av hadde ikke brukt den, og han som han kjøpte den av i sin tid var han som kjøpte bobla til den eldre damen når den ble avregistrert og solgt. Han hadde heller ikke brukt motoren.

Uansett så har jeg trolig en motor som har få km på seg og bør således være i meget god stand. Det ble påmontert ny oljepumpe på den med filter. Greit med skikkelig filtrering av oljen. Har et par enkle 34 Dellorto FRD gassere og en W110 kam liggende. Satser på at de finner veien til motoren etterhvert.



Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 23:13:46 pm
.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 23:18:48 pm
Hecho en Mexico


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoapril 30, 2013, 23:25:15 pm
Da var tiden kommet til å sette karrosseriet ned på bunnplata. Gikk greit men noe krøll pga elefantjekken takket for seg når karosseriet var på vei ned.

Tydelig at bilen har samlet en del støv. Etter dette gikk turen på bilhenger fra Larvik til garasjen i Oslo. Skal bli fint å kunne gå ut der noen timer nå og da og pusle sammen resten.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikomai 06, 2013, 22:00:03 pm
Bilen på på plass i garasjen hjemme. Fikk seg en etterlengtet vask også.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikomai 06, 2013, 22:02:32 pm
Platene til karosseriskruene som sitter på undersiden var heller rustne. Gikk løs med drill og stålbørste så var de som nye.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikomai 06, 2013, 22:10:11 pm
Lakkerte de med Extreme Chassilakk fra Eastwood. Kjøpt hos Gasolin som hadde stand på Ekeberg, passet bra. Denne er for understellsdeler og tåler en del. Får en fin glatt finish også. Kan lakkere rett på metall. Festene til bensintanken får samme behandling.





Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: Endre Smai 06, 2013, 22:24:04 pm
80 tallet er kult :-) Tommel opp


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 19:59:02 pm
Prosjektet ruller sakte men sikkert videre. Har nå fått på plass alle skruene til bunnplate og karosseri. I etterpåklokskapens navn burde jeg renset alle bolter og gjenger mens bilen var delt. Merket at en del bolter gikk tregt i sine respektive hull. Gikk derfor gjennom alle bolter og gjenger med et gjengetapp/gjengesett. Vært noe enklere å gjøre dette mens bilen var delt. Men bolter og gjenger ble som nye og monteringen gikk om smurt. Noen bolter var litt rustne, burde kanskje byttet de så de står i stil med bunnplata ellers.



Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 20:09:13 pm
Neste jeg tenkte å starte med er å se over det elektriske. Er noe virr-varr der. Er allerede bygd om til 12 volt. Som dere kan se på bildet finnes det noen koblinger/skjøter som ikke er bra. Det er elektrisk åpning av dørene siden dørhandtak er sveiset igjen. Bygger av bilen mener jeg sa han hadde brukt et starterinnslag til dette. Han åpnet dørene med en nøkkel der låsen er plassert på utsiden på plata mellom forskjerm og fordør, der antennene pleier å sitte. Jeg ser for meg at jeg erstatter dette med et kit fra statene. Hullet etter låsen tror jeg jeg setter en antenne i. Ønsker uansett en bedre løsning på plassering av lås/knapp for åpning, på et mer skjult sted.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 20:13:25 pm
Fikk seg en lakkrens og polering også. Har vel ikke fått det siden den ble avskiltet antar jeg. Gikk over med clay, så lakkrens, avsluttet med polish/voks. Dere kan se låsen for åpning av dørene, den sitter like foran speilet.

Ang høyde så skal den noe ned foran. Dekkene som står på er 185 fullprofil bak og 175/75 foran. Dekkene er gamle og skal byttes ut. Blir vel 185/70 bak. Foran er jeg ikke sikker, men mulig 175/65 eller 165/70.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 20:20:21 pm
Tok bort originalforgasseren men jeg drev med det elektriske. Skal montere 2 x 34 Dellorto FRD forgassere istedet.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: Ruggenjuli 12, 2013, 20:25:36 pm
Kul bil og moro med biler som våkner under støvet igjen ;D
Håper å se den på SCC i år.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 20:28:11 pm
Kjøpte forgasserne billig over telefonen. Skulle være til en T1 ble det sagt. Viser seg at innsugene er for korte, trolig har de stått på en T3. Jakter nye innsug, og etter det jeg har lest meg frem til passer ikke nye fra empi eller weber 34. Ser ut som de har endret boltmønsteret på innsugene som følger med også, så det er nok ikke originale innsug. Antar staget passer til T1, ser sånn ut.



Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 20:34:49 pm
Kul bil og moro med biler som våkner under støvet igjen ;D
Håper å se den på SCC i år.

Var sist på veien i -91 denne. Ble avskiltet i på første tur i Mars/April. Siden ble den demontert, fikk lakkert bunnplate, for så å bli stuet bort frem til jeg snuste opp den. Ble faktisk avbildet en par-tre ganger i Right On i -89 og -91.

Tror nok ikke den er klar til SCC. Da skal jeg nok jobbe kjapt.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 20:39:48 pm
80 tallet er kult :-) Tommel opp

Blir vel ikke bedre -80 talls enn dette. Igjensveiset dashbord og fjerning av alle knapper. Dørtrekkene sto der ved kjøp. Fant et par eldre procar-stoler i matchende farge. Rattet er fra Nardi, fikk det med på kjøpet også.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikojuli 12, 2013, 20:47:21 pm
Noen småsår i lakken er på vei til å dukke opp. Bilen ser nok fin ut på bildene, men strengt tatt burde den fått seg ny lakk om ikke alt for lenge. Er flere ting enn det bildene viser.





Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 09:52:14 am
Prosjektet går videre. Trøste og bære hvor lang tid man bruker. Har gjort masse småting siden siste innlegg i 2013 og bilen burde vært kjørbar. Men det er den ikke. Ikke mye jobb som står igjen nå, og motivasjon har vært litt av og på. Men nå er det ny giv.

Skulle montere stigtrinn her om dagen. Eneste jeg hadde liggende var noen som fulgte med en delebil innkjøpt for flere år siden. Trolig noe billig greier da passformen var heller dårlig. Måtte ta frem platesaks og fil og fikk formen sånn noenlunde foran.  Bak er det en stor glippe. Får finne en nødløsning der inntil videre da nye av god kvalitet og passform koster litt. Mulig jeg får svigerfar til å lage et tilpasset sett i alu eller rustfritt da han jobber på mekanisk verksted, og kle de med ny gummi. Men inntil da får disse duge.



Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 09:53:10 am
.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 09:58:32 am
Skulle bytte pakning på panser. Fant noe rust under på venstre side. Ikke ukjent problem dette. Ikke akkurat det jeg ønsket å finne. Det er ikke gjennomrustet så frem til en evnt hellakkering tror jeg å smøre på noe ruststopp og litt lakk på toppen blir min midlertidige løsning. Litt irriterende.

Pusset bort løsrust med maskin og børste. Har god erfaring med por15 så jeg må få tak i en boks.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:11:56 am
Har startet med de elektriske dørene. Løsningen inni selve døra er bra laget. Jeg ønsker å åpne med fjernkontroll og ikke med nøkkel. Har tatt ut starterinnslaget som satt der og skal montere et komplett sett på begge sider. Ennå ikke innkjøpt.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:12:46 am
.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:21:00 am
I løpet av sommeren har garasjen fått en liten overhaling. Ble så lei av rotet og kartonger som fremdeles sto der etter flyttinga i 2012. Kastet en del og organiserte på hemsen. Gikk til innkjøp av verktøyskap og veggskap for å samle verktøy og annet bilrelaterte ting. Klarer ikke jobbe i rot så motivasjonen til å stikke ut å mekke nå er adskillig bedre. På sikt skal garasjen isoleres.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:22:37 am
Veggpryd må til for å høyne trivselfaktoren.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:24:25 am
Delesanking. Bugpack potte ceramic coated.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:29:22 am
Fikk tak i nytt teppesett i grått på forumet. Tatt ut for å la det ligge og strekke seg litt. Kommer jo sammenbrettet og full av brettemerker. Er TMI av den litt billigere sorten men virker helt ok. Må ta ut hull for girspake, håndbrekk og bøyle for setebelte.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:32:15 am
Måtte prøvemonterte for å sjekke passformen. Skal legge støydemping før teppet legges.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikoseptember 23, 2015, 10:38:26 am
Dellorto gasserne ble solgt og nye innkjøpt. Er samme som de jeg hadde, dellorto frd 34, men nyoverhalt av alfa1750 i Italia, og med riktige innsug.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikooktober 08, 2015, 20:55:40 pm
Tok en brainstorming i kveld på dette med feste til setene. Planen var å bruke originalunderstell som utgangspunkt med litt kapp og sveis. Hadde noen braketter fra et universalt understell liggende som jeg festet i noen hull som allerede finnes originalt der for så sjekke. Med riktige braketter og korrekt vinkling tror jeg dette kan bli noe. Planen er å lage det slik at sveising og kapping blir unødvendig, rett oppbyggd burde det blir greit å evnt bytte stoler også. Det virker sterkt nok til å tåle dette. Noen bilder på hvordan jeg tenker.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikooktober 08, 2015, 20:56:48 pm
På langs.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikooktober 08, 2015, 20:57:46 pm
På tvers.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikooktober 08, 2015, 21:01:13 pm
.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 24, 2015, 18:06:07 pm
Har gått til innkjøp av støydemping. Valgte Silent coat 4kvm pakke fra bilstereosenteret. Går i gang med dempingen over helga. Demper gulvet foran og bak mot motorromet først så får jeg se hvor mye som er igjen. Planen er å dempe litt i dørene også. Har en mistanke om at 4 kvm ikke rekker til alt.

