mai 11, 2024, 12:13:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye HK tror DU det blir presset ut av denne?? ved ca 1 bar ++ladetrykk
40-60hk   Dette er bare idioti...waste of time - 1 (0.6%)
60-80hk   Noe mer får man ikke ut av 5000.- - 6 (3.6%)
80-100hk Oppimot en dobling er MAX for hva man kan presse ut av dette - 24 (14.2%)
100-120hk Dobbling av originaleffekten + 20% HK for overgang til  E-85 - 69 (40.8%)
120-140hk Turbo ruler!! - 41 (24.3%)
140+++   Cheeeezus!!! - 28 (16.6%)
Stemmer totalt: 167

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 15
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: -75 Jeans Skrotebrote cheap'O turbo-innsprut-vanninnsprut-prosjekt  (Lest 108851 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #210 på: november 06, 2009, 23:27:54 pm »

også denne blå stikkern er til sensor for motortemp
som kommer ut i området med stikk for fordeler


* DSC08284.JPG (119.27 KB, 640x480 - vist 218 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #211 på: november 06, 2009, 23:30:57 pm »

og avhengig av modell er det en kopling for benzinpumpe
her var det bare en ledning +12V ut til pumpe
kommer ut av ledningspakka mellom ledninger til fordeler etc og dyser høyre side+stikk microbryter++
mens andre har en dobbelstikk som også inneholder minus/jording


* DSC08285.JPG (112.67 KB, 640x480 - vist 227 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #212 på: november 06, 2009, 23:37:02 pm »

også denne blå stikkern er til sensor for motortemp
som kommer ut i området med stikk for fordeler

hva gjør du med den giveren tar  den bort. eller montere inn en i blokka?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #213 på: november 06, 2009, 23:39:18 pm »

ellers er jeg ivrig på å få startet kjerra og tatt en liten prøve tur
stage 2 clutchen er i post systemet så jeg fant frem en std 200mm lamell og en trykkplate fra type3
håpet var att dennen trykkplata er litt kraftigere og vil holde litt mere moment da den er beregnet på en bil som er:
tyngre
beregnet for en del høyere vekt
motor med høyere moment( trur jeg ..)


delenummer 311 141 025A


* DSC08287.JPG (161.87 KB, 640x480 - vist 217 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #214 på: november 06, 2009, 23:44:27 pm »

også denne blå stikkern er til sensor for motortemp
som kommer ut i området med stikk for fordeler

hva gjør du med den giveren tar  den bort. eller montere inn en i blokka?

denne monterer jeg i luftstrømmen under topp/blokk.
man kan også:

ikke kople den til (bilen vil da tro den har kald motor og vil gi extra benzin full choke.
montere ett potmeter (ca 5k  ohm)for å kunne justere benzinmengde fra  "kald bil" til "varm bil"
montere en fast motstand for der man kan velge en gitt motortemp:
50°= 800 ohm
75°=350 ohm
100°=200 ohm
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #215 på: november 06, 2009, 23:46:36 pm »

en sort ledning med sikringsholder

denne gir strøm til ett varme element som sitter mellom veivhus ventilasjonen og gummibelgen for lufta inn til motor

kan trygt fjærnes


* DSC08290.JPG (165.03 KB, 640x480 - vist 230 ganger.)

* DSC08288.JPG (120.62 KB, 640x480 - vist 226 ganger.)
« Siste redigering: november 06, 2009, 23:56:50 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #216 på: november 06, 2009, 23:53:14 pm »

ellers fått montert over en del deler på den motoren jeg skal bruke.
setter inn motor i morgen og hvis alt går smooooooth . kan den kanskje prøve startes lørdag  Rekker tunge


* DSC08293.JPG (57.73 KB, 640x480 - vist 388 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #217 på: november 06, 2009, 23:54:52 pm »

ellers er det forskjell på vifte fra 1500 og 1600.

