mai 04, 2024, 15:36:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min  (Lest 59067 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: september 23, 2008, 14:24:57 pm »

Jeg har nå lenge hatt planer om å bygge meg en T-1 motor med en del hester i, men etter å ha sett over det jeg har tjent inn i løpet av sommerferien ser jeg at pengene ikke strekke til for å få bygd motoren slik jeg vil. Derfor fant jeg ut at jeg heller ville prøve å få fatt i en Type 4-motor og få den inn i bobla, slik at det blir mulig å holde fartsgrensene i dette landet i oppoverbakker også (!). Etter en del søking rundt på diverse forum og nettsider fikk jeg et tips her på forumet om en motor som lå ute på Finn. Ikke lenge etter bestemte jeg meg for å gå for denne motoren, selv om den befant seg ganske langt borte fra der jeg bor dette året. Etter litt om og men fikk vi ordnet transport av motoren, og motoren inkludert frakt fikk jeg til den "nette" sum av 7000 kr. Ganske dyrt for en slik motor, og bare frakta var på 3000, men jeg visste ihvertfall at her fulgte alt med.

Inspirasjonen for å bruke en Type 4-motor fikk jeg fra Jake Raby og hans predikering om hvor god den blokka og de motorene er i forhold til T-1 motorene. Det sier seg vell også nesten selv at en motor som originalt ble levert med maks 1.6 liter er et dårligere utgangspunkt for trimming enn en motor som ble levert med volum fra 1.7 til 2.0 liter. Det kan se ut for at planene mine om en heftig T-1 motor går i vasken, og at jeg, når pengene igjen strømmer inn, heller bygger videre på utgangspunktet jeg har handlet meg her.

Motoren jeg kjøpte var en 2.0 liter med motorkode CJ. Ifølge selger var den ikke gått så veldig langt (jeg fikk aldri noen eksakt km. stand), og fra slitasjen på motoren som jeg har sett til nå kan nok dette stemme godt. Etter å ha studert og lest litt mer rundt på nettet om det å sette en slik motor inn i en boble demret det for meg at dette nok ble en del mer arbeid enn jeg først tenkte meg. Men siden jeg går på Birkeland Folkehøgskole på linja Bil og Mekk er alle forhold til rette for meg, og jeg har et helt skoleår til å kun konsentrere meg om bilen og motoren.

En av tingene som må bygges om for å få motoren inn i bobla er kjølingen, og her er det i hovedsak to forskjellige metoder. Den enkleste og kanskje beste, men selvsagt dyreste, er å kjøpe ferdig kjøling designet av Jake Raby, støpt i glassfiber. Med priser fra $ 600 og oppover bestemte jeg meg raskt for at dette ble alt for dyrt. Denne kjølinga er nok den mest effektive, men siden min motor blir ganske standard utenom forgasserne og eksosanlegget så jeg ikke det som nødvendig å bruke mange penger på kjøling. I alle fall ikke når et mye billigere alternativ finnes, nemlig å bruke originalt T1 viftehus sammen med T4 sylinderdeksler og noe produksjon på egenhånd, så får en kjøling til motoren som gjør at den ser ut som en T1 motor for de som ikke vet hva de skal se etter, og i tillegg ikke trenger å koste mange kronene.

En som har arbeidet en del med denne konverteringen er Joe Cali, og han har skrevet en bok jeg anbefaler på det sterkeste om du planlegger å putte en T4 motor inn i bobla di; "Joe Cali Type 4 Conversion Manual". Denne selges i nettbutikken til Jake Raby, og hjem i postkassen min kom den på rundt 400 kr. Boka er ikke spesielt tykk, men inneholder nesten alt du trenger å vite for å få motoren din klar og inn i en boble. Det som mangler er informasjon om forgassere og eksosanlegg, men det står det det meste du trenger å vite om på denne siden (mer om eksos senere).

