2851
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvassere kam til 1200 industrimotor?
|
på: mars 26, 2008, 08:40:41 am
|
Jeg har en 1200 industrimotor som jeg tenkte å putte i en 62 boble.
Har forstått det slik at de har en annen kam enn bilmotoren, hvis jeg først skal bytte kam, finnes det noe "trimkam" til 1200?
Blir det evt. tråkigt å kjøre med industrimotor kammen?
Det er bare myter at det er er andre kammer på industrimotorer.
|
|
|
2853
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: viftehuset med sveisekant, forsvant når?
|
på: mars 24, 2008, 18:00:05 pm
|
Slike lister blir aller mest som en pekepinn. De eneste sikre data er i fra VW i Wolfsburg. Men mange av disse ch.nr endringene kommer frem i verkstedhandbøker. Det var f.eks. der jeg fant ut når de byttet ut 14 mm. hode på Kamax til 13 mm. hode. (Mars 1958).
Det er morsomt å finne ut av slike endringer, men egen forskning ved å studere et fåtall biler blir fort lite nyansert.
Om viftehuset med søm på toppen ble byttet ut så tidlig er det nesten rart at det er så mange av det i Norge. De færreste veit visst at det kom et nyere på 25 HK. Og om de veit det, så er det nok flere enn en som har satt på eldre fordi det er kulere.
Jeg skal dessverre ikke ha det på min, og gråter en skvett hver kveld!
|
|
|
2854
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Bremser til Splitt....
|
på: mars 24, 2008, 17:55:30 pm
|
Jeg fikk byttet ut alle pumpene mine samt slipt opp trommlene og lakt nye sko, alt dette gjorde jeg hos Christofersen & bekken i Smallvollveien Oslo. det var den gangen de var der. Alt dette pluss alle slanger og rør for slikk og ingenting. Når jeg la bilen ut til vudert salg, fikk jeg høre det at bremsepumpene hadde 2 skruer i stede for 4 skruer (4 = originalt)! Jeg fikk i hvertfall riktig bremsemaster med 19mm. Det som er det beste, er at jeg har alt av de gamle delene...så når bilen går for salg igjen...følger alt av bremser med. Jeg har så lyst å få bilen så original som overhode mulig, derfor ønsker jeg nå å få overhalt original pumpene eller kjøpe nye (4 skruers) og en ting til: vet noen om bra støtfangere til splitt originalt eller repro Thomas 90243478 Det er godt å høre at det er flere der ute som vil ha det helt originalt. Jeg har også de gamle bremsedelene liggende helt komplette, men det får bli de ved neste restaurering.
|
|
|
2857
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Bremser til Splitt....
|
på: mars 24, 2008, 12:13:05 pm
|
Bra tema!
Originalfreaken kommer med en innrømmelse her:
Jeg er i gang med å kjøpe bremser til min splitt nå. Jeg har ikke tenkt å betale så masse for riktige splittbremser. Det viktigste med denne bilen er å få den på veien på best mulig måte for minst mulig penger (yeah right). Men selvsagt originalitet i alle andre ledd.
Jeg skal bestille i fra Cip nå i løpet av våren. Jeg har sendt de en mail ang. splittbremser og hva de bruker å anbefale. (I tilfelle de skulle ha noe rart på lager?). Jeg tenker å bytte til ovalbremser rund-baut - inkl. mastersylinderen. Om den er 19 mm. så burde det gå greit. Jeg tenker da å bruke en bremseveskebeholder i fra oval som jeg fester et sted i omerådet der?