Ang veggen mot motorrom....der lå det demping originalt som jeg fjernet for flere år siden. Det ligger fortsatt rester av lim som virker umulig å få bort. Prøvd med bremserens og div men det sitter som hakka møkk. Noen tips?

Skiftet forøvrig navn på tråden.....Back to -89. Mer passende.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: Kjetil Limaoktober 25, 2015, 11:21:05 am
Har startet med de elektriske dørene. Løsningen inni selve døra er bra laget. Jeg ønsker å åpne med fjernkontroll og ikke med nøkkel. Har tatt ut starterinnslaget som satt der og skal montere et komplett sett på begge sider. Ennå ikke innkjøpt.

Har selv starterinnslag som åpner. Du får ikke noe bedre solenoid i kit fra usa enn det du allerede har. I tillegg kan du gå på skroten å hente nye når de ruster fast (mye fuktighet inni dørene).

Ville droppet kit fra usa og heller brukt pengene på noe annet.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: erikaaoktober 25, 2015, 11:36:15 am
For å få bort limen må du bruke sitrusrens. Lukter friskt, men anbefaler maske når du holder på inni der!


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikooktober 25, 2015, 14:00:26 pm
Har startet med de elektriske dørene. Løsningen inni selve døra er bra laget. Jeg ønsker å åpne med fjernkontroll og ikke med nøkkel. Har tatt ut starterinnslaget som satt der og skal montere et komplett sett på begge sider. Ennå ikke innkjøpt.

Har selv starterinnslag som åpner. Du får ikke noe bedre solenoid i kit fra usa enn det du allerede har. I tillegg kan du gå på skroten å hente nye når de ruster fast (mye fuktighet inni dørene).

Ville droppet kit fra usa og heller brukt pengene på noe annet.

Tror deg på den men lysta på elektrisk åpning med fjernkontroll er stor. Dessuten følger det med til begge dørene. Husker jo bilen din godt fra den gangen Tjelta bygde den men husker ikke helt løsningen. Hvor åpner du døra?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 25, 2015, 14:03:04 pm
For å få bort limen må du bruke sitrusrens. Lukter friskt, men anbefaler maske når du holder på inni der!

Sitrusrens kjøps i morgen. Ser jernia har fra 3M.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 26, 2015, 11:45:31 am
Silent coat, rulle og sitrusrens. Da er man klar.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 26, 2015, 13:11:08 pm
Gulvet og torpedo vegg er greie og rene flater da de er lakkert. Bakveggen med limrester er noe herk å jobbe med. Kjørt flere lag med sitrusrens og  fremdeles noen limrester igjen som virker umulig å få bort.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 26, 2015, 13:13:55 pm
Gulv rengjort og klar for demping.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 26, 2015, 13:20:56 pm
Legger ut noen ark for å se litt hvordan det blir. Skal ikke gå helt bananas med denne, bare få bort litt av støy og vibrasjon.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: Reieloktober 26, 2015, 14:23:18 pm
Har startet med de elektriske dørene. Løsningen inni selve døra er bra laget. Jeg ønsker å åpne med fjernkontroll og ikke med nøkkel. Har tatt ut starterinnslaget som satt der og skal montere et komplett sett på begge sider. Ennå ikke innkjøpt.