Til nå har jeg bestemt at motoren skal holdes relativt original utenom:
 - To Dellorto DRLA/Weber IDF 40mm forgassere
 - Rustfritt "fully merged, 4 into 1" grenrør fra TurboThomas
 - Kanskje litt lett porting av toppene og litt høvling for å oppnå høyere kompresjon

En av tingene som veldig lett kan bli dyrt på alle motorer er eksosanlegget, og her har du alternativer som koster deg fra kr 0, til oppimot 10 000. Etter å ha sett litt på Tangerine Racing sitt system, og det fra A1 som selges i netbutikken til Jake Raby bestemte jeg meg for å legge meg på en mellomting. Rustfritt grenrør fra TurboThomas, så slipper jeg at dette må byttes etter noen år på grunn av rust, sammen med hjemmesveist lyddemper. Dette valgte jeg fordi bilen skal brukes som bruksbil hele året, og lyddemperen går det heller ann å kjøpe i rustfritt på et senere tidspunkt når jeg har penger til dette. Diameteren på grenrøret er enda ikke avgjort, men siden motoren er relativt original, og for å holde lydnivået litt nede går jeg nok mest sannsynlig for 1-1/2".



Forgassere er jeg i prat om med en fra forumet, og satser på at dette er i boks. Diverse kjøleblekk, 210mm svinghjul og slikt har jeg liggende hjemme eller skaffer jeg fra folk på forumet. Utenom dette er det alltid også en del småting som trengs, både i forbindelse med "overhalingen" min og ombyggingen av motoren/kjølinga, og dette satser jeg på å handle fra Jake Raby.

Toppene er jeg enda usikker på om jeg vil gjøre spesielt mye med, jeg har aldri portet topper før og har ikke særlig lyst til å ødelegge toppene jeg fikk med motore. Alikevell hadde det jo vert greit å vite at ventilstyringene og setene er i god stand, så jeg er enda på jakt etter noen som tar på seg slike oppdrag.

Før jeg begynner på å bygge kjøling til motoren har jeg planer om å ta en liten "overfladisk" overhaling av motoren, dvs vaske av all møkka som er på den, og bytte stempelfjører og hone sylindrene. Jeg velger å ikke overhale hele motoren fordi dette alt for snart blir veldig dyrt. Dette får heller bli på et senere tidspunkt, når motoren skal trimmes ytterligere.

Nyttige lenker:

Jake Rabys nettbutikk - http://www.aircooledtechnology.com/store/
TurboThomas - Rustfri eksos til T4 i T1 (England) - http://www.turbothomas.com/index.html
BAS Eksosanlegg - Oversatt versjon - http://translate.google.com/translate?u=http://www.ahnendorp.com/typ4-8.html&hl=no&ie=UTF-8&sl=de&tl=en

Type 4 - Secret's Revealed - Mange gode artikler om T4 inn i T1 - http://tunacan.net/t4/
Type 4 Conversion: Where to start - En kort innføring i T4 inn i T1 - http://tunacan.net/t4/howto/starting/index.shtml
Nate's Aircooled Tech - Kort innføring i T4 inn i T1, og noen  - http://www.aircooledtech.com/type4_upright_conversion/

JetCarrier - Norsk/Svensk firma som frakter fra USA med båt og fly - http://www.jetcarrier.com/

TheSamba - Forum, kjøp/salg, faktaarkiv osv - http://www.thesamba.com/vw/
Aircooled Technology Forums - http://forums.aircooledtechnology.com/
« Siste redigering: januar 18, 2009, 21:35:33 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: september 23, 2008, 14:57:36 pm »

ang eksos så lagde jeg et RF grenrør til min 2.0. er ikke så veldig vanskelig.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: september 23, 2008, 15:10:47 pm »

Etter å ha fått motoren i hus fant jeg ut at denne trengte en god vask. Så da var det fram med tannbørsten, felgrens, motorvask fra biltema, diverse rustløsere og noen flasker bensin og ta fatt på oppgaven.

