mai 14, 2024, 14:26:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: oppgradering av understell?  (Lest 2462 ganger)
LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« på: november 27, 2011, 14:53:59 pm »

Jeg ønsker og forbedre for og bakstilling på min 61T1! Kult
skal montere puma og muligens senke et hakk bak!
Noen som har tips og triks?

uretanforinger?
dempere?
stag?
« Siste redigering: november 27, 2011, 15:02:41 pm av LocoLars » Loggført

LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« Svar #1 på: november 27, 2011, 21:50:38 pm »

ingen? Glad
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: november 28, 2011, 07:08:07 am »

Camber compensator bak, få den lavere, bli kvitt slark og vandring, røde justerbare Koni, Koni styredemper, hardere stag bak, originalt stag fremme.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« Svar #3 på: november 28, 2011, 22:24:26 pm »

se der! takk! Gliser

Men hva mener du med Hardere stag bak?
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: november 29, 2011, 07:16:40 am »

Du kan få forskjellige diametere på stagene. Større diameter er hardere stag. Ulempen med hardere stag fremme, er at du får hjulløft på indre hjulet, og det begynner å bli generell enighet om at det er bedre å ha alle hjula på banen enn 1-5grader mindre krenging...  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: november 29, 2011, 08:09:32 am »

Stab stag er det han mener.
Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.

Mitt oppsett:

fremme:
19mm stab stag
røde koni (180 grader fra myk)
kortet 4 cm med innsveist sway away.
senkespindler, senket ca 7 cm.
caster shims

Bak:
oppshimset Z-stag
kyb gr-2 (skal byttes med gule koni)

Din bil har trolig ikke Z-stag bak og vil da heller sette pris på en camber compensator.
Oppsettet mitt sett bort fra at eg kjører feil dekk dim er veldig balansert og forutsigbar.

Enkel regel å gå etter er at der du stiver av er der bilen tidligere vil miste taket.
Altså hvis du kun montere et kraftigere stab stag fremme så vil bilen lettere understyre.
Hvis du enkelt og billig vil forbedre egenskapene drastisk så kan du eks kjøpe kyb gr-2 dempere rundt hele.
Loggført

Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #6 på: november 29, 2011, 08:24:00 am »

Stab stag er det han mener.
Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.

Hvorfor ikke ?
Har det orginale - var det z-stag det ble kalt - oppshimset bak .
Forran har jeg orginalt , og har også kjørt 2-3 mnd UTEN forran , og synes ikke jeg merker særlig forskjell .
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: november 29, 2011, 08:46:10 am »

Du merker ikke forskjell helt til du kommer i en situasjon hvor staget utgjør den lille forskjellen mellom grep og ikke grep.

Stiver man av Bobla bak uten å stive den av mer foran også, blir bilen mer overstyrt, dvs at rumpa får lettere for å dra ut. Og la oss bare innse det - de aller fleste av oss er ikke så flinke bak rattet at vi takler overstyring bedre enn understyring.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: november 29, 2011, 09:49:29 am »

Stab stag er det han mener.
Men å ha stab stag bak på en sving aksel boble er ikke å anbefale hvis du ikke allerede har et veldig kraftig stag fremme.

Hvorfor ikke ?
Har det orginale - var det z-stag det ble kalt - oppshimset bak .
Forran har jeg orginalt , og har også kjørt 2-3 mnd UTEN forran , og synes ikke jeg merker særlig forskjell .

Z-stag og stab stag gjør to helt forskjellige jobber.
Eg merket også liten forskjell mellom originalt og ingen stag fremme, men merket grei forskjell når eg fikk forsterket stag på.
Bilen ble med en gang mer understyrt noe den ikke var før selv om eg kjører med 145/80 fremme og 165/80 bak.
Litt senere monterte eg kyb gr-2 bak og den ble da mindre overstyrt når eg presser den raskt inn i svingene.
Fikk så senere på røde koni fremme og den ble da litt mer understyrt men mye mer trygg å kjøre, i tillegg slapp eg å dumpe nedi alle humpene.
Nå skal eg bytte til gule koni bak med en runde mot hard på justeringen (dette er da gamle og "oppmyket" dempere), dette fordi kyb er harde på kompresjonen men myke på returen, noe man merker ved unnamanøvre.

Siste steg for meg blir nok 17" felger og lavprofil, men da forsvinner plutselig det artige overraskelse momentet eg har ut av lyskryssene...  Osteaktig
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: november 29, 2011, 10:23:24 am »

Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: november 29, 2011, 11:47:29 am »

Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok  Blunker

Klarer vi å svinge så har vi ikke bygget drag bil... Glad
Loggført

LocoLars
Seniormedlem
****
Innlegg: 408
Bosted: Nesjestranda


tlf: 91887588


Vis profil
« Svar #11 på: november 29, 2011, 17:04:43 pm »

Nå begynner jeg og like tråden her! Glad
Og min bil har ikke z-stag nei!
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: november 29, 2011, 22:05:57 pm »

Klarer dere å svinge så kjører dere ikke fort nok  Blunker
Klarer dere å svinge kjørere dere mc pharson og irs  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #13 på: november 29, 2011, 22:54:39 pm »

Z-stag og stab stag gjør to helt forskjellige jobber.

Da må noen opplyse meg om forskjellen.
Det jeg har oppfattet dere kaller Z-stag er vel det som går fra hjulopphenget og opp til den akselen som er opplagret i hver side , for deretter å gå ned igjen til andre hulopphenget .
Når dette er oppshimset slik det er , uten frigang på noen av sidene , oppfatter jeg dette som stabstag .... dvs stabilisering av krengning .
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: november 30, 2011, 06:50:34 am »

Det er slik jeg og oppfatter det. Det har Z fasong, men er fremdeles et stabilisatorstag. Det er ikke alle som bruker det. På 1300s er deT standard, på 1302/03 er det ikke.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: november 30, 2011, 09:09:48 am »

Z-staget er ikke et konvensjonelt stabilisatorstag. Det er kun aktivt når bilen er tungt lastet og ved større belastninger i sving for å gi en stivere bakaksel. VW gjorde fjæringa bak mykere, Z-staget kompenserer for dette ved tung belastning. Det er ikke uten grunn at de selv kalte det en kompensasjonsfjær.

Hele poenget er faktisk å ikke overføre krefter til hjulet som tar innersving, slik at dette ikke får enda større camber enn det i utgangspunktet har. 1302-1303 har ikke noe behov for slikt, da disse har IRS bak.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: november 30, 2011, 14:18:44 pm »

sagt kort, pga utformingen på settstaget så er det ikke for å unngå krenging men for å unngå at begge hjulene beverer seg for mye ned eller opp.
I en sving vil hjulene ofte krype inn under bilen, dette er det som staget prøver å unngå.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: november 30, 2011, 14:32:09 pm »

Hvor er da det bakre stabilisatorstaget?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: november 30, 2011, 16:49:39 pm »

Kjært barn har mange navn....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: november 30, 2011, 21:50:51 pm »

Det er det jeg vil frem til..  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!