Har selv starterinnslag som åpner. Du får ikke noe bedre solenoid i kit fra usa enn det du allerede har. I tillegg kan du gå på skroten å hente nye når de ruster fast (mye fuktighet inni dørene).

Ville droppet kit fra usa og heller brukt pengene på noe annet.

Tror deg på den men lysta på elektrisk åpning med fjernkontroll er stor. Dessuten følger det med til begge dørene. Husker jo bilen din godt fra den gangen Tjelta bygde den men husker ikke helt løsningen. Hvor åpner du døra?

Du trenger bare en gammel defa alarm eller lignende med fjernkontroll, til styring.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 26, 2015, 15:40:41 pm
Joda, men blir nok et kit fra statene uansett. Da er det komplett med fjernkontroll,  ledningsnett, solenoider og slike dørpoppere. Og det er for to dører. Prisen er ok.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 26, 2015, 15:47:26 pm
Første raden med dempematter lagt. Fortsetter i morgen. Rullen er grei å ha. Glad jeg kjøpte plater og ikke på rull som var planen, er bedre å tilpasse når det er mindre biter føler jeg. Litt usikker på om jeg skal legge demping på tunnelen.


Tittel: Sv: Litt sånn -80 tallsnostalgi må vi ha her også
Skrevet av: eikooktober 27, 2015, 00:03:38 am
[quote
Du trenger bare en gammel defa alarm eller lignende med fjernkontroll, til styring.
[/quote]

Ved ettertanke, ikke så dumt dette likevell. Kan vel bare kjøpe en defa alarm med sentrallåsfunksjon som styrer solenoiden?


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: BeetleBugoktober 27, 2015, 08:29:05 am
Fint arbeid! Hvor mye tror du all støydemping veier til slutt? Og har du noen link til hvor du kjøpte produktet?

På forhånd takk!

Mvh
BB


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 27, 2015, 11:52:27 am
4 kvm veier ca 9.5 kg. Kjøpte produktet på Bilstereosenteret.no,  se link. Legg inn rabattkode vwnorge så får du 15%.

http://bilstereosenteret.no/products/silent-coat-4m-bulk


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 27, 2015, 12:42:19 pm
Planene er myke og lette å skjære i. Her har jeg kappet til en bit ved pedalene.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 27, 2015, 12:43:13 pm
Passet perfekt.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 27, 2015, 13:10:33 pm
Ferdig med den enkle jobben på begge sider. Må skjære noen småbiter for å dekke litt av resten.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 27, 2015, 14:21:35 pm
Tilpassing rundt kabelføring varme og batteri. Gjorde tilsvarende på motsatt side for mest mulig heldekkende demping.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 27, 2015, 14:23:29 pm
Gulvet ferdig bak.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 28, 2015, 20:39:46 pm
Valgte å dempe girtunnelen også.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 04, 2015, 22:03:42 pm
Støydemping en fortsetter. Ferdig med bakre bagasjerom. Lagt enkelt belegg mot motorrom. Funderer på dobbelt lag men nå er det kun få ark igjen av de 4 kvm jeg kjøpte. De går med til torpedovegg/kick panel.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 17, 2015, 16:11:01 pm
Fortsettelse. I dag var det torpedovegg sin tur.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: 55luftnovember 17, 2015, 23:29:08 pm
Med all denne dempingen blir vel bilen din mer stille innvendig enn en kjent Engelsk bil med RR i grillen.  ;). Det ser veldig bra ut..


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 18, 2015, 10:53:11 am
Blir nok ikke fullt så stille som RR, men at det hjelper en del gjør det nok. Man vil fremdeles få følelsen av å kjøre en folkevogn. Har brukt alle 4 kvm av det jeg kjøpte, kun noen små strimler igjen. Har unyttet dempemattene til maks. Må kjøpe litt til for å fullføre med demping i dørene.

Er ikke dempet kun for støy, planlegger en stereo også av litt størrelse. Bass bak pluss høyttalere i kick panel koblet til et par forsterkere. Har noe tidsriktig stereo liggende som passer bra.