For å prøve meg litt frem på noe smått begynte jeg med fordeleren, og den ble seende ut som ny etter litt arbeid:


Motoren så ut som om den aldri hadde sett verken vann eller såpe før, men etter å ha brukt opp en liter bensin, to bokser motorvask fra biltema og fire tannbørster fra Kiwi begynner det faktisk å ligne på noe:

               

Så ett par spørsmål. Vet noen hva denne ledningen/føleren er til? Kan jeg bare fjerne den og sette en propp i hullet, eller evt. bare kutte av ledninge?
 

Hva er dette hullet til? Stanga som stikker ut er ganske lang og kan dras ut derfra. nede til venstre er det også et hull jeg mistenker går helt inn i motoren.
 
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 23, 2008, 15:14:34 pm »

ang eksos så lagde jeg et RF grenrør til min 2.0. er ikke så veldig vanskelig.
Hvor mye kom dette på? Ferdig importert til norge kommer det fra TurboThomas på ca 4000 kr.

Jeg har ikke lært å sveise enda, og jeg er ikke sikker på om vi har utstyr for sveising av rustfritt her på skolen, så da kan det være jeg må sette bort arbeidet. Da synes jeg det er like greit å bare kjøpe et ferdig fra en som har gjort det en del ganger.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 23, 2008, 15:31:45 pm »

Er litt overraska over utsagnet at du ikke hadde råd til en trimma t1 så derfor går for en t4....

Du til å bruke masse kroner bare for å få denne tilpassa bilen din.... Skal du trimme så kommer jo dette på toppen av det hele....

Har ikke noe mot t4 jeg men virker som om du har lest deg litt for blind på Jake Raby... T1 hadde på alle måter vært et bedre og billigere valg for deg.... sier noen noe annet så vil jeg gjerne vite hva det er jeg ikke har fått med meg her...

Var ikke ment som noe kritikk dette her, men heller ment som et godt råd videre...

Ser at du ikke bor så langt i fra Stavanger så må endelig stikke innom om du har bilen med deg en gang...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: september 23, 2008, 15:47:20 pm »

Planen min for en trimma T1 motor var en veldig gatevennlig 2276ccm, med rundt 130 hester på ca 5500 rpm og plenty newtonmeter. Etter min regning kom denne på minst 30-40k, og det er inkludert CSP Python ekosanlegg, Kerscer skivebremser for 136 hester, motor bygd av kun nye deler. Dette har jeg ikke råd til å få gjort ordentlig på dette øyeblikket, og jeg har ikke så lyst til å "blodtrimme" en 1600 for å få lignende resultater, da en slik motor ikke vil bli spesielt gatevennlig (høyt turtall og lite dreiemoment).

Denne T4 motoren regner jeg med at havner på kanskje 16-20k, litt avhengig av eksosanlegget jeg velger. Dette er da inkludert skivebremser fra en 1303S (som godkjennes med opptil 100 hk) og alt annet jeg trenger. Denne motoren vil bli veldig gatevennlig, ha ca 80-90 hester (avhengig av hva jeg får gjort med toppene), og gå mangfoldige kilometer før en overhaling er nødvendig, i forhold til en godt trimmet T1-motor som krever høyere vedlikehold. Siden min motor ikke er veldig trimmet så vil den logisk nok vare mye lenger enn en veldig trimmet T1.

Dette er grunnene for at jeg valgte å gå for en T4-motor, men som alle vet; smaken er som baken...

Mitt hjemsted er Karmøy, men jeg bor på en Folkehøgskole nær Kristiansand for øyeblikket, så når jeg har fått i motoren er det nok muligheter for at jeg kan stikke en tur innom deg på vei hjemover Glad
« Siste redigering: september 23, 2008, 15:50:40 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
ædolf
Medlem
***
Innlegg: 194
Bosted: haugesund



Vis profil
« Svar #6 på: september 23, 2008, 20:45:54 pm »

Etter å ha fått motoren i hus fant jeg ut at denne trengte en god vask. Så da var det fram med tannbørsten, felgrens, motorvask fra biltema, diverse rustløsere og noen flasker bensin og ta fatt på oppgaven.

