mai 04, 2024, 17:32:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: knekt bolt eksos  (Lest 5655 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: februar 15, 2014, 17:50:30 pm »

knakk en bolt i dag (bombe  Gliser) da eksosen skulle av. Står en cm med bolt igjen i toppen. Det er den øverste bolten til høyre (1600 dp). Sage hakk og prøve å skru ut, eller kappe og borre ut? Andre forslag til løsning???
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: februar 15, 2014, 17:59:33 pm »

Liten hammer: noen passe harde slag på toppen av pinneskruen. Sett på en god griptang (Gripex) og vri forsiktig. Hvis den ikke rikker seg, slå på toppen og varme aluminiumen. Er du heldig vil hamringen løsne skruen sånn at du kan skru den ut. Bruk rustløser og vri litt frem og tilbake til den skrues lett utover.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: februar 15, 2014, 19:14:04 pm »

sveis på ein mutter og skru av. eller sveis ein klomp i enden av pinnebolten sånn at den blir god og varm og skru ut med sjølvgripstong
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: februar 15, 2014, 23:22:30 pm »

Hvis du har igjen så mye som en cm, så ville jeg heller slipt flensen på eksosanlegget, slik at du får på en mutter.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: februar 16, 2014, 19:14:20 pm »

Skjedde det samme for meg igår. Du er ikke alene, om det er noe trøst! Jeg har forsøkt kontramutter, varme og slag, men null respons. Skal prøve og sveise fast en mutter i morgen. Ikke veldig lyst til å borre den ut! Noen som kan svare om det blir varmt nok med propanbrenner?
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #5 på: februar 16, 2014, 21:35:15 pm »

Kommer til å avvente til jeg har demontert toppene, så jeg slepper å dra med meg hele motoren for å få sveist på en mutter. Sprayer på litt penetrerende olje dann og vann og kommer til å varme med propanbrenner, slå, lirke og banne og dunke  Gliser. Å borre er noe dritt, for kommer man 0,1 % skeivt ut, så vil borret heller være i aluminiumen rundt enn i bolten  Sint, men MÅ jeg borre den ut, så har jeg tilgang på søyleborremaskin. Hjelper litt. Tester sveisetrikset først.
Wish me luck  Blunker
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: februar 16, 2014, 21:43:37 pm »

Dette har jeg opplevd noen ganger.... Hvis varme ikke hjelper og man må borre så finnes det nye pinnebolter med m6 i ene enden og m8 i andre enden. Først slip bolt ned slik man har en jevn overflate å borre i, start med en liten bor i senter av bolten og bor ut mer og mer. Avslutt med å gjenge opp til m8 og skru inn nye bolter. Selges på unneberg.

Husk, når du borrer innover og det slipper litt, da stopper man å borre, da er man gjennom bolten og på vei inn i toppen, er et lite mellomrom så man merker helt klart at drillen slipper.

Motor "må" ut hvis man skal borre og ikke har tilgang på boremaskin med 90 graders vinkel chuck.
Loggført

1961 T1 - Custom
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: februar 16, 2014, 21:58:27 pm »

Propan varmer nok. Varme og slag i enden på bolten hjelper. Ikke noe liten pinglehammer, minst 1kg "enhånd slegge"

Har jeg så mye som 1 cm bruker jeg bare varme/slag og griptang, men bruker en med egnet kjeft. Biltema sine er ikke gode nok...

Har jeg bare en kort stubbe sveiser jeg på en mutter. Som flere her sier varmer det opp bolten og det hjelper.

Om jeg vrir av den lille stubben borer jeg ut bolten.. alt av skrue uttrekker greier jeg har testet er ubrukelig.
Det eneste jeg har sånn passe er god erfaring med er et tilsvarende dette: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-25-deler-20379/
Bor og boreguide for å sette hullet midt i bolten er greit å bruke, så borer du bare med større og støre bor til du pirke ut restene.
Om gjengene ødelegges setter jeg inn en Recoil, Biltema har nå en billig kopi (har ikke testet denne): http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Gjengereparasjonssett-191373/
For all del, ikke slå inn en av de der pinnene uten at du er sikker på at bolten nå er løs!  De knekker uansett og de vil du ikke prøve å bore ut :-)
Jan Olav viser verktøyet i bruk her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,23577.90.html