Må tenkte på kick panel før teppesettet monteres. Enten kjøpe ferdiglagde i plast eller byggd selv. De i plast vil nok kreve forming av teppesettet som trolig blir litt vanskelig. Trolig enklere å lage noe selv i mdf som gjør legging av teppet enklere.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 19, 2015, 14:39:46 pm
Er en slik løsning jeg ønsker. Denne karen skal visst ikke kjøpt ferdige panel i plast men bygget selv.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikonovember 19, 2015, 14:43:07 pm
Delesanking. Har da valgt å kjøpe alarm til å kunne styre elektrisk døråpneren med. Den er ny og prisen var så lav at et kit fra statene synes uøkonomisk. Her får man litt tyverisikring i tillegg.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 02, 2016, 16:28:05 pm
Prosjektet skrider sakte men sikkert videre. Nå er turen kommet til ledningsnettet. Det er gjort noen løsninger og koblinger av ymse slaget både bak og foran som ikke er i henhold. Hadde kanskje vært like så greit å montert et nytt mens man var i gang, men siden det er fixbart så får det duge.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 02, 2016, 16:29:41 pm
Nye ledninger, koblingsstifter, beskyttelsesslanger og krympeslange er innkjøpt.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 03, 2016, 12:43:11 pm
Ledninger til baklys.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 03, 2016, 12:52:32 pm
Har kommet frem til at det trolig må være byttet ledningsnett en gang i tiden. Koblingsskjema stemmer ikke. Det er ingen regulator under baksete eller uttak for det på selve ledningsnettet. Forrige eier kjørte med T4 og porsche kjølig, mulig de byttet når bilen ble bygd.  Dynamoen min har ikke innebygd regulator så jeg må montere en. Når kom bobla med innebygd regulator? 


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Hulkenmars 03, 2016, 15:42:21 pm
Har kommet frem til at det trolig må være byttet ledningsnett en gang i tiden. Koblingsskjema stemmer ikke. Det er ingen regulator under baksete eller uttak for det på selve ledningsnettet. Forrige eier kjørte med T4 og porsche kjølig, mulig de byttet når bilen ble bygd.  Dynamoen min har ikke innebygd regulator så jeg må montere en. Når kom bobla med innebygd regulator? 

Likstrømsdynamo får du ikke med innebygd regulator, gå for en vekselstrøm med innebygd regulator. Kom vel på 1303 i 1973 (med da med ekstern regulator)...??


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 03, 2016, 16:32:04 pm
Jeg er klar over det. Problemet er at på min -66 har det tidligere vært likestrømsdynamo men dette har tidligere eier bygget om i forbindelse med montering av porschevifta. I den anledning burde det ergo vært montert regulator under baksetet. Ser ingen tegn på dette på ledningsnettet. Derfor tror jeg det er byttet til nyere ledningsnett. Har vekselstrømsdynamo i dag, og bruker nok den videre.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: Ziggy66bugmars 04, 2016, 21:15:45 pm
Begge 66 boblene jeg har holdt på med har hatt regulatoren i motorrommet!  ;D Så kan hende du har org ledningsnett.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomars 04, 2016, 21:42:05 pm
Okei. Da vet jeg det. Takk for info.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomai 03, 2016, 20:12:19 pm
Stått litt i dvale siden siste innlegg. Har vært opptatt på andre fronter. Har gått løs på garasjegulvet de siste dagene. Har kjøpt pvc fliser som er nesten ferdiglagt. Satser på isolering i løpet av året også.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomai 03, 2016, 20:13:40 pm
.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikomai 03, 2016, 20:15:02 pm
Bilen fikk luftet seg litt. Kjenner lysta til å kjøre er litt større en mekking akkurat nå.


Tittel: Sv: Back to -89
Skrevet av: eikooktober 23, 2016, 19:09:34 pm
Skrider sakte videre arbeidet her. Fikk meg en liten set-back i dag ang rust. Har jobbet med å sette på plass høyre bakskjerm som bare har hengt i skruene i lang tid. Fikk endelig fingen ut og kjøpte nye skjermlister til begge bakskjermene. Ordnet først venstre og skulle ta høyre i dag. Gjengene på bolten nedre feste ved innerskjerm/kanal var dårlige og måtte gjenges opp, med litt avflassing av tectyl på slutten. Bak der var det rust rundt selve bolten. Gravde litt og dette er resultatet. Her må det sveising litt ....av noen andre enn meg. Er nok litt mer enn det man ser her men virker som det er mye friskt metall rundt også. Nedre sidepanel blir nok berørt vil jeg anta og da blir lakken berørt også. Akkurat det kjenner jeg litt irritasjon over akkurat nå.