mai 04, 2024, 20:28:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Riktig tenning på type 4 motor  (Lest 1874 ganger)
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: desember 29, 2013, 16:13:57 pm »

Utgangspunktet er en 1800 AP blokk med topper hvor jeg har byttet ut veiv, råder, sylindere fra en 2l, men beholdt 1800 toppene. I boka står det at AP skal ha 7.5 før TDC på 900rpm med vakum av, men blir dette da riktig i og med at jeg i prinsippet har en 2l?

Haynes boka tar ikke for seg CU og CJ kun AW.. Om AW er 1800 eller 2000 vet jeg ikke men den skal 5 grader etter TDC med vakum på og på 900rpm..

Jeg vil tro at CJ er det nærmeste min motor nå.. Hva bestemmer hva jeg skal sette tenningen etter og hvordan finner jeg ut av dette?

I boka står det også at stiften skal ha en åpning på 0,40 og 0,60mm.. Er ikke det veldig unøyaktig?
Jeg satte stiften på 0,25 før jeg nå spar det skulle ha vært 0,4-0,6.. Bil det si at syl 1 tenner "riktig" mens syl 4,3,2 tenner for tidlig?
Motoren har overhalte gassere og suger ikke falsk luft men trekker dårlig når jeg ligger i 3-4 gir. Kan dette være feilen?

Noen som har en god metode for å justere stift?

Teori:
Om jeg justerer stiften til feks 0,4 og setter syl 1 på TDC og vrir fordeleren til kontaktpunktet. Så vrir jeg 180 grader bakover på motor ( lager da et merke på reimhjulet som er 180 grader før TDC) . Om syl 2 tenner feks på  187 eller 177  før TDC så vet jeg at åpningen på stiften er for stor eller liten..
Kan dette fungere?

Andre forslag?

Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 29, 2013, 17:58:08 pm »

Stiften justeres helt enkelt ved å vri motoren eller fordeleren til der stiften har størst åpning og så setter man inn søkerbladet som er 0,40mm og justerer der etter.

Her finner du det meste du trenger av informasjon om Type4
http://www.tunacan.net/t4/
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: desember 30, 2013, 21:13:21 pm »

Tror du må se på fordeleren. Du skal ha ca 30 grader BTDC fra ca 2500 rpm og opp.
( Da er vektene helt ute)
Loggført
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: desember 31, 2013, 16:45:50 pm »

Takk for svar:)
Fordeler osv fungerer bra og avanserer til 28 BTDC ved litt over 3000rpm noe som stemmer med det jeg har lest meg opp til..
Det jeg egentlig lurer mest på er om det finnes en lur måte å finne ut om stiftåpningen faktisk er riktig når jeg da setter den til 0,4 når det i boken står at åpningen skal være mellom 0,4-0,6?
Fordeleren er jo ikke ny så den 100% riktige åpningen kan likegodt være 0,45 eller 0,50 etc?
Har brukt 25lapper på motoren nå så stiftløs tenning blir det neste uansett, men kjekt å vite uansett:)
« Siste redigering: desember 31, 2013, 20:38:20 pm av mattias » Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #4 på: desember 31, 2013, 19:20:02 pm »

Min motor er bygget av Jake Raby i USA.
http://www.aircooledtechnology.com/index.php/vw-type-1/2270-rr#details
Lurte også på det med tenningen, og fikk mail fra han om at tenningen er optimalisert med 28 graders fortenning på 3500 rpm.
Har eletronisk tenning på motoren, så justering er en lek.
http://www.electromotive.us/products/xdi.php
Er da uten fordeler og stift, og justering gjøres fra innsiden av bilen via et panel.

* CIMG4748 (Small).JPG (66.9 KB. 640x480 - vist 103 ganger.)

(For den som vet det, bygger Raby sine motorer med has eget DTM-kjølesystem, men denne motoren ble laget med 911-vifte.)
Legg merke til "tannhjulet" bak reimhjulet. Tenningen styres via en sensor til høyre klokka 3 ved reimhjulet.

Ghia69

« Siste redigering: desember 31, 2013, 19:27:51 pm av ghia69 » Loggført

mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: desember 31, 2013, 20:42:55 pm »

Nice:)
Litt usikker på hvordan dette vil fungere da motoren jeg har er med tradisjonell viftehus etc til type4 og står i en camper.. Tenker på triggerhjulet altså.. Men elektronisk tenning blir det uansett:) har lest om flere som ikke kjenner igjen motoren etter at stiften ble kastet ut.. Tenker da på effekt og bensinforbruk.
Frister å sette en inn i bobla også (61 med 34hk)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 01, 2014, 12:25:59 pm »

wasserboxer har tenningsanlegg som er elektronisk og fungerer godt.

Stiftåpning er ikke rakettforsking. Alt mellom 0,4 og 0,6 er godkjent. (større åpning gir større gnist.)
Så åpning under 0,4 kan gi problemer ved høy belastning av motoren fordi det kan da hende at spenningen ikke er stor nok til å slå over på pluggen.

En måte å teste om gnisten er god/stor nok er å ta en gammel plugg, fjerne bøylen i spissen, koble inn pluggkabelen og jorde huset på pluggen. Når man turner motoren med tenningen kan du se om gnisten klarer å hoppe fra spissen og ned til gjengepartiet og er blå. Hvis den hopper og gnisten er tydlig gul kan man øke stiftåpningen litt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: januar 01, 2014, 19:32:05 pm »

Takk for svar! Da lærte jeg noe i dag også:)
Jeg har fordeler og coil fra wb men mangler kabelen til hjernen så om noen har en ekstra liggene..
Test av knist var et lurt triks!
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!