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: februar 17, 2014, 17:34:41 pm »

Varmet med propan og slo med enhåndslegge, Men Bolten knakk igjen. Så da ble det borring og bruk av gjengetapp. Tok borringen på frihånd, med hjelp til å sikte vertikalt og horisontalt. Ordner seg for snille gutter!
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #9 på: februar 17, 2014, 22:50:03 pm »

Herlig! Har ikke startet på min enda. Skrudde motoren i fillebiter i dag, så litt vask av topper nå, så er bolten neste steg!
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: februar 17, 2014, 23:11:22 pm »

Hvor kjøper en ny bolt? M8

Fikk også prøvd metoden med å sveise på en mutter på to av boltene på potta og det funka som et skudd! Neste gang går jeg for sveising med en gang om det er litt gjenger og skru en mutter på. 

Takk for mange tips i denne tråden!

Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: februar 18, 2014, 08:11:54 am »

Hvor kjøper en ny bolt? M8

Fikk også prøvd metoden med å sveise på en mutter på to av boltene på potta og det funka som et skudd! Neste gang går jeg for sveising med en gang om det er litt gjenger og skru en mutter på. 

Takk for mange tips i denne tråden!



Unneberg selger oversize bolter med M8 i ene enden og M6 i andre.
Loggført

1961 T1 - Custom
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #12 på: februar 19, 2014, 07:29:36 am »

Orginal pinneskrue M8x35 delenr.N  014 400 4 skaffes hos nermeste VWforhandler må bestilles fra sverige koster veil.41,-ink.moms
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: februar 19, 2014, 08:40:49 am »

Har prøvd tre metoder på samme motor, bore ut til originalgjenger, bore ut til hybrid, og sveise på mutter.
Holder meg nå til å bruke M10/M8 adapteret, slipe i flukt, 4mm senterbor, og så 7mm i tilfellet jeg klarer å pirke ut restene, før jeg borer opp til 8,6mm og gjenger med M10.
Etterpå er jo innfestingen bare sterkere, og bruk gjerne kobberpasta ved montering igjen...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: februar 19, 2014, 09:56:07 am »

Er det M10 og M8.... da tok jeg feil med M6 og M8. Uansett, funker som smør.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: februar 19, 2014, 10:23:13 am »

Boltene som holder vippe brygga er m10/m8.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: februar 19, 2014, 14:56:00 pm »

Ja, men det samme er reparasjonsboltene til eksosen. Bruker 13mm nøkkel på mutrene..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #17 på: februar 22, 2014, 08:52:57 am »

Hadde problemer med et par andre bolter også. Har derfor forsøkt Heli - coil. Dette systemet fungerer helt utmerket!!! Glad Må bare få meg dette verktøyet i garasjen. Ser de selger sett både på Biltema og Jula. Eventuelt kan en sikkert få kjøpt bedre kvalitet til en noe høyere pris andre steder.


* DSC_0196.JPG (41.94 KB, 519x335 - vist 283 ganger.)
« Siste redigering: februar 22, 2014, 13:40:44 pm av ErikTbg » Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: februar 23, 2014, 09:30:02 am »

Helicoil er fint det, så får du stålgjenger i stedet for aluminium..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: februar 23, 2014, 10:05:44 am »

Heli coilen jeg satt inn var syrefast. Bytter en til syrefast bolt også kan en si farvel til rusproblemene og knekte bolter.
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: februar 23, 2014, 10:36:02 am »

Heli coilen jeg satt inn var syrefast. Bytter en til syrefast bolt også kan en si farvel til rusproblemene og knekte bolter.
imponerende at det hjelper mot rusproblemer og.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #21 på: februar 23, 2014, 10:51:44 am »

Heli coilen jeg satt inn var syrefast. Bytter en til syrefast bolt også kan en si farvel til rusproblemene og knekte bolter.
Syrefast + syrefast er dårlig kombo!
Skal svært lite til før gjengene her riv seg, sjølv med gode mengder koparpasta.
Den elegante løysningen som varer 'evig' er vanlege svarte pinneskruer, med lang messing koppemutter.
Pensle skrua med rå linolje før montering. Alltid laus å ta av!
Koppen hindrer også rust på pinneskrua!

Lages enkelt av 13mm 6-kant messingstang Gliser
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!