mai 04, 2024, 18:04:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremsenoob trenger litt hjelp  (Lest 2184 ganger)
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« på: august 01, 2012, 17:35:05 pm »

 Tvilende
Hele systemet er tørt/delvis nytt. Har åpnet alle lufteskruer og fylt bremseveske. Pumper til jeg ser blåfugler og får melkesyre fra stortåa og opp til halsen, men får ikke ut en dråpe bak - verken høyre eller venstre side. Forran går fint. Mener å huske at alle lufteskruer skal stå åpne til man har fått bremseveske i alle 4, for så å lufte?
Tips?
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: august 01, 2012, 18:57:26 pm »

Vær forsiktig med å presse helt inn pedalen når systemet er tørt, du kan visstnok ødelegge noen pakninger i hovedsylinderen. Jeg kjøpte et sett fra gasolin.no nå som trykksetter systemet ved å bruke luft fra reservehjulet. Da slipper du å trykke, bare å lukke alle lufteniplene og åpne en etter en, høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran.
« Siste redigering: august 02, 2012, 19:14:51 pm av JooV » Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: august 01, 2012, 19:49:56 pm »

Hvis hovedsylinder er gammel, kan du ødelegge pakningene i den ved å tråkke pedalen i bånn, ja. Men du skriver at hele systemet er nytt, så regner med at det inkluderer hovedsylinder.
Loggført
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #3 på: august 01, 2012, 21:09:28 pm »

Delvis nytt skreiv jeg  Glad Hovedpumpa er ikke ny såvidt jeg kan se, og en del av kobberrør satt der fra før, men det ser ut til at alt er byttet på hjulsiden, og jeg har byttet noen av bremserørene.
Skrudde av røret på masterpumpa som går bakover og satte lufttrykk på denne - fortsatt ikke antydning til luft eller bremseveske bak..hmm..burde det ikke komme luft på lufteniplene da?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: august 01, 2012, 21:11:58 pm »

Flatklemt eller tett rør bakover da sikkert?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 01, 2012, 21:14:18 pm »

Har ikke hørt om metoden din før. Og har ikke prøvd det.. vet derfor ikke om det kan funke.

Men det som garantert funker uten noen form for annet verktøy enn en 7mm og en slange. Er å lufte ett og ett hjul. Få svogeren din til å sitte inni. Du sier "inn" og åpner en lufteventil med oppadgående slage på. Svoger'n presser pedalen i bunn. Duu sier så "ut" og lukker ventilen. Og svoger'n slipper pedalen ut. Gjentas på alle hjul til det ikke er luftbobler i slangen. Begynn lengst fra masterpumpa.

Ikke la noen høre dere.. da det ofte kan føre til missforståelser  Blunker
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: august 01, 2012, 21:19:08 pm »

bremseslangene bak er nye sikkert ??
Jee.. på bygda her sier vi OPP... ATT osv ... Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
SixGun
Seniormedlem
****
Innlegg: 418
Bosted: Nårje



Vis profil
« Svar #7 på: august 01, 2012, 21:38:40 pm »

Metoden du nevner er seff også prøvd ut, da det er den jeg vanligvis bruker...det endte med kraftig latter fra de som hørte oss ...ja! Osteaktig
Men slangene er nok problemet da de ikke er byttet. Skal få byttet alle. Visste ikke at de råtner såpass på innsiden at de tettes.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: august 01, 2012, 22:03:35 pm »

Regner med at du har forsøkt å lufte i rett rekkefølge? Høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran?

Bremseslanger sveller innvendig når de blir gamle, ja. Billig investering å kjøpe nye. Pass på dette med hovedsylinder - under vanlig bruk danner det seg riller/spor inne i hovedsylinderen over tid. Dette er null problem, helt til den dagen du tråkker pedalen forbi det sedvanlige "bunnpunktet", og river hull i pakningene.
Loggført
Byggern
Medlem
***
Innlegg: 128
Bosted: Akreshus


Vis profil

« Svar #9 på: august 02, 2012, 14:56:47 pm »

Jeg bruker en slik:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljekanne-20720/
 for å lufte bremser.

Fyll den full med væske og pump oljen inn motsatt vei, fra calipper mot pedal. Jeg har aldri sett noen blåfugler, så jeg tror det funker greit..
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #10 på: august 04, 2012, 16:34:01 pm »

Har ikke hørt om metoden din før. Og har ikke prøvd det.. vet derfor ikke om det kan funke.

Men det som garantert funker uten noen form for annet verktøy enn en 7mm og en slange. Er å lufte ett og ett hjul. Få svogeren din til å sitte inni. Du sier "inn" og åpner en lufteventil med oppadgående slage på. Svoger'n presser pedalen i bunn. Duu sier så "ut" og lukker ventilen. Og svoger'n slipper pedalen ut. Gjentas på alle hjul til det ikke er luftbobler i slangen. Begynn lengst fra masterpumpa.

Ikke la noen høre dere.. da det ofte kan føre til missforståelser  Blunker

Stikk slangen nedi bremsevæske (eller annet medie), så er det bare å pumpe i vei. Pumper ut lufta, og det den evt suger inn igjen (omtrent ingenting) er væske. Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!