mai 02, 2024, 15:47:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vanninnsprøytning.  (Lest 9324 ganger)
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« på: oktober 07, 2010, 11:41:22 am »

Noen som har et slikt system tilovers? Eller kanskje noen har tips til hvor jeg finner en dugende pumpe?
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 07, 2010, 12:13:10 pm »

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24590873
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 07, 2010, 12:19:47 pm »

Ellers har sett cheapo løsninger med spylepumpe og drivstoff dyse.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 07, 2010, 12:42:18 pm »

Takker for svar. Men Håpet å få tak i noe til under 4000,-

Og spylerpumpeløsningen er ikke veldig fristende. Vil helst ha vannet inn etter turboen, og da trenger jeg mye høyere trykk enn denne kan gi.
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 07, 2010, 12:44:10 pm »

Kjører du 10-15psi turbotrykk, kan du gjerne bruke bensinpumpe for innsprøytning? rundt 22psi?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 07, 2010, 13:22:44 pm »

Kjører du 10-15psi turbotrykk, kan du gjerne bruke bensinpumpe for innsprøytning? rundt 22psi?

Takler en bensinpumpe vann da?
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 07, 2010, 13:29:36 pm »

http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_68&products_id=379
http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_68&products_id=33
http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_68&products_id=32
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 07, 2010, 13:53:25 pm »

Blir for dyrt Flau
Men jeg tror jeg har funnet en fornuftig løsning. Jeg lager et pneumatisk innsprøytingsystem, med denne kompressoren, og en trykktank Glad
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Interior_tilbehor/Minikompressor-100L/

(Det går sikkert ann å fjerne lampa Øyerulling

Det er riktig pris, og den blir sikkert like driftsikker som en bensinpumpe.

Hvor mye trykk tåler vinduspylertanken i en bay.?
« Siste redigering: oktober 07, 2010, 14:12:40 pm av pungar » Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 07, 2010, 14:30:23 pm »

Den aquamist tillegssprutsaken jeg nevnte for deg som jeg nesten solgte deg før jeg ombestemte meg, sorry.

Sjekk ut den. http://www.interexmotorsport.co.uk/?gclid=CN2_4fntwKQCFVEsDgod6WxKDw
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 07, 2010, 15:07:53 pm »

Merker at jeg fikk lyst på en slik. Den kan jo brukes både på bensin og vann. Men det kommer kjapt på over 3-4000,- med alt jeg trenger, og det er ikke innen rekkevidde for en fattig student.
Jeg tror jeg bygger pneumatisk system. Det kommer til å koste hundrelapper. Gliser

Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 08, 2010, 07:21:23 am »

Bra med litt sånne billig prosjekter, Knasten har brukt ei enkel pumpe på sitt anlegg i Cheap'o jeans prosjektet.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 08, 2010, 07:25:33 am »

Hvorfor skal du ha vann/metanol/spylevæske innsprut? Forventer du tenningsbank? Når du bremser/mapper motoren så vil jeg tro at det vil bli plassert en ekstrem følsom sensor på motor/evnt motor og topper. På den måten vil den minste ulyd bli oppfattet og du kan gi deg før det oppstår problemer. Er målet å tune motoren forbi dette stadiet slik at vann/metanol/spylervæsken blir en redningsbøye så mener jeg at du har gått for langt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 08, 2010, 08:06:13 am »

Hvorfor skal du ha vann/metanol/spylevæske innsprut? Forventer du tenningsbank? Når du bremser/mapper motoren så vil jeg tro at det vil bli plassert en ekstrem følsom sensor på motor/evnt motor og topper. På den måten vil den minste ulyd bli oppfattet og du kan gi deg før det oppstår problemer. Er målet å tune motoren forbi dette stadiet slik at vann/metanol/spylervæsken blir en redningsbøye så mener jeg at du har gått for langt.

Mvh
BB

Vann er helt ok som bruk istedenfor intercooler, om det er veldig dårlig plass f.eks.
Ved liten intercooler er også vann brukendes når bilen eventuelt går sakte og det er liten flow i cooleren.
Vann er dessuten ikke skadelig i de mengder det er snakk om.
Kan nevne at Escort Cosworth er levert orginalt med vanninnsprut.
Alle WRC bruker det.
Så vann er ikke for å rette ett problem, det er der som en del av tuningen.

