mai 10, 2024, 10:22:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Renovering av bolter og mutre  (Lest 8284 ganger)
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« på: juni 17, 2008, 23:09:09 pm »

Er det noen som har erfaring med å renovere skruer, mutre og bolter?
Tenkte da på "do-it-yourself" løsninger, med rustne bolter + feks. noen nyttige kjemikalier og påfølgende overflatebehandling som holder.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: juni 17, 2008, 23:12:31 pm »

Fastrusta bolter = Würth rustløser type ICE. Den fryser bolten/skrua som gjer att den krymper, dette fører til att rusta i mellom mutter og bolt, vert strekt i frå kvarandre. Siden det er rustløsar er det selvfølgelig penetrerand olje i det og Blunker

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 17, 2008, 23:15:00 pm »

Tenkte ikke på hvordan en skal få løs fastrustede bolter - men hvordan renovere dem.
Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #3 på: juni 17, 2008, 23:16:39 pm »

Tenkte ikke på hvordan en skal få løs fastrustede bolter - men hvordan renovere dem.

Glassblåsing!
Loggført

T1 1966
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #4 på: juni 18, 2008, 00:05:04 am »

Sitronsyre fra hvilken som helst dagligvare, jeg brukte vell 2 poser på ca 1 liter vann. Blir ikke gull, men mye bedre. Må la det ligge hvertfall ett-to døgn.
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 18, 2008, 06:11:04 am »

Først glassblåse for å så el-forsinke. Sistnevnte kan man dog ikke gjøre selv.


*  (100.91 KB, 634x845 - vist 383 ganger.)

* El-forsinket.jpg (142.17 KB, 845x634 - vist 440 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #6 på: juni 18, 2008, 07:06:27 am »

Det finnes flere syrebehandlinger som akn brukes til dette, men ulempen med mange er at de angriper grunnmetallet og/eller overflatebehandlingen...

Ferro-Bet funker fint (inneholder litt fosforsyre - en syre som angriper rust men ikke stål), men jeg ville testet litt for å se hvordan den evt påvirker overflatebehandlingen. La delene ligge badet i Ferro-Bet til de er passe blanke og fine.

Saltsyre tar ganske mye, også stålet! Men det er effektivt...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: juni 18, 2008, 09:13:08 am »

Hva med bruneringssett på gasolin.no? Koster 695,-

Sitat
Med dette settet kan du lage den sorte finishen som finnes på unbrakoskruer, braketter, våpen etc. settet er svært enkelt i bruk; delene som skal belegges dyppes i tre ulike bad i romtemperatur. Bruneringen fungerer som rustbeskyttelse og er mye mer holdbar enn lakk. Settet inneholder 1l. alkalisk rensevæske, 1 l. bruneringsvæske samt 1 l. Forsegling.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 18, 2008, 14:40:39 pm »

Hva med bruneringssett på gasolin.no? Koster 695,-

Sitat
Med dette settet kan du lage den sorte finishen som finnes på unbrakoskruer, braketter, våpen etc. settet er svært enkelt i bruk; delene som skal belegges dyppes i tre ulike bad i romtemperatur. Bruneringen fungerer som rustbeskyttelse og er mye mer holdbar enn lakk. Settet inneholder 1l. alkalisk rensevæske, 1 l. bruneringsvæske samt 1 l. Forsegling.

Kanskje
1) Ferobet og deretter
2) Bruneringsett
hadde vært tingen?

Ser det står en omtale vedr. Bruneringssettet på Gasoline:
Hei
Har brukt dette produktet en god stund nå, og må si at det fungerer perfekt til mitt bruk.
Bruker det på svartstål eller hva vanlige folk kaller jern.(vil jeg tro)
Produktet gir en mørk og fin svartfarge som er veldig holbar, og ser fin ut!!
Kjemien tåler lagring bedre enn jeg håpet på, har brukt produktet litt nå og litt da over lengre tid. Tømmer bare væskene tilbake i beholderne, og lagrer dem i romtemperatur.
Anbefales
Kjell E Husebø
Lagt til: 05/12/2006 av Kjell E Husebø
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: juni 18, 2008, 16:33:22 pm »

Ja, selvfølgelig noe syre først for å etse vekk den verste rusten.
Kan f.eks. prøve www.chemical.no sin Corrofix rustbad. Koster 366,- for 1 liter.

