mai 04, 2024, 18:10:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor får jeg tak i skivebremser som blir godkjent av Biltilsynet for ~120 HK?  (Lest 6487 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mai 23, 2008, 14:52:30 pm »

Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #1 på: mai 23, 2008, 14:55:52 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:03:58 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mai 23, 2008, 15:21:07 pm »

Såvidt jeg ser passer ingen av disse til 1302 (som har McPherson forstilling). Eller passer disse overens med hverandre?

For å unngå dette problemet tenkte jeg å bare skaffe meg skivebremser bak heller, det er jo der det meste av vekten i en boble ligger uansett (nå har ikke jeg forsket på hvor mye tyngdepunktet forflytter seg fremover ved bremsing, men anyways).

EDIT: Ser at ingen av Kerschers bremseskivesett er beregnet for 1302/03 (sjekket hjemmesidene til Kerscher), og at alle settene for skiver bak måtte brukes sammen med skiver foran for å få godkjent X antall hester.
« Siste redigering: mai 23, 2008, 15:25:03 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 23, 2008, 16:35:50 pm »

På litt tynn is her men mener at caliper er lik ombyttbar på alle typer T-1. mens skivene ikke er det så da bør du vel sende en mail kanskje?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4 på: mai 23, 2008, 17:04:59 pm »

Såvidt jeg ser passer ingen av disse til 1302 (som har McPherson forstilling). Eller passer disse overens med hverandre?

For å unngå dette problemet tenkte jeg å bare skaffe meg skivebremser bak heller, det er jo der det meste av vekten i en boble ligger uansett (nå har ikke jeg forsket på hvor mye tyngdepunktet forflytter seg fremover ved bremsing, men anyways).

EDIT: Ser at ingen av Kerschers bremseskivesett er beregnet for 1302/03 (sjekket hjemmesidene til Kerscher), og at alle settene for skiver bak måtte brukes sammen med skiver foran for å få godkjent X antall hester.

Disse settene passer 1302/03 også.
Har selv kjøpt Kerschers bremseskivesett til en 1303 derfra. Komplett foran og bak.
En tlf hjelper godt, hvis det er noe man lurer på.

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 23, 2008, 17:21:50 pm »

Skiver og calipere er like foran.

Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.

Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)
Loggført
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #6 på: mai 23, 2008, 18:04:36 pm »

Skiver og calipere er like foran.

Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.

Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)

Dette er en delvis sannhet. Det er en kjent sak at flere Porscher bruker kraftigere bremser bak.
Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 23, 2008, 18:56:21 pm »

Skiver og calipere er like foran.

Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.

Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)

Dette er en delvis sannhet. Det er en kjent sak at flere Porscher bruker kraftigere bremser bak.

Dette gjelder oxo Porscher med motor foran faktisk...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #8 på: mai 23, 2008, 21:56:11 pm »

Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...

Hei
Du kan jo prøve Rallybugs på Agder forumet:

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1310.0

Mvh Svein

Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: mai 24, 2008, 10:49:26 am »

Skjønt Porsche har god anledning til å teste hva som funker best i sikre omgivelser. Bakbremser som låser først på offentlig vei er ikke spesielt gøy - bare tenk på hva som skjer når du med vilje napper i håndbrekket...

Skiver foran er nok det beste opplegget. Under norske kjøreforhold er det mange moderne personbiler med skivebremser på alle fire hjul, som får bakbremser som setter seg, rett og slett fordi de er temmelig overdimensjonerte og dermed får heller lite å gjøre.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: mai 25, 2008, 11:07:01 am »

Skiver og calipere er like foran.

Spindlene derimot er forskjellige, men disse trenger du jo ikke bytte.

Når man bremser er det forbremsene som tar mesteparten av jobben. Er en grunn til at biler har brukt skiver foran og tromler bak i lang tid (kjøling)
Så selv om jeg nå har trommelbremser på alle hjul så passer et slikt sett fra Kerscher rett på? Til en 1302
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: mai 25, 2008, 11:23:27 am »

Du må selvfølgelig ha skivebremsspindler, evt et adapter (vet ikke om Kerscher bruker dette/godtar dette)

Angående bremsefordeling: har disse Porschene virkelig en bremsekraftfordeling som er større bak enn foran?

Større bremser (diameter skive) betyr ikke større bremsekraft/moment, men hvis de faktisk har dette vil jeg gjerne høre mere.  Kan det være for å ha mer masse til å ta opp varme at skiver er grovere dimensjonert?

Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #12 på: mai 25, 2008, 20:45:06 pm »

porschene har større skiver bak fordi det er handbrekk trommel inkludert i skiven.. ihvertfall på 944 som jeg har bakbremser fra.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 25, 2008, 21:20:08 pm »

Dette må jo være riv ruskende galt , som alle andre biler er bremsene
kraftigere fremme enn bak , spesielt Porche . Se på kalipperne så ser du det . På min fd. 944 turbo er stempla /skivestørrelse m.m mye kraftigere fremme .
Mvh 
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 26, 2008, 07:11:29 am »

Dette må jo være riv ruskende galt , som alle andre biler er bremsene
kraftigere fremme enn bak , spesielt Porche . Se på kalipperne så ser du det . På min fd. 944 turbo er stempla /skivestørrelse m.m mye kraftigere fremme .
Mvh 

Dette stemmer men skivene er større bak... ikke kraftigere bremser.. bare større skiver.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: mai 26, 2008, 22:32:02 pm »

Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...

Jeg kan skaffe deg skivebremser med TÜV papirer som er godkjent opp til 136 hk fra CSP.
« Siste redigering: mai 26, 2008, 22:35:57 pm av Jøran Larssen » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: mai 26, 2008, 23:22:18 pm »

Jeg har en 1302 som jeg planlegger å bygge en større motor til, og i den forbindelse må jeg selvsagt også oppgradere bremsene. Hvor får jeg tak i skivebremser (fremme og/eller bak) til denne bilen, som biltilsynet går god for uten å krangle? TÜV-godkjenning pleier å være gode greier såvidt jeg har forstått, men jeg finner ikke noen butikk som selger skivebremser hvor jeg får med TÜV-papirer. Har sendt en mail til CSP, men ikke fått noe svar...

Jeg kan skaffe deg skivebremser med TÜV papirer som er godkjent opp til 136 hk fra CSP.
Trodde ikke CSP leverte skivebremser som var TÜV-godkjente jeg... Jaja, hvor mye skal du ha for de isåfall da?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: mai 26, 2008, 23:45:36 pm »

PM til deg.
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #18 på: juli 21, 2011, 11:33:31 am »

Henter fram denne, jeg har samme problem nå.
Har snakket med Unneberg og vwservice, men begge sliter litt med å få tak i disse bremsene. Noen andre forslag? (helst norsk importør).

Og en ting til: Er det noen som kan sende meg eksempel på slike papirer? Jeg må naturligvis kjøpe egne papirer til min bil når jeg skal godkjenne, men biltilsynet vil se ett sett med papirer før de sier om ombyggingen vil bli godkjent. Og jeg vil ikke kjøpe bremser hvis det ikke blir godkjent..

EDIT: ser ut som det er håp for å få Kerscher fra Unneberg. Men er det noen som har papirer fra Kerscher som jeg kunne ha fått vist til biltilsynet for en foreløpig godkjenning?
« Siste redigering: juli 21, 2011, 12:05:12 pm av JooV » Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: august 23, 2011, 21:40:59 pm »

Da har jeg fått bremsene fra unneberg, ga 8000 for de (kun frambremser). Desverre er papirene på tysk, men jeg kan sende de til de som vil se. Fikk ikke lagt ut fila her, den var for stor.
Bremsene skal være godkjent til 136hk.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #20 på: august 23, 2011, 22:24:28 pm »

Da har jeg fått bremsene fra unneberg, ga 8000 for de (kun frambremser). Desverre er papirene på tysk, men jeg kan sende de til de som vil se. Fikk ikke lagt ut fila her, den var for stor.
Bremsene skal være godkjent til 136hk.

136hk er vel kun i kombinasjon med større hjulsylindere bak og større hovedpumpe?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #21 på: august 24, 2011, 16:40:56 pm »

Det trodde jeg også, men er ikke sikker.. papirene er på tysk også, så jeg må google translat'e litt før jeg skjønner noe.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #22 på: august 28, 2011, 10:01:07 am »

hot chop selger bremseskivekitt.ventilerte med tuv papirer godkjent for 140 hk.kontakt de.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #23 på: august 28, 2011, 11:11:38 am »

Da har jeg fått bremsene fra unneberg, ga 8000 for de (kun frambremser). Desverre er papirene på tysk, men jeg kan sende de til de som vil se. Fikk ikke lagt ut fila her, den var for stor.
Bremsene skal være godkjent til 136hk.

Biltilsynet her i tønsberg trengte ikke oversette disse papirene, de tok de tyske.
Loggført
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #24 på: august 28, 2011, 12:04:17 pm »

BT i Trondheim sa det varierte fra person til person. Men min søknad behandles av en som ville ha de oversatt. Heldigvis så slipper jeg offentlig godkjent oversettelse, så da synes jeg egentlig at det er ok. Skjønner jo at de ikke kan ha tyskere ansatt.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!