1600 er litt bredere....gir mere kjøling og stjeler da muligens bittelitt mere effekt....
10 % her og der....  Hemmelig


* DSC08291.JPG (147.92 KB, 640x480 - vist 271 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #218 på: november 07, 2009, 00:34:42 am »

sjekket Bentley boka for type 3 og trykkplata er på 380-440kg(837-970lb)

hvordan er dette sammenlignet med en std 1600 type 1 clutch?
noen som sitter på Bentley boka for boble?? står bakerst i "engine" kapittel under "engine technical data"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #219 på: november 07, 2009, 00:49:33 am »

sjekket Bentley boka for type 3 og trykkplata er på 380-440kg(837-970lb)

hvordan er dette sammenlignet med en std 1600 type 1 clutch?
noen som sitter på Bentley boka for boble?? står bakerst i "engine" kapittel under "engine technical data"

Sjekka i boka for boble 1300-1500:

1300: 345-370kg (761-816lb)
1500: 357,5-392,5kg (788-865lb)

Hjelper dette?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #220 på: november 07, 2009, 00:52:24 am »

takk tistloose!
ja hjlelper en del da man ser forskjellen i trykket på de forskjellige clutchene
men mangler fortsatt tall på 1600 type 1 platå!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #221 på: november 07, 2009, 02:11:32 am »

tenkt litt på drenering av olja fra turboen
når man monterer turboen lavt og i linje med oljestanden KAN man få problemer med att olja ikke kommer ut av turboen
på en måte.
en løsning noen bruker er ev "scavenge pump" som suger olja tilbake i motoren
enten en løs pumpe eller den ytre delen på en autostick pumpe.

lurte litt på "ejectorprinsippet"
vil dette fungere som en ejector tro?? (se mine fine internationale paint tegning)
ved att suget fra oljepickupen vil skape litt "suction" i dreneringa fra turboen? ? ??
planen var å fjærne tappebolten i plata under motor og erstatte med ett rør som stikkes litt opp i oljepickupen..

noen tanker???


* oilsuction.JPG (39.41 KB, 1078x594 - vist 291 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #222 på: november 07, 2009, 08:37:35 am »

tenkt litt på drenering av olja fra turboen
når man monterer turboen lavt og i linje med oljestanden KAN man få problemer med att olja ikke kommer ut av turboen
på en måte.
en løsning noen bruker er ev "scavenge pump" som suger olja tilbake i motoren
enten en løs pumpe eller den ytre delen på en autostick pumpe.

lurte litt på "ejectorprinsippet"
vil dette fungere som en ejector tro?? (se mine fine internationale paint tegning)
ved att suget fra oljepickupen vil skape litt "suction" i dreneringa fra turboen? ? ??
planen var å fjærne tappebolten i plata under motor og erstatte med ett rør som stikkes litt opp i oljepickupen..

noen tanker???
Det vill iallefall forbedre olestrømmen til og fra Turboen, men spørsmålet kan være om røret fra turboen påvirker leveransen til oljekanalene i motoren? små marginer rundt turborøret til sucksjonsrøret?? finn rett balanse på det så er nok dette en god ide, for de som monterer lav Turbo...Spennendes dette.
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #223 på: november 07, 2009, 09:26:27 am »

på min turbo motor med gasser har eg retur inn i ventil deksel. i nedre del. dette funker bra... turbo blir kvitt olja tilstrekkelig. og olja renner fint i u blokka gjennom støt stangrør. 

denne måten har eg bra erfaring med.. Blunker
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #224 på: november 07, 2009, 09:29:49 am »

Din turbo ligger  nok noe lavere en min, slik er min

bilde er fra bygging ... ikke ferdig på det bilde. men viser best der..