For å prøve meg litt frem på noe smått begynte jeg med fordeleren, og den ble seende ut som ny etter litt arbeid:


Motoren så ut som om den aldri hadde sett verken vann eller såpe før, men etter å ha brukt opp en liter bensin, to bokser motorvask fra biltema og fire tannbørster fra Kiwi begynner det faktisk å ligne på noe:

               

Så ett par spørsmål. Vet noen hva denne ledningen/føleren er til? Kan jeg bare fjerne den og sette en propp i hullet, eller evt. bare kutte av ledninge?
 

Hva er dette hullet til? Stanga som stikker ut er ganske lang og kan dras ut derfra. nede til venstre er det også et hull jeg mistenker går helt inn i motoren.
 
hei du.den stanga der er til bensin pumpa.den skal sitte der.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: september 23, 2008, 20:48:03 pm »

Hva er dette hullet til? Stanga som stikker ut er ganske lang og kan dras ut derfra. nede til venstre er det også et hull jeg mistenker går helt inn i motoren.

Det er der den originale bensinpumpa skulle ha sittet. Som det ikke er plass til i bobla... vips er du på 16500,-  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: september 23, 2008, 21:08:19 pm »

Åneidu, elektrisk bensinpumpe har jeg allerede på handlelista mi, både det og block-off til den originale bensinpumpa Blunker Jeg hadde bare ikke kommet så langt som til å faktisk se etter bensinpumpa. Men takk for tipset ihvertfall Glad

Stemmer det at det hullet nedenfor det hvor stanga stikker ut går helt inn i blokka?
« Siste redigering: september 23, 2008, 21:14:46 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: september 24, 2008, 07:13:06 am »

Planen min for en trimma T1 motor var en veldig gatevennlig 2276ccm, med rundt 130 hester på ca 5500 rpm og plenty newtonmeter. Etter min regning kom denne på minst 30-40k, og det er inkludert CSP Python ekosanlegg, Kerscer skivebremser for 136 hester, motor bygd av kun nye deler. Dette har jeg ikke råd til å få gjort ordentlig på dette øyeblikket, og jeg har ikke så lyst til å "blodtrimme" en 1600 for å få lignende resultater, da en slik motor ikke vil bli spesielt gatevennlig (høyt turtall og lite dreiemoment).

Hvis du kan levere det du nevner her for 30-40k har du utvilsomt et uslåelig forretningskonsept på gang  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
ronsk
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Hedmark



Vis profil
« Svar #10 på: september 24, 2008, 07:26:29 am »

er jo ikke noe problem og sette inn en t4 motor i bobla. blir kun brukt t4 motorer i bilcross. men etter veien må du jo ha litt kjøling. er jo porsche kjøling ett alternativ. eller så får man tak i med liggende vifte som blir brukt i rallycross. er mange glassfiber firma som lager kapper og. har og hatt på hånd de som lager meg t1 dynamo/vifte også. eneste jeg måtte var og lage ett hakk til oljekjøleren.
Loggført

Kirkenær
94164052
68 modell 1300 Glad

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #11 på: september 24, 2008, 08:30:19 am »

Planen min for en trimma T1 motor var en veldig gatevennlig 2276ccm, med rundt 130 hester på ca 5500 rpm og plenty newtonmeter. Etter min regning kom denne på minst 30-40k, og det er inkludert CSP Python ekosanlegg, Kerscer skivebremser for 136 hester, motor bygd av kun nye deler. Dette har jeg ikke råd til å få gjort ordentlig på dette øyeblikket, og jeg har ikke så lyst til å "blodtrimme" en 1600 for å få lignende resultater, da en slik motor ikke vil bli spesielt gatevennlig (høyt turtall og lite dreiemoment).

