mai 09, 2024, 00:16:57 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er lov og ikke lov?  (Lest 3109 ganger)
bobla
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: april 22, 2008, 14:07:51 pm »

Jeg lurte litt på om det er lovlig og ha bredda skjærmer bak? Og kan man ha breiere dekk bak enn fram?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 22, 2008, 18:32:53 pm »

Du kan ha bredere dekk bak en foran og du kan ha bredere skjermer ja...  Hvor brede skjermer vet jeg ikke, men vet om en boble godkjent i Norge med 15 cm bredda skjermer på hver side.. Hvor pent det er skal jeg ikke si noe om her da.. , men de 4,5 og 8cm skjermene er i hvertfall null problem..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 22, 2008, 18:45:05 pm »

Klippet fra Lovdata.no:

Legg merke til punkt 6.1 H:

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: 
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. 
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. 
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. 
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t. 
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. 
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. 
        Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. 
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 22, 2008, 19:59:50 pm »

Det er en MENGDE bobler i Norge godkjent med bredere dekk bak enn foran i vognkort, så dette skulle være NULL problem..  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 22, 2008, 20:16:56 pm »

Tenkte det kunne være greit å informere trådstarter om at det i utgangspunktet ikke er lov med forskjellig dim foran og bak, med mindre bilen er levert med det som standard. Men som du sier, man kan helt sikkert få det godkjent, men det er ikke nødvendigvis "null" problem.
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: april 23, 2008, 00:06:07 am »

"Alt" er jo NULL problem å få godkjent, det er bare snakk om å ha god nok dokumentasjon...
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: april 23, 2008, 06:59:34 am »

"Alt" er jo NULL problem å få godkjent, det er bare snakk om å ha god nok dokumentasjon...
Og hvilken dokumentasjon er det snakk om her, og hvor kan en få tak i slikt?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: april 23, 2008, 07:08:09 am »

eeh... det står i utdraget fra forskriften 4 poster lenger opp: "Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas."

 
Loggført
bobla
Nybegynner
*
Innlegg: 29
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: april 23, 2008, 18:53:31 pm »

takk for mange behjelpelige svar. Men hvordan er det da med breiere felger bak da?  istedet for kun dekk.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: april 23, 2008, 19:33:39 pm »

Det samme gjelder der.
Loggført
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #10 på: april 23, 2008, 22:14:49 pm »

Denne sier litt om hvilke kombinasjoner som er TÜV godkjent. Om det holder for BT vet jeg ikke..


* Post-1-59323-dekk_1.jpg (43 KB, 800x1131 - vist 205 ganger.)
Loggført

73 GTV
Silke
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Tau


Vis profil

« Svar #11 på: mai 05, 2008, 00:50:18 am »

Jeg fikk godkjent bredere dekk bak enn framme uten problem.
Biltilsynet sjekket bare innpress, at jeg hadde TUV pappirer og at dekkene ikke tok borti noen plass.
Og vips så var det godkjent i vognkort.  Blunker
Har ATS 7x15 framme med dekk dimmensjon 205 og ATS 9x15 bak med dekk dimmensjon 225.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: mai 05, 2008, 06:46:37 am »

Jeg fikk godkjent bredere dekk bak enn framme uten problem.
Biltilsynet sjekket bare innpress, at jeg hadde TUV pappirer og at dekkene ikke tok borti noen plass.
Og vips så var det godkjent i vognkort.  Blunker
Har ATS 7x15 framme med dekk dimmensjon 205 og ATS 9x15 bak med dekk dimmensjon 225.
Hva stod det i disse TÜV-papirene, og hvor kan slike skaffes?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: mai 05, 2008, 09:02:10 am »

Der står det litt om at felgene passer på sånn og sånn biltype, evt. hvilke modifikasjoner som kreves.
Følger med felger ved kjøp.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!