* DSC00166.JPG (39.7 KB, 640x480 - vist 464 ganger.)
« Siste redigering: november 07, 2009, 09:32:14 am av jalokoey » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #225 på: november 07, 2009, 11:58:48 am »

Sitat
Det vill iallefall forbedre olestrømmen til og fra Turboen, men spørsmålet kan være om røret fra turboen påvirker leveransen til oljekanalene i motoren? små marginer rundt turborøret til sucksjonsrøret?? finn rett balanse på det så er nok dette en god ide, for de som monterer lav Turbo...Spennendes dette.

ja det lurte jeg litt på ..men hvis det kommer full flow fra turboen så vil jo mengden bli tilsvarende uten sugerøret.
det som er noe dritt er vel att olja fra turboen helst skulle vært blanda litt med den andre olja og ligget litt i sumpa og kjølt seg ned før en gikk inn i systemet igjen.da den mest sansynlig har høyere temp enn den olja som kommer fra kanalene i motoren
har aldri studert hvor mye olje som kommer ut av turboen egentelig.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #226 på: november 07, 2009, 12:00:51 pm »

Din turbo ligger  nok noe lavere en min, slik er min

bilde er fra bygging ... ikke ferdig på det bilde. men viser best der..


ja min turbo ligger lavere. tipper uttaket til olje retur er sånn ca i linje med oljestanden i blokka...
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #227 på: november 07, 2009, 13:03:37 pm »

Din turbo ligger  nok noe lavere en min, slik er min

bilde er fra bygging ... ikke ferdig på det bilde. men viser best der..


ja min turbo ligger lavere. tipper uttaket til olje retur er sånn ca i linje med oljestanden i blokka...

På type 4 og type 3 blokker har jeg sett folk bruke det orginale oljepåfyllingshullet.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #228 på: november 07, 2009, 19:51:08 pm »

Knasten> Har er deepsump med dreneringshull for turbo som jeg gjerne donerer til deg mot et lynkurs i tig n[r str;mmen er p[ plass!
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #229 på: november 07, 2009, 21:55:22 pm »

Hadde i sin tid en 90 mod. Caravelle. Dette var 1600 Turbo Diesel.
På denne motoren så har faktisk VW ingeniørene valgt å putte returen fra turbo inn helt i bunn av bunnpanna.
Jeg tenker slik: Det er jo oljetrykket som pusher oljen til turbo, og hvis tetteringer tetter ordentlig, og ikke dytter olje ut til kompredssor/turbin så vil det vel være ett trykk på retursiden og??

Vil helt klart etterstrebe ett "fall" prinsipp på egen motor, men siden dette bygget er slik "cheapoo" prosjekt så kanskje du kan utforske dette og??

Hva med å gjøre en test, starte motor og kjøre retur rett i ei bøtte el. og se om det bare "renner" eller om det er litt mer fart/trykk.
Åkkesom, moro å se hva du finner på, lykke til videre.

GH
Loggført

Har laaang VW-pause.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #230 på: november 07, 2009, 22:38:41 pm »

planen er uansett å bruke hullet til dreneringsskruen i oljelokket som nevnt.
ja geir .Turboen kommer fra en sånn sliter og jeg har sett att dreneringen går rett i bunnpanna...på det laveste punktet
tok bilde av dette før jeg plukka av turboen fra støpejernsklumpen av en motor.
ser ikke dreneringen her , men ser att mellom huset på turbo ligger VELDIG lavt.
under oljenivå tipper jeg.
og som du sier så lenge det er bitte litt mere trykk i dreneringen enn i sumpen så skal oljen renne ut av turboen.
i hvilket tempo vites ikke.
kommer til å vippe av drenerings slangen å sjekke flow'en.
med deepsump så blir vel oljenivået det samme..for meningen med det er vel mest å få mere olje på motor?
eller å senke oljenivået??
for hvis man slenger på deepsump og fyller på mere olje kommer man vel ikke noe lenger ved oljestand problemet vs dreneringen fra turbo.