Stoddard.com har bremser til 356/splitt. Men de er dyre. Det er også mulig å få overhalt gamle mastersylindre. Nye er også å få kjøpt. Brezelfursten har kjøpt ny master bl.a.
|
|
|
2858
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Splitt 49 Demo film fra Sverige
|
på: mars 17, 2008, 21:41:50 pm
|
Interessant film! Imponerende å se hvor bra splittbobla tar seg fram.... Ser jo at de har montert kjetting, men er jo allikevel reine Syncro'ne dette her Ser forresten at splittene her har samme Mann luftfilter som industrimotor'n min...namnam Uten at jeg har studert luftfilteret til en industrimotor vs. et i fra pre-50 så sies det at de ikke er like. Men jeg vil anta at gleden er like stor når likeheten er så treffende!
|
|
|
2859
|
Forum / Problemløseren / Sv: simmering bak svinghjul
|
på: mars 17, 2008, 21:37:27 pm
|
Jeg har hørt at de store gutta strammer fjæra før de setter den inn. Jeg har hatt det samme problemet på min motor. Jeg kjøpte i stedet en ny simring i fra den lokale jernvaren. Jeg tipper at Tess har en dugandes, eller at du strammer fjæra.
|
|
|
2860
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: vinduspussere, til splitt
|
på: mars 14, 2008, 14:39:53 pm
|
Det er ikke det vanligste å få tak i. Jeg har en liten bunke hjemme som jeg kan se igjennom? Jeg må først finne riktige der til min. Det skal være rund stang og i chrome. Selve viskerene kan du bruke gummi i fra båtviskere, eller frontlykter til. f.eks. Volvo "2-fleir-og-førr".
Inntil videre funker det jo med nyere viskere.
|
|
|
2862
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min splitt
|
på: mars 13, 2008, 11:59:21 am
|
Jeg har kjøpt et rep.sett til 26 VFIS gassser. Det fikk jeg i fra Wolfsburg West.
Hør med Knut eller HotShop. De kan ha?
Det enkleste er å sette på en 28 PCI i fra 30 HK. Den er det nok lettere å få pakninger til. HotShop hadde super kvalitet på de veit jeg.
Om du er hjemme i helga tar jeg gjerne en tur å ser på den!
|
|
|
2868
|
Forum / Problemløseren / Sv: Sil i bensintank...
|
på: mars 11, 2008, 13:20:03 pm
|
De er å få kjøpt løst. Det kjøpes alltid slike når vi er i Tyskland på treff. Kanskje Knut i Veteranservice har det løst? Et annet tips kan være en motorsykkel/mopedbutikk, evt. en butikk som selger deler til gamle mopeder. Den type bensinkran er ganske så lik.
Men også mulig at jeg er på jordet, bay er ikke min store kunnskap overhodet.
|
|
|
2869
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 1951 split - patina - uk
|
på: mars 11, 2008, 12:09:02 pm
|
Så bra! Hva slags motor har du tenkt å ha ?
"Proud member of "6 Volt OutlaVWs" - gjetter på 25-hester Moro å kunne svare at alle splitwindow ble levert med 25 HK-motor, så hvorfor bytte? Etter sigende skal det være matching-number. Det blir spennende å kjøre med 25 HK og usynkronisert bytte. Her må jeg skaffe meg en læremester. Det eneste jeg har kjørt er 300 meter med en 1943 KDF.
|
|
|
2870
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Skvettlapp ønskes
|
på: mars 11, 2008, 10:45:42 am
|
De som det er ute etter her er av støpt utførelse i aluminium eller lignende. Gummien er helt svart med tre hull i til å feste disse VW-merkene. Men det viktigste er altså selve VW-merket.
Rosenquist hadde slike til salgs på Volksfest i fjor husker jeg. (Hvorfor kjøpte jeg de ikke da? De var dyre husker jeg?).
|
|
|
2871
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 1951 split - patina - uk
|
på: mars 11, 2008, 10:09:57 am
|
Det er min ja. Det skal bli moro å få denne på veien ja! Kanalene er ferdig sveisa. Nå er det bare brønnen igjen. litt bak, og så litt på tak og dashbord. Håpet er å få tatt en liten tur i løpet av høsten 08.
|
|
|
2872
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min splitt
|
på: mars 11, 2008, 09:37:13 am
|
Kjøp en ny bensinkran til splitt. Folk som har holdt på en stund stoler aldri på en gammel en, og de er litt vriene å overhale. Dessuten er det som regel mer enn nok annet å ta seg til enn å overhale en bensinkran. Moro med nye og freshe VIKTIGE deler.
