mai 15, 2024, 19:17:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1641 i buss.  (Lest 1121 ganger)
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« på: august 23, 2014, 12:08:35 pm »

Hallo hallo.
Har et raskt, muligens litt dumt spørsmål. Har en 1600 buss motor som muigens trenger nye stempler og sylindre.
Har hørt mye rart om 1641 settet. Hvordan ville dette fungert i buss?
Blir sylinderveggene litt i tynneste laget? Eller vil dette gå bra siden resten av motoren holdes original?

Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6117
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 23, 2014, 13:13:55 pm »

Hvis man bare skal putre rundt på østlandet så vil det holde lenge.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 23, 2014, 14:20:42 pm »

Mesteparten av kjøringa vil nok bli rundt omkring her i øst ja. Sjelden over 80.
Men har planer om å dra på ferie sørover i Europa (som Tyskland og kanskje lenger).
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #3 på: august 23, 2014, 14:32:12 pm »

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette feltet da jeg er relativt ny i luftkjølt miljøet, men slik jeg har forstått det er det 1680cc kittet som sliter med tynne sylindervegger. 1641 skal ikke være problematisk.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 23, 2014, 19:18:09 pm »

Effektgevinsten du får ved å bruke 87mm kontra 85,5 er ikke all verden. 87mm har litt tynnere vegger enn 85,5. I en buss så har jo motoren noen hardere liv enn i en lett boble med også mindre luftmotstand, så jeg hadde heller gått for std. borring med "smidde" stempler og hatt litt høyere komp. Drøye 9 i komp er fint på en slik motor.
Høyere komp er jo også lik litt mindre forbruk (med riktig justert(e) gasser(e).
Du bor jo på Lørenfallet = kort vei til Jee på Jessheim som kan frese ned toppene dine litt for høyere komp. Den originale kompen i disse motorene hører ingen sted hjemme med dagens bensin med mindre du har tenkt deg til uralfjellene og tibet med 88 oktan bensin. De kronene som fresing av topper koster er vel verdt pengene, hvis du i tillegg tar dremelen og pynter litt på "puklene" i kanalene så har du billige hk ekstra.

En annen ting, det er vel verdt noen kroner ekstra for syl/stempelsett av god kvalitet. De billigste settene holder ikke lenge..




« Siste redigering: august 23, 2014, 19:30:00 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 24, 2014, 09:44:02 am »

Takk for flere gode svar.
Grunnen til at jeg vurderte 1641 var at jeg fant et bra tilbud. Men for å være helt sikker tror jeg vi går for vanlig 1600 isteden.
Og det hjelper på at det innerst inne i hodet mitt sitter en kjedelig liten original gnom som syter og klager hver gang jeg tenker på og forandre på noe.
Når du nevner det så har jeg alltid hatt lyst til å dra til Tibet.

Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!