* DSC08079.JPG (171.18 KB, 640x480 - vist 347 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #231 på: november 07, 2009, 22:44:17 pm »

ellers har jeg satt inn motor og koplet på benzin og tenning.
den fyrer i allefall. stikkflammer ut av alle hull  Gliser
fordelerdrev stod 90 grader feil sånn ca.
byttet jo ikke simring............ bolten til svinghjulet satt så hardt!!
men resultatet ser dere under.
så da blir det ut igjen.
ser ut som det er en bitteliten lekkasje mellom topp/syl på syl 1
og det brukte benzinfilteret lakk også.
så da har vel alt som kan lekke , lekket.
herlig


* DSC08294.JPG (162.19 KB, 480x640 - vist 459 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #232 på: november 09, 2009, 13:33:30 pm »


med deepsump så blir vel oljenivået det samme..for meningen med det er vel mest å få mere olje på motor?
eller å senke oljenivået??
for hvis man slenger på deepsump og fyller på mere olje kommer man vel ikke noe lenger ved oljestand problemet vs dreneringen fra turbo.

Tanken var vel enten å kunne senke oljenivået. Eller dersom turboen ligger veldig lavt; for å få et dreneringspunkt lavt nok.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #233 på: november 10, 2009, 00:00:32 am »

tror senterhuset på turboen kommer over oljenivået.har ikk sjekket enda ..skal sammenligne litt med peilepinnen
men den ligger mellom oljepumpe og reimhjul ett sted.
reiv ut motor og byttet simring. ikke rart den lakk .simring hard som bakkelitt!!!
ny o-ring blei det også!
satt motor inn
og montert på grenrør etc.
rota bort pakningen mellom turbo og grenrør , så lagde en ny av kobber.
fikk startet den i også..ruset den litt og hørte suset fra turboen  Rekker tunge
MEN... den åndet relativt kraftig..håper det er noen ringer som løsner.... da det var en del vann i olja.
ferdig med tur/retur olje for turbo
neste blir å kople opp regulator, viftereim, gasswire og returfjør for denne . greit å ha  Glad
ser ut som det blir prøvetur før snøen kommer Glad


* IMG_0113.jpg (152.33 KB, 640x480 - vist 267 ganger.)

* IMG_0112.jpg (149.52 KB, 640x480 - vist 261 ganger.)

* IMG_0114.jpg (147.96 KB, 640x480 - vist 286 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #234 på: november 10, 2009, 08:38:07 am »

tror senterhuset på turboen kommer over oljenivået.har ikk sjekket enda ..skal sammenligne litt med peilepinnen
men den ligger mellom oljepumpe og reimhjul ett sted.
reiv ut motor og byttet simring. ikke rart den lakk .simring hard som bakkelitt!!!
ny o-ring blei det også!satt motor inn og montert på grenrør etc.
rota bort pakningen mellom turbo og grenrør , så lagde en ny av kobber.
fikk startet den i også..ruset den litt og hørte suset fra turboen  Rekker tunge
MEN... den åndet relativt kraftig..håper det er noen ringer som løsner....da det var en del vann i olja.
ferdig med tur/retur olje for turbo,neste blir å kople opp regulator, viftereim, gasswire og returfjør for denne . greit å ha  Glad
ser ut som det blir prøvetur før snøen kommer Glad
Kobberpakningar er gode saker, -Gløder du dei opp før dei monterest??
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #235 på: november 10, 2009, 19:25:48 pm »

du har kje tilfeldig vis en vakum klokke til fordeler på en wbx forsalg?? Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #236 på: november 10, 2009, 22:44:29 pm »

Kobberpakningar er gode saker, -Gløder du dei opp før dei monterest??

jeg har glødd opp pakningenr mellom topp/sylinder , men denna lot jeg slippe.
kjenner jeg meg sjøl rett så må denne turboen av ganske kjapt igjen og da kan jeg ta og gi den ei runde med gassbrennern.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #237 på: november 10, 2009, 22:45:05 pm »

du har kje tilfeldig vis en vakum klokke til fordeler på en wbx forsalg?? Gliser

skal sjekke lager, men er rimelig tomt for fordelere nå om dagen.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #238 på: november 10, 2009, 22:46:51 pm »

rimelig mørkt her:

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #239 på: november 10, 2009, 22:55:08 pm »

Its alive! Gratulerer..
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 15
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!