mai 04, 2024, 21:10:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: BAS Ahnendorp eksosanlegg til type 4 i boble - Rustfritt!!?  (Lest 1732 ganger)
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« på: mars 29, 2014, 10:10:37 am »

Hei.

Kjøpte i sommer følgende anlegg fra Ahnendorp i Tyskland:
http://www.ahnendorp.com/VW-Type-4---Porsche-914-engineparts-and-machining/Exhaust-80/Header-VW-Type-4-stainless.html

Som det står, er dette "Stainless".
Etter noen måneders bruk, ser anlegget slik ut:

* 20140106_203657 (Medium) (Small).jpg (50.17 KB. 800x450 - vist 199 ganger.)

* 20140106_203703 (Medium) (Small).jpg (44.3 KB. 800x450 - vist 177 ganger.)

* 20140106_203711 (Medium) (Small).jpg (46.3 KB. 800x450 - vist 159 ganger.)

* 20140106_204036 (Medium) (Small).jpg (42.62 KB. 800x450 - vist 203 ganger.)

Se på sveiseskjøtene og endeflensene.

Min kvittering fra Ahnendorp står at jeg har bestilt item 21169, men på headeren står det 21151. 21151 fikk jeg oppgitt av Ahnendorp at er det interne nummeret for TÛV Tyskland.

Hva er poenget med å selge et anlegg som rustfritt når det bare er selve rørene som er rustfritt? Mener dette ikke holder mål.

Har skrevet til Ahnendorp flere ganger uten å få respons.

Flere som har opplevd dette?

ghia69

« Siste redigering: april 01, 2014, 18:14:27 pm av ghia69 » Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: mars 30, 2014, 09:26:39 am »

Kjipe greier det der. Men nå er det vel nesten ikke noe stål som er 100% rustfritt.
Noen korrosjonsbestandige legeringer bruker bare fryktelig lenger tid enn andre før det blir til jord.. 
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mars 30, 2014, 23:20:29 pm »

Prøv med en magnet på de forskjellige delene på anlegget. Rustfritt er ikke magnetisk. Det kan likevel hende at sveisene ruster om det er brukt for høy varme under sveising eller om feil tilsats er brukt i sveis. Forslag for fix om det viser seg at alt er i rett kvalitet: puss og poler sveisene og beis de med beisepasta så det danner seg nytt oksydbelegg.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #3 på: mars 30, 2014, 23:35:05 pm »

Ikke alt rustfritt som ikke er magnetisk. Prøv for eks.en kjøkkenkniv.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: mars 31, 2014, 00:25:17 am »

eg reknar med Ahnendorp kan greiene sine. isofall har dei brukt eit rustfritt stål med lite krom innhold. noko som gjer stålet seigare, som er ganske vesentlig på eit eksosanlegg som har som jobb å bli varmt og kjøla seg ned igjen for å ungå herding og sprekker. men mindre krom innhold fører til eit meir tydlig oksyd lag i overflata.
for å sei da sånn, da er ikkje noko galt med anlegget ditt. overflaterusta er normalt og heilt ufarligt. men du kan jo som nevnt polera da feks:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mars 31, 2014, 06:20:38 am »

Jeg hadde vært mer "irritert" over tykkelse på flenser og utforming av kollektor en litt overflaterust.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #6 på: april 01, 2014, 13:52:30 pm »

sånn er det... rustfritt ruster, syrefast (om gjort riktig) ruster ikke Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #7 på: april 01, 2014, 14:20:00 pm »

I 2000 kjøpte jeg rustfritt til Caravellen (Wasserboxer). 200000 km senere henger det der brunt og fint, flensene er rustet godt ned, men tett og fint.
Jeg spurte også om flensene da jeg fikk det levert, og produsenten Raka Rør i Sverige sa at de brukte en rørkvalitet som ikke var så sprø, som ga noe overflaterust, og stål i flensene, men de sa at det ville vare i 10 år. Det har det gjort. Det har vært veldig behagelig å ikke røre eksosanlegget på 14 år, på tross av kjøring i saltføyka inn og ut av Oslo de fleste åra. (Har demontert to ganger for å tette vannlekkasje på topper)

Har BAS på bobla, ikke rustfritt, men påblåst aluminium. (Sommerkjørt)
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #8 på: april 01, 2014, 15:14:48 pm »

Fikk svar fra Ahnendorp: de sier de ALLTID benytter vanlig stål på endeflensen.
Den andre overflaterusten skulle bare fjernes med "scotch brite".

For min del er jeg noe skuffet over at sveisingen mellom de rustfrie delene ikke er rustfrie.

ghia69
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: april 01, 2014, 18:05:21 pm »

Vanlig stål er "mjukere" og tåler oppvarming/avkjøling  x antaoll ganger bedre enn rustfritt og syrefast, som er "sprøere" i materialet, og vil sprekke fortere. Mulig det er en grunn for blanding av materialer.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!