Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 26
|
62
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Avtagbar bakplate 1303s?
|
på: juli 09, 2016, 10:33:12 am
|
Fikk et tips fra Kjell Aaen for lenge siden: han lagde de platene som er ved siden av tennpluggene avtagbare. (De to trekantene med pakningsspor) Da blir det god plass fra undersiden for å skru forgassere og plugger. Har ikke gjort dette selv, men det blir god plass til to hender inn der. Mye mindre styr enn med løs bakplate.
|
|
|
63
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fra enkelporta til dobbel..
|
på: juli 04, 2016, 20:56:35 pm
|
Enkelport har 47 hk. Dobbelport og 34pict3 har 50. Du vinner 3 hk og får maks moment på litt høyere turtall. Tror 47 hk har maks ved 2200 omdr. (Hvis pumpemotor har samme kamaksel og fordeler som bilmotor)
|
|
|
65
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: wbx tenning
|
på: juni 30, 2016, 05:13:10 am
|
Hvis det er forgassermotor eller L-jet skal det være bolt on. Passer ikke til D-jet fordi den har to stiftsett, ett til tenning og ett (to stifter) til posisjonsindikasjon til innsprøytningen) Du trenger fordeler, tenningsmodul og coil. Jeg har planer om å bytte ut 009 på T1 til en WB fordeler. Har satt på pertronix/ignitor på både T1 og T4 D-jet og det ser ut til å fungere fint. ( Sommerkjøring siden 90-tallet)
|
|
|
66
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 1300s kjøling
|
på: juni 30, 2016, 05:03:38 am
|
Svaret er nei. Åpningene i originallokket er ikke til pynt. Du må sørge for alternativ tilførsel av luft hvis det settes på tett motorlokk. Det er derfor du ser enkelte gamle T1 med forlenger på hengslene slik at lokket har åpning øverst. Gammel kjølevifte suger ca 400 liter i sekundet ved 4000 rpm, nyeste T1 kjølevifte suger 600 liter. Derfor ble det luftinntak i selve lokket.
|
|
|
67
|
Forum / Problemløseren / Sv: Rattutslag
|
på: juni 29, 2016, 05:00:59 am
|
Tipper at med styresnekka i midtstilling står hjulene med sving mot den siden som har flest tørn på rattet. Sett styresnekka i midtstilling og juster stagene slik at hjulene står rett.
|
|
|
68
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hva har skjedd her?
|
på: juni 08, 2016, 11:38:00 am
|
Prikkene er fra noe hardt som har vært der inne. Disse pakningene skal vel ikke være der? Jeg har også opplevd at en slik har delt seg. Fjernet alle sammen. Hvis du ikke fant fremmedlegemer i forbrenningsrommet har de blåst ut i eksosen. Tipper tennpluggene har fått juling også.
|
|
|
70
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 30, 2016, 19:10:07 pm
|
Lading, sjekk børster, hvis ok bytt rele. Antar du har sjekket at alle ledninger er på plass. Pict 3: går best med større hoveddyse. 135 eller 145? Husker ikke.
|
|
|
71
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1973 1303s motorproblemer
|
på: mai 09, 2016, 22:28:00 pm
|
009 fordeler fungerer dårligere enn origal med vacuum tilkoblet forgasser. T1 motorer må stoppes med en gang viftereima ryker. Da stopper kjølevifta også. Blir overopphetet etter 2-3 minutter. Viftereima strammes ved å flytte shims på øvre reimskive. sjekk om øvre og nedre reimskive er på linje.
|
|
|
72
|
Forum / Problemløseren / Sv: Girkasse problematikk
|
på: mai 04, 2016, 11:19:14 am
|
Jeg gjorde det en gang. Flyttet over kronhjulet fra diffen med stive aksler til IRS diff. Fikk 1300S kasse med IRS. Fungerte fint uten ulyd.
|
|
|
76
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ombygging av bremser på 1302 s 1971
|
på: desember 03, 2015, 20:48:45 pm
|
Det sitter en "residual pressure" ventil på utgangen av master. Den brukes ikke på skivebrems. Kan skrues løs og fjernes. 1302S og tidlig 1303S spindel passer på 1302 fjærbein. Sen 1303s fjærbein/spindel passer ikke mot nedre bærearm. Denne må også skiftes. Usikker på om det er "bolt on".
|
|
|
78
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge egen sikringsboks til bobla
|
på: oktober 11, 2015, 18:23:14 pm
|
Den originale er helt ok. Litt puss og wd40 så fungerer den i 50 år til. Jeg har brukt Biltema sikringsboks i Caravellen i mange år. Fungerer også. (Tilleggskurser fra servicebatteri til bla bensinvarmer)
Hvis du bestemmer deg for å bygge om til "moderne" sikringer så må du være obs på at det er multiple lasker på begge sider av det originale sikringsbrettet.
|
|
|
79
|
Forum / Problemløseren / Sv: Revers "sperren"
|
på: oktober 01, 2015, 11:34:59 am
|
Sjekk at platen som ligger nederst mot tunnelen er der. Og juster. Mellomplaten er guide og reversesperre. (Under girspake, alt sammen er festet med to M8 skruer)
|
|
|
81
|
Forum / Problemløseren / Sv: Forgasser vw
|
på: september 03, 2015, 18:24:49 pm
|
Ved romtemp 18-20 grader er spjeldet lukket omtrent som på bildet. Det er et merke på forgasserhuset som skal stå ved merket på bimetallet. (Grunninnstilling) All forvarming må også være i orden. (Manifold og luftfilter)
|
|
|
83
|
Forum / Problemløseren / Sv: Oljetrykk problemer.
|
på: august 17, 2015, 10:25:28 am
|
Manglende oljetrykk opplevde jeg ofte på original 1302 i lange svinger. Trykket kom tilbake litt etter svingen. Flat bunnpanne og lite olje gjorde at oljepumpa sugde luft. Dyp sump bøter på problemet. Type 4 motor fikk skvalpeplate på slutten.
|
|
|
89
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tungstartet ved varm motor.
|
på: mai 28, 2015, 21:03:36 pm
|
Den elektriske dysa stenger bare tomgangsmiksen når du skrur av tenninga. Den skal hindre ettertenning. Det må være undertrykk i innsuget for at det skal komme bensin. Kommer det mye røyk når den starter?
|
|
|
90
|
Forum / Problemløseren / Sv: Vinglepikk
|
på: mars 01, 2015, 10:03:26 am
|
Sjekk med sommerdekk. Piggfrie dekk er helt grusomme. Har en T5 4- motion som sporer ganske kraftig med piggfrie. Helt fin med Michelin sommerdekk. Min gamle T3 var helt fin med Michelin piggdekk. 185c 14
|
|
|
|