Hvis du kan levere det du nevner her for 30-40k har du utvilsomt et uslåelig forretningskonsept på gang  Osteaktig

Og jeg skulle gjerne havna på den prisen der, da hadde kanskje bilen min vært klar litt før.. 
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: september 24, 2008, 08:51:56 am »

er jo ikke noe problem og sette inn en t4 motor i bobla. blir kun brukt t4 motorer i bilcross. men etter veien må du jo ha litt kjøling. er jo porsche kjøling ett alternativ. eller så får man tak i med liggende vifte som blir brukt i rallycross. er mange glassfiber firma som lager kapper og. har og hatt på hånd de som lager meg t1 dynamo/vifte også. eneste jeg måtte var og lage ett hakk til oljekjøleren.

Hei,

Kan du nevne noen som lager slike glassfibersett? Gjerne her i Norge.. eller enda bedre - noen som kanskje har for salg.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #13 på: september 24, 2008, 09:24:54 am »

Etter å ha fått motoren i hus fant jeg ut at denne trengte en god vask. Så da var det fram med tannbørsten, felgrens, motorvask fra biltema, diverse rustløsere og noen flasker bensin og ta fatt på oppgaven.

For å prøve meg litt frem på noe smått begynte jeg med fordeleren, og den ble seende ut som ny etter litt arbeid:


Motoren så ut som om den aldri hadde sett verken vann eller såpe før, men etter å ha brukt opp en liter bensin, to bokser motorvask fra biltema og fire tannbørster fra Kiwi begynner det faktisk å ligne på noe:

               

Så ett par spørsmål. Vet noen hva denne ledningen/føleren er til? Kan jeg bare fjerne den og sette en propp i hullet, eller evt. bare kutte av ledninge?
 

Mener den ledningen skal være til diagnosesystemet? Fikk i hvertfall det svaret på tilsvarende ledning på min '02... 

Hva er dette hullet til? Stanga som stikker ut er ganske lang og kan dras ut derfra. nede til venstre er det også et hull jeg mistenker går helt inn i motoren.
 
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 24, 2008, 10:05:06 am »

Den ledningen er til diagnose ja. Tenningsjustering i første omgang tror jeg.

Ser ut som du har fått litt å jobbe med her ja. Uansett, lykke til!

Lasse
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: september 24, 2008, 10:09:55 am »

Jeg skrev minst 30-40k, men jeg tror ærlig talt ikke den hadde komt på over 50k om jeg hadde hatt god kontroll og handlet få ganger og fra få butikker (mtp. frakt og slikt).

Kjøling nevner jeg i førsteposten, og her finnes det diverse løsninger. Jeg vet Hot-Shop har både Porsche-kjølings kit og et annet i glassfiber, men dette koster ganske mye. Men Jake Raby har utført en del tester på Porsche-kjølesystemene og funnet at disse faktisk kjøler dårligere enn standard T1-kjøling (på en T1-motor). Sharpbuilt i Australia lager også et kit i glassfiber, og det samme gjør Jake Raby, men ihvertfall Jake Rabys sett koster skjorta, selv om det nok er det som gir best kjøling. Om du ikke har ti tommeltotter, og ikke har tenkt å lage noe trimmet beist holder det plenty med "Joe Cali"-metoden, og den er også den billigste måten.