Hva er planene for den? Kommer den på veien i 2008? (Høres sånn ut).
|
|
|
2873
|
Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 1951 split - patina - uk
|
på: mars 11, 2008, 09:29:59 am
|
Jeg mener at det var ca. 160.000,- NOK? I alle fall en høy pris, men det tror jeg var bare for å få oppmerksomhet.
Denne bilen har lenge vært en god inpirasjon for oss i 6 Volt-garasjen. Nå er det nok litt værre å studere den siden den er "over there".
Min 52 har samme farge, og blir også patinert som denne, med originallakk med unntak av taket.
|
|
|
2875
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Skvettlapp ønskes
|
på: mars 10, 2008, 09:27:27 am
|
En sånn en er det han skal ha! Om du skulle få tak i flere Fursten, er det bare å rope ut. Jeg har dessverre bare til en side selv. Jeg tenker at de andre 2/4 av klubben vil mislike sterkt av vi skal ha skvettlapper på bilene våre!
|
|
|
2876
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min splitt
|
på: mars 10, 2008, 08:58:37 am
|
Rått funn Raaen! Jeg kommer en tur bort før du hogger den Ang. dørpaneler. De du viser frem er ikke så dårlige. Sett på de til du finner noen som er bedre. Som alltid: "stygt" og originalt er alltid bedre enn fin og repro.
|
|
|
2877
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Fender Skirts
|
på: mars 07, 2008, 13:54:27 pm
|
fant noe når jeg googla:
Til salgs: Volkswagen accessories. Skandinavias "største" samling av Ekstrautstyr til VW T-1, og T-2, fra 1950 til 1970, vurderes solgt i et parti eller delt. Over 500 detaljer Inneholder blant annet: Kameifrontspoiler fra 1951 / 52 Nye Fenderskirts fra Fox Kraft (NOS)
MvwH Knut Andersen Veteran & VW-Service Boks 566 N-1612 Fredrikstad Tel & Fax: +47 69 32 51 88 Sunday, February 21st 1999 - 02:20:34 PM
He-he! Det er en stund siden Knut solgte den imponerende samlingen sin! Jeg har papirutgaven hjemme med alt listet opp. Han samlet goodies som de fleste her på berget aldri hadde hørt om. Det var før folk flest hadde hørt om internett også.
|
|
|
2878
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvor får jeg tak i alle disse delene?
|
på: mars 06, 2008, 14:30:06 pm
|
I denne bloggen har vi i 6 Volt OutlaVWs samlet en rekke gode firmaer med flotte deler som vil passe din bil! http://6vsources.blogspot.com/Ellers så er det en trend at flere og flere beholder SJARMEN med 6 Volt (som er det originale, historiske, til bilen). Det finnes folk her i miljøet som kjører STOR motor og fremdeles bruker 6 Volt. Du vil måtte lete litt etter alt det du spør om, men det er jo halve morroa. www.Wolfsburgwest.com har jeg handlet med flere ganger og de leverer flott kvalitet.
|
|
|
2880
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / NOS - chrome-options til 1968 Type 1 og nyere ønskes KJØPT
|
på: mars 05, 2008, 13:40:22 pm
|
Jeg ønsker meg kun NOS eller uberstrøkent!
Dørskjell, Loyds steinsprutdeksler til bakskjermer, den korte typen som er på "ALLE" norsksolgte 68-modeller og oppover, chrome til luftinntaket bak (1 og 1 til å sette på). Jeg har foran, men kjøper gjerne ett sett til.
Generelt er alt annet options også av interesse. Bilen har etterhvert fått en del, men mye vil ha mer!
|
|
|
|