mai 15, 2024, 07:15:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ingen start, skyter en gang i blant. -så var det på'an igjen... :o  (Lest 2587 ganger)
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« på: juni 24, 2010, 20:32:08 pm »

Har en 1600 som jeg har gått gjennom og justert det primære..

Byttet toppdeksler, justert ventiler.
Nye plugger, og nytt for året er en fordeler fra en T3 med elektronisk tenning.

Gått over pluggledninger, gått over fordeler lokk...

Da det store høydepunktet med å starte ble en fort banka ned på jorda...

Der var det ikke mye futt nei... motor pumper inn bensin, sviver rundt, men det eneste som skjer er noen radikalt høye smell...  Hæ

Mistenker sterkt det er noe med ny fordeler ja,,, vacum slange er på fordeler, en over spjeldet og en vacum slange under spjeldet på forgasser/innsug.

Det er ikke blitt helt motsatt, fordeler satt inn 180 grader feil.. tenningsrekkefølge er helt ute på fiskeskjær ??

Noen kloke hoder med masse ideer ?  Øyerulling
« Siste redigering: juni 26, 2010, 14:12:56 pm av Sigmund » Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: juni 24, 2010, 20:34:37 pm »

Jeg ville sjekka tennkablene først her, kan virke som det er dem du har fått ut på tur ja.
Loggført
haug57
Supermedlem
*****
Innlegg: 599
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #2 på: juni 24, 2010, 20:44:26 pm »

Jeg hadde samme problemet/gjorde samme tabba i våres. Feil tenningsrekkefølge.
Loggført
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #3 på: juni 24, 2010, 21:15:12 pm »

Dette med fordeleren som er feste med en 13 mm mutter.
Så er det en strammeskrue som gjør det mulig å vri fordeleren etter at den er festet.
Kan være at den er vridd helt ut på jordet, og blir helt feil med tenningen..
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 24, 2010, 22:18:21 pm »

Du må jo vri fordelern slik at syl nr 1 tenner når det aktuelle tenningsmerket på reimhjulet passerer merket på blokka. Men dette har du vel sjekket?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #5 på: juni 25, 2010, 09:15:40 am »

Fordeleren skulle vært justert etter det ja, men hver gang noen spør så blir en usikker...   Gliser

Er det ikke også slik at elektronisk tenning med 2 vacuum slanger skal tenne 5 grader fær TDC ?  og øvrig er det 7 grader etter TDC ?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 25, 2010, 09:30:01 am »

Tror du skal få den til å tenne litt før TDC. Da bør bilen starte og resten stiller man på "gefülen"og veitesting. Funker for mange
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #7 på: juni 25, 2010, 09:43:43 am »

Det er ikke noe merke/tegn på fordeleren sånn at den står i sync med TDC punktet på reimhjulet ?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 25, 2010, 10:48:41 am »

Er et merke hvor syl 1 skal ha pluggledningen sin på eldre fordelere i alle fall.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #9 på: juni 25, 2010, 11:32:27 am »

Er et merke hvor syl 1 skal ha pluggledningen sin på eldre fordelere i alle fall.

Tenkte muligen ett punkt på fordeler i henhold til det med rotering av denne   Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: juni 25, 2010, 23:56:07 pm »

1. kontroller att alle pluggledningar stemmer overens i begge ender. altso att dei er kobla rett på fordelarlokket!
2. Ta av lokket og vri rundt motoren til hakket i reimhjulet(for tenningspunktet) kjem opp og står på linje med skjøyten i blokka. pass på att rotoren i fordelaren peker mot der pluggledningen for nr 1 er. vist ikkje so vrir du reimhjulet ein full runde til og sett den på merket igjen. då skal den stå på rett plass.
3. ta ein prøvelampe og sett på minus på coiln(der den grønne ledningen frå fordelaren er festa) so set du på tenninga på bilen og setter då prøvelampen i blokka så den jorder. So vrir du på fordelaren heil til lyset slokker/lyser, og finjusterar sånn att du har fordelaren vridd sånn att det akkuratt lyser i lampen. so fester du fordelaren, fjerner prøvelampe og fyrer igang
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #11 på: juni 26, 2010, 08:35:44 am »

Husk at bruker du fordeler fra T3, altså elektronisk tenning så er det forskjell på hvor ener'n er i forhold til t-1.