Takk for tips om den ledningen! Men er dette noe jeg vil få bruk for når motoren står i en boble?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 24, 2008, 10:36:46 am »

Kan jo bruke den. Den er jo uavhengig om den sitter i en boble eller en buss.
Tror du er avhengig av diagnoseprogram for å bruke den men.....den gjør heller ingen skade der den sitter.
Tenning justerer du vel med lampe uansett
Loggført

ronsk
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Hedmark



Vis profil
« Svar #17 på: september 24, 2008, 13:25:27 pm »

glåma fiberplast på elverum har mal til t4 motor med t1 dynamo/vifte. men kan ta år før d skjer noe der da.

ellers så snakket jeg med en en gang som kjente en som laget til porsche vifter. han hadde noen deler på motorsportavisa til salgs. men husker ikke navnet.
Loggført

Kirkenær
94164052
68 modell 1300 Glad

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #18 på: september 24, 2008, 13:39:22 pm »

Diagnose ledningen kan du ikke bruke uansett, da du  så vidt jeg skjønner skal bruke et 1700  svinghjul. Det gir ikke noe signal til diagnosen.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #19 på: september 24, 2008, 13:49:18 pm »

Diagnose ledningen kan du ikke bruke uansett, da du  så vidt jeg skjønner skal bruke et 1700  svinghjul. Det gir ikke noe signal til diagnosen.
Aha, stemmer. Da får jeg i alle fall fjerne/kappe av ledningen, og heller se om jeg lar selve føleren stå igjen, eller om jeg lager til en propp der istedenfor. Takk for den Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #20 på: september 24, 2008, 18:57:44 pm »

Et lite knakk sideveis fra en hammer på den sorte plasten gjør susen, da sittet kun innmaten igjen og tetter hullet.
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: september 24, 2008, 21:16:03 pm »

Kjør på, det skal noen prosjekter til før man skjønner at det koster mer enn du tror til slutt og at det ikke nytter å regne på det i forkant.
Mitt tips; ikke regn på det! Det er jo aldri noen som legger ut et realistisk regnestykke her når de er ferdig...

Dette blir spennende, følger med gjennom vinteren.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: september 25, 2008, 15:04:50 pm »

En liten oppdatering fra garasjen i dag. Fikk tatt den siste møkka som var igjen på motoren og begynt litt på toppene. Neste steg blir å få renset sylindre og stempler. Får se hva jeg får gjort av dette i kveld/morgen.

 


Etter skolen i morgen reiser jeg hjem og blir der i to uker, så da blir det nok ikke gjort så mye på selve motoren. Men da satser jeg på å få bestilt det jeg trenger av deler, og lest gjennom Joe Cali boka enda en gang, slik at jeg har kontroll på hva som må gjøres med motoren.

Flott at folk gidder å hjelpe og svare på alle spørsmålene som kommer fra meg Glad
« Siste redigering: september 25, 2008, 15:07:20 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 15, 2008, 17:31:37 pm »

Ja da har jeg fått gjort enda mer innsats på vask av delene som skal i motoren igjen. På skolen har vi ikke luksusverktøy som sand(glass)blåseapparat eller høyttrykkspyler (utrolig nok), så da ble sylindre, stempler og topper lagt i en eske med diesel over natta. Så var det å gå på med tannkost, og et lite skrujern for møkka som satt ordentlig godt fast.

Dessverre viste det seg at to av stemplene ikke kunne brukes, siden en bit hadde brukket av mellom to av stempelfjærene på begge stemplene. De to andre var heldigvis i god stand, og jeg har fått tak i to brukte stempler fra cato her på forumet.



Jeg mottok også et 210mm svinghul og to Dellorto DRLA 40mm Gliser 215mm eller mindre svinghjul er nødvendig for at trykkplata og boltene til denne ikke skal ta borti innsiden av girkassen. Bruker du større svinghjul enn dette må du belage deg på en del arbeid på girkassen for å få plass, og dette kan gå ut over styrken til kassen.