Sitat
Corrofix Rustbad brukes når objektene kan senkes ned i bad og ønske er å fjerne alle spor av rust, irr, korrosjon og mineralavleiringer.

Ypperlig korrosjonsdreper for antikviteter, redskap, deler, kjetting, transportskruer, motorer, koblinger, ventiler, pumper, flenser, bolter, verktøy, våpen etc. Fjerner effektiv alle spor av rust.

Skader på lakk, gummi og tre er ikke registrert.

Produktet er giftfritt og er enkel og håndtere. Trenger ingen spesielle sikkerhetstiltak.

Produktet er ikke merkepliktig.

Se test av Corrofix rustfjerner på offroad.no.
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 20, 2008, 09:44:19 am »

Prøver en liten test av stoffene over for dem som er interessert: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=68.msg3488#msg3488
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #11 på: juni 20, 2008, 09:58:51 am »

Jeg pleier å koke opp sitronsyre, da koker du vekk rusten. Vet ikke om dette går med nymoderne sitronsyre du får på apoteket. Men jeg har en kanne med gammelt lurium fra 70 tallet
Loggført
SilverPig
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker


Joik har større kraft enn krutt!


Vis profil
« Svar #12 på: juni 23, 2008, 11:37:53 am »

Hva er vitsen med å gå gjennom alt dette trøbbelet for å pusse opp gamle bolter? Hva med å kjøpe nye? Eller er det bare meg...?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 23, 2008, 16:23:02 pm »

Det lurer samboeren min på også - hva er vitsen!
Har ikke noe godt svar - det er ett eller annet inni hodet som sikkert er feil.

Gjør en oppdatering på VWACB-tråden over, i kveld. Er ferdig med "bruneringen" av bolter og mutre og skal ta noen bilder og poste dem.
« Siste redigering: juni 23, 2008, 16:25:14 pm av erikaa » Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juni 27, 2008, 10:00:30 am »

For dem som ikke klikket seg videre på VWACB-tråden:

Før og etter:


* bolt 0.jpg (41.01 KB, 800x624 - vist 320 ganger.)

* Ferdig kamax.jpg (36.93 KB, 800x459 - vist 279 ganger.)
Loggført
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: juni 29, 2008, 21:50:56 pm »

Ser jo veldig snasent ut!
Men leste på vwacb at en fyr mente dette ikke var noe særlig til rustbeskyttelse..?
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #16 på: juni 29, 2008, 21:55:46 pm »

Man må jo legge seg inn som bruker for å komme inn på det andre forumet. Så det er bra du følger opp her også. Planlegger du også å legge noen ute i det bergenske været for å se hvor bra denne bruneringen virker. Hadde vært artig å sett hvor lenge den holder rusten borte. Topp prosjekt dette.
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #17 på: juni 29, 2008, 22:14:53 pm »

Ser jo veldig snasent ut!
Men leste på vwacb at en fyr mente dette ikke var noe særlig til rustbeskyttelse..?

Vel, jeg kan ha vært litt kjapp i uttalelsen der. Jeg bygget min mening på den tiden jeg jobbet på boltelageret ved Astrup metall i Bergen. Der så jeg bolter med original brunering som rustet under lagring hvis de hadde vært utsatt for fukt under frakt. Når det gjelder dette bruneringssettet så har det jo en klar fordel ved at man behandler små serier av bolter o.l i forhold til hos boltprodusentene. Belegget på boltene til Erik virker dessuten tykkere enn hos "originale" bolter.Blir spennende å følge med på langtidsvirkningen av behandligen. Og uansett er all behandling bedre enn ingen behandling. Blunker
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!