Er du klar over hvor mye mindre lufta blir når du kjører inn kaldt vann inn i varm luft? pr kg har vann 4 ganger så høy varmekapasitet som luft. Dette vil si at kjører du inn 1 kg vann på 20grader så kan du kjøle ned 4kg luft 1 grad. 1kg luft ved 1 bar overtrykk for å ta det groft er omtrent 500liter i størrelse, ved ca 30grader.
når lufta blir nedkjølt ved hjelp av intercooler eller vann blir den drastisk mindre og dermed mye mer effektiv, og kaldere. og det er kulda som hjelper på tenningsbank. så er intercooleren for dårlig er  det perfekt med vann mener jeg, bare passe på at lufta ikke blir for kald.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: oktober 08, 2010, 08:19:37 am »

Hvor mye kaldere blir ladelufta med vann/sprit/fludium innsprut? At det fungerer har jeg aldri betvilt, Tekken er et godt eksempel på det.

Jeg har en bekjent som har en 2.2 liter turbo T4 i en 1303. Han har ikke tilgang til E85 eller metanol og han benytter en STOR luft/luft intercooler. I tillegg benytter han en knock detector som er koblet opp mot ECU som igjen kontrollerer et vannsprut fra Snow. Han bremset nylig 403 hk (svinghjul) på vanlig 95 oktan og han kjører den bilen MYE og hardt. Både på motorveien, stripa og på banetreff.

Personlig er jeg imot vann i noen form i bilene våre. Vi er heldige som har E85 (en så lenge) og vi kan nå temmelig langt uten noen form for ladekjøling. På veien vil du sjeldent, eller aldri, få problemer men på 402 meter med klampen i bånn så "møter du veggen"

Mvh
BB    
« Siste redigering: oktober 08, 2010, 08:25:44 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 08, 2010, 09:25:08 am »

Vanninsprut er like effektivt som en god intercooler. Og å få til en god intercooler i ei boble er jo omtrent det samme som umulig.
Vannmengden kan være omtrent 15% av bensinmengden mener jeg å huske det har blitt sagt, men ta den mengden med en stor klype salt.
Uansett så er, at tanken med vann må fylles, en av grunnene til at det er lite brukt.
En motor med vanninsprøytning er vanvittig ren inni om dette blir ofte brukt.

Det kan faktisk gjøres på en vanlig motor uten overladning også for å vaske motoren inni. ta en av vakum slangene og la motoren suge litt vann fra ett glass, men ikke så mye at den stopper selvfølgelig. Sota reagerer med vannet og det blir en slags syre/damp vask av motoren innvendig.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 10, 2010, 17:53:17 pm »

Kjører du 10-15psi turbotrykk, kan du gjerne bruke bensinpumpe for innsprøytning? rundt 22psi?

Takler en bensinpumpe vann da?

Jeg har testet k-jet bensinpumpe
Virket fint i ca 2 timer, så sto bilen i ca 2 uker... og den virket ca 10 minutt neste gang jeg prøvde bilen før den laget ulyder.

Brukte etter det 3 Volvo spylerpumper i serie, fungerte men burde ha mer trykk
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 10, 2010, 18:31:08 pm »

Hvorfor må det være høytrykk? For å sikre forstøving? Ser at Snow og de andre operer med 150-180 bar trykk. De fleste anbefaler 10-15% blandingsforhold vann/fuel. Er det da ikke bare å regne seg frem og ta det derfra?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: oktober 10, 2010, 21:34:50 pm »

kalle er du sikker på de tallene dine. Hæ
høres veldig høyt ut.
de pumpene jeg har kikket på ligger rundt 100-250 PSI
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: oktober 10, 2010, 21:45:02 pm »

Hadde vannsprut på en tidligere motor. Den hadde 150psi om jeg husker riktig
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: oktober 10, 2010, 23:00:14 pm »

Tror det er Tronds pumpe vi har liggende her på Krakenhaus i Bergen, den skal selges hvis en av gutta her ikke skal ha den. Men den selges ikke for et par hundrelapper.



* IMG_1831.JPG (165.03 KB, 800x600 - vist 321 ganger.)
« Siste redigering: oktober 10, 2010, 23:07:05 pm av erikaa » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 11, 2010, 07:41:27 am »

Heisann, jeg tar den jeg og vi blir sikkert enig om prisen. Hva følger med?

Mvh
BB


Tror det er Tronds pumpe vi har liggende her på Krakenhaus i Bergen, den skal selges hvis en av gutta her ikke skal ha den. Men den selges ikke for et par hundrelapper.