I tillegg har jeg lagt igjen en del penger i nettbutikken til Jake Raby (http://www.aircooledtechnology.com/store/). For de som ikke kjenner til han regnes han for en Type 4-guru å være, og han har blant annet utviklet et eget kjølesystem for bruk på T4-motorer som skal inn i en boble. Lurer du på noe ang. disse motorene har han helt sikkert et godt svar, og i nettbutikken finnes mange deler som er greie å ha når du skal ha en T4 inn i en boble. Jeg handlet blant annet trykkplate, clutchlamell, nedre reimhjul som passer på T4 motoren, dynamo-fot for montering av T1 dynamo på T4-motor, elektrisk bensinpumpe, innsug og diverse pakninger og lagre.

Sendte avgårde en bestilling til CB Performance også, skal ha gasserstag og litt slikt derfra.

Så har jeg bestemt/funnet ut at jeg ikke skal ha ringer/shims mellom topp og sylindre, etter anbefaling fra TheSamba. VW sendte visstnok ut et skriv til verksteder som sa at dette ikke skulle brukes lenger. Så da blir det kun shims mellom sylinder og blokk for å få ønsket kompresjon.

Budsjettet for motoren vokser selvsagt for hver dag som går, og er nå oppe i rundt 20k. Siden jeg nå har bestilt det meste jeg trenger så tror jeg faktisk dette er et budsjett jeg klarer å holde meg innenfor Øyerulling
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
viggo
Nybegynner
*
Innlegg: 49
Bosted: Kristiansand


Vis profil

« Svar #24 på: oktober 16, 2008, 09:09:10 am »

Hei!
Ser ut som vi bor like i nærheten av hverandre...
Hvis du lurer på noe ang. type 4 motor i bobla de, så er det bare å ta turen i verkstedet til "Buås Classic & Racing" på Strai.
Mye gode erfaringer å dele, og veldig gøy å treffe likesinnede!
Mvh. Viggo Buås 91648331

Se her :  http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=603.0
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #25 på: oktober 16, 2008, 18:54:11 pm »

@Filip / purity

Dette er inspirerende å lese.
Kjekt å se at du velger å gå annen vei enn alle andre med ditt T4 valg i boble.

Herlig entusiasme rett og slett !




Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: oktober 16, 2008, 19:10:39 pm »

Helt enig,
spesielt interessant å se at han allerede runder 20k på budsjettet sitt.... blir spennende å se hva det ender på så vi får en rell kostnad på slikt prosjekt for den vanlige mannen i gata.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #27 på: oktober 16, 2008, 20:13:09 pm »

Godt at noen har tro på meg ihvertfall, takk for støtten Glad

Appropo budsjettet så inkluderer dette frakt og moms på alle deler som handles fra USA. I tillegg også et grenrør i rustfritt stål fra TurboThomas og to doble Dellorto 40 gassere, til henholdsvis £320 inkludert frakt (dvs. ca 4500 kr) og 3000 kr. Begge disse tingene hadde det nok vert mulig å klart seg uten, men jeg ser på begge som en investering. Gasserne gir meg både mer effekt, og vil fungere om jeg trimmer motoren mer også, og kan brukes på evt. andre motorer i fremtiden. Grenrøret vil aldri ruste, derfor vil jeg ha spart meg for evt. utlegg på nye grenrør/eksosanlegg noen år frem i tid. Grenrøret fungerer også godt om jeg trimmer denne motoren mer, opptil 150 hk ifølge han som lager det.

Her kunne en nok klart seg med noen billigere kadron gassere eller noe annet, og de originale varmeboksene (med en del modifikasjon), og dermed spart en del penger, men dette gjør ikke jeg, av grunner nevnt ovenfor.

Den endelige summen vil selvsagt avhenge av hva du gav for motoren i utgangspunktet, hvor komplett denne var, og evt. utlegg på nye/brukte deler som er slitt eller ødelagt. I mitt tilfelle fikk jeg en helt komplett motor, med alt av kjøleblekk, eksos og originale forgassere til 4000 kr. Problemet var bare at motoren befant seg langt herfra, derfor kom det i tillegg en frakt på 3100 kr (!). Hadde jeg ventet en stund og lett videre så hadde jeg kanskje funnet en motor nærmere meg, men jeg følte at jeg måtte komme i gang med dette så snart som mulig, så jeg handlet.

