mai 04, 2024, 07:23:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?  (Lest 1248 ganger)
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: juli 24, 2012, 19:55:37 pm »

Jeg har en 69-mod 1500, uvisst om hovedsylinderen er standard.
Jeg har montert bremseskiver foran fra unneberg godkjent for 100kW: http://www.unneberg-bil.no/product/190793
Byttet også da til 19,05mm bremsesylindre i tromlene bak.
Prøvde å lufte i dag. Det kommer væske ut fra lufteniplene foran, men pedalen blir aldri hard. Må jeg bytte hovedsylinder? Isåfall til hva?
(Ja, jeg prøvde søkefunksjonen)
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: juli 24, 2012, 21:25:57 pm »

Du skal ikke se bort fra at det er nødvendig.

Skivebremser er selvjusterende, trommelbremser er det ikke. Hovedsylinder til trommelbremser skal derfor, ved første oppbremsing, holde igjen litt av trykket. Dette for å gi mindre dødgang på pedalen ved neste oppbremsing. I kombinasjon med skivebremser fører dette veldig raskt til at bremsene går varme.
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #2 på: juli 24, 2012, 22:04:17 pm »

Hvis du har en orginal 1500 så skal jo den ha skivebremser forran i utgangspunktet  Hæ

uansett så er det ikke feil hovedsylinder som gjør att du ikke får luftet bremsene dine !  hvis master syl er beregnet på tromler runt om, så vil det være igjenn et bitte litet trykk i systemet, dette kan hindre skive bremsene i å gå tilbake skikkelig etter oppbremsing

for å få luftet bremsene, sjekk att justerings skruene står riktig veg og legg bånda helt ut og luft bremsene med slange ned i en flaske med litt bremse veske i, la enden av slangen stå nedi bremse vesken i flaska, det hindrer att luft kommer inn i gjenn
en person til å pumpe og en til å slippe ut lufta
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: juli 24, 2012, 22:21:37 pm »

Stemmer at jeg hadde skiver foran fra før ja.
Justeringsskruer riktig vei og bånda helt ut? Må se litt i verkstedhåndboka skjønner jeg. Men problemet er at det virker som at jeg har fått ut all lufta (det kommer rein veske ut fra både kaliprene foran og sylindrene bak), men fremdeles er pedalen veldig slapp.. Bremsene tar litt bak, men ikke foran.
« Siste redigering: juli 24, 2012, 22:23:27 pm av JooV » Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: juli 25, 2012, 17:33:24 pm »

Kan det være at jeg har bytta om venstre og høyre kalipper foran? Nå er nipplene helt nederst. Kan dette gjøre at jeg ikke får lufta ordentlig?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #5 på: juli 25, 2012, 23:14:16 pm »

lufte nipelen MÅ stå opp !!  luft stiger  Kult
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: juli 27, 2012, 12:23:15 pm »

Logisk nok, det slo meg bare ikke det og da. Nå virker bremsene, men pedalen er fremdeles for myk. Kan det ha noe med justering av tromlene bak? Eller rekkefølgen jeg luftet? Nå har det blitt litt tilfeldig, men kommer ikke luft ut av noen nipler. Har kjørt igjennom over 1 liter væske.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« Svar #7 på: juli 27, 2012, 21:01:52 pm »

Skal luftest slik at du begynner med den lengst vekke fra hovedsylinder, og sluttet med den nærmeste. Dvs HB->VB->HF->VF
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!