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: oktober 11, 2010, 23:42:10 pm »

Trygve her ville ha den til Turboprosjektet sitt, men det har stått stille en del år nå, så jeg skal sjekke med ham og gi en lyd her etterpå.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: oktober 12, 2010, 00:09:02 am »

Tror det er Tronds pumpe vi har liggende her på Krakenhaus i Bergen, den skal selges hvis en av gutta her ikke skal ha den. Men den selges ikke for et par hundrelapper.



Stemmer det, det er min gamle... Men var ikke jeg først i køen? :-P
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 12, 2010, 07:17:28 am »

eg bruker vann/diesel pumpe fra biltema gir 2.5bar kostet 1200,- som dyse bruker eg wbx . dette aktiviseres via en trykkbryter på manifold, på 0.4 bar.  dysa står etter turbo like för spjeld og plenum på wbx motoren som står i notchen min. skal nå bytte ut trykk bryter på manifold og bruke megasquirt til og styre dette og. Glad

det hele kostet meg 1500,- ca. og fungerer fortsatt ble bygget i mai denne greia. fungert hele sommeren helt topp.Glad
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #24 på: oktober 12, 2010, 07:58:05 am »

Tror det er Tronds pumpe vi har liggende her på Krakenhaus i Bergen, den skal selges hvis en av gutta her ikke skal ha den. Men den selges ikke for et par hundrelapper.



Stemmer det, det er min gamle... Men var ikke jeg først i køen? :-P

Hvor fikk du tak i pumpa Trond?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #25 på: oktober 12, 2010, 08:30:03 am »

Pumpa er lett tilgjengelig fra Aquamist og koster 219 USD.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #26 på: oktober 12, 2010, 08:36:47 am »

eg bruker vann/diesel pumpe fra biltema gir 2.5bar kostet 1200,- som dyse bruker eg wbx . dette aktiviseres via en trykkbryter på manifold, på 0.4 bar.  dysa står etter turbo like för spjeld og plenum på wbx motoren som står i notchen min. skal nå bytte ut trykk bryter på manifold og bruke megasquirt til og styre dette og. Glad

det hele kostet meg 1500,- ca. og fungerer fortsatt ble bygget i mai denne greia. fungert hele sommeren helt topp.Glad

Bruker du dette som en kompensasjon eller tuner/mapper du motoren for vannsprut? "Pøser" du på med vann/alkohol/metanol uten å forandre mappen så anser jeg gevinsten som minimal, noe som også bekreftes når en ser på diverse dyno målinger, men kompanserer du med høyere trykk og leaner ut så er gevinsten stor. Det negative er hvis du går tom for fludium og en sensor i tanken kan derfor være en god idè.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #27 på: oktober 12, 2010, 08:53:48 am »

eneste grunn til at eg bruker dette er tenningsbank ved ladetrykk. fekk tennings bank på o.5 bar tidligere på std wbx. med vanninsp oppsette kan eg kjöre 1.1 bar uten bank. så det gjör nytten. men om eg hadde kjört 0.5 bar fortsatt og ikke kjört på med vann så hadde dette hatt ingen effekt, og det er eg helt klar over. har alt erfart tom tank og det resulterte med hull i stempel så ja... nivå giver i tank er lurt!!
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: oktober 12, 2010, 08:55:22 am »

eneste grunn til at eg bruker dette er tenningsbank ved ladetrykk. fekk tennings bank på o.5 bar tidligere på std wbx. med vanninsp oppsette kan eg kjöre 1.1 bar uten bank. så det gjör nytten. men om eg hadde kjört 0.5 bar fortsatt og ikke kjört på med vann så hadde dette hatt ingen effekt, og det er eg helt klar over. har alt erfart tom tank og det resulterte med hull i stempel så ja... nivå giver i tank er lurt!!

E85?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #29 på: oktober 12, 2010, 09:14:52 am »

har ikke store nok dyser til og kjöre rent E85. men har hatt blyfri98 og 30prosent e85 i og det hjelper det opp til 0.7-8 bar. ikke godt og mappe med blanding da det ikke er samme lamda verdier men er sånn ca. blir nye stempler og dyser i vinter så  får vi se om vanninsp kan kuttes ut:) 

men la oss ikke ödelegge til önskeskjöpt tråden Glad
selv om tråd starter synes det er nyttig info det som blir skrevet:)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!