Mener den står 90 grader feil så du må sette kabler i forhold til dette. Kan ikke bare sette de som de sto på den
gamle fordeleren.
Loggført

Mvh
Reiel
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #12 på: juni 26, 2010, 09:43:30 am »

1. kontroller att alle pluggledningar stemmer overens i begge ender. altso att dei er kobla rett på fordelarlokket!
2. Ta av lokket og vri rundt motoren til hakket i reimhjulet(for tenningspunktet) kjem opp og står på linje med skjøyten i blokka. pass på att rotoren i fordelaren peker mot der pluggledningen for nr 1 er. vist ikkje so vrir du reimhjulet ein full runde til og sett den på merket igjen. då skal den stå på rett plass.
3. ta ein prøvelampe og sett på minus på coiln(der den grønne ledningen frå fordelaren er festa) so set du på tenninga på bilen og setter då prøvelampen i blokka så den jorder. So vrir du på fordelaren heil til lyset slokker/lyser, og finjusterar sånn att du har fordelaren vridd sånn att det akkuratt lyser i lampen. so fester du fordelaren, fjerner prøvelampe og fyrer igang

Heisan, Takker for svar...
1. Nye pluggledninger, og alle går fra fordeler ut til hver sin plugg, som også er nye. (åpning på plugg 0,8 mm grunnet el tenning).  Osteaktig
2. Reimhjulet er satt på TDC og litt tilbake, ca 5 grader grunnet el.tenning.  Osteaktig
3. Den der prøvelampe justeringa har jeg prøvd, men det er lys i lampa uansett, den lyser uansett hvordan fordeler står,  Hæ Hæ
Loggført
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #13 på: juni 26, 2010, 09:48:46 am »

Husk at bruker du fordeler fra T3, altså elektronisk tenning så er det forskjell på hvor ener'n er i forhold til t-1.

Mener den står 90 grader feil så du må sette kabler i forhold til dette. Kan ikke bare sette de som de sto på den
gamle fordeleren.

Tjohei...
Dette var viktig info. Det er ikke sånn at T3 har en annen tenningsrekkefølge ?  Hæ

Eller er det sånn at sylinder 1 på fordeler lokket T3 er den som er før/etter (90 grader) på fordelerlokket T1  Hæ
Loggført
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #14 på: juni 26, 2010, 11:01:04 am »

Da kan jeg meddele at motoren fyrte og har ikke vært som dette før.  Gliser

Jevn og fin gange, drar bra på hele spekteret...

Det eneste som må handles er ny reim, tror den er blitt større enn vanlig, svaier sinnsykt ved gange og får ikke stramt mer.

Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #15 på: juni 26, 2010, 13:04:17 pm »

Grattis! Da er det ut å kjøre!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #16 på: juni 26, 2010, 14:17:35 pm »

Gud så glad vi er i disse boblene...   Øyerulling

Så var det på'an igjen med å skru... ta ut motor og hele bøtteballetten...

Det skulle jo selvsagt dryppe olje nå da... og ikke på de enkleste plasser nei... olja kommer ned mellom sylinderhusene, ergo toppene er som fryktet også ikke skikkelig skrudd fast med moment. Burde ringt ei bjelle når mutterene inne i topplokket ikke var starmme nok til blokka.

At jeg aldri lærer med å stramme ALT når jeg først har motoren ute...   Øyerulling Øyerulling
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: juni 26, 2010, 23:06:11 pm »

Passe på å ikke stramme toppene for hardt da Blunker Rekkefølgen er også viktig... Det meste av det står i haynes boka Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: juni 26, 2010, 23:45:02 pm »

Skriv ut denna og ha den liggande rundt deg når du skal stramma toppane: http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=37
Pass på å strekka ut støtstangrøyra før du monterar dei(med bra pakningar i endane)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #19 på: juni 27, 2010, 09:33:30 am »

Takker Tistlo... er skrevet ut i A3 Format, og har hengende over benken i garasjen   Gliser

Strammer i rett rekkefølge med først 10Nm, så deretter 25 Nm (har 8 mm bolter).

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!