I tillegg hadde jo jeg viftehus, dynamo og kjøleblekk fra en T1-motor allerede, dette må en jo også ta med i beregninga om en må skaffe.


Total kostnad til nå (jeg har egentlig ikke regnet på dette selv, så dette blir spennende Øyerulling):

Komplett motor: 7100
2xDellorto DRLA 40mm og 210mm svinghjul (inkl. frakt): 3964

Jake Raby/Aircooled Technology (priser inkl. MVA 25%)
210mm trykkplate: 500
210mm clutchlamell: 615
Utløserlager: 192
Innsug dellorto/weber: 485
Stempelfjører: 230
Elektrisk bensinpumpe: 510
Dynamo-fot for T4-i-T1: 940
Olje dip-stick adapter: 310
Nedre reimhjul for T4-i-T1: 615
Diverse pakninger, o-ringer, lagre, block-off til bensinpumpe og andre smådeler: 910
Sum Raby: ~5300
+ frakt $135 * 1,25 * 6,2 ~ 1000
(på grunn av en dollarkurs som stiger ukontrollert for tiden er prisene nok litt høyere i dag)

CB Performance (inkl. MVA 25%) (dette er enda ikke trekt fra kontoen min og jeg har ikke fått ordrebekreftelse enda, så jeg venter i spenning):
2 * 2 1/2" luftfilter m/monteringsmateriell: 450
Cross bar linkage: 615
Adapter for ekstern oljekjøler: 110
Diverse småting: 200
Sum CB: ~ 1375
+ frakt (som sagt, har ikke fått ordrebekreftelse enda, så dette kommer senere)


Foreløpig kostnad: 18739

I tillegg må jeg bestille/betale grenrøret, betale frakt til CB Performance, handle meg en "mondo muffler" eller noe lignende til å bruke som lyddemper, handle sylinder- og svinghjulshims (i Norge selvsagt), få ordnet eksos-boltene i toppene mine, betale stempler fra cato, skaffe flere kjøledeksler (jeg trenger dobbelt opp for å få lagt komplett kjøling), og enda er det nok diverse små uforutsette utgifter som kommer. Så per nå tipper jeg det totalt kommer på kanskje 26-27k, selv om dette også helt sikkert kommer til å stige etter hvert Øyerulling
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 17, 2008, 09:00:54 am »


Det er mange argumenter for å velge T4 motor
Da du har handlet av Jake har du antagelig lest om Type 4 på  http://shoptalkforums.com

Men hos enkelte såkalte "VW Entusiaster" er det like "forbudt" med T4 motor som å senke bilen bak, kjøre med støtfangere, bambushylle, ekstralykter, takgrind, gangstercaps - og det værste av alt: øyelokk  Gliser

Stå på!!


Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #29 på: oktober 17, 2008, 10:54:01 am »

Jeg har ikke vert så mye innom ShopTalkForums, det har gått mest i TheSamba og http://forums.aircooledtechnology.com/.

For å nevne noen argumenter jeg kommer på i farten:
 - den minste T4 motoren er 1.7 liter, den største er 2.0, mens den største T1 er 1.6. Sunn fornuft sier at Type 4 motoren og blokka tåler mer hester enn T1
 - T4 motoren er en forbedret utgave av T1, og har bl.annet oljefilter som standard -- Lengre levetid på slitasjedeler og motoren generelt

At noen entusiaster har noe i mot T4 motorer kan jeg ikke forstå, men det er heller ikke noe jeg bryr meg om. Bilen min skal bli slik at jeg er fornøyd med den, så få alle andre synes hva de vil. Den skal i første omgang brukes som en bruksbil til jeg er ferdig med utdanningen, og etter dette blir nok den og 67'en plassert i en garasje hvor de kan få den omsorgen de